kurs terapia krótkoterminowa w modelu skoncentrowanym na rozwiązaniach-wspieranie w zmianie
kurs terapia krótkoterminowa w modelu skoncentrowanym na rozwiązaniach-wspieranie w zmianie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Kurs przeznaczony jest dla osób , które na co dzień pracują z drugim człowiekiem, w takich obszarach jak:
- coaching
- mediacje
- psychoterapia, interwencja kryzysowa
- pomoc psychologiczna
- nauczyciele
- pracownicy Ośrodków Pomocy Społecznej
- kuratorzy sądowy i społeczni
- trenerzy
- Usługa adresowana również do uczestników projektu „Kierunek – Rozwój”
oraz Małopolski Pociąg do kariery oraz pozostałych projektów z dofinansowaniem.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników18
- Data zakończenia rekrutacji26-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi55
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do samodzielnego prowadzenia sesji pomocowych/terapeutycznych na poziomie podstawowym jako praktyk w modelu skoncentrowanym na poszukiwaniu rozwiązań w sytuacjach problemowych oraz rozwijaniu konstruktywnych sposobów radzenia sobie. Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się pozwoli na prowadzenie sesji pomocowych/ terapeutycznych w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach na poziomie podstawowym jako praktyk metody.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się 1)charakteryzuje wiedzę wymaganą dla roli praktyka w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach | Kryteria weryfikacji definiuje filozofię wyrażaną w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach; okresla rolę terapeuty/pomagacza w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje znaczenie i korzyści płynące ze stosowania postawy niewiedzy; stosuje zdrową semantykę, która wzmacnia klienta; | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji interpretuje zasłyszane treści w kontekście poszukiwania zasobów klienta; stosuje techniki terapeutyczne w celu poszukania rozwiązania; rozumie zasadę małych kroków w osiąganiu celu terapeutycznego i utrzymania wysokiego poziomu motywacji u klienta | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 2)definiuje podstawową wiedzę z zakresu psychologii wprowadzania zmian | Kryteria weryfikacji charakteryzuje model stadiów zmian (Prochaska i DiClemente), i umie je zastosować; rozumie i stosuje odpowiednie narzędzia w zależności od poziomu gotowości i etapu zmiany w życiu klienta; potrafi zarządzać ambiwalencją emocjonalną u klienta stosując pytania otwarte poszerzające perspektywę; umie dostosować odpowiednie narzędzia interwencyjne w zależności od etapu zmiany; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się 3)charakteryzuje przyczyny ludzkich zachowań w zakresie sytuacji życiowych | Kryteria weryfikacji charakteryzuje elementarną wiedzę w zakresie rozwoju człowieka; rozróżnia identyfikować potrzeby klienta zgodnie z piramidą potrzeb Maslowa; potrafi zastosować odpowiednie narzędzia interwencyjne w komunikacji interpersonalnej z klientem; potrafi zidentyfikować i nazwać w jakiej relacji klient jest wobec podejmowanego kontaktu terapeutycznego; | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji definiuje podstawowe mechanizmy rządzące funkcjonowaniem człowieka w zależności od jego trudności życiowych; charakteryzuje przebieg procesu terapeutycznego w kierunku przeformułowania trudności wnoszonych przez klienta na jego potrzeby; | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 4)charakteryzuje kompetencje wymagane od osoby będącej w roli praktyka pracującego w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach | Kryteria weryfikacji stosuje narzędzia komunikacyjne stwarzające warunki do swobodnej rozmowy z klientem; stosuje pozytywne wzmocnienia wobec pożądanych zmian poprzez afirmowanie perspektywy klienta prowadząc dialog ukierunkowany na rozwiązania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji stosuje techniki zachęcające do poszerzania perspektywy i aktywnie prowadzi komunikację, gdy klient odpowiada, że "nie wie ", w procesie terapeutycznym pozostawia klientowi przestrzeń na generowanie rozwiązań; stosuje za "postawę niewiedzy"; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się 5)charakteryzuje metody i narzędzia wykorzystywane w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach | Kryteria weryfikacji dobiera trafnie narzędzia w zależności od relacji w jakiej klient podchodzi do udzielanego mu wsparcia; stosuje podstawowe narzędzia i techniki stanowiące warsztat pracy terapeuty/pomagacza w modleu ukierunkowanym na rozwiązania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji stosuje komplementy w toku dialogu z klientem w oparciu o fakty, posługuje się dostępnymi narzędziami zgodnymi z podejściem skoncentrowanym na rozwiązaniach; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się 6)stosuje poznane modele i narzędzia skuteczne w modelu skoncentrowanym na rozwiązaniach w pracy z klientem | Kryteria weryfikacji analizuje adekwatności wdrożenia poszczególnych technik i narzędzi, zastosowanie których stanowić będzie zwiększenie motywacji i poczucia wpływu u klienta; wykorzystuje techniki terapeutyczne w celu zmiany negatywnych myśli i przekonań klienta; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się 7)posługuje się modelem EARS, skalą, wyjątkami, pytaniem o cud | Kryteria weryfikacji stosuje narzędzie Pytanie o cud w sposób refleksyjny poprzez uwzględnianie specyficznych potrzeb klienta; posługuje się technikę skalowania w kierunku eksploracji osiągnięć i zasobów klienta; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji stosuje model EARS, identyfikuje jego wpływ na budowanie kompetencji i rozwiązań w narracji klienta; identyfikuje tzw. "wyjątki" w życiu klienta, budując refleksyjność i samoświadomość zasobów w kliencie; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się 8)umiejętnie stosuje efektywną komunikację podczas sesji terapeutycznych | Kryteria weryfikacji stosuje skuteczną i konstruktywną komunikację dostosowując ją jednocześnie do możliwości komunikacyjnych klienta; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się 9)rozumie cele terapii i wykorzystywane narzędzia | Kryteria weryfikacji tworzy plan terapeutyczny | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji stosuje techniki pracy w oparciu o informacje wniesione przez klienta, aby lepiej odpowiadać jego indywidualnym potrzebom; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji stosuje metodę smart w celu zweryfikowania mierzalności określonego celu; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji prowadzi dialog z klientem w kierunku określenia celu adekwatnego i realnego do osiągnięcia w myśl metody małych kroków wynikających z potrzeb klienta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się 10)umiejętnie zadaje pytania dotyczące celów, potrzeb i możliwości klienta | Kryteria weryfikacji stosuje pytania dotyczące celów, potrzeb i możliwości klienta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji stosuje pytania poszerzające perspektywę klienta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się 11)buduje u klienta proces osiągania celów i stosuje interwencje odpowiednie do etapu procesu wprowadzania zmian | Kryteria weryfikacji dokonuje weryfikacji zmian zachodzących w życiu klienta oraz zweryfikować ich powiązanie z procesem terapeutycznym; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje stadia zmiany z uwzględnieniem nawrotu, jako elementu utrwalania pożądanej zmiany; | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji stosuje adekwatne techniki pracy stosownie do etapu zmiany klienta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się 12)kształtuje odpowiedzialność i rzetelność wykonywanej pracy | Kryteria weryfikacji wykazuje pełne zrozumienie zakresu swoich obowiązków oraz odpowiedzialności wynikających z wykonywanej pracy; skutecznie wykonuje powierzone zadania zgodnie z ustalonymi standardami i terminami; | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się 13)wykazuje profesjonalizm w kontaktach międzyludzkich | Kryteria weryfikacji stosuje klarowną i skuteczną komunikację, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej, z różnymi interesariuszami | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- Wprowadzenie do terapii krótkoterminowej
- Podejscie Skoncetrowane na Rowiązniach
- Praca TSR-techniki TSR
- Umiejętności i kompetencje -postawa "niewiedzy"
- Tworzenie kontekstu spotkania
- Formowanie celu pracy terapeutycznej
- Rozmowy poza problemem
- Komplementowanie - wydobywanie zasobów klienta
- Technika EARS
- Tworzenie obrazu rzeczywistości po osiągnięciu celu
- Poszukiwanie w przeszłości i teraźniejszości klienta elementów "świata bez problemu"
- Praca w oparciu o wyjątki, Skalowanie
- Określanie najbliższych kroków w kierunku osiągnięcia celu
- Monitorowanie wprowadzanych zmian
- Umiejętność pracy z klientem w obszarze pracy nad potrzebami-elementy NVC
- Strategie pracy z klientem w przypadku braku motywacji
- Psychologia zmiany- Transteoretyczny Model Zmiany w TSR
- Praca z parą w konflikcie, TSR w obszarze pracy w zdrowiu psychicznym i kryzysie
- Sesja – prowadzenie terapii w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach
- Mentoring i superwizja umiejętności
- Walidacja
Minimalne wymagania w stosunku do Uczestników: osoby, które na co dzień pracują z drugim człowiekiem, w takich obszarach jak:
- coaching
- mediacje
- psychoterapia, interwencja kryzysowa
- pomoc psychologiczna
- nauczyciele
- pracownicy Ośrodków Pomocy Społecznej
- kuratorzy sądowy i społeczni
- trenerzy
Szkolenie obejmuje: 55 godz. edukacyjnych (bez przerw)
Forma szkolenia zdalna w czasie rzeczywistym:
dzielenie ekranu – z widokiem wszystkich uczestników szkolenia
prezentacja widoczna dla każdego uczestnika szkolenia
ćwiczenia w podgrupach, prowadzone w „pokojach online” - trening umiejętności
rozmowa na żywo- wymiana refleksji
Zajęcia prowadzone są metodą treningową w 80 % jako ćwiczenia w parach, grupach zgodnie ze wskazaniami nauczania osób dorosłych czyli cyklem Kolba.
Teoria: 11 godzin
Praktyka: 44 godzin
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Wprowadzenie do terapii krótkoterminowej Podejscie Skoncetrowane na Rowiązniach Praca TSR-techniki TSR | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Transteoretyczny Model Zmian w TSR | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Umiejętności i kompetencje -postawa "niewiedzy" Tworzenie kontekstu spotkania | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Formowanie celu pracy terapeutycznej Rozmowy poza problemem Komplementowanie - wydobywanie zasobów klienta | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Technika EARS Tworzenie obrazu rzeczywistości po osiągnięciu celu | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Poszukiwanie w przeszłości i teraźniejszości klienta elementów "świata bez problemu" Praca w oparciu o wyjątki, Skalowanie | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Określanie najbliższych kroków w kierunku osiągnięcia celu Monitorowanie wprowadzanych zmian | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Umiejętność pracy z klientem w obszarze pracy nad potrzebami-elementy NVC | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Strategie pracy z klientem w przypadku braku motywacji | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Trening umiejętności prowadzenia sesji | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 08-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Praca z parą w konflikcie. | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 09-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 TSR w obszarze pracy w zdrowiu psychicznym i kryzysie | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 09-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Sesja – prowadzenie terapii w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach Mentoring i superwizja umiejętności | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 22-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Mentoring i superwizja umiejętności | Prowadzący Anna Pietrzykowska | Data realizacji zajęć 22-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 06-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 90,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Joanna Pijacka
Trener VCC,
Praca socjalna, pomoc społeczna, przygotowywanie ofert konkursowych w NGO, socjoterapia, mediacje rodzinne, praca z trudnym klientem, komunikacja interpersonalna, działania w obszarze podnoszenia kompetencji rodzicielskich, przemoc w rodzinie w każdym aspekcie, zadania, strategie
i organizacja pracy zespołów interdyscyplinarnego i grup roboczych.
Doświadczenie zawodowe:
Pracownik w strukturach pomocy społecznej z 16 letnim doświadczeniem - głównie w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie w bezpośredniej pracy z klientem, realizacji procedury „Niebieskie Karty”, realizacji zadań Zespołu Interdyscyplinarnego.
Socjoterapeutka z 14 letnim doświadczeniem w prowadzeniu grup dla dzieci i młodzieży z rodzin
z problemem alkoholowym.
Od roku 2013 do dnia dzisiejszego fundator i prezes Fundacji ReStart, gdzie realizuje zadania z zakresu pozyskiwania środków, rozliczania dotacji i organizacji pracy zatrudnionej kadry. W ramach działań Fundacji podejmowała zatrudnienie w charakterze m.in. streetworkera, socjoterapeuty, terapeuty w podejściu skoncentrowanym na rozwiązaniach,trenera, animatora, organizatora społeczności lokalnych.
Doświadczenie w świadczeniu tego typu usług:
posiada nieprzerwane i ciągłe doświadczenie zawodowe w branży.Prowadziła szkolenia w obszarach rozwiązywania metod skoncentrowanych na rozwiązaniach, konfliktów, przeciwdziałania przemocy, wspierania osób krzywdzonych, motywowania do zmiany, organizacji systemu wsparcia.
Anna Pietrzykowska
najmniej 5 lat.
Trenerka, terapeuta w nurtach krótkoterminowych.
Wykształcenie:
Psychologia zdrowia i jakości życia (Licencjat)
Psychologia kliniczna i osobowości (Jednolite magisterskie),Pedagogika, specjalność resocjalizacja z prewencją zagrożeń, społecznych (Licencjat) Studium terapii dzieci i młodzieży
Kursy:
Terapia Skoncentrowana na rozwiązaniach, Kurs Interwencji Kryzysowej
Mediator sądowy, pozasądowy, rodzinny, Trener Komunikacji Interpersonalnej
kurs Coach I II stopnia-coaching, Szkoła Pascal w Kutnie – „Instruktor Terapii uzależnień”
TUS Trening umiejętności społecznych, Centrum rozwoju personalnego – Terapia dziecka z autyzmem”, Centrum rozwoju personalnego – „Terapia poznawczo-behawioralna”
Centrum Szkoleń i Certyfikacji Akademia Bliżej – Akademia Profesjonalnego Mediatora APM mediacje sądowe i pozasądowe, mediacje rodzinne kurs Instruktor Terapii
Doświadczenie zawodowe:
Prowadzenie własnej praktyki terapeutyczno-coachingowo-rozwojowej.
Doświadczenie trenerskie
Przeprowadzonych ponad 1000 h szkoleniowych z tematyki rozwoju osobistego i terapeutycznego, współpraca z Akademią Bliżej od 2019 roku w zakresie prowadzenia szkoleń skierowanych do terapeutów, coachów w obszarze konstruktywnego pomagania: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, coaching, rozwiązywanie konfliktów, coaching rodzicielski, radzenie sobie ze stresem, psychologia zdrowia
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Wymagane jest 80 % obecności Uczestnika weryfikowane raportem logowań.
Usługa jest nagrywana celem archiwizacji do danego projektu.
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek – Rozwój oraz zawarto umowę z WUP Kraków w ramach projektu Małopolski Pociąg do kariery.
Po ukończeniu kursu Uczestnik otrzymuje:
- materiał szkoleniowe
- ćwiczenia w pdf
- nagrania sesji
- skrypt w pdf
Warunki uczestnictwa
Osoby, które na co dzień pracują z drugim człowiekiem, w takich obszarach jak:
- coaching
- mediacje
- psychoterapia,interwencja kryzysowa
- pomoc psychologiczna
- nauczyciele
- pracownicy Ośrodków Pomocy Społecznej
- kuratorzy sądowy i społeczni
- trenerzy
- doradcy zawodowi
Informacje dodatkowe
Usługa jest realizowana zdalnie w czasie rzeczywistym
Podstawa prawna zwolnienia z VAT:
na podstawie paragrafu 3 ust.1 punkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013r.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Podstawą do rozliczenia usługi jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia
Usługa do celów archiwizacji i kontroli jest nagrywana.
Szkolenie odbywa się za pomocą aplikacji ZOOM.
Minimalne wymagania techniczne: procesor 2-rdzeniowy 2GB pamięci RAM ( lun 4-rdzeniowy)
System operacyjny Windows 8 ( zalecany Windows 10) Mac wersja 10.13,
Przeglądarka internetowa GOOGLE Chrome, Mozilla,Firefox
Stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 mbps
kamera, mikrofon i głośniki lub słuchawki,( ZOOM współpracuje z wszystkimi wbudowanymi w laptopy kamerami).Nie jest wymagana instalacja oprogramowania ani umiejętności informatyczne, aby dołączyć się do szkolenia.
Dołączenie następuje poprzez kliknięcie w indywidualny link wysłany mailem do uczestnika projektu przed szkoleniem. Uczestnik szkolenia każdorazowo przed zajęciami grupowymi otrzymuje zaproszenie na spotkanie on-line.
Link na zoom przesłany przed zajęciami pierwszymi jest stały.