Psychotraumatologia ( 1 etap w ramach kwalifikacji Psychotraumatologa)
Psychotraumatologia ( 1 etap w ramach kwalifikacji Psychotraumatologa)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia skierowane są do psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych, koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej i innych przedstawicieli służb społecznych, lekarzy i ratowników medycznych i innych przedstawicieli służb medycznych, kuratorów sądowych, funkcjonariuszy policji (przy spełnionym wymogu – wykształcenie wyższe magisterskie na kierunku psychologia, pedagogika, praca socjalna, resocjalizacja i pokrewne).
- Minimalna liczba uczestników20
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji13-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi196
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest:- zdobycie praktycznej wiedzy, narzędzi i profesjonalnego przygotowania pomocnych w pracy z traumą w ramach interwencji, diagnozy oraz konsultacji stabilizujących;
- możliwość poddania superwizji przypadków z własnej pracy zawodowej; zdobycie umiejętności badania własnego stanu emocjonalnego w kontakcie z osobą po traumie;
- wzbogacenie warsztatu pracy; profilaktyka wtórnej traumatyzacji oraz wypalenia zawodowego; poznanie warsztatu pracy specjalistów z Niemiec.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA- Definiuje podstawowe pojęcia, tj. symptomatyka i rodzaje traum. - Definiuje neurofizjologie traumy. - Omawia różne zaburzenia osobowości, jako konsekwencje traumy. - Wyjaśnia pojęcie psychosomatyki. - Omawia przebieg interwencji kryzysowej. | Kryteria weryfikacji - Tłumaczy różne rodzaje traum oraz symptomów, które mogą występować u osób straumatyzowanych.- Omawia neurofizjologiczne mechanizmy związane z traumą oraz wpływ traumy na układ nerwowy i zachowanie człowieka. - Omawia temat różnych zaburzeń psychicznych, które mogą wystąpić po przeżyciu traumy, oraz ich związek z traumatycznymi doświadczeniami. - Tłumaczy mechanizmy psychosomatyczne, które łączą traumy z zaburzeniami fizycznymi i somatycznymi. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI- Przeprowadza wywiad i diagnozuje traumy. - Przeprowadza rozmowę z rodziną osoby straumatyzowanej. - Zarządza kontraktem terapeutycznym i dokumentowaniem pracy. | Kryteria weryfikacji - Odbywa pierwszą konsultację z osobą straumatyzowaną i diagnozuje rodzaj traumy oraz wdraża podstawowe metody stabilizacji pacjenta.- Nawiązuje dobry kontakt z osobami zrekonstruowanymi, rodzinami zastępczymi i adopcyjnymi. - Nawiązuje kontrakt terapeutyczny oraz sporządza odpowiednią dokumentację. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE- Pracuje z osobami w kryzysie życiowym. - Skutecznie zarządza mechanizmami obronnymi pacjenta. - Stosuje zasady zachowania higieny psychicznej i prewencji wypalenia zawodowego. | Kryteria weryfikacji - Rozumie potrzeby osób straumatyzowanych i wykorzystuje odpowiednie narzędzia do udzielania pomocy.- Wdraża skuteczne rozwiązania, które pomagają osobie w kryzysie. - Ma świadomość konieczności dbania o własne zdrowie psychiczne poprzez przeprowadzanie superwizji. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
WPROWADZENIE DO PSYCHOTRAUMATOLOGII (42 godz.)
- Podstawowe definicje i pojęcia - symptomatyka i rodzaje traum, historia pracy i badań nad traumą. Podstawowe zasady pracy z osobą straumatyzowaną, pomocne narzędzia i techniki (18 godz.)
- Pierwsza konsultacja, diagnoza traumy, podstawowe mechanizmy obronne, wstępna stabilizacja pacjenta. Symptomatyka starej traumy, bodźce wyzwalające, reinscenizacja
- (8 godz.)
- Trauma wczesnodziecięca, trauma a okres dojrzewania - wpływ traumy na przebieg adolescencji, specyficzne trudności nastolatka-demoralizacja i podatność na uzależnienia (6 godz.)
- Trauma o okres dojrzewania – wpływ traumy na przebieg adolescencji, specyficzne trudności – demoralizacja i podatność na uzależnienia (6 godz.)
- Terapia traumy w oparciu o metody i doświadczenia niemieckie (4 godz.)
SPECYFIKA KONTAKTU Z OSOBĄ STRAUMATYZOWANĄ (23 godz.)
- Specyfika relacji z osobą straumatyzowaną – konsultacja, diagnoza, stabilizacja (6 godz.)
- Długotrwała choroba i śmierć jako wydarzenia traumatyzujące (6 godz.)
- Praca z rodziną zrekonstruowaną, w tym zastępczą i adopcyjną (6 godz.)
- Rezylencja – potraumatyczny wzrost (6 godz.)
NEUROFIZJOLOGICZNY KONTEKST TRAUMY (16 godz.)
- Neurofizjologia traumy. Zaburzenia osobowości i zaburzenia psychiczne jako konsekwencje traumy. Narodowy program zdrowia psychicznego (16 godz.)
PSYCHOPATOLOGIA WIĘZI (8 godz.)
- Teoria przywiązania, znaczenie więzi w prawidłowym rozwoju dziecka, trauma relacyjna jako czynnik zaburzający rozwój (8 godz.)
SEKSUALNOŚĆ CZŁOWIEKA W KONTEKŚCIE TRAUMY (16 godz.)
- Wprowadzenie do rozwoju psychoseksualnego; zachowania seksualne dzieci i młodzieży – norma i patologia. Nadużycie seksualne jako specyficzny rodzaj traumy. Specyfika funkcjonowania rodziny kazirodczej. Portret sprawcy przemocy seksulanej (16 godz.)
PRZEMOC DOMOWA JAKO ŹRÓDŁO TRAUMY (8 godz.)
- Specyfika funkcjonowania rodziny z przemocą. Zasady pracy z ofiarą i sprawcą (4 godz.)
- Specyfika funkcjonowania rodziny kazirodczej - rozpoznawanie symptomów, interwencja, planowanie pomocy (4 godz.)
SUICYDALNOŚĆ (8 godz.)
- Ryzyko i jego ocena, metody pracy z osoba zagrożoną samobójstwem. Samobójstwo jako reakcja potraumatyczna, praca z rodziną w żałobie (8 godz.)
KRYZYS ŻYCIOWY JAKO KONSEKWENCJA I ŹRÓDŁO TRAUMY (UZALEŻNIENIA, BEZDOMNOŚĆ I INNE) (8 godz.)
- Kryzys życiowy jak konsekwencja i źródło traumy - przyczyny, sposoby oddziaływań, pomoc, terapia (4 godz.)
- Patologie społeczne, a kryzys osobisty (4 godz.)
INTERWENCJA KRYZYSOWA W PSYCHOTRAUMATOLOGII (8 godz.)
- Interwencja kryzysowa w ramach instytucji i gabinetu (4 godz.)
- Rola osoby pomagającej, zakres relacji, kontrakt terapeutyczny, dokumentacja (4 godz.)
PSYCHOSOMATYKA (8 godz.)
- Zaburzenia psychosomatyczne po traumie i ich funkcja. Dolegliwości psychosomatyczne u osób pracujących w obszarze traumy (8 godz.)
OPINIOWANIE SĄDOWE (8 godz.)
- Bycie świadkiem traumy, zeznania sądowe, różnica pomiędzy zeznaniem a opiniowaniem (4 godz.)
- Obowiązki i trudności opiniującego, prowadzenie dokumentacji, etyka i tajemnica zawodowa (4 godz.)
TERAPEUTYCZNE ASPEKTY PRACY Z TRAUMĄ (16 godz.)
- Rola terapeuty, kontrakt terapeutyczny. Dokumentowanie traumy, etyka i tajemnica zawodowa. Mechanizmy obronne u pacjenta i terapeuty. Higiena psychiczna, profilaktyka wypalenia, rola terapii własnej i superwizji (16 godz.)
PRACA Z TRAUMĄ WOJENNĄ (8 godz.)
- Transgeneracyjny przekaz traumy (8 godz.)
TRAUMA OKOŁOPORODOWA (8 godz.)
- Opieka pre- i perinatalna, znaczenie traumy okołoporodowej dla matki i dziecka (8 godz.)
Projekt (10 godz.)
- Seminarium projektowe (10 godz.)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Spotkanie z opiekunem merytorycznym | Data realizacji zajęć 17-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 03:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto33,67 PLN
- Koszt osobogodziny netto33,67 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr Anita Sumiła
Zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży oraz ich rodzin od ponad dziesięciu lat (wykorzystując MBT-F). Prowadzi Poradnię Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży w Gdańsku, Sopocie i Kościerzynie. Kieruje Fundacją Wspierania Dzieci i Rodzin. Prowadzi szkolenia i badania z zakresu psychopatologii dzieci i adolescentów. W praktyce klinicznej zajmuje się głównie diagnozą objawów psychopatologicznych, psychoterapią rodzin. Autorka licznych publikacji z zakresu psychopatologii rozwojowej, prowadzi szkolenia i wykłady z zaburzeń psychicznych u dzieci i adolescentów. Aktualnie prowadzi badania dynamiki systemu rodzinnego pacjentów z chorobami rozrostowymi układu krwiotwórczego. Członek Interdyscyplinarnego Zespołu Ekspertów działającego przy Gdańskim Ośrodku Psychoterapii dla Dzieci i Młodzieży – zajmuje się diagnozowaniem dzieci wykorzystanych seksualnie.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały w wersji elektronicznej udostępniane na platformie moodle.
Warunki uczestnictwa
Szczegóły kierunku dostępne pod linkiem:
https://www.merito.pl/gdansk/studia-i-szkolenia/studia-podyplomowe/kierunki/psychotraumatologia-1-etap-w-ramach-kwalifikacji-psychotraumatologa
Informacje dodatkowe
Formularz rekrutacyjny dostępny pod linkiem:
https://www.merito.pl/rekrutacja/krok1
Adres
Adres
Na terenie uczelni znajdują się kantyna, bufet, automaty z przekąskami.
Oferujemy bezpłatny parking. Swobodny dojazd na Uczelnię komunikacją miejską (tramwaj, autobus, SKM, PKM).
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe