Identyfikacja i eliminowanie marnotrawstw – 5S
Identyfikacja i eliminowanie marnotrawstw – 5S
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- Kierownicy produkcji
- Kierownicy zmiany
- Brygadziści, Mistrzowie i Liderzy
- Trenerzy wewnętrzni odpowiedzialni za szkolenia
- Wewnętrzni instruktorzy pracy
- Pracownicy Działów HR
- Liderzy i Koordynatorzy Lean
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji14-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi14
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do przeprowadzania szybkich akcji doskonalących oraz warsztatów innowacyjnych, obniżających koszty funkcjonowania firmy oraz skutecznego utrwalenia wypracowanych rozwiązań i standardów:Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia elementy 5S (bezpieczeństwo, efektywność, ergonomia). | Kryteria weryfikacji -Definiuje poszczególne elementy 5S -Charakteryzuje wpływ każdego z elementów na organizację pracy. -Analizuje zależności między bezpieczeństwem, efektywnością i ergonomią. -Ocenia znaczenie 5S w kontekście poprawy warunków pracy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje i realizuje warsztaty 5S we własnej firmie | Kryteria weryfikacji -Opracowuje program warsztatów dostosowany do specyfiki firmy. -Organizuje przebieg warsztatów, uwzględniając cele i potrzeby uczestników. -Przygotowuje materiały dydaktyczne i ćwiczenia praktyczne. -Prowadzi warsztaty zgodnie z założonym scenariuszem. -Monitoruje zaangażowanie uczestników i dostosowuje treści do ich potrzeb. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik tworzy spójną koncepcję 5S dla organizacji | Kryteria weryfikacji • Analizuje potrzeby organizacji w zakresie wdrażania 5S. • Projektuje koncepcję 5S dostosowaną do specyfiki organizacji. • Określa kluczowe obszary do usprawnienia. • Przedstawia plan wdrożenia koncepcji 5S. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik osiąga konsensus dotyczący programu 5S, co umożliwia jego skuteczne wdrożenie. | Kryteria weryfikacji • Identyfikuje potencjalne obszary sporne i rozbieżności w oczekiwaniach. • Prowadzi dyskusje mające na celu wypracowanie wspólnego stanowiska. • Prezentuje korzyści wynikające z wdrożenia programu 5S. • Uzasadnia wybór metod i narzędzi w ramach programu 5S | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje kluczowe kryteria w poszukiwaniu rozwiązań oraz ocenia, w jaki sposób wspólne wartości ułatwiają pracę. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje kluczowe kryteria wyboru rozwiązań w ramach 5S. • Ocenia wpływ wartości organizacyjnych na skuteczność wdrożenia 5S. • Analizuje przypadki, w których wspólne wartości ułatwiły wdrażanie usprawnień. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Diagnozuje oraz eliminuje straty na stanowiskach pracy | Kryteria weryfikacji • Identyfikuje rodzaje strat występujących w miejscu pracy. • Analizuje przyczyny powstawania strat. • Dobiera odpowiednie metody eliminacji strat. • Monitoruje skuteczność wdrożonych działań | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Standaryzuje wprowadzone usprawnienia. | Kryteria weryfikacji • Tworzy procedury i instrukcje dotyczące wdrożonych usprawnień. • Organizuje szkolenia dla pracowników w zakresie nowych standardów. • Monitoruje zgodność działań z przyjętymi standardami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Mierzy skuteczność wdrożenia 5S, wykorzystując audyty kamishibai oraz muda walk. | Kryteria weryfikacji • Przeprowadza audyty kamishibai oraz muda walk w celu oceny wdrożenia. • Analizuje wyniki audytów i identyfikuje obszary wymagające poprawy. • Formułuje wnioski oraz rekomendacje dotyczące dalszego doskonalenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Liczba godzin usługi jest liczona wg godzin zegarowych (1 godzina= 60 minut zegarowych) – łącznie 14 godzin zegarowych. Przerwy wliczają się w czas trwania usługi.
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia:
- Podział na mniejsze grupy osobowe (liczba osób w grupie zależy od liczby wszystkich osób na szkoleniu)
Formy pracy stosowane podczas szkolenia:
- Prezentacja w formie wykładu
- Dyskusja grupowa
- Ćwiczenia w grupach
- Ćwiczenia indywidualne
- Case study
- Wymiana doświadczeń
Szkolenie skierowane jest do:
- Kierownicy produkcji
- Kierownicy zmiany
- Brygadziści, Mistrzowie i Liderzy
- Trenerzy wewnętrzni odpowiedzialni za szkolenia
- Wewnętrzni instruktorzy pracy
- Pracownicy Działów HR
- Liderzy i Koordynatorzy Lean
Program:
5S jako narzędzie leżące u podstaw koncepcji lean.
- Geneza, definicje i pojęcia podstawowe
- Od czego zacząć pozytywne zmiany, by 5S nie kojarzyło się ze „sprzątaniem”?
Identyfikacja marnotrawstwa.
- Jak zanalizować procesy, by wykryć, zmierzyć i opisać straty?
- Muda Walk
- Tablice Muda
- Mapy procesu i karty obserwacji operatora
Metody eliminacji strat. Jak wyłapać straty i je rzeczywiście zlikwidować?
- Gradacja marnotrawstwa
- Metody analizy marnotrawstwa:
- Praktyczna
- Graficzna
- Analityczna
- Narzędzia problem Solving
Efektywne warsztaty 5S. Czy można zaprojektować na nowo „bezstratne” procesy?
- Generowanie rozwiązań
- Upraszczanie trasy produktu i ruchu operatora
- Upraszczanie dostępu do narzędzi i informacji
- Równoważenie pracy
Trwała likwidacja marnotrawstw. Jak zapisać i upowszechnić usprawnienia?
- Standaryzacja wypracowanych rozwiązań
- Arkusze standaryzacji pracy
- Arkusz podziału pracy
- Wizualizacja wypracowanych rozwiązań
- Kod kolorów
- Wizualny obszar pracy
- Standaryzacja wypracowanych rozwiązań
Metoda Kamishibai. Jak prosto i nieabsorbująco utrzymać standard?
- Obszar zastosowania i zalety metody Kamishibai
- System audytów warstwowych
- Warsztat projektowania kart i tablic Kamishibai.
Obawy pracowników. Na jakie problemy przy pierwszym wdrożeniu powinniśmy się przygotować?
- Przykłady realizowanych wdrożeń metody 5S
- Dyskusja i wymiana doświadczeń
Korzyści i efekty wynikające z wdrożenia 5S. Kiedy możemy mówić o sukcesie?
- Praktyczne wnioski uczestników
- Wstępne koncepcje wdrożenia 5S w środowiskach pracy uczestników szkolenia
Walidacja szkolenia.
Walidacja efektów usługi odbywa się z wykorzystaniem testu sprawdzającego wiedzę. Osoba prowadząca walidację: Andrzej Biziuk.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 5S jako narzędzie leżące u podstaw koncepcji lean | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 Identyfikacja marnotrawstwa. Jak zanalizować procesy, by wykryć, zmierzyć i opisać straty? | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Metody eliminacji strat. Jak wyłapać straty i je rzeczywiście zlikwidować? | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Przerwa lunchowa | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Efektywne warsztaty 5S. Projektowanie „bezstratnych” procesów? Cz.1 | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Efektywne warsztaty 5S. Projektowanie „bezstratnych” procesów? Cz.2 | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Trwała likwidacja marnotrawstw. Jak zapisać i upowszechnić usprawnienia? cz.1 | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Trwała likwidacja marnotrawstw. Jak zapisać i upowszechnić usprawnienia? Cz.2 | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Metoda Kamishibai. Jak prosto i nieabsorbująco utrzymać standard? Cz.1 | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 Przerwa lunchowa | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Metoda Kamishibai. Jak prosto i nieabsorbująco utrzymać standard? Cz. 2 | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Obawy pracowników. Na jakie problemy przy pierwszym wdrożeniu powinniśmy się przygotować? | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 Przerwa kawowa | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Korzyści i efekty wynikające z wdrożenia 5S | Prowadzący Maciej Worsztynowicz | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Walidacja - test teoretyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 337,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto166,93 PLN
- Koszt osobogodziny netto135,71 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Maciej Worsztynowicz
doświadczenie doradcze w przemyśle m.in. motoryzacyjnym, elektronicznym, mechanicznym, obróbki tworzyw sztucznych i spożywczym
- specjalizuje się w optymalizacji i doskonaleniu procesów w oparciu o Value Stream Mapping (VSM), realizacji projektów wdrożeniowych z zakresu doskonalenia procesów produkcyjnych oraz optymalizacji łańcucha dostaw z wykorzystaniem narzędzi Lean Management
- w ciągu ostatnich lat lider i konsultant projektów wdrożeniowych z zakresu inżynierii procesu i zarządzania produkcją: wcześniej m.in. Inżynier Procesu, Lider Nowych Uruchomień , Kierownik Działu Optymalizacji Procesów Produkcyjnych, oraz Menedżer Lean
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały przekazane/wypracowane podczas szkolenia:
- prezentacja ze szkolenia (wydruk)
- materiały wypracowane przez grupę szkoleniową, do praktycznego wykorzystania we własnej firmie, m.in.:karty kamishibai muda (ogólne – wzorzec do wydruku)
- karty identyfikacji marnotrawstwa (opracowane dla przykładowych stanowisk pracy)
- zbiór wartości zespołowych (do zarządzania programem na poziomie zespołów 5S)
- wzór tablicy ciągłego doskonalenia (oparta na metodzie Scrum) wraz z metodą systematycznej pracy nad zaplanowanymi działaniami
- kalendarz audytów kamishibai do monitorowania skuteczności wdrożenia 5S
- podsumowanie warsztatu (prezentacja w pliku PDF przesłana uczestnikom po szkoleniu)
Informacje dodatkowe
W cenę szkolenia wliczone są:
- materiały szkoleniowe
- certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
- lunch i przerwy kawowe
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi