Szkolenie - pilot drona z uprawnieniem A1,A2,A3, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05,NSTS-06 (VLOS + BVLOS, dron do 25kg). Europejskie uprawnienia do wyk. lotów w zasięgu i poza zasięgiem wzroku w kategorii szczególnej, "Małopolski Pociąg do Kariery - Sezon 1" z egzaminem końcowym.
Szkolenie - pilot drona z uprawnieniem A1,A2,A3, NSTS-01, NSTS-02, NSTS-05,NSTS-06 (VLOS + BVLOS, dron do 25kg). Europejskie uprawnienia do wyk. lotów w zasięgu i poza zasięgiem wzroku w kategorii szczególnej, "Małopolski Pociąg do Kariery - Sezon 1" z egzaminem końcowym.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Telekomunikacja
- Identyfikator projektuMałopolski Pociąg do kariery
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Osoby, które chcą wykorzystywać bezzałogowe statki powietrzne, potocznie zwane dronami, do celów innych niż rekreacyjne lub sportowe, np. w swojej pracy. Wszystkie osoby, które chcą zdobyć wiedzę i umiejętności w zakresie pozwalającym na zdanie egzaminu państwowego, na podstawie, którego wydawany jest Certyfikat będący prawnym dokumentem pozwalającym na wykonywanie lotów bezzałogowym statkiem powietrznym na terenie całej Unii Europejskiej.W szkoleniu mogą brać udział osoby początkujące jak również te, które miały już wcześniej do czynienia z dronami oraz chcą wprowadzić do swojej firmy usługi wykonywane przy pomocy bezzałogowych statków powietrznych.
Usługa adresowana również dla uczestników projektu "Małopolski Pociąg do Kariery - Sezon 1", "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników6
- Data zakończenia rekrutacji22-04-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi40
- Zakres uprawnieńNSTS 01, NSTS 02, NSTS 03, NSTS 05, NSTS 06, NSTS 07
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje kursanta do wykonywania zawodu Operatora/PilotaUczestnik szkolenia UAVO nabędzie wiedzę w zakresie prawidłowego wykorzystywania bezzałogowych statków powietrznych w polskiej przestrzeni powietrznej, zdobędzie umiejętności pilotażu i bezpiecznego użytkowania UAV oraz podniesie swoje kompetencje społeczne poprzez zrozumienie znaczenia bezpieczeństwa innych użytkowników przestrzeni powietrznej oraz problemów dotyczących wykonywania lotów w zakresie prowadzenia własnej dział
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA: Uczestnik posługuje sięwiedzą na temat przepisów lotniczych i procedur operacyjnych dla uprawnień A1,A2,A3, NSTS-01,02,05,06. | Kryteria weryfikacji - rozróżnia przepisy ustawy prawolotnicze dla bezzałogowych statków powietrznych obowiązujących na terenie UE i poza nią- rozróżnia sposoby wykonywania operacji powietrznych w kategorii otwartej i szczególnej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - charakteryzuje różnice pomiędzywykonywaniem operacji w zasięgu wzroku i poza zasięgiem wzroku- charakteryzuje strukturę polskiej przestrzeni powietrznej oraz związane z nią ograniczenia w wykonywaniu operacji powietrznych za pomocą bezzałogowych statków powietrznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - definiuje procedury wykonywania lotówbez zakłóceń oraz procedury mające zastosowanie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - wskazuje organy prawneustawodawcze oraz odpowiedzialne za zarządzanie przestrzenią powietrzną | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się WIEDZA: Uczestnik charakteryzuje sięwiedzą na temat BSP | Kryteria weryfikacji - rozróżnia typy i zasady działania BSP- obsługuje różne tryby lotów - rozróżnia i charakteryzuje różne materiały i komponenty z których jest zbudowany BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - przeprowadza kontrolę przedstartowąBSP, ocenia stan ogólny systemu i określa jego zdatność do wykonania lotu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji - charakteryzuje i rozróżnia aplikacjewykorzystywane w bezzałogowych statkach powietrznych- planuje i dobiera właściwe parametry lotu BSP dostosowane do ograniczeń środowiskowych i przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się WIEDZA: Uczestnik definiuje osiągi BSPw locie | Kryteria weryfikacji - monitoruje czynniki środowiskowe,mające wpływ na pracę systemu BSP- omawia osiągi systemu BSP w locie | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZA: Uczestnik jest świadomymożliwości oraz ograniczeń człowieka | Kryteria weryfikacji - identyfikuje czynnik ludzki wwypadkach lotniczych- jest świadomy działania alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz ich wpływu na organizm człowieka | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZA: Uczestnik wskazujetechniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu | Kryteria weryfikacji - rozróżnia i charakteryzuje rodzajelotów BSP w różnych kategoriach- rozróżnia strefy geograficzne oraz przestrzeń powietrzną definiuje obowiązki pilota i obowiązki operatora BSP przed lotem, w trakcie wykonywania misji i po jej wykonaniu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się WIEDZA: Uczestnik wskazujetechniczne i operacyjne środki mogące ograniczyć ryzyko na ziemi i w powietrzu | Kryteria weryfikacji - określa stopień ryzyka na ziemi- dokonuje analizy przestrzenipowietrznej w które będzie wykonywany lot- analizuje i ocenia ryzyko operacyjne wykonywanego lotu- nadzoruje wykonanie czynności przedlotem- wykonuje w sposób bezpieczny start BSP, wykonuje lot oraz lądowanie | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - planuje loty, odpowiednio dobieraaplikacje i przygotowuje się do nich- rozróżnia ryzyko wykonywania lotów w zasięgu i poza zasięgiem wzroku | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się WIEDZA: Uczestnik charakteryzuje sięwiedzą na temat meteorologii lotniczej | Kryteria weryfikacji - definiuje czynniki związane zmeteorologią rozróżnia i potrafi scharakteryzować niebezpieczne zjawiska meteorologiczne- ocenia warunki meteo na podstawia dostępnych informacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI: Uczestnik organizuje,planuje i wykonuje loty bezzałogowym statkiem powietrznym w wyznaczonym obszarze. | Kryteria weryfikacji - organizuje,planuje, przeprowadza w sposób bezpieczny loty bezzałogowym statkiem powietrznym w wyznaczonym obszarze. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE:Uczestnik, w sposób ciągły, doskonali swoje umiejętności w wykonywaniu lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi i aktualizuje wiedzę z obszaru BSP. | Kryteria weryfikacji - ustawicznie doskonali swojeumiejętności w przeprowadzaniu lotów oraz aktualizuje wiedzę z obszaru BSP | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęPodmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lista podmiotów uprawnionych przez ULC: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/prowadzenie szkolen/5826-list-podmiotow-egzaminujacych. Walidację prowadzi podmiot zewnętrzny.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) - www.ulc.gov.pl
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Usługa jest skierowana do wszystkich osób, które chcą zdobyć wiedzę i umiejętności w zakresie pozwalającym na zdanie egzaminu państwowego, na podstawie którego wydawane są uprawnienia będące prawnym dokumentem pozwalającym na wykonywanie lotów bezzałogowym statkiem powietrznym na terenie całej Unii Europejskiej. W szkoleniu mogą brać udział osoby początkujące jak również te, które miały już wcześniej do czynienia z dronami.
Grupa szkoleniowa liczy maksymalnie 6 osób. Każdy z kursantów ma do dyspozycji samodzielne stanowisko komputerowe oraz symulator lotów. Zajęcia praktyczne odbywają się na specjalnie przygotowanym lądowisku ośrodka szkoleniowego. Nalot realizowany jest na sprzęcie ośrodka, ale jeżeli chcesz wziąć swojego drona - możesz go ze sobą zabrać.
Liczba godzin dydaktycznych - 40, została wskazana w polu "liczba godzin usługi". Szkolenie zawiera 30 godzin zegarowych, przerwy nie zostały wskazane w harmonogramie - 2 x 15 minut w ciągu dnia szkoleniowego, nie są one wliczane do godzin szkoleniowych.
Szkolenie jest podzielone na bloki tematyczne: jeden dzień szkoleniowy zawiera 3 bloki tematyczne.
Szkolenie praktyczne jest szkoleniem grupowym, przeprowadzanym na specjalnie przygotowanym lądowisku Ośrodka.
Podmiotem przeprowadzającym walidację, jest podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lista podmiotów uprawnionych przez ULC: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/prowadzenie szkolen/5826-list-podmiotow-egzaminujacych. Walidację prowadzi podmiot zewnętrzny.
Szkolenie NSTS-x oparte jest na programie szkolenia zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Część teoretyczna:
- Prawo lotnicze Meteorologia
- Człowiek jako pilot i operator UAV – możliwości i ograniczenia
- Nawigacja w lotach bezzałogowych
- Procedury operacyjne
- Osiągi i planowanie lotu
- Wiedza ogólna o bezzałogowym statku powietrznym
- Zasady wykonywania lotów
- Bezpieczeństwo lotów, sytuacje i procedury awaryjne
- Przygotowanie operacyjne i nawigacyjne do lotu, łącznie z analizą informacji meteorologicznych
Cześć praktyczna:
- Praca z symulatorem lotu
- Wybór i przygotowanie bezpiecznego miejsca startu i lądowań BSP
- Przygotowanie do lotu bezzałogowego statku powietrznego, jego obsługę naziemną, łącznie z oceną jego zdatności do lotu
- Ćwiczenia w wykonywaniu startów i lądowań
- Wykonywanie procedur pilotażowych normalnych
- Ćwiczenia w locie: zmiana wysokości lotu, zmiana prędkości lotu, wykonywanie zadanych manewrów
- Wykonywanie lotów po zaplanowanej trasie
- Wykonywanie lotów poza zasięgiem wzroku, na podstawie wskazań telemetrii
- Zapoznanie i wykonywanie procedur mających zastosowanie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych
- Wykonywanie czynności po zakończeniu lotu, kontrola polotowa
Walidacja:
proces walidacji jest przeprowadzony przez wyznaczony podmiot zewnętrzny. Lista podmiotów mogących przeprowadzić walidację znajduje się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego egzamin teoretyczny składa się z 80 pytań jednokrotnego wyboru. Czas trwania egzaminu to 135 minut. Minimalny wynik jaki musi osiągnąć kandydat na pilota BSP to 75% poprawnych odpowiedzi ocena umiejętności praktycznych, jest przeprowadzana w trakcie zajęć praktycznych przez instruktora z ośrodka szkoleniowego
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 17 Prawo lotnicze, cz. I | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 23-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 17 1. Prawo lotnicze, cz.II 2. Meteorologia | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 23-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 17 Człowiek jako pilot i operator UAV możliwości i ograniczenia | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 23-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 17 Nawigacja w lotach bezzałogowych | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 24-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 17 Procedury operacyjne | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 24-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 17 Wiedza ogólna o bezzałogowym statku powietrznym | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 24-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 17 Bezpieczeństwo lotów, sytuacje i procedury awaryjne | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 17 Osiągi i planowanie lotu | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 17 Przygotowanie operacyjne i nawigacyjne do lotu, łącznie z analizą informacji meteorologicznych | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 25-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 17 Praca z symulatorem lotu | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 17 1.Wybór i przygotowanie bezpiecznego miejsca startu i lądowań BSP; 2.Przygotowanie do lotu BSP, jego obsługę naziemną, łącznie z oceną jego zdolności do lotu; 3.Zasady wykonywania lotu | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 17 1.Ćwiczenia w wykonywaniu startów i lądowań; 2.Wykonywanie procedur pilotażowych normalnych | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 17 1.Wykonywanie lotów po zaplanowanej trasie;2.Ćwiczenia w locie: zmiana wysokości lotu, zmiana prędkości lotu, wykonywanie zadanych manewrów | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 17 1.Wykonywanie lotów poza zas. wzroku, na podstawie wskazań telemetrii;2.Zapoznanie i wykonywanie procedur mających zastosowanie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 17 Zapoznanie i wykonywanie procedur mających zastosowanie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 17 Wykonywanie czynności po zakończeniu lotu, kontrola polotowa | Prowadzący Jarosław Ankowski | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 17 Przeprowadzenie walidacji | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto90,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto90,00 PLN
- W tym koszt walidacji brutto90,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto90,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Barbara Szczuczko
Jarosław Ankowski
Pilot wojskowy, wielokrotny udział w misjach wojskowych, setki godzin za sterami śmigłowca bojowego. Wieloletni instruktor wykonywania lotów śmigłowcami i statkami bezzałogowymi.
Wyższe. Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych w Dęblinie.
Prowadzenie zajęć teoretycznych i praktycznych od 2017 roku.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymują w pierwszym dniu szkolenia tzw. "set startowy". Tzn. materiały szkoleniowo-biurowe, sprzęt potrzebny do wykonywania zajeć praktycznych (lotów).
Warunki uczestnictwa
Ukończone 18 lat.
Informacje dodatkowe
Z przyczyn niezależnych od ośrodka harmonogram może zostać zmieniony. Zawarto umowę z WUP Kraków w ramach projektu "Małopolski Pociąg do Kariery - Sezon 1" - EGZAMIN WYMAGANY.
Zawarto umowę z WUP Kraków na rozliczanie Usługi z wykorzystaniem elektronicznych bonów szkoleniowych w ramach projektu.
Podmiot przeprowadzający walidację - podmiot wskazany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Lista podmiotów uprawnionych przez ULC: https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/prowadzenie szkolen/5826-list-podmiotow-egzaminujacych. Walidację prowadzi podmiot zewnętrzny.
Liczba godzin dydaktycznych - 40, została wskazana w polu "liczba godzin usługi". Szkolenie zawiera 30 godzin zegarowych, przerwy nie zostały wskazane w harmonogramie.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Bezpłatny parking, przystanek BUS