Szkolenie- Psychiatria dla Psychologów
Szkolenie- Psychiatria dla Psychologów
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób pracujących lub przygotowujących się do pracy w obszarze zdrowia psychicznego, które chcą pogłębić swoją wiedzę na temat praktycznej współpracy między psychologiem a psychiatrą.
Uczestnikami szkolenia mogą być w szczególności:
– psychologowie pracujący w poradniach, ośrodkach terapeutycznych i placówkach edukacyjnych,
– psychoterapeuci oraz osoby w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego,
– studenci psychologii, przygotowujący się do wejścia na rynek pracy,
– pedagodzy i inni specjaliści zajmujący się wsparciem psychologicznym,
– osoby pracujące w instytucjach pomocowych i systemie ochrony zdrowia psychicznego.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji15-08-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest rozwój zielonych umiejętności w zakresie współpracy psychologa z psychiatrą, z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju, efektywności energetycznej i zarządzania środowiskowego w ochronie zdrowia psychicznego. Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności umożliwiające planowanie terapii i komunikacji z użyciem technologii niskoemisyjnych i praktyk ESG.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wymienia różnice kompetencyjne między psychologiem a psychiatrą | Kryteria weryfikacji Prawidłowo klasyfikuje kompetencje zawodowe obu specjalistów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wyjaśnia wpływ zmian środowiskowych na zdrowie psychiczne | Kryteria weryfikacji Omawia zależności między kryzysem klimatycznym a zaburzeniami psychicznymi | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Planuje współpracę interdyscyplinarną z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych środowisku | Kryteria weryfikacji Projektuje ścieżkę postępowania terapeutycznego zgodnie z zasadami ESG | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Komunikuje się z zespołem terapeutycznym z zachowaniem zasad etyki i ochrony danych | Kryteria weryfikacji Reaguje adekwatnie na trudności komunikacyjne i respektuje zasady etyczne | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wymienia podstawowe różnice między podejściem psychologicznym a psychiatrycznym w diagnozie i terapii. | Kryteria weryfikacji Prawidłowo wskazuje i nazywa różnice między podejściami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wykazuje odpowiedzialność środowiskową w swojej pracy zawodowej | Kryteria weryfikacji Uzasadnia dobór narzędzi i działań wspierających zrównoważony rozwój | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozpoznaje znaczenie zrównoważonego rozwoju w ochronie zdrowia psychicznego | Kryteria weryfikacji Wskazuje przykłady działań wspierających środowiskowo odpowiedzialną praktykę psychologiczną i psychiatryczną. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wykorzystuje podstawowe zasady e-zdrowia i cyfrowego bezpieczeństwa w komunikacji między specjalistami | Kryteria weryfikacji Opisuje procedury bezpiecznego przekazywania informacji i danych pacjentów w systemach cyfrowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje możliwości zastosowania narzędzi cyfrowych i systemów telemedycznych w pracy interdyscyplinarnej | Kryteria weryfikacji Wskazuje korzyści i ograniczenia stosowania technologii zdalnych (np. aplikacji wspierających diagnostykę). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje aspekty środowiskowe i społeczne (ESG) w planowaniu opieki psychologiczno-psychiatrycznej | Kryteria weryfikacji Proponuje działania terapeutyczne zgodne z zasadami odpowiedzialności społecznej i ekologicznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje wpływ zmian środowiskowych (np. kryzysu klimatycznego) na zdrowie psychiczne pacjentów | Kryteria weryfikacji Interpretuje zjawiska psychiczne związane z lękiem klimatycznym i stresem środowiskowym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Aby główny cel szkolenia został skutecznie osiągnięty, uczestnicy powinni spełnić następujące warunki:
– Mile widziane jest podstawowe zrozumienie obsługi komputera i korzystania z internetu, w szczególności w zakresie odbioru materiałów szkoleniowych i samodzielnej pracy z materiałami źródłowymi;
– Firma szkoleniowa zapewni wszystkie niezbędne materiały edukacyjne (drukowane i/lub cyfrowe) oraz narzędzia potrzebne do przeprowadzenia ćwiczeń i analizy przypadków klinicznych;
– Zaleca się posiadanie podstawowych kompetencji technicznych, umożliwiających udział w zajęciach wspomaganych materiałami multimedialnymi lub e-learningowymi;
– Uczestnicy powinni być gotowi poświęcić czas na samodzielne pogłębianie wiedzy oraz analizę aktów prawnych i zaleceń dotyczących współpracy interdyscyplinarnej w ochronie zdrowia psychicznego;
– Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym rozumienie podstawowych terminów z zakresu psychiatrii i psychologii może być pomocna w korzystaniu z dokumentów źródłowych i klasyfikacji międzynarodowych, jednak nie jest warunkiem uczestnictwa.
Szkolenie jest zgodne z założeniami PRT 2019–2030, poprzez odniesienia do technologii wspierających e-zdrowie, neurotechnologii, cyfrowej dokumentacji oraz telemedycyny. Uczestnicy rozwijają kompetencje dotyczące współpracy interdyscyplinarnej w duchu zrównoważonego rozwoju, przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych i praktyk wspierających minimalizację wpływu środowiskowego w ochronie zdrowia psychicznego. Szkolenie porusza także aktualne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem w ochronie zdrowia psychicznego, w tym znaczenie cyfrowych rozwiązań i ekologicznej organizacji pracy zespołu terapeutycznego.
Dzień 1 – Podstawy współpracy psychologa i psychiatry
Wprowadzenie do szkolenia
– Omówienie celów i oczekiwań uczestników
– Definicja i znaczenie współpracy interdyscyplinarnej w ochronie zdrowia psychicznego i wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem w ochronie zdrowia
Rola i kompetencje psychologa oraz psychiatry
– Zakres uprawnień i odpowiedzialności zawodowej
– Podstawy prawne i etyczne współpracy
– Współczesna praktyka w kontekście aspektów środowiskowych- ograniczanie śladu węglowego placówek zdrowia psychicznego oraz promowanie etycznych i ekologicznych standardów pracy.
Zaburzenia psychiczne w praktyce psychologa – wskazania do konsultacji psychiatrycznej
– Studium przypadków: kiedy potrzebna jest interwencja psychiatry
– Różnice między kryzysem emocjonalnym a jednostką chorobową
– Problemy związane z wpływem kryzysu klimatycznego na zdrowie psychiczne pacjentów (np. lęk klimatyczny, depresja środowiskowa).
Wyzwania i ograniczenia we współpracy psycholog–psychiatra
– Bariery komunikacyjne i organizacyjne
– Praca w zespole interdyscyplinarnym – dobre praktyki
– Współpraca interdyscyplinarna wspierana przez zrównoważone modele organizacyjne, w tym wykorzystanie narzędzi cyfrowych ograniczających konieczność podróży i zużycia papieru.
-Ekologiczne modele współpracy – minimalizacja kosztów środowiskowych
-Przykłady zastosowania nisko emisyjnych rozwiązań w praktyce
Dzień 2 – Komunikacja, planowanie i etyka współpracy
Modele współpracy między psychologiem a psychiatrą i analiza ESG
– Współpraca równoległa, konsultacyjna i zintegrowana
– Omówienie przykładów organizacyjnych i instytucjonalnych w aspektach zrównoważonego rozwoju
-Analiza praktyczna wpływu ESG na organizację opieki psychicznej
Komunikacja i wymiana informacji w zespole terapeutycznym
– Zasady skutecznej i profesjonalnej komunikacji między specjalistami
– Jak przekazywać informacje o pacjencie z zachowaniem tajemnicy zawodowej
– Cyfrowe systemy zarządzania dokumentacją w duchu e-zdrowia, wspierające ochronę środowiska oraz bezpieczeństwo danych
-E-dokumentacja, zdalne spotkania, zasady redukcji zużycia zasobów
Uczestnicy poznają także przykłady narzędzi wspomagających zdalną współpracę specjalistów, pozwalających ograniczać koszty środowiskowe (np. podróże, papier), a jednocześnie zwiększać bezpieczeństwo i efektywność przekazu danych zgodnie z RODO.
Planowanie ścieżki leczenia i prowadzenie pacjenta we współpracy z psychiatrą z wykorzystaniem narzędzi telemedycznych i technologii nisko emisyjnych
– Ustalanie ról w procesie terapeutycznym
– Dokumentacja cyfrowa , wskazania do farmakoterapii, monitoring postępów
– Dobre praktyki w zakresie ekologicznego zarządzania dokumentacją oraz optymalizacji procesów terapeutycznych przy użyciu nowoczesnych narzędzi ICT.
Szkolenie uwzględnia również podstawy interpretacji danych pochodzących z mobilnych urządzeń diagnostycznych (np. EEG), jako elementu nowoczesnych i zasobooszczędnych praktyk terapeutycznych.
Etyczne i środowiskowe aspekty współpracy psychologa z lekarzem psychiatrą
– Poszanowanie autonomii pacjenta i granic kompetencji
– Odpowiedzialność zawodowa i ryzyka nadużyć
– Idea etycznej odpowiedzialności w kontekście środowiskowym – refleksja nad wpływem technologii wykorzystywanych w terapii na środowisko naturalne.
-Ocena wpływu narzędzi technologicznych na środowisko
Technologie wspierające zielone podejście do zdrowia psychicznego
– Przegląd wybranych rozwiązań cyfrowych, telemedycznych i zdalnych (np. aplikacje terapeutyczne low-energy, platformy e-zdrowia, cyfrowa dokumentacja) wspierających zrównoważony rozwój w psychiatrii i psychologii.
– Ocena wpływu tych technologii na efektywność energetyczną, ślad węglowy i organizację pracy zespołów specjalistycznych.
– Zasady odpowiedzialnego doboru narzędzi cyfrowych w kontekście potrzeb pacjenta oraz kryteriów ESG.
Podsumowanie i refleksja zawodowa
– Autorefleksja nad rolą psychologa we współczesnym systemie ochrony zdrowia psychicznego
– Wnioski do dalszego rozwoju zawodowego
Walidacja
Szkolenie realizowane w godzinach zegarowych, przerwy wliczone są w czas trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Wprowadzenie do szkolenia | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 16-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Rola i kompetencje psychologa oraz psychiatry | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 16-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Przerwa | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 16-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Zaburzenia psychiczne w praktyce psychologa – wskazania do konsultacji psychiatrycznej | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 16-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Przerwa | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 16-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Wyzwania i ograniczenia we współpracy psycholog–psychiatra | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 16-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Modele współpracy między psychologiem a psychiatrą | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Komunikacja i wymiana informacji w zespole terapeutycznym | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Przerwa | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Planowanie ścieżki leczenia i prowadzenie pacjenta we współpracy z psychiatrą z wykorzystaniem narzędzi telemedycznych i technologii nisko emisyjnych | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Przerwa | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Etyczne i środwiskowe aspekty współpracy psychologa z lekarzem psychiatrą | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Technologie wspierające zielone podejście do zdrowia psychicznego | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Podsumowanie i refleksja zawodowa | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja | Prowadzący Ewa Bujoczek | Data realizacji zajęć 17-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 312,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 312,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Ewa Bujoczek
W roku 2009 otrzymała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych (Uniwersytet Śląski).
W 2005 uzyskała tytuł magistra filozofii (Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Śląski, Katowice), w 2004 tytuł magistra psychologii (Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego), natomiast w 2003 roku tytuł magistra filologii polskiej (Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski).
Od 2004 do 2008 roku pracowała jako nauczyciel języka polskiego.
Jest certyfikowanym trenerem umiejętności psychologicznych z solidnie ugruntowanym doświadczeniem, aplikantką superwizorską Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.
W swojej pracy wykorzystuje techniki poznane i sprawdzone w trakcie wieloletniej praktyki psychologicznej i psychiatrycznej, współpracując z ramienia Marszałka woj.
Jako doktor nauk humanistycznych i superwizor w swojej codziennej pracy stale podnosi kompetencje swoich współpracowników certyfikując ich osiągnięcia.
Od 15 lat z powodzeniem prowadzi zajęcia psychoedukacyjne i warsztatowe na Dziennym Oddziale Leczenia Zaburzeń Nerwicowych i w Poradni Zdrowia Psychicznego w szpitalu MSW w Katowicach.
Od 2021 roku prowadzi szkolenia w ramach projektu „Kursy umiejętności dla lekarzy i lekarzy rezydentów oparte o Evidence Based Medicine".
W okresie ostatnich 5 lat przeprowadziła 450 godzin szkoleń usług rozwojowych w takim samym lub podobnym zakresie. Łącznie przeprowadziła szkolenia usługi rozwojowej dla około 200 osób w takim samym lub podobnym zakresie.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
skrypty, długopisy, notatnik
Informacje dodatkowe
Usługa realizowana w formie usługi stacjonarnej, zostanie w całości zrealizowana zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Przewidziane są przerwy.
Podstawy prawne zwolnienia z vat : 1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 20.12.2013 r. paragraf 3 ust 1 pkt.14. Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego , finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi