Dietetyka i poradnictwo żywieniowe
Dietetyka i poradnictwo żywieniowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Oferta studiów skierowana jest m.in. do absolwentów takich kierunków, jak:
- żywienie człowieka
- technologia żywności
- medycyna
- pielęgniarstwo
- farmacja
- biologia
- psychologia
- biotechnologia
- weterynaria
- wychowanie fizyczne
- rehabilitacja
- zdrowie publiczne.
- Minimalna liczba uczestników20
- Maksymalna liczba uczestników36
- Data zakończenia rekrutacji13-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi189
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest uzyskanie aktualnej wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu poradnictwa żywieniowego, w tym m.in. informacji na temat bilansowania diety osób w różnym wieku, w różnym stanie fizjologicznym i wykazujących różny poziom aktywności fizycznej, nutrigenomiki oraz psychodietetyki; żywienia człowieka zdrowego i chorego; oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia oraz ich wpływu na zachowanie zdrowia człowieka; planowania żywienia w przebiegu chorób dietozależnych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZAWyjaśnia zależności między odżywianiem a funkcjonowaniem organizmu Opisuje zasady i normy żywienia oraz wyżywienia człowieka Charakteryzuje budowę układów, procesy fizjologiczne i biochemiczne związane z odżywianiem człowieka Przedstawia własności funkcjonale żywności ich powiązania z procesem technologicznym. Prezentuje wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego. UMIEJĘTNOŚCI Dyskutuje na temat zasadności stosowania różnych diet Opracowuje odpowiednią strategię żywieniową w oparciu o stan odżywienia i stan zdrowia pacjenta Wybiera produkty spożywcze i procesy technologiczne w zalecanych dietach Stosuje w praktyce wiedzę z zakresu biologicznych podstaw funkcjonowania człowieka | Kryteria weryfikacji - Tłumaczy funkcjonowanie układów związanych z przyswajaniem pokarmu, procesów trawienia, energetyki organizmu oraz gospodarki wodnej. - Opisuje różnorodne składniki odżywcze (białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy, minerały) i ich rolę w organizmie człowieka. - Objaśnia zasady żywienia dostosowanego do potrzeb różnych grup ludzkich (niemowląt, dzieci, dorosłych, seniorów, sportowców, osób chorych). - Rozumie sposoby interpretacji wyników badań diagnostycznych w kontekście poradnictwa dietetycznego. - Tłumaczy psychologiczne aspekty zaburzeń odżywiania i metody ich leczenia. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI - Tworzy plany prawidłowego żywienia. - Stosuje zasady dietoterapii w chorobach. - Wykorzystuje technologie w kuchni. | Kryteria weryfikacji - Układa jadłospisy dostosowane do różnych diet, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb zdrowotnych pacjentów.- Układa diety w leczeniu i prewencji chorób, takich jak choroby układu krążenia, metaboliczne, nieswoiste zapalne choroby jelit, oraz w innych jednostkach chorobowych. - Przygotowuje zdrowe potrawy przy wykorzystaniu odpowiednich technik kulinarnych, uwzględniających zachowanie wartości odżywczych produktów. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNEDąży do aktualizowania wiedzy na temat zdrowego żywienia i dietoterapii Wyjaśnia rolę żywienia w promocji zdrowia i realizuje to w praktyce Organizuje pracę małego zespołu oraz wykazuje zdolność do efektywnej pracy w zespole | Kryteria weryfikacji - Prowadzi profesjonalne doradztwo w zakresie oceny stanu odżywienia pacjenta, co pozwala na dopasowanie planu dietetycznego.- Przeprowadza konsultacje dietetyczne dla osób w różnym wieku, w różnych stanach fizjologicznych (ciąża, karmienie, sport), oraz z uwzględnieniem aktywności fizycznej w planowaniu żywienia. - Projektuje terapie żywieniowe w przypadku chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca, nadciśnienie, otyłość, choroby metaboliczne i układu krążenia. - Wspiera pacjentów z zaburzeniami odżywiania, uwzględniając aspekty psychologiczne i dietetyczne procesu terapeutycznego. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
LP. | NAZWA PRZEDMIOTU | ŁĄCZNA LICZBA GODZIN ZAJĘĆ | ŁĄCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS | Godziny praktyczne | Godziny teoretyczne |
I. | WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANATOMII, FIZJOLOGII I GENETYKI CZŁOWIEKA |
|
|
|
|
1. | Układy związane z przyswajaniem pokarmu i fizjologia trawienia | 7 | 1 | 4 | 3 |
2. | Procesy energetyczne i gospodarka wodna organizmu | 10 | 2 | 10 | 0 |
3. | Aspekty genetyczne w żywieniu | 3 | - | 1 | 2 |
II. | PODSTAWY NAUKI O ŻYWIENIU |
|
|
|
|
1. | Składniki odżywcze w żywieniu człowieka | 14 | 2 | 7 | 7 |
2. | Zasady żywienia różnych grup ludności | 11 | 1 | 8 | 3 |
3. | Klasyfikacja i charakterystyka diet | 2 | - | 2 | 0 |
III. | TOWAROZNAWSTW0 I TECHNOLOGIA ŻYWNOŚCI |
|
|
|
|
1. | Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Informacje o żywności | 6 | 1 | 4 | 2 |
2. | Produkty spożywcze i ich wartość odżywcza | 6 | 1 | 4 | 2 |
3. | Wpływ przechowywania i obróbki technologicznej na surowce i półprodukty. Witaminy a praktyka kulinarna. Warsztaty kulinarne | 9 | 2 | 4 | 5 |
IV. | KLINICZNY ZARYS CHORÓB I DIETOTERAPIA |
|
|
|
|
1. | Choroby układu krążenia | 3 | 0 | 0 | 3 |
2. | Choroby metaboliczne | 13 | 3 | 7 | 6 |
3. | Choroby układu pokarmowego i moczowego – dietoterapia. Nieswoiste zapalne choroby jelit | 8 | 1 | 2 | 6 |
4. | Interpretacja wyników badań diagnostycznych w poradnictwie dietetycznym | 2 | - | 2 | 0 |
V. | PLANOWANIE ŻYWIENIA CZŁOWIEKA – ASPEKTY PRAKTYCZNE |
|
|
|
|
1. | Zasady układania jadłospisów w wybranych dietach. Oprogramowanie do tworzenia diet | 30 | 5 | 30 | 0 |
2. | Poradnictwo dietetyczne | 5 | 1 | 5 | 0 |
VI. | PSYCHODIETETYKA |
|
|
|
|
1. | Komunikacja z pacjentem. Zaburzenia odżywiania – aspekty psychologiczne | 5 | 1 | 4 | 1 |
VII. | MODUŁ WYKŁADOÓW MONOGRAFICZNYCH |
|
|
|
|
1. | Żywienie w wybranych jednostkach chorobowych | 17 | 2 | 5 | 12 |
2. | Żywienie osób w różnym wieku, stanie fizjologicznym i poziomie aktywności fizycznej | 14 | 1 | 6 | 8 |
3. | Diety alternatywne. Edukacja żywieniowa | 6 | 1 | 4 | 2 |
4. | Żywność, suplementy, leki i ich wzajemne interakcje | 7 | 1 | 1 | 6 |
VIII. | PROJEKT |
|
|
|
|
1. | Seminarium projektowe | 8 | 4 | 8 | 0 |
| FORMA ZALICZENIA |
|
|
|
|
| Test semestralny | 1 | - | 1 | 0 |
| Test końcowy | 1 | - | 1 | 0 |
| Egzamin końcowy | 1 | - | 1 | 0 |
| Razem | 189 | 30 | 121 | 68 |
- długość godziny szkoleniowej - 45 minut,
- liczba godzin realizowanych podczas I zjazdu to 8-10 godzin 45 minutowych
- po każdym bloku zajęć, który trwa 90 minut planowana jest przerwa 15 minutowa nie wliczana w program studiów
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Wprowadzenie do studiów | Prowadzący dr hab Anna Wysocka | Data realizacji zajęć 15-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 30,16 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 30,16 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr Adrianna Kilikowska
doktor nauk biologicznych, biolog molekularny i genetyk, edukator żywieniowy. Absolwent Biologii na Uniwersytecie Gdańskim, Dietetyki i Planowania Żywienia na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu oraz Poradnictwa dietetycznego – postępy w żywieniu człowieka, w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie. Autorka pracy dyplomowej dotyczącej wpływu diety na płodność kobiet i mężczyzn. Nauczyciel akademicki z wieloletnim stażem, certyfikowany tutor, edukatorka w ramach programów dydaktyczno-popularyzatorskich. Beneficjentka projektu POWER „Mistrzowie Dydaktyki”. Prywatnie mama dwójki dzieci w wieku szkolnym. Propagatorka zdrowego odżywiania i stylu życia wśród dzieci i rodziców. Organizatorka warsztatów kulinarnych i wykładów z zakresu profilaktyki żywieniowej. Zainteresowania: nowoczesne dydaktyka akademicka, epigenetyka, dieta anty – aging, kosmetologia, medycyna stylu życia, fitness. Marzenie – własny blog kulinarny.
dr n. med. Aleksandra Nowicka-Jasztal
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w pacjentami z chorobami z zakresu m.in.: gastroenterologii oraz alergii i nietolerancji pokarmowych. Jej szczególną pasją jest dietetyka kliniczna, patofizjologia oraz immunologia. Interesuje się również mechanizmami wpływu diety oraz suplementacji na kondycję i wygląd skóry.
dr hab Anna Wysocka
Absolwentka Wydziału Biologii na Uniwersytecie Gdańskim; Dietetyki i Planowania Żywienia na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu oraz Poradnictwa dietetycznego – postępy w żywieniu człowieka w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie. Ukończyła Studia Podyplomowe Prawno-Menadżerskie przy Politechnice Gdańskiej.
Obecnie Kierownik Pracowni Genetyki w Katedrze Genetyki Ewolucyjnej i Biosystematyki na Wydziale Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka wielu publikacji naukowych oraz promotor kilkudziesięciu prac dyplomowych licencjackich, magisterskich, doktorskich.
Aktywistka społeczna. Edukatorka zdrowego żywienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej oraz osób starszych. Organizatorka konferencji, warsztatów, akcji popularyzatorskich.
Specjalizuje się w dietoterapii nietolerancji pokarmowych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały elektroniczne zamieszczane na moodlu/temsach. Materiały dotyczą tematyki studiów.
Liczba uczestników do 36 osób,
Zajęcia realizowane online na platformie Teams. Dostęp do materiałów zgodnie z informacją powyżej. Zajęcia są realizowanie w formie wykładowej, warsztatowej w podziale na podgrupy, realizowane w wirtualnych pokojach, realizacja case study, pisanie projektu grupowego.
Warunki uczestnictwa
Dodatkowo wymagany jest zapis przez formularz rekrutacyjny uczelni
https://www.merito.pl/rekrutacja/krok1
W zależności od projektu, w którym uczestnik bierze udział wymagana jest obecność na zajęciach min 80% oraz potwierdzenie listy logowań do usługi.
zwolnienie z VAT na podstawie art.43 Ustawy o Podatku od towarów i usług 1. pkt 26.
Przedstawiona powyżej cena obejmuje obecnie obowiązującą promocje w czesnym oraz obejmuje system płatności 10 rat.
Istnieje możliwość dodania ceny na życzenie - w systemie płatności 1, 2 i 12 rat.
W tym celu prosimy o kontakt z biurem rekrutacji wskazanym powyżej rekrutacjasp@gdansk.merito.pl
Uczestnik studiów otrzymuje świadectwo ukończenie studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki z dnia 18 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego.
Informacje dodatkowe
Wymagany jest dodatkowo zapis przez formularz rekrutacyjny uczelni, który znajduje się pod poniższym linkiem:
https://www.merito.pl/rekrutacja/krok1
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania: posiadanie sprzętu elektronicznego z dostępem do internetu co najmniej 5 Mb/s, monitor, kamera.
Uczelnia zapewnia dostęp do platformy TEAMs i Ms Office.