Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które ze względu na specyfikę zawodu narażone są na wiele sytuacji stresogennych i towarzyszący im syndrom "wypalenia zawodowego”.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników15
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi50
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest nauczenie uczestników w jaki sposób zarządzać stresem, jak rozwiązywaćsytuacje stresujące oraz co zrobić kiedy stres nas przerasta i nie pozwala normalnie funkcjonować. Szkolenie przygotowuje uczestników do rozpoznawania symptomów oraz szybkiego reagowania na objawy wypalenia zawodowego.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje objawy stresu i wypalenia zawodowego. | Kryteria weryfikacji - Wymienia typowe symptomy fizyczne, emocjonalne i poznawcze stresu;- identyfikuje oznaki wypalenia na podstawie przykładów z życia zawodowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Analizuje własne reakcje na stresujące sytuacje. | Kryteria weryfikacji - potrafi opisać swoje schematy reagowania w sytuacjach stresu;- wypełnia i interpretuje proste narzędzia samooceny (p. skala stresu). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje techniki zarządzania stresem w praktyce. | Kryteria weryfikacji - prezentuje i wykorzystuje minimum 2 techniki relaksacyjne lub oddechowe;- uczestniczy w ćwiczeniach (medytacja lub trening oddechowy). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Komunikuje swoje potrzeby i granice w sytuacjach zawodowych. | Kryteria weryfikacji - symuluje rozmowę o przeciążeniach obowiązkami;- używa języka asertywnego w ćwiczeniach komunikacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1.
Wprowadzenie, diagnoza wypalenia zawodowego oraz podstawy komunikacji interpersonalnej
1.1 Wprowadzenie do szkolenia
- przedstawienie celów i oczekiwań
- integracja uczestników - ćwiczenia
1.2 Wypalenie zawodowe – definicje i diagnoza
- definicja wypalenia zawodowego,
- przyczyny i czynniki ryzyka, w tym nadmierne obciążenie emocjonalne,
- rozpoznawanie symptomów wypalenia (emocjonalne wyczerpanie, depersonalizacja, obniżona satysfakcja zawodowa),
- autodiagnoza i samoocena: narzędzia diagnostyczne, krótkie kwestionariusze samooceny,
1.3 Podstawy komunikacji interpersonalnej
- elementy skutecznej komunikacji: aktywne słuchanie, mowa ciała, jasność przekazu,
- ćwiczenia praktyczne: symulacje rozmów, feedback w parach.
Dzień 2.
Analiza wypalenia zawodowego i techniki zarządzania stresem
2.1 Zaawansowane zagadnienia wypalenia zawodowego
- analiza studiów przypadku,
- czynniki organizacyjne i indywidualne – jak środowisko pracy wpływa na stan psychiczny,
- dyskusja: Jakie są największe wyzwania dla pracowników.
2.2 Radzenie sobie ze stresem – teoretyczne podstawy
- fazy reakcji na stres: fizjologiczne i psychologiczne aspekty,
- rola emocji i ich wpływ na decyzje w pracy.
2.3 Techniki zarządzania stresem
- metody relaksacyjne (techniki oddechowe, medytacja),
- planowanie dnia i techniki time-management,
- ćwiczenia praktyczne: krótkie sesje relaksacyjne i warsztaty technik oddechowych.
Dzień 3.
Techniki radzenia sobie ze stresem i zapobiegania wypaleniu
3.1 Refleksja nad dotychczasowym stresem zawodowym
- indywidualne historie uczestników: dzielenie się doświadczeniami i/lub statystyki na temat wypalenia zawodowego,
- omówienie skutków długotrwałego stresu.
3.2 Zaawansowane techniki radzenia sobie ze stresem
- techniki mindfulness – praktyczne wprowadzenie do uważności,
- ćwiczenia w grupach: wymiana metod i dobrych praktyk
- elementy psychologii w zarządzaniu stresem.
3.3 Planowanie własnej strategii prewencyjnej
- opracowywanie osobistego planu działań na wypadek narastającego stresu,
- wskazówki dotyczące równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
Dzień 4.
Budowanie zdrowych relacji w zespole (9 godz. lekc.)
4.1 Teoria i praktyka budowania relacji
- znaczenie współpracy i wsparcia w zespole,
- zasady efektywnej komunikacji w zespole: jasność ról, odpowiedzialność, wzajemny szacunek,
- przykłady dobrych praktyk w pracy zespołowej.
4.2 Ćwiczenia integracyjne
- gry zespołowe i symulacje sytuacji konfliktowych,
- rozwiązywanie konfliktów – techniki mediacji w praktyce.
Dzień 5.
Integracja wiedzy – symulacje, case studies i feedback
5.1 Symulacje sytuacji zawodowych
- kompleksowe scenariusze obejmujące wypalenie zawodowe, stres i trudne sytuacje komunikacyjne,
- praca w grupach: przygotowanie i prezentacja scenek.
5.2 Case studies
- analiza przypadków z pracy,
- dyskusja grupowa: co można poprawić, jakie interwencje były skuteczne?
- sesja feedbacku - podsumowanie doświadczeń z symulacji - refleksja nad zdobytymi umiejętnościami.
Dzień 6.
Coaching oraz podsumowanie szkolenia, planowanie działań po szkoleniu oraz motywacja do dalszego rozwoju
6.1 Elementy coachingu
6.2 Podsumowanie kluczowych zagadnień
- powtórzenie głównych tematów: wypalenie, stres, komunikacja i relacje,
- dyskusja: jak zastosować zdobytą wiedzę w codziennej praktyce.
6.3 Planowanie dalszych działań
- opracowanie indywidualnych planów rozwoju zawodowego i osobistego, w tym wyznaczanie celów krótko- i długoterminowych,
- wskazanie dostępnych narzędzi i możliwości wsparcia ( terapia, mentoring, grupy wsparcia).
6.4 Walidacja
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu | Prowadzący Aleksandra Kowalska | Data realizacji zajęć 24-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu | Prowadzący Izabela Sztrubel | Data realizacji zajęć 08-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu | Prowadzący Izabela Sztrubel | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu | Prowadzący Izabela Sztrubel | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 09:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu | Prowadzący Izabela Sztrubel | Data realizacji zajęć 30-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 09:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu | Prowadzący Izabela Sztrubel | Data realizacji zajęć 06-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 06-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 550,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 550,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto131,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto131,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Izabela Sztrubel
Aleksandra Kowalska
doświadczenie w prowadzeniu warsztatów i zajęć psychoedukacyjnych (sposoby radzenia sobie ze stresem, wypalenie zawodowe oraz tematyka motywacji).
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy z uczestników otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie papierowej.
Informacje dodatkowe
Harmonogram godzinowy szkolenia każdorazowo dostosowywany jest do grupy szkoleniowej.
Godziny realizacji poszczególnych modułów szkolenia mogą ulec zmianie.
Szkolenie zostanie zakończone egzaminem wewnętrznym i wydaniem uczestnikowi "Zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia" zgodnie ze wzorem MEN.
Zajęcia trwają godzinę lekcyjną (1 godzina to 45 minut) łącznie 50 godzin, przerwy są wliczane w czas trwania zajęć.
Uczestnik jest zobowiązany do uczestnictwa w co najmniej 80% zajęć.
Metody walidacji: Weryfikacja postępów oraz ocena osiągnięcia efektów uczenia się są na bieżąco dokonywane przez trenera w trakcie realizacji usługi dodatkowo w ostatnim dniu szkolenia zostanie przeprowadzony test sprawdzający wiedzę.