Zamówienia publiczne - studia podyplomowe
Zamówienia publiczne - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Zamówienia publiczne
- Grupa docelowa usługi
Osoby z wykształceniem wyższym (co najmniej pierwszego stopnia), które chcą zdobyć kompetencje do pracy na stanowiskach związanych z zamówieniami publicznymi.
Studia podyplomowe mogą być realizowane w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu MP i/lub dla Uczestników Projektu NSE.
Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji22-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi200
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Zdobycie przez uczestników studiów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu regulacji prawnych dotyczących systemu zamówień publicznych w Polsce, z uwzględnieniem regulacji prawnych UE. Przygotowanie do praktycznego stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, rozwiązywania problemów decyzyjnych, przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia publicznego oraz realizacji innych przedsięwzięć w oparciu o przepisy ustawy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje aktualny stan prawny oraz zasady funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce. | Kryteria weryfikacji Uczestnik planuje i organizuje działania działu zamówień publicznych w organizacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik interpretuje i stosuje obowiązujące przepisy krajowe i Unii Europejskiej w tym zakresie. | Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje obowiązujące przepisy i stosuje je podczas przeprowadzenia procedury udzielenia zamówień publicznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik dysponuje wiedzą do samodzielnego przeprowadzenia procedury udzielenia zamówienia publicznego, tworzenia klauzuli umownych oraz sporządzania odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik posługuje się terminami i definicjami z zakresu zamówień publicznych oraz tworzy dokumentację z tego zakresu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wskazuje kluczowe zasady funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozróżnia źródło pochodzenia środków publicznych i zasady postępowania z nimi. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia postępowania, którego przedmiotem są usługi społeczne, zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamówienia sektorowe oraz roboty budowlane. | Kryteria weryfikacji Uczestnik planuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem są usługi społeczne, zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa, zamówienia sektorowe oraz roboty budowlane. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć |
Prawo zobowiązań | 5 | |
Prawo Unii Europejskiej | 3 | |
Prawo przedsiębiorców | 5 | |
Administracja publiczna – wybrane zagadnienia | 13 | |
Wprowadzenie do ustawy Pzp | 14 | |
Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego | 9 | |
Ogłoszenie o zamówieniu publicznym | 9 | |
Opis przedmiotu zamówienia | 8 | |
Wykonawca i jego komunikacja z zamawiającym | 5 | |
Specyfikacja warunków zamówienia | 8 | |
Warunki udziału w postępowaniu | 10 | |
Badanie ofert. Unieważnienie postępowania | 13 | |
Kryteria oceny ofert | 4 | |
Umowa o zamówienie publiczne | 7 | |
Tryby udzielania zamówień publicznych | 10 | |
Udzielanie zamówień publicznych na zasadach szczególnych | 12 | |
Środki odwoławcze i rozwiązywanie sporów | 11 | |
Zamówienia regulaminowe (poniżej 130 000 zł) | 5 | |
Roczne sprawozdania o udzielonych zamówieniach i dokumentowanie postępowania | 8 | |
Specyfika postępowania o udzielenie zamówienia na roboty budowlane | 5 | |
Aspekty społeczne, środowiskowe i gospodarcze w zamówieniach publicznych | 4 | |
Kontrola zamówień publicznych | 6 | |
Odpowiedzialność karna w zamówieniach publicznych | 4 | |
Przepisy o prawie własności intelektualnej mające wpływ na praktykę zamówień publicznych | 6 | |
Dyscyplina finansów publicznych | 8 | |
Techniki negocjacji | 7 | |
Egzamin końcowy* | 1 | |
OGÓŁEM: | 200 |
Szczegółowy program studiów dostępny jest pod adresem: https://sip.pk.edu.pl/images/procedury/us40_22_zal2.pdf
Sposób organizacji studiów wskazany jest w programie studiów podyplomowych oraz Regulaminie Studiów podyplomowych realizowanych na PK.
Studia są realizowane w ramach dwóch semestrów, obejmują 30 punktów ECTS.
Harmonogram zajęć obejmuje 200 godzin dydaktycznych (1 godzina dydaktyczna = 45 minut). Przerwy są wliczane w czas trwania studiów.
Studia odbywa się w formie mieszanej – polegającej na połączeniu zajęć prowadzonych stacjonarnie (tj. z bezpośrednim udziałem uczestników na uczelni) z zajęciami prowadzonymi zdalnie (np. online, w czasie rzeczywistym), przy użyciu narzędzi do kształcenia na odległość (Teams).
Łączna liczba godzin zajęć oraz punktów ECTS wynosi – 200 godzin; 30,0 punktów ECTS.
W tym:
- zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne – 37 godzin; 6,5 punktów ECTS,
- zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – 127 godzin; 20,5 punktów ECTS.
Zajęcia stacjonarne realizowane są na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej (kampus „Czyżyny”), przy al. Jana Pawła II 37, 31-864 Kraków. Uczestnik przed zajęciami informowany jest o dokładnej lokalizacji (nr sali, budynek).
Zajęcia stacjonarne prowadzone są w sali wykładowej wyposażonej w rzutnik oraz komputer (dla wykładowcy). Zajęcia zdalne prowadzone są przy wykorzystaniu aplikacji Teams, do której uczestnicy dostają indywidualny dostęp.
Uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne w wersji elektronicznej i/lub papierowej (w przypadku zajęć stacjonarnych – w zależności od potrzeb).
Wykorzystywane metody dydaktyczne obejmują:
- Wykład interaktywny – wykładowca omawia zagadnienia teoretyczne, wyjaśnia wątpliwości i systematyzuje wiedzę w zależności od potrzeb uczestników.
- Ćwiczenia audytoryjne i problemowe – uczestnicy wykonują praktyczne ćwiczenia na rzeczywistych dokumentach (instrukcjach, procedurach, raportach kontrolnych, checklistach), co umożliwia im zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce
- Studium przypadku (case study)
- Prezentacje multimedialne
- Praca indywidualna i grupowa, omawianie wyników
- Dyskusje moderowane
Wykładowcy:*
- dr Zofia Gródek-Szostak
- mgr Anna Kliś – Marciniak
- dr Magdalena Kóska-Wolny
- mgr Bartosz Majerski
- mgr Piotr Marciniak
- mgr Marcin Mioduszewski
- mgr Józef Edmund Nowicki
- mgr Agnieszka Sowa
- mgr Mateusz Winiarz
- mgr Piotr Wiśniewski
* Szczegółowe informacje na temat Wykładowców dostępne są na stronie
https://cj.pk.edu.pl/wp-content/uploads/sites/83/2023/08/zp_kadra-na-strone_2024_2025.pdf
w zakładce "Kadra wykładowców"
Walidator: dr Agnieszka Pieczonka
Zapewniona jest rozdzielność procesu kształcenia i walidacji.
Walidacja – egzamin końcowy jest wliczony w czas trwania studiów.
Egzamin przeprowadzany jest przed Komisją egzaminacyjną, której skład wynika z Regulaminu studiów podyplomowych realizowanych przez Politechnikę Krakowską.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów objętych planem studiów podyplomowych oraz spełnienie wymogów formalnych, ujętych w Regulaminie studiów podyplomowych, obowiązującym na Politechnice Krakowskiej. Egzamin przeprowadzany jest w formie stacjonarnej w ostatnim dniu przewidzianym harmonogramem zajęć. Zakres egzaminu końcowego obejmuje wszystkie przedmioty ujęte w programie studiów. Egzamin ma formę testu jednokrotnego wyboru. Uzyskanie co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi oznacza złożenie egzaminu z wynikiem pozytywnym. Egzamin stanowi weryfikację osiągniętych efektów uczenia się. Przeprowadzany jest przez Komisję egzaminacyjną zgodnie z zapisami Regulaminu studiów. Wynik studiów podyplomowych jest średnią ważoną z ocen: średniej ocen uzyskanej z toku studiów z wagą 0,6 oraz oceny z egzaminu końcowego z wagą 0,4. Ocena wpisywana na świadectwie studiów podyplomowych wyznaczana jest na podstawie tabeli zamieszczonej w Regulaminie studiów podyplomowych.
Dokumentem potwierdzającym ukończenie studiów podyplomowych jest świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Politechnikę Krakowską im. Tadeusza Kościuszki.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 23,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 23,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
mgr Bartosz Majerski
Adwokat. Absolwent prawa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Podyplomowego Studium Zamówienia Publiczne przy Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Pracę zawodową rozpoczął już podczas studiów w renomowanej krakowskiej kancelarii adwokackiej. Podczas odbywanej aplikacji współpracował z Instytucją Wdrażającą w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie odpowiadał za kontrolę przestrzegania prawa zamówień publicznych przez beneficjentów programu. W 2010 r. został wpisany na listę ekspertów Ministerstwa Gospodarki w obszarze zamówień publicznych. Wykładowca na podyplomowych studiach „Zamówienia Publiczne” organizowanych przez Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej. Autor artykułów w prasie branżowej. Doradza wykonawcom i zamawiającym w sprawach dotyczących zamówień publicznych, prowadzi skomplikowane procesy sądowe dla przedsiębiorców z branży TSL, przygotowuje i opiniuje umowy w obrocie gospodarczym, doradza beneficjentom i instytucjom zarządzającym w zakresie wykorzystania środków unijnych.
mgr Piotr Wiśniewski
Prawnik. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz studiów podyplomowych Zamówienia Publiczne na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Kierownik Referatu Prawnego i Zamówień Publicznych w Związku Międzygminnym ds. Ekologii w Żywcu. Członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych. Współautor publikacji pt. „Prawo zamówień publicznych. Praktyczny przewodnik dla zamawiających i wykonawców”, wydawnictwa Forum. Autor ponad stu artykułów z dziedziny zamówień publicznych w czasopismach branżowych. Współpracownik miesięcznika Monitor Zamówień Publicznych i czasopisma „Rynek Przetargowy”. Pełnomocnik stron w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą. Jako trener przeprowadził na przestrzeni ostatnich czternastu lat kilkaset dni szkoleń z zakresu zamówień publicznych, m.in. szkolenia dla urzędów centralnych (urzędników ministerstw, Urzędu Zamówień Publicznych) w ramach Projektu „Podniesienie jakości procesów decyzyjnych w administracji rządowej poprzez wykorzystanie potencjału środowisk naukowych i eksperckich”; szkolenia dla Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, dla urzędów marszałkowskich we Wrocławiu, w Zielonej Górze, w Kielcach, urzędów miast i starostw powiatowych.
mgr Marcin Mioduszewski
Radca prawny. Wspólnik kancelarii Przybycień & Mioduszewski Adwokaci i Radcowie Prawni a także prawnik of counsel w kancelarii prof. Ryszarda Markiewicza - Markiewicz & Sroczyński Kancelaria Radców Prawnych w Krakowie. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UJ. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej, w szczególności prawie autorskim w społeczeństwie informacyjnym i branżach medialnych (fonograficznych, reklamowych i filmowych), prawie własności przemysłowej, ochronie baz danych, ochronie dóbr osobistych, ochronie danych osobowych, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawie ochrony konkurencji i konsumentów, prawie zobowiązań i prawie pracy. Jest absolwentem studiów doktoranckich na Wydziale Prawa i Administracji UJ oraz studiów podyplomowych
„Społeczeństwo informacyjne” na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki UJ. Zna biegle język angielski, dodatkowo język niemiecki oraz język arabski. Odbywał praktyki w Departamencie Prawnym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Departamencie Znaków Towarowych i Departamencie Zamówień Publicznych Urzędu Patentowego RP. Zajmuje się organizacją projektów informatycznych oraz projektów B+R i zamówień publicznych zwłaszcza na usługi IT a także z zakresu energetyki. Brał udział w projektach związanych z informatyzacją administracji publicznej w zakresie prawa telekomunikacyjnego, prawa konsumentów oraz prawa własności intelektualnej.
mgr Agnieszka Sowa
Adwokat. Absolwentka prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz europeistyki na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania naukowe i zawodowe koncentruje na prawie ubezpieczeń gospodarczych. Doradza przedsiębiorcom oraz brokerom ubezpieczeniowym w postępowaniach likwidacyjnych, opracowuje strategie postępowań oraz prowadzi złożone procesy odszkodowawcze, w tym w sporach z ubezpieczycielami oraz związane z regresem ubezpieczeniowym. Doradza przedsiębiorcom z branży Transport
- Spedycja - Logistyka przy wyborze produktów ubezpieczeniowych dla firmy oraz w sprawach z zakresu prawa pracy, w szczególności restrukturyzacji zatrudnienia oraz form zatrudnienia zewnętrznego. Uczestniczy w konferencjach naukowych prezentując referaty dotyczące zagadnień prawa zobowiązań oraz prawa ubezpieczeń gospodarczych. Prowadzi zajęcia z zakresu prawa gospodarczego dla studentów studiów podyplomowych. Autorka publikacji w czasopismach branżowych oraz publikatorach prawniczych.
mgr Józef Edmund Nowicki
Wykładowca prawa zamówień publicznych. Autor komentarzy do ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz kilkuset publikacji z dziedziny prawa zamówień publicznych. Prowadzi kancelarię prawną specjalizującą się w doradztwie z zakresu prawa zamówień publicznych. Specjalizuje się w kompleksowej obsłudze zamówień publicznych na roboty budowlane, usługi ubezpieczeniowe, dostawy aparatury medycznej oraz zamówień w zakresie działalności twórczej lub artystycznej. Wieloletni ekspert zewnętrzny w zakresie kontroli dokumentacji postępowań o udzielanie zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Specjalizuje się w doradztwie w przypadku kontroli zamówień publicznych wykonywanych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Najwyższą Izbę Kontroli, Centralne Biuro Antykorupcyjne, urzędy kontroli skarbowej, regionalne izby obrachunkowe i unijne instytucje kontrolne. Reprezentuje obwinionych w postępowaniach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W latach 2010 - 2019 biegły sądowy w dziedzinie zamówień publicznych. Redaktor naczelny portalu wPrzetargach.pl oraz dwumiesięcznika Rynek Przetargowy.
mgr Piotr Marciniak
Adwokat. LL.M. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także studiów podyplomowych w Akademii Leona Koźmińskiego, Polskiej Akademii Nauk oraz Akademii Górniczo - Hutniczej. Od kilkunastu lat w ramach praktyki zawodowej, zajmuje się prawem karnym. Specjalizuje się w przestępstwach gospodarczych w tym popełnianych w cyberprzestrzeni. Kieruje praktyką prawa karnego gospodarczego w Kancelarii Prawnej Iuridica, doradzając klientom z branży TSL („Transport, spedycja, logistyka”). Był członkiem sekcji prawa karnego komisji legislacyjnej Naczelnej Rady Adwokackiej. W latach 2014 - 2016, zajmował kierownicze stanowisko w centralnym urzędzie administracji rządowej, zajmującym się zwalczaniem przestępczości w tym gospodarczej i w cyberprzestrzeni. Jest wykładowcą Okręgowej Rady Adwokackiej w Krakowie w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz na studiach podyplomowych na Politechnice Krakowskiej. Posiada poświadczenie bezpieczeństwa uprawniające do dostępu do informacji niejawnych.
dr Zofia Gródek-Szostak
mgr Anna Kliś-Marciniak
Sędzia Sądu Rejonowego w Grodzisku Mazowieckim. Specjalizuje się w prawie cywilnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa zobowiązań. Absolwentka prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podczas studiów zdobywała doświadczenie zawodowe w renomowanej kancelarii adwokackiej w Krakowie. Ukończyła Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury w Krakowie. Egzamin sędziowski złożyła z wynikiem bardzo dobrym. Pracowała na stanowisku referendarza sądowego w wydziałach cywilnych Sądu Rejonowego w Rybniku i Sądu Rejonowego dla Warszawy Pragi - Południe w Warszawie. Ukończyła szereg szkoleń z zakresu procedury cywilnej, prawa cywilnego materialnego, postępowania egzekucyjnego oraz szkolenie organizowane przez Akademie Prawa Europejskiego ERA w Trewirze.
dr Mateusz Winiarz
Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych. Od dwudziestu lat związany zawodowo z finansami publicznymi i zamówieniami publicznymi. Przez 19 lat zatrudniony w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Krakowie - państwowym organie nadzoru i kontroli - najpierw jako kierownik biura, później członek Kolegium, a od 2007 r. zastępca prezesa. W latach 2004 - 2007 arbiter rozpatrujący odwołania w sprawach zamówień publicznych. Od 2005 r. członek, a od 2009 r. przewodniczący Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych w Krakowie. Zatrudniony w Katedrze Polityki Gospodarczej na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, współpracuje również z kilkoma innymi ośrodkami naukowymi jako dydaktyk w zakresie zamówień publicznych, finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych. Prowadził też wiele szkoleń z tej tematyki. Doświadczenie zdobywał również pracując w kancelarii radcy prawnego. Autor wielu publikacji naukowych, popularnonaukowych i praktycznych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały: Uczestnicy otrzymują materiały dydaktyczne w wersji elektronicznej i/lub papierowej (w przypadku zajęć stacjonarnych – w zależności od potrzeb).
Informacje dodatkowe
Zajęcia odbywają się średnio dwa razy w miesiącu, w soboty i niedziele, od godz. 9.00.
Warunki uczestnictwa
Uczestnikiem studiów podyplomowych może być osoba, która posiada kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 6, uzyskaną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, tzn. ukończyła studia wyższe, co najmniej pierwszego stopnia, z tytułem inżyniera lub licencjata.
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych jest zaliczenie wszystkich przedmiotów objętych planem studiów oraz uzyskanie wyniku pozytywnego z egzaminu końcowego.
Informacje dodatkowe
Dokumenty uzyskiwane przez absolwentów:
- Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki
- Certyfikat poświadczający odbycie studiów patronowanych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
Harmonogram zajęć obejmuje 200 godzin dydaktycznych (1 godzina dydaktyczna = 45 min.)
Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Zajęcia zdalne w czasie rzeczywistym prowadzone są za pośrednictwem platformy Teams, z której uczestnicy mogą nieodpłatnie korzystać za pomocą przeglądarki internetowej lub aplikacji pobieranej na swoje urządzenie.
- Minimalne wymagania sprzętowe dla różnych urządzeń oraz te dotyczące parametrów łącza, można znaleźć na stronie Microsoft
- W celu skorzystania z prezentowanych treści i materiałów Uczestnicy powinni mieć dostęp do programów umożliwiających otwieranie plików tekstowych, prezentacji multimedialnych oraz plików z rozszerzeniem .pdf.
- Linki umożliwiające uczestnictwo w spotkaniu online, są aktywne w dniu zajęć.
Adres
Adres
Zajęcia w formie zdalnej, prowadzone są za pośrednictwem platformy TEAMS, z której uczestnicy mogą nieodpłatnie korzystać za pomocą przeglądarki internetowej lub aplikacji pobieranej na swoje urządzenie.