Moduł I: Zielona energia w praktyce dla branży instalacyjno-elektrycznej– ochrona środowiska na stanowisku pracy.
Moduł I: Zielona energia w praktyce dla branży instalacyjno-elektrycznej– ochrona środowiska na stanowisku pracy.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Grupę docelową usługi stanowią: elektromonterzy, elektrycy, technicy instalacji elektrycznych, osoby wykonujące prace związane z montażem, konserwacją, naprawą, modernizacją i serwisowaniem instalacji elektrycznych, pracownicy działów utrzymania ruchu, serwisu technicznego, działów elektroenergetycznych, osoby mające bezpośredni wpływ na dobór rozwiązań technicznych oraz kontakt z klientem w zakresie instalacji i modernizacji systemów elektrycznych.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji25-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje uczestnika do nabycia wiedzy w zakresie zwiększenia świadomości na temat ochrony środowiskaw miejscu pracy oraz rozwijania praktycznych umiejętności w zakresie oszczędzania zasobów i energii. Przełoży się to na właściwe identyfikowanie obszarów generujących straty środowiskowe oraz wdrażenie proekologicznych rozwiązań, wspierających zrównoważony rozwój firmy i budowanie kultury ekologicznej w organizacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje podstawowe regulacje unijne i krajowe dotyczące wykorzystania zielonej energii w przedsiębiorstwach | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje przepisy prawa i rozwiązania dotyczące zielonej energii | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje korzyści ekonomiczne i środowiskowe wynikające z wdrażania rozwiązań niskoemisyjnych | Kryteria weryfikacji Analizuje zagrożenia środowiskowe i projektuje odpowiednie procedury w trakcie warsztatów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia zagrożenia środowiskowe występujące na stanowisku pracy | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Analizuje awarię środowiskowe na stanowisku pracy | Kryteria weryfikacji Przedstawia i uzasadnia poszczególne etapy postępowania w sytuacji awarii: ocena zagrożenia, zabezpieczenie obszaru, zgłoszenie, działania ograniczające skutki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Kryteria weryfikacji Analizuje obowiązujące przepisy prawa i wewnętrzne procedury BHP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Kryteria weryfikacji Omawia konsekwencje prawne, organizacyjne i środowiskowe | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Wdraża elementy zielonej energii do infrastruktury stanowiska pracy | Kryteria weryfikacji Uzasadnia konieczność wdrażania proekologicznych działań w miejscu pracy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Promuje zasady zrównoważonego rozwoju w środowisku pracy | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Wspiera inicjatywy związane z poprawą bezpieczeństwa środowiskowego w organizacji | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Monitoruje własne umiejętności i wiedzę poprzez ankietę samooceny po szkoleniu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Cel biznesowy
Celem biznesowym usługi dla firmy jest zwiększenie efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa poprzez rozwój zielonych kompetencji pracowników na różnych stanowiskach– elektrycy, elektromonterzy, operatorzy, serwisanci. Zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu ochrony środowiska na stanowisku pracy pozwoli ograniczyć zużycie energii, przewodów i kabli miedzianych, taśm izolacyjnych, elementów montażowych z tworzyw sztucznych, izolatorów i innych zasobów, co przełoży się na redukcję kosztów i bardziej zrównoważone zarządzanie. Wzrost świadomości ekologicznej kadry wpłynie również napoprawę wewnętrznych procesów, jakość pracy oraz wizerunek firmy jako odpowiedzialnego społecznie i środowiskowo pracodawcy. Szkolenie stanowi element wspierający długofalową strategię rozwoju przedsiębiorstwa w duchuzrównoważonego rozwoju.Efekt usługi
Efektem wdrożenia:
- zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania zasobów w codziennej pracy oraz bardziej świadome decyzje podejmowane na stanowisku pracy, co przełoży się na realne oszczędności i zwiększenie wartości operacyjnej firmy
- optymalizacja zużycia materiałów technologicznych (przewody i kable miedziane lub aluminiowe, taśmy izolacyjne-głównie PVC oraz winylowe, elementy montażowe z tworzyw sztucznych-puszki, opaski, izolatory, izolatory i materiały izolacyjne-guma, termoplasty, papier, ceramika
- podniesienie wydajności pracy
- optymalizacja kosztów organizacji
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
Osiągnięcie efektów uczenia się zostanie potwierdzone poprzez realizację zadań praktycznych – uczestnicy przeprowadzą samoocenę ekologiczną swojego stanowiska pracy, zidentyfikują obszary wymagające poprawy oraz opracują indywidualny plan działań proekologicznych. Analiza i omówienie wyników w grupie pozwoli na ocenę zrozumienia tematu, zaangażowania uczestników oraz gotowości do wdrażania zdobytej wiedzy w codziennej pracy.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1: Podstawy zielonej energii i bezpieczeństwo środowiskowe
08:00–09:30 | Wprowadzenie do zielonej energii w miejscu pracy
- Regulacje unijne i krajowe dotyczące wykorzystania energii odnawialnej w przedsiębiorstwach
- Korzyści ekonomiczne i środowiskowe z wdrażania rozwiązań niskoemisyjnych
- Przykłady firm skutecznie redukujących ślad węglowy dzięki zielonej energii
09:30–11:00 | Identyfikacja zagrożeń środowiskowych na stanowisku pracy
- Analiza ryzyka związanego z wykorzystaniem substancji chemicznych i materiałów niebezpiecznych
- Metody minimalizacji emisji szkodliwych substancji (np. wentylacja, systemy oczyszczania powietrza)
- Narzędzia do monitorowania jakości powietrza i zużycia energii
11:00–13:30 | Warsztat: przygotowanie procedur prewencyjnych
- Opracowanie planu zapobiegania awariom środowiskowym
- Symulacja identyfikacji źródeł ryzyka (np. przegląd instalacji elektrycznych i chemicznych)
- Integracja systemów alarmowych z infrastrukturą zielonej energii
Dzień 2: Symulacja awariii środowiskowej w pracy zespołu technicznego
08:00–09:30 | Scenariusz: wyciek substancji technicznej – analiza sytuacyjna
- Analiza obowiązujących przepisów prawa i wewnętrznych zasad BHP dotyczących postępowania w incydentach środowiskowych
- Omówienie hipotetycznego przypadku wycieku substancji w środowisku pracy zespołu instalacyjnego (np. rozszczelnienie zasobnika, uszkodzenie akumulatora, nieszczelność systemu chłodzenia)
- Przeanalizowanie kroków postępowania w takiej sytuacji: ocena zagrożenia, zabezpieczenie obszaru, zgłoszenie i działania ograniczające skutki
- Case study- rola i odpowiedzialność członków zespołu technicznego w sytuacjach nagłych
- Dyskusja o konsekwencjach prawnych i organizacyjnych na brak reakcji lub błędnych decyzji
09:30–11:00 | Warsztat: opracowanie reakcji na awarię środowiskową
- Praca w zespołach: rozwiązanie zadania warsztatowego opartego na przygotowanym scenariuszu awarii techniczno-środowiskowej
- Case study- omówienie możliwych błędów i ryzyk w działaniach podejmowanych przez zespół
- Wypracowanie właściwej komunikacji wewnętrznej, organizacji pracy i planowania decyzji w sytuacjach awarii środowiskowej
- Dyskusja moderowana: analiza różnych decyzji zespołów, przegląd dobrych praktyk i potencjalnych błędów
11:00–13:30 | Warsztat: dokumentacja i rekomendacje dla firmy
- Opracowanie przykładowych zapisów do dokumentacji powypadkowej
- Identyfikacja obszarów wymagających poprawy w kontekście środowiskowym dla firmy
- Wypracowanie wspólnych rozwiązań zapobiegawczych (np. szkolenia wewnętrzne, aktualizacja procedur, działania organizacyjne), wniosków i rekomendacji do wdrożenia w miejscu pracy
- Podsumowanie- wnioski i rekomendacje do przeniesienia na grunt własnego zakładu pracy
13.30-13.55 Walidacja usługi szkoleniowej- test teoretyczny.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Podstawy zielonej energii i bezpieczeństwo środowiskowe. Wprowadzenie do zielonej energii w miejscu pracy | Prowadzący Anita Gałek | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Identyfikacja zagrożeń środowiskowych na stanowisku pracy | Prowadzący Anita Gałek | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Warsztat: przygotowanie procedur prewencyjnych | Prowadzący Anita Gałek | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Symulacja awarii środowiskowej w pracy zespołu technicznego. Scenariusz: wyciek substancji technicznej – analiza sytuacyjna | Prowadzący Anita Gałek | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Warsztat: Opracowanie reakcji na awarię środowiskową | Prowadzący Anita Gałek | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Warsztat: dokumentacja i rekomendacje dla firmy | Prowadzący Anita Gałek | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Walidacja- test teoretyczny. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:55 | Liczba godzin 00:25 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 313,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 313,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Anita Gałek
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzyma materiały szkoleniowe w postaci prezentacji powerpoint, ankiety, testy - opracowane przez trenera.Materiałyszkoleniowe zawierają podsumowanie treści szkolenia i odwołania do źródeł wiedzy, na których zostały oparte, z poszanowaniemprawautorskich. Materiały każdorazowo są dostosowane do poziomu wiedzy uczestników oraz potrzeb związanych z ewentualnyminiepełnosprawnościami. Czas trwania wynosi 15 godzin lekcyjnych po 45 minut, co stanowi 11 godzin i 25 minut zegarowych.
Usługa realizowana jest w godz.lekcyjnych, a przerwy i ćwiczenia praktyczne dostosowane do tempa pracy, możliwości i zaangażowaniagrupy. Brak wymagań w zakresie stopnia znajomości tematu. Jest prowadzone aktywnymi metodami interaktywnymi i aktywizującymi,rozumianymi jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie i pozwalające uczestnikom na ćwiczenie umiejętności.Metodologia pracy oparta jest o cykl uczenia się ludzi dorosłych, dzięki czemu teoria połączona jest z refl eksją,doświadczeniem orazdyskusją grupy mająca na celu podsumowanie danego tematu.
Informacje dodatkowe
Udział w usłudze niesie ze sobą liczne korzyści biznesowe, które bezpośrednio przyczyniają się do optymalizacji zarządzania odpadami,praktycznego podejścia do recyklingu, wdrożenia strategii zrównoważonego rozwoju, świadomości ekologicznej . Pierwsze efekty będą zauważalne w okresie do 6 miesięcy po zakończeniu szkolenia. Efekt usługi to: optymalizacja procesów pod kątem ekologicznym, wdrażanie proekologicznych zmian, zwiększenie świadomości środowiskowej i skuteczne wykorzystanie ekologicznych technologii.