Komunikacja alternatywna i wspierająca AAC
Komunikacja alternatywna i wspierająca AAC
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie „Komunikacja alternatywna i wspierająca (AAC)” skierowane jest do osób, które pracują lub mają kontakt z osobami o ograniczonych możliwościach komunikacyjnych. W szczególności odbiorcami szkolenia są:
- Specjaliści, tacy jak nauczyciele, logopedzi, terapeuci, pedagodzy specjalni, opiekunowie i inni profesjonaliści zajmujący się wspieraniem osób z trudnościami w porozumiewaniu się.
- Rodzice i opiekunowie osób z niepełnosprawnościami, którzy chcą lepiej rozumieć potrzeby komunikacyjne swoich podopiecznych oraz efektywnie stosować metody AAC na co dzień.
- Wolontariusze oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych, którzy w swojej działalności wspierają osoby z ograniczeniami w komunikacji.
- Osoby, które chcą podnieść swoje kompetencje zawodowe.
Szkolenie jest dedykowane osobom, które pragną zdobyć praktyczne umiejętności i narzędzia, aby ułatwiać komunikację i budować lepsze relacje z osobami borykającymi się z trudnościami w porozumiewaniu się.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji09-05-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Cel edukacyjny szkolenia to wyposażenie uczestników w wiedzę i praktyczne umiejętności związane z komunikacją alternatywną i wspierającą. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystać różnorodne narzędzia i techniki AAC, aby efektywnie wspierać osoby z trudnościami w komunikowaniu się, poprawiając ich jakość życia oraz umożliwiając pełniejsze uczestnictwo w społeczeństwie.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się 1. Wiedza:- Zrozumienie podstawowych zasad i koncepcji komunikacji alternatywnej i wspierającej (AAC). - Znajomość narzędzi, metod i technologii wspomagających komunikację osób z trudnościami w porozumiewaniu się. - Świadomość roli komunikacji AAC w integracji społecznej i podnoszeniu jakości życia osób z ograniczeniami komunikacyjnymi. | Kryteria weryfikacji 1. Wiedza:- Zrozumienie zasad i koncepcji AAC: Uczestnik musi wykazać się umiejętnością poprawnego zdefiniowania pojęć związanych z komunikacją alternatywną oraz wskazać jej zastosowanie w praktyce. - Znajomość narzędzi i metod: Uczestnik powinien potrafić wymienić i opisać dostępne technologie wspierające AAC oraz określić ich możliwe zastosowania. - Świadomość roli AAC: W teście uczestnik będzie oceniany na podstawie umiejętności uzasadnienia, w jaki sposób AAC wpływa na integrację społeczną i jakość życia użytkowników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 2. Umiejętności:- Dobór odpowiednich technik i narzędzi AAC do indywidualnych potrzeb użytkowników. - Praktyczne stosowanie rozwiązań AAC w codziennej pracy lub opiece, w tym korzystanie z technologii wspierających. - Tworzenie planów działań komunikacyjnych dostosowanych do specyficznych ograniczeń i możliwości osoby korzystającej z AAC. | Kryteria weryfikacji 2. Umiejętności:- Dobór narzędzi do potrzeb: W ramach symulacji uczestnik powinien zaprezentować zdolność dopasowania odpowiednich metod AAC do konkretnych przypadków. - Stosowanie rozwiązań AAC: Egzamin lub zadanie będzie oceniać zdolność do wdrożenia metod AAC w symulowanych warunkach pracy lub opieki. - Tworzenie planów działań komunikacyjnych: Weryfikacja polega na ocenie umiejętności opracowania planu działań komunikacyjnych, uwzględniając specyficzne potrzeby użytkownika AAC. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 3. Kompetencje społeczne:- Zwiększenie empatii i zrozumienia dla osób z trudnościami w komunikowaniu się. - Umiejętność współpracy z rodziną i opiekunami osób korzystających z AAC w celu zapewnienia ciągłości wsparcia. - Gotowość do dalszego samokształcenia i rozwijania kompetencji w obszarze komunikacji wspierającej. | Kryteria weryfikacji 3. Kompetencje społeczne:- Empatia i zrozumienie: Uczestnik powinien wykazać w testach lub podczas ćwiczeń praktycznych umiejętność identyfikowania potrzeb emocjonalnych osób korzystających z AAC. - Współpraca z otoczeniem użytkownika: W scenariuszu lub symulacji uczestnik będzie oceniany pod kątem zdolności do współpracy z rodziną i opiekunami użytkowników AAC. - Zaangażowanie w rozwój: Kryterium weryfikacji obejmuje rozmowę lub zadanie oceniające gotowość uczestnika do samokształcenia i dalszego rozwijania kompetencji w obszarze AAC | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Wprowadzenie do AAC
- Podstawowe założenia komunikacji alternatywnej i wspierającej (AAC).
- Grupy docelowe AAC – kto korzysta i dlaczego.
- Korzyści i wyzwania związane z wykorzystaniem AAC w życiu codziennym.
2. Metody i narzędzia AAC
- Przegląd narzędzi: od prostych tablic komunikacyjnych po zaawansowane urządzenia.
- Technologie wspierające komunikację: systemy tekstowo-mówione, komunikatory głosowe i aplikacje mobilne.
- Popularne aplikacje wspierające:
- Proloquo2Go (aplikacja do tworzenia tablic komunikacyjnych).
- CoughDrop (narzędzie wspierające komunikację symbolami).
- Grid for iPad (system komunikacji tekstowo-obrazkowej).
3. Warsztaty praktyczne: Wstęp do pracy z technologiami AAC
- Ćwiczenia z wykorzystaniem aplikacji wspierających na tabletach i smartfonach.
- Praktyczne wdrażanie prostych narzędzi AAC: tablice symboli, karty obrazkowe.
- Omówienie przykładów wdrożeń technologii w środowisku edukacyjnym i terapeutycznym.
4. Tworzenie indywidualnych planów komunikacyjnych
- Analiza potrzeb użytkownika AAC i dobór narzędzi.
- Tworzenie planów działania, uwzględniających użycie aplikacji mobilnych oraz urządzeń wspomagających.
- Personalizacja technologii, takich jak interfejsy użytkownika dla osób z ograniczeniami ruchowymi.
- 5. Kompetencje społeczne i technologie w praktyce
Budowanie empatycznej komunikacji z użytkownikami AAC przy wsparciu technologii.
- Omówienie roli aplikacji wspierających w poprawie relacji użytkownika z otoczeniem.
- Przykłady skutecznego zastosowania technologii AAC w komunikacji z rodziną i opiekunami.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 722,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto143,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto116,67 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają **prezentację multimedialną**, która będzie zawierać kluczowe informacje omawiane podczas zajęć. Materiały te zostaną przygotowane w przystępnej formie wizualnej, aby ułatwić przyswajanie wiedzy oraz umożliwić późniejszy dostęp do zaprezentowanych treści. Prezentacja będzie zawierała m.in.:
- Najważniejsze definicje i koncepcje komunikacji AAC.
- Przegląd metod, narzędzi oraz aplikacji wspierających.
- Przykłady praktycznego zastosowania narzędzi AAC.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie będzie realizowane w formule zdalnej przy użyciu platformy Microsoft Teams. W związku z tym uczestnicy powinni spełnić następujące wymagania techniczne:
1. Urządzenie:
- Komputer, laptop lub tablet z dostępem do internetu (zalecane szybkie łącze o minimalnej prędkości 10 Mbps).
- Alternatywnie możliwe jest korzystanie ze smartfona z zainstalowaną aplikacją Microsoft Teams.
2. Oprogramowanie:
- Aktualna wersja przeglądarki internetowej lub aplikacja Microsoft Teams (zaleca się wcześniejszą instalację i sprawdzenie działania).
3. Wyposażenie dodatkowe:
- Mikrofon (wbudowany lub zewnętrzny) oraz słuchawki lub głośniki dla zapewnienia dobrej jakości dźwięku.
- Kamera internetowa.
4. Dostęp do materiałów:
- Prezentacja multimedialna oraz inne materiały edukacyjne będą udostępnione w formie elektronicznej na platformie Teams.
5. Test i wsparcie techniczne:
Przed rozpoczęciem szkolenia rekomendowane jest przeprowadzenie testu sprzętu oraz łącza internetowego.