Kurs prawa jazdy kat. C, CE
Kurs prawa jazdy kat. C, CE
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo jazdy / Kurs prawa jazdy kat.C+E
- Identyfikator projektuKierunek - Rozwój
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- osoby chcące podnieść swoje kwalifikacje;
- osoby, które ukończyły 20 lat i 9 miesięcy lub 18 lat i rozpoczęły kwalifikację wstępną kat. C;
- osoby posiadające prawo jazdy kat. B
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji28-03-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi65
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 28 ust. 1, ust. 8, art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2023 r. poz. 622 z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńprawo jazdy kategorii: AM, A2, A1, A, B1, B, C1, C, C1E, CE, BE,T
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Zdobycie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych potrzebnych do bezpiecznej jazdy w ruchu drogowym samochodem ciężarowym o masie całkowitej powyżej 3,5t i praktyczna jazda pojazdem samochodowym określonym w kategorii C łącznie z przyczepą oraz przygotowanie teoretyczne i praktyczne do egzaminu państwowego na prawo jazdy kat. C i przygotowanie praktyczne do egzaminu państwowego na prawo jazdy kategorii CE.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik kursu zdobywa umiejętności niezbędne do obsługi i poruszania się samochodem ciężarowym o masie całkowitej powyżej 3,5t. | Kryteria weryfikacji Egzamin wewnętrzny: teoretyczny i praktyczny. Uzyskanie oceny pozytywnej oznacza spełnienie kryteriów określonych w rozporządzeniu ws. szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców i przystąpienia do państwowego egzaminu teoretycznego i praktycznego. Egzamin państwowy, teoretyczny i praktyczny, odbywa w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Uczestnik kursu zdobywa umiejętności niezbędne do obsługi i poruszania się samochodem ciężarowym o masie całkowitej powyżej 3,5t łącznie z przyczepą. | Kryteria weryfikacji Egzamin wewnętrzny praktyczny. Uzyskanie oceny pozytywnej oznacza spełnienie kryteriów określonych w rozporządzeniu ws. szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców i przystąpienia do państwowego egzaminu praktycznego. Egzamin państwowy praktyczny, odbywa w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
.
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęWojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoPrezydent Miasta lub Starosta
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Część teoretyczna kat. C: 20h dydaktycznych (czyli 15h zegarowe)
1. Zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej | 1.1 Znaki ostrzegawcze |
1.2 Znaki zakazu, nakazu | |
1.3 Znaki informacyjne, kierunku i miejscowości, uzupełniające | |
1.4 Znaki drogowe poziome | |
1.5 Sygnały świetlne, sygnały dawane przez kierującego ruchem | |
1.6 Włączanie się do ruchu, skrzyżowania równorzędne | |
1.7 Skrzyżowania ze znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu | |
1.8 Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną | |
1.9 Skrzyżowania lub przejścia dla pieszych, miejsca przystanków komunikacji publicznej | |
| |
1.11 Zmiana pasa ruchu, zmiana kierunku jazdy, bezpieczna jazda w tunelach | |
1.12 Wyprzedzanie | |
1.13 Omijanie, wymijanie, cofanie | |
1.14 Używanie świateł zewnętrznych i sygnałów pojazdu | |
1.15 Dopuszczalne prędkości pojazdu, ograniczenia | |
1.16 Wyposażenie pojazdu związane z bezpieczeństwem, masy i wymiary pojazdu | |
1.17 Zasady odnoszące się do rodzaju transportu, czasu pracy i odpoczynku kierowcy, wykorzystanie tachografów | |
2. Zagrożenia związane z ruchem drogowym | 2.1 Znaczenie zachowania szczególnej ostrożności w stosunku do innych użytkowników drogi, wysiadanie z pojazdu, zabezpieczenie pojazdu |
2.2 Zachowanie wobec pieszego, wobec osoby o ograniczonej możliwości poruszania się | |
2.3 Zachowanie wobec rowerzysty i dzieci | |
2.4 Zachowanie na przejazdach kolejowych i tramwajowych | |
2.5 Odstępy i hamowanie pojazdu | |
2.6 Czynniki ryzyka związane z różnymi warunkami drogowymi, w szczególności ze zmianą tych warunków w zależności od pogody i pory dnia lub nocy, właściwości różnych typów dróg i związane z tym obowiązujące wymagania | |
2.7 Różne pola widzenia kierowców | |
2.8 Technika kierowania pojazdem | |
3. Postępowanie w sytuacjach nadzwyczajnych | 3.1 Ogólne zasady określające zachowanie kierowcy w momencie awarii lub wypadku |
3.2 Spostrzeganie, ocena sytuacji i podejmowanie decyzji, szczególnie w zakresie czasu reakcji oraz zmian w zachowaniu za kierownicą, spowodowanych wpływem alkoholu, leków i produktów leczniczych, stanem świadomości i zmęczeniem | |
3.3 Akcje ratunkowe po wypadku | |
4. Obowiązki kierowcy i posiadacza pojazdu | 4.1 Czynniki bezpieczeństwa odnoszące się do pojazdu, ładunku i przewożonych osób, załadunek i rozładunek pojazdu, odpowiedzialność kierowcy/posiadacza pojazdu |
4.2 Dokumenty dotyczące pojazdu i transportowe, wymagane w krajowym i międzynarodowym przewozie rzeczy i osób | |
4.3 Aspekty mechaniczne związane z zachowaniem bezpieczeństwa na drodze, konserwacja i naprawy bieżące |
Część praktyczna kat. C: 20h zegarowych
1.1 Przygotowywanie się do jazdy, sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy | 1.1.1 Sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego: a) poziom oleju w silniku, b) poziom płynu chłodzącego, c) poziom płynu hamulcowego, d) obecność płynu w spryskiwaczach, e) działanie sygnału dźwiękowego, f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, g) działanie świateł mijania, h) działanie świateł drogowych, i) działanie świateł hamowania „STOP”, j) działanie świateł cofania, k) działanie świateł kierunkowskazów, l) działanie świateł awaryjnych, m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych. |
1.1.2 Ustawianie fotela, lusterek, zagłówków, zapinanie pasów bezpieczeństwa, upewnianie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte. | |
1.2 Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | 1.2.1 Uruchamianie silnika pojazdu |
1.2.2 Włączanie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym | |
1.2.3 Upewnianie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu | |
1.2.4 Płynne ruszanie | |
1.2.5 Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | |
1.2.6 Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu | |
1.3 Parkowanie skośne | |
1.4 Parkowanie prostopadłe | |
1.5 Parkowanie równoległe | |
1.6 Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | |
2.1 Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego | |
2.2 Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | |
2.3 Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | |
2.4 Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu | |
2.5 Przejazd przez skrzyżowania równorzędne | |
2.6 Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu | |
2.7 Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną | |
2.8 Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy | |
2.9 Przejazd przez przejścia dla pieszych | |
2.10 Przejazd przez torowisko kolejowe | |
2.11 Przejazd obok przystanku autobusowego | |
2.12 Wykonanie manewru wyprzedzania | |
2.13 Wykonanie manewru omijania | |
2.14 Wykonanie manewru wymijania | |
2.15 Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu | |
2.16 Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo | |
2.17 Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo | |
2.18 Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu | |
2.19 Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym miejscu | |
2.20 Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych | |
2.21 Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy | |
2.22 Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem |
Część praktyczna kat. CE: 25h zegarowych
1.1 Przygotowywanie się do jazdy, sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy | 1.1.1 Sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego: a) poziom oleju w silniku, b) poziom płynu chłodzącego, c) poziom płynu hamulcowego, d) obecność płynu w spryskiwaczach, e) działanie sygnału dźwiękowego, f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, g) działanie świateł mijania, h) działanie świateł drogowych, i) działanie świateł hamowania „STOP”, j) działanie świateł cofania, k) działanie świateł kierunkowskazów, l) działanie świateł awaryjnych, m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych. |
1.1.2 Ustawianie fotela, lusterek, zagłówków, zapinanie pasów bezpieczeństwa, upewnianie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte. | |
1.1.3 Sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku | |
1.1.4 Sprzęganie i rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym | |
1.2 Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | 1.2.1 Uruchamianie silnika pojazdu |
1.2.2 Włączanie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym | |
1.2.3 Upewnianie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu | |
1.2.4 Płynne ruszanie | |
1.2.5 Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu | |
1.2.6 Zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu | |
1.3 Parkowanie skośne | |
1.4 Parkowanie prostopadłe | |
1.5Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu | |
2.1 Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego | |
2.2 Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | |
2.3 Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości | |
2.4 Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu | |
2.5 Przejazd przez skrzyżowania równorzędne | |
2.6 Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu | |
2.7 Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną | |
2.8 Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy | |
2.9 Przejazd przez przejścia dla pieszych | |
2.10 Przejazd przez torowisko kolejowe | |
2.11 Przejazd obok przystanku autobusowego | |
2.12 Wykonanie manewru wyprzedzania | |
2.13 Wykonanie manewru omijania | |
2.14 Wykonanie manewru wymijania | |
2.15 Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu | |
2.16 Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo | |
2.17 Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w prawo | |
2.18 Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu | |
2.19 Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym miejscu | |
2.20 Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych | |
2.21 Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy | |
2.22 Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem |
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 1 Spotkanie organizacyjne | Prowadzący Marcin Bryzek | Data realizacji zajęć 01-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto8 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto8 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto123,08 PLN
- Koszt osobogodziny netto123,08 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Marcin Bryzek
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzymuje:
- podręcznik kursanta kat. C;
- dostęp do testów on-line.
Warunki uczestnictwa
- osoby, które ukończyły 20 lat i 9 miesięcy lub 18 lat i rozpoczęły kwalifikację wstępną kat. C;
- osoby posiadające prawo jazdy kat. B;
- profil kandydata na kierowcę (PKK) kategorii C, CE
Informacje dodatkowe
Zajęcia teoretyczne realizowane są w godzinach dydaktycznych po 45 min. Zajęcia praktyczne odbywają się w terminach uzgodnionych indywidualnie z uczestnikiem. Dokładny termin zajęć dostępny jest u realizatora usług.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi