Specjalistyczne szkolenie z fotogrametrii z wykorzystaniem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP).
Specjalistyczne szkolenie z fotogrametrii z wykorzystaniem Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP).
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Inżynieria i metrologia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób pracujących lub planujących się podjąć pracy w obszarze geodezji, studentów/uczniów geodezji lub innych kierunków technicznych, które chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie fotogrametrii z wykorzystaniem Bezzałogowego Statku Powietrznego (BSP).
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji21-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi32
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje Uczestnika do samodzielnego zebrania danych fotogrametrycznych za pomocą BSP oraz ich opracowania za pomocą wybranych oprogramowań. Kursanci zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną do wykonywania lotów według scenariusza krajowego NSTS-05.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Stosuje przepisy lotnicze i procedury operacyjne | Kryteria weryfikacji Stosuje przepisy lotnicze obowiązujące na terenie Unii Europejskiej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia uprawnienia i możliwości wykonywania operacji w kategorii Otwartej, Szczególnej i Certyfikowanej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje zasady wykonywania lotów w kategorii Otwartej i Szczególnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje strukturę przestrzeni powietrznej oraz ograniczenia z nią związane wie jakie zgody trzeba pozyskać do wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje procedury operacyjne zarówno w sytuacjach normalnych jak i awaryjnych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje aplikację DroneTower | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę ogólną na temat BSP | Kryteria weryfikacji Rozróżnia rodzaje BSP stosuje zasady ich działania i wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia podzespoły BSP i wie za co są odpowiedzialne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje aplikacje wykorzystywane w lotnictwie bezzałogowym | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia podzespoły BSP i wie za co są odpowiedzialne | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje procedury startu i lądowania oraz elementy BSP jakie należy sprawdzić przed i po lądowaniu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Ustawia parametry lotu dopasowane do ograniczeń przestrzeni powietrznej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę odnośnie ograniczeń i możliwości człowieka w kontekście wykonywania operacji lotniczych | Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki jakie mogą wpływać na człowieka w kontekście bezpieczeństwa wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Definiuje czynniki jakie mogą wpływać na człowieka w kontekście bezpieczeństwa wykonywania lotów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje ograniczenia ludzkie w kontekście obserwacji lotu BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Stosuje wiedzę na temat meteorologii w kontekście wykonywania operacji lotniczych | Kryteria weryfikacji Definiuje zjawiska meteorologiczne, które mogą mieć wpływ na lot BSP | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Posługuje się wiedzą z obszaru fotogrametrii | Kryteria weryfikacji porównuje fotogrametrię niskopułapową i tradycyjną | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji opisuje produkty nalotu fotogrametrycznego: ortofotomapa,chmura punktów, Model 3DMesh/Model 3D; numeryczny model terenu: NMT/DTM, NMPT/DSM | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia etapy pozyskania i opracowania danych fotogrametrycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia i opisuje aplikacje do planowania misji: 3Dsurvey Pilot,Pix4Dcapture, DJI GSPRO, Litchi, UGCS | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wymienia i opisuje rodzaje nalotów fotogrametrycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się dokonuje i analizuje pomiary fotogrametryczne | Kryteria weryfikacji zgrywa dane z instrumentu geodezyjnego oraz BSP | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji wykorzystuje wybrane oprogramowanie do przetwarzania i obróbki danych fotogrametrycznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji generuje gotowe produkty(Ortofotomapa, model 3D, NMT -Numeryczny Model Terenu, NMPT -Numeryczny Model Pokrycia Terenu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje pomiary odległości i objętości mas | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji analizuje i interpretuje gotowe dane i raport końcowy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjępodmiot zewnętrzny
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegopodmiot zewnętrzny
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Szkolenie NSTS-05 oparte jest na programie szkolenia zatwierdzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Przerwy nie wliczają się do godzin usługi. Szkolenie zawiera w sobie cześć teoretyczną oraz praktyczną. Cześć Teoretyczna prowadzona jest w sali . Cześć praktyczna odbywa się na przygotowanym terenie poza biurem w odległości do 10 km od miejsca wykonywania zajęć praktycznych.
Aby wziąć udział w szkoleniu uczestnik musi mieć ukończone 18 lat oraz aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1/A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1 / A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Szkolenie trwa 32 godzin zegarowych:
- teoria NSTS-05: 16 godz
- praktyka NSTS-05: 8 godz
- moduł fotogrametria: 6
- egzamin: 2
Część teoretyczna NSTS-05:
- Przepisy lotnicze uwzględniające BSP o masie do 4kg
- Ograniczenia możliwości człowieka pilotowania statków o masie do 4kg
- Procedury operacyjne z wykorzystaniem statków o masie do 4kg
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu BSP o masie do 4kg
- Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, ze szczególnym
- Meteorologia
- Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
Cześć praktyczna NSTS-05:
- Praktyka naziemna obejmuje: przygotowanie drona do lotu, ćwiczenia z prawidłowej oceny obiektów oraz właściwego lotu, sprawdzenie i ocena stanu technicznego, zaplanowanie operacji oraz ocena ryzyka, obsługa aplikacji do zgłaszania lotów, podstawowe czynności, które należy podjąć w przypadku sytuacji awaryjnej - wszystkie czynności dotyczą BSP o masie do 4kg(NSTS-05)
- Start oraz lądowanie
- Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach
- Loty w warunkach odbiegających od normy w sytuacjach niebezpiecznych
- Czynności po zakończeniu lotu
Moduł Fotogrametria:
Część teoretyczna:
- Prawo geodezyjne i kartograficzne w kontekście pozyskiwania danych przy pomocy BSP
- Rodzaje uprawnień wymaganych do nalotów fotogrametrycznych
- Jakie narzędzia potrzebujemy do wykonania nalotu fotogrametrycznego?
- Rodzaje bezzałogowych statków powietrznych( BSP)
- RTK a bezzałogowy statek powietrzny
- Przygotowanie do lotu
- Wykorzystanie instrumentów geodezyjnych do kontroli naziemnej przy nalotach
- fotogrametrycznych (fotopunkty, punkty kontrolne punkty wiążące)
- Omówienie podstaw fotogrametrii.
- Podstawowe pojęcia
- Porównanie fotogrametrii tradycyjnej i niskopułapowej
- Jaki produkt możemy uzyskać z nalotu fotogrametrycznego?
- Ortofotomapa, chmura punktów, Model 3D Mesh/Model 3D
- Numeryczny model terenu: NMT/DTM, NMPT/DSM
- Omówienie etapów pozyskania i opracowania danych fotogrametrycznych.
- Omówienie aplikacji do planowania misji: 3Dsurvey Pilot, Pix4Dcapture, DJI GSPRO, Litchi, UGCS)
8.Rodzaje nalotów fotogrametrycznych
Cześć praktyczna:
- Wykonanie nalotów fotogrametrycznych
- Zgranie danych z instrumentu geodezyjnego oraz BSP
- Przedstawienie wybranego oprogramowania do przetwarzania danych (3Dsurvey, PIX4DMapper, Agiso Metashape UGCS Mapper)
- Obróbka i przetwarzanie danych na wybranym oprogramowaniu
- Generowanie gotowych produktów (Ortofotomapa, model 3D, NMT - Numeryczny Model Terenu, NMPT - Numeryczny Model Pokrycia Terenu):
- Wykonywanie pomiarów odległości
- Pomiar objętości mas
- Analiza oraz interpretacja gotowych danych i raportu końcowego
Egzamin
Metody prowadzenia zajęć: wykład, pogadanka, case study, praca w terenie (zbieranie materiału do analizy fotogrametrycznej z drona).
Po zakończeniu szkolenia Uczestnik poza zaświadczeniem ukończenia udziału w usłudze z opisem efektów uczenia się, otrzyma również potwierdzenie zdania egzaminu w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach NSTS-05 oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów NSTS-05.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 1. Przepisy lotnicze uwzględniające BSP o masie do 4kg | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Przerwa | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 2. Ograniczenia możliwości człowieka pilotowania statków o masie do 4kg | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 3. Procedury operacyjne z wykorzystaniem statków o masie do 4kg | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Przerwa | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 4. Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu BSP o masie do 4kg | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 5. Ogólna wiedza na temat systemów bezzałogowych statków powietrznych, ze szczególnym uwzględnieniem BSP o masie do 4kg | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 Przerwa | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 6. Meteorologia | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 7. Osiągi systemu bezzałogowego statku powietrznego w locie | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Przerwa | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 8. Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 1. Praktyka naziemna; 2. Start oraz lądowanie | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 24-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 Przerwa | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 24-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 3. Wykonywania dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 24-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Przerwa | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 24-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 4. Loty w warunkach odbiegających od normy w sytuacjach niebezpiecznych
5. Czynności po zakończeniu lotu | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 24-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 Moduł fotogrameteria część teoretyczna | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 25-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Przerwa | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 25-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Moduł fotogrameteria część praktyczna | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 25-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Przerwa | Prowadzący Bartosz Grabowski | Data realizacji zajęć 25-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 Egzamin | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 320,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 320,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto166,25 PLN
- Koszt osobogodziny netto166,25 PLN
- W tym koszt walidacji brutto50,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto50,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto50,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto50,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Bartosz Grabowski
W latach 2022-2023 pracował w Visimind Ltd. Sp. z o.o., gdzie jako Manager rozwoju oprogramowania web kierował zespołem odpowiedzialnym za tworzenie aplikacji do wizualizacji i analiz danych przestrzennych. Równocześnie zajmował się projektowaniem UX, testowaniem oprogramowania oraz analizą danych GIS. Wcześniejsze doświadczenie zdobywał jako asystent geodety w Budimex S.A. oraz praktykant w Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Łomży.
Posiada solidne wykształcenie z zakresu geodezji i kartografii oraz GIS, zdobyte na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i Uniwersytecie Gdańskim. Ukończył również studia podyplomowe na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie z zastosowania bezzałogowych statków latających w inżynierii.
Jest certyfikowanym pilotem dronów VLOS i BVLOS do 25 kg oraz posiada liczne kursy z zakresu GIS, fotogrametrii, termowizji i programowania. Biegle posługuje się angielskim (poziom C1) oraz wieloma narzędziami analizy danych i projektowania.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej.
Warunki uczestnictwa
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1/A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Aby rozpocząć szkolenie Uczestnik powinien:
1. Zarejestrować się jako operator i pilot na platformie Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zaliczyć test A1 / A3. Robi się to bezpłatnie tutaj:https://drony.gov.pl,
2. Przesłać do Wykonawcy szkolenia potwierdzenie (plik pdf) nadania numeru operatora i pilota oraz potwierdzenie zaliczenia testu A1/A3.
Informacje dodatkowe
Usługa trwa 32 godz/zeg.
Po zakończeniu szkolenia Uczestnik poza zaświadczeniem ukończenia udziału w usłudze z opisem efektów uczenia się, otrzyma również potwierdzenie zdania egzaminu w zakresie uzyskania certyfikatu wiedzy teoretycznej pilota bezzałogowego statku powietrznego w kategorii szczególnej w ramach NSTS-05 oraz potwierdzenie ukończenia szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych do celów NSTS-05.
Zajęcia praktyczne ze względu na swoją specyfikę są uzależnione od warunków atmosferycznych. W przypadku opadów lub silnego wiatru uniemożliwiającego swobodne loty, część praktyczna zostanie zamieniona z częścią teoretyczną. Zajęcia praktyczne będą odbywały się w promieniu 10 kilometrów od miejsca zajęć teoretycznych. Kontakt z instruktorem Bartoszem Grabowskim pod numerem
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi