VAT- aktualne problemy- forma zdalna
VAT- aktualne problemy- forma zdalna
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Podatki
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Profil uczestnika:
- osoby pracujące w dziale księgowości, podatków, finansów
- osoby zajmujące się rozliczeniem VAT
- główny księgowy
- doradca podatkowy
- osoby prowadzące rachunkowość usługową
- pracownicy biur rachunkowych.
Usługa adresowana również do uczestników projektu „Kierunek – Rozwój". Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach Projektu Kierunek – Rozwój
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji04-04-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników z najnowszymi zmianami w przepisach dotyczących podatku VAT oraz omówienie aktualnych problemów związanych z jego rozliczaniem. Uczestnicy zdobędą praktyczną wiedzę na temat nowych regulacji, interpretacji podatkowych oraz najczęstszych błędów popełnianych w rozliczeniach VAT. Celem szkolenia jest także rozwinięcie umiejętności wykorzystania wiedzy i narzędzi dotyczącej tej tematyki.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik poznaje rodzaje powiązań w grupie VAT | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wymienić i scharakteryzować rodzaje powiązań w grupie VAT oraz wyjaśnić ich wpływ na możliwość utworzenia grupy VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia różnice między obrótem bezgotówkowy a preferencjami w VAT | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wyjaśnić różnice między obrotem bezgotówkowym a preferencjami w VAT, wskazując ich definicję, zastosowanie oraz konsekwencje podatkowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia na czym polega podwyższenie progu sprzedaży dla małego podatnika. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wyjaśnić zasady podwyższenia progu sprzedaży dla małego podatnika, wskazując aktualne limity, konsekwencje podatkowe oraz korzyści wynikające ze statusu małego podatnika w VAT. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia z czego wynika zmiana przesłanek do odliczenia VAT przy WNT | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wyjaśnić przyczyny zmiany przesłanek do odliczenia VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów (WNT), uwzględniając aktualne regulacje prawne, orzecznictwo oraz stanowiska organów podatkowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Zmiany VAT od stycznia 2022
- Grupa VAT - nowy rodzaj podatnika od 2023
- rodzaj powiązań – finansowe; ekonomiczne i organizacyjne
- tworzenie grup VAT
- rejestracja
- zasady opodatkowania
- ewidencje
- korzyści tworzenia „grup VAT”
- Obrót bezgotówkowy a preferencje w VAT
- Opcja opodatkowania VAT usług finansowych
- Nowe podmioty, podatnicy z możliwością rozliczania kwartalnego
- Nowa wersja JPK_VAT
- Kasy fiskalne 2025 – nowe rozporządzenie wykonawcze
- wyłączenia przedmiotowe
- kasy on-line
- kasy wirtualne
2. Pakiet SLIM VAT 3 – od lipca 2023 r.
- Podwyższenie progu sprzedaży dla małego podatnika
- Wprowadzenie przepisów określających kurs przeliczeniowy w przypadku faktur korygujących
- Zmiana przesłanek do odliczenia VAT przy WNT
- podwyższenie proporcji odliczenia do 100% – nowe warunki
- Podatnik będzie mógł zrezygnować z rocznej korekty odliczenia
- Brak obowiązku wystawiania zarówno faktury zaliczkowej jak i końcowej, jeżeli zdarzenia miały miejsce w tym samym okresie rozliczeniowym
- Brak obowiązku drukowania raportów fiskalnych
- Obniżenie sankcji VAT
- Możliwość odstąpienia przez organ podatkowy od wymierzenia sankcji VAT
- Zwolnienie z VAT dla zarządzania funduszami inwestycyjnymi
- Zmiana w przepisach regulujących WDT
- Zmiany w przepisach o transakcjach łańcuchowych
- Zamiana faktora a podzielona płatność
- Rozszerzenie katalogu należności publicznoprawnych możliwych do opłacenia z rachunku VAT
- Zmiany dotyczące wiążących informacji stawkowych
3. Zasady Fakturowania 2025
1. Podstawy prawne dotyczące faktur
- transakcje podlegające dokumentowaniu fakturą
- zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług,które podmioty są zobligowane do wystawianie faktury
- faktury na żądanie – na podstawie paragonu fiskalnego z nr NIP
- sankcje za wadliwe wystawienie faktury do paragonu bez NIP
2. Rodzaje faktur oraz nowe zasady ich wystawiania:
- faktury „klasyczne”
- faktury - procedura marży
- faktury wystawiane przez „małych podatników” (faktury – metoda kasowa),
- faktury wystawiane na rzecz rolników ryczałtowych (faktury VAT-RR),
- dokumentowanie transakcji rozliczanych na zasadzie MPP
- duplikaty faktur
- faktury wystawiane na rzecz podmiotów nie prowadzących działalności gospodarczej,
- faktury „pro-forma”,
- otrzymane zaliczki a wystawienie faktury,
- nowe terminy wystawiania faktur, wystawienie faktury a obowiązek podatkowy
- dokumentowanie usług budowlano - montażowych
- dokumentowanie sprzedaży o charakterze ciągłym
3. Jak korygować błędy w fakturach:
- faktury korygujące, korekta faktury korygującej
- noty korygujące
- anulowanie faktury
- sankcje za naruszenie obowiązków w zakresie fakturowania.
- Nowe zasady korekty podatku należnego i naliczonego od 2021
4. Faktury elektroniczne:
- faktury elektroniczne zamiast papierowych
- krąg podmiotów uprawnionych do wystawiania e-faktur
- rodzaje faktur elektronicznych,
- zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury.
- dane, jakie zawiera e-faktura i termin jej wystawienia
- zaliczka a e-faktura
- zakres informacyjny e-faktury
- czy odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie e-faktur?
- faktury korygujące w formie elektronicznej – potwierdzenie odbioru przez kontrahenta,
- notą korygującą w formie elektronicznej,
- przechowywanie /archiwizacja/ e-faktur.
- krajowy System e-Faktur - od 2026 roku
- krajowy System e-Faktur (faktury ustrukturyzowane)
- istota Krajowego Systemu e-Faktur
- dobrowolność stosowania od stycznia 2022 (obok faktur elektronicznych i papierowych
- korzyści dla podatnika
- obligatoryjna zasada od lutego 2026
- nowy system kar z tytułu błędów w KSeF
- e-Faktury również dla podatników zwolnionych z VAT
5. Najczęstsze praktyczne problemy związane z fakturowaniem:
- faktura a różne stawki VAT,
- rabat / premia na fakturze,
- zasady przeliczania należności w walutach obcych przy fakturach i korektach – dwie metody – nowe zasady wynikające ze Slim VAT-3
6. Faktury VAT a prawo do odliczenia podatku naliczonego
7. Faktury/ faktury elektroniczne dokumentujące wewnątrz wspólnotowe dostawy towarów oraz eksport:
- prawo do stosowania stawki zerowej – niezbędna dokumentacja,
- zaliczki w WDT i eksporcie,
- korekta faktur eksportowych i WDT
8. Zaostrzone sankcje dotyczące „wystawiania oraz posługiwania się” fakturami pustymi” oraz fakturami wystawionymi przez podmiot nieistniejący (art. 62 & 2 KKS)
- co to jest faktura „pusta” lub faktura wystawiona przez „podmiot nieistniejący”
- weryfikacja faktur otrzymanych od kontrahentów
- sankcje wynikające bezpośrednio z ustawy VAT a sankcje z KKS-u
- zarzuty z art. 271. KK - fałszerstwo intelektualne
- fałszowanie (podrabianie, przerabianie) faktur a art 271a KK
- kto w przedsiębiorstwie odpowiada z w/w czyny
- jakie czynności zabezpieczające podjąć w firmie by zabezpieczyć się przed w/w sankcjami.
4. Biała lista i MPP
- rachunek bankowy ujęty w wykazie czynnych podatników VAT, tzw. białej listy.
- zawartość informacyjna „Białej Listy”
- wyszukiwanie kontrahenta na „białej liście”
5. Znowelizowany JPK-VAT7M & /JPK-VAT7K
- grupowania GTU dla JPK-VAT7 / JPK-VAT7K
- oznaczenia dowodów sprzedaży
- symbole procedur szczególnych
- oznaczenie dowodów zakupu
- faktura a oznaczenie towaru lub usługi GTU
- faktury jedno i wielopozycyjne a GTU
6. Procedura SME
- podmiotowe zwolnienie z VAT dla podatników polskich i unijnych
- regulacje unijne – procedura SME
- obowiązki rejestracyjne podatnika przy wyborze korzystania ze zwolnienia
- rezygnacja ze zwolnienia
- numer identyfikacyjny EX
7. VAT w obrocie międzynarodowym
- Wewnątrzwspólnotowe nabycie i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- Procedura call-of stock
- Import i eksport towarów
- Import usług
- Transgraniczne świadczenie usług
8. Pakiet e-commerce
- Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na odległość
- Szczególna procedura dotycząca sprzedaży na odległość towarów importowanych
- Kraj konsumpcji i kraj rejestracji
- Punkt OSS i IOSS – zasady rejestracji i rozliczania
Godziny szkolenia są godzinami zegarowymi, godzina = 60 minut.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Grupa VAT - nowy rodzaj podatnika od 2023 rodzaj powiązań – finansowe; ekonomiczne i organizacyjne tworzenie grup VAT rejestracja | Prowadzący Henryk Grychtoł | Data realizacji zajęć 07-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Przerwa | Prowadzący Henryk Grychtoł | Data realizacji zajęć 07-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Obrót bezgotówkowy a preferencje w VAT Opcja opodatkowania VAT usług finansowych Nowe podmioty, podatnicy z możliwością rozliczania kwartalnego Nowa wersja JPK_VAT | Prowadzący Henryk Grychtoł | Data realizacji zajęć 07-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Przerwa | Prowadzący Henryk Grychtoł | Data realizacji zajęć 07-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Podwyższenie progu sprzedaży dla małego podatnika Wprowadzenie przepisów określających kurs przeliczeniowy w przypadku faktur korygujących | Prowadzący Henryk Grychtoł | Data realizacji zajęć 07-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Sesja pytań | Prowadzący Henryk Grychtoł | Data realizacji zajęć 07-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 07-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto725,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto590,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto120,95 PLN
- Koszt osobogodziny netto98,33 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Henryk Grychtoł
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Autorskie materiały dydaktyczne prowadzącego w formie elektronicznej
Warunki uczestnictwa
Uczestnik zgłaszając się na nasze szkolenia poprzez bazę usług rozwojowych, akceptuje regulamin Centrum Doskonalenia Kompetencji Progressio Sp. z o.o. dostępny na stronie https://www.pcdk.pl/o-nas/regulamin-szkolen
Najpóźniej na 4 dni przed rozpoczęciem szkolenia, na podany adres e-mail zostaną przesłane informacje dotyczące szkolenia. W przypadku potwierdzenia szkolenia, zostaną wysłane wszelkie informacje organizacyjne.
W przypadku nie otrzymania jakichkolwiek informacji do 4 dni przed zajęciami, prosimy o kontakt telefoniczny, numer telefonu: 690 017 860 lub 22 299 23 23.
Informacje dodatkowe
Informujemy możliwości rejestrowaniu/ nagrywaniu usługi na potrzeby usługodawcy i korzystającego z usługi jak również na potrzeby monitoringu, kontroli oraz w celu utrwalania efektów kształcenia.
Aby uzyskać zaświadczenie, należy uczestniczyć w co najmniej 80% zajęć oraz zaliczyć je, zdobywając pozytywny wynik punktów z testu wiedzy.
Osoba walidująca jest zaangażowana jedynie na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników, nie uczestniczy w procesie tworzenia ani uzupełniania dokumentacji walidacyjnej.
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych.
!! Wszelkie informacje dodatkowe dotyczące zrealizowanego szkolenia dostępne są na naszej stronie internetowej www.pcdk.pl w zakładce szkolenia !!
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Jeśli chodzi o przepustowość, zalecamy pobieranie 1 Mbitów i wysyłanie 0,5 Mbitów. Użytkownicy mogą sprawdzić swoją rzeczywistą przepustowość za pomocą speedtest.net.
Jeśli chodzi o sprzęt, zalecamy dwurdzeniowy procesor z co najmniej 2 GB pamięci. Zalecamy dowolny system operacyjny, który obsługuje najnowsze wersje Google Chrome i Mozilla FireFox.
Jeśli chodzi o przeglądarkę, zalecamy uruchamianie FireFox, Chrome lub najnowszej wersji Edge (opartej na Chromium).
Dlaczego? Przeglądarki te zapewniają doskonałą obsługę komunikacji internetowej w czasie rzeczywistym (WebRTC). W systemie Mac OS X najnowsza przeglądarka Safari również będzie działać, ale FireFox i Chrome zapewnią lepszy dźwięk w warunkach niższej przepustowości.
Krótko mówiąc, jeśli użytkownik ma jakiekolwiek problemy (takie jak zniekształcony dźwięk lub okresowe rozłączanie), zalecamy wypróbowanie FireFox lub Chrome. Jeśli problemy będą się powtarzać, prawdopodobnie jest to problem z siecią. BigBlueButton wyśle im powiadomienia, aby pomóc w rozwiązywaniu problemów.
W przypadku portów TCP klienci muszą być w stanie połączyć się z serwerem na porcie 80/443 (HTTP/HTTPS).
W przypadku portów UDP klienci muszą być w stanie połączyć się na porcie w zakresie 16384-32767 w celu uzyskania dźwięku opartego na WebRTC. (to są te porty które trzeba odblokować jak komuś nie działa dźwięk)