Mentoring w biznesie – sztuka inspirowania i dzielenia się wiedzą
Mentoring w biznesie – sztuka inspirowania i dzielenia się wiedzą
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób, które chcą rozwijać swoje kompetencje w zakresie mentoringu oraz wdrażać skuteczne programy w swoich organizacjach:
- Managerowie i liderzy zespołów – chcący rozwijać talenty w swoich zespołach, wspierać pracowników w ich karierze i budować kulturę organizacyjną opartą na współpracy.
- Specjaliści HR i HRBP – odpowiedzialni za projektowanie i wdrażanie programów mentoringowych, zarządzanie talentami oraz wspieranie relacji mentor-mentee w organizacji.
- Mentorzy i osoby chcące pełnić tę rolę – pragnące zdobyć kompetencje niezbędne do efektywnego prowadzenia relacji mentoringowych, opartych na zaufaniu i rozwoju.
- Specjaliści ds. szkoleń i rozwoju – szukający narzędzi i metod, które pozwolą na jeszcze lepsze wspieranie rozwoju pracowników.
- Osoby odpowiedzialne za wdrażanie zmian w organizacjach – potrzebujące wsparcia w efektywnym przeprowadzaniu transformacji poprzez budowanie zaangażowania i zmniejszanie oporu w zespole.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników14
- Data zakończenia rekrutacji04-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem głównym usługi szkoleniowej jest przygotowanie uczestników do skutecznego projektowania, wdrażania i prowadzenia programów mentoringowych w organizacjach, z uwzględnieniem ich strategicznych celów biznesowych oraz potrzeb rozwojowych pracowników.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi określić potrzeby rozwojowe pracowników w kontekście mentoringu. | Kryteria weryfikacji Formułuje konkretne cele mentoringowe zgodne z profilem uczestników. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi dopasować mentoring do strategicznych celów organizacji. | Kryteria weryfikacji Wskazuje obszary, w których mentoring może przynieść wymierne korzyści biznesowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie rolę mentora, mentee oraz działu HR w procesie mentoringowym. | Kryteria weryfikacji Określa zakres odpowiedzialności każdej ze stron i wskazuje kluczowe elementy współpracy. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi stworzyć plan wdrożenia mentoringu w organizacji. | Kryteria weryfikacji Przygotowuje ramowy plan działania zawierający dobór uczestników, harmonogram i kluczowe kroki. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi skutecznie prowadzić spotkania mentoringowe zgodnie z ustalonym kontraktem mentoringowym. | Kryteria weryfikacji Stosuje zasady skutecznej komunikacji, aktywnego słuchania i budowania relacji opartych na zaufaniu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie znaczenie standaryzacji procesu mentoringowego. | Kryteria weryfikacji Opracowuje zasady i procedury, które zapewniają jednolitość realizacji programu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi monitorować postępy mentee i wspierać transfer efektów uczenia się do praktyki | Kryteria weryfikacji Analizuje postępy mentee w odniesieniu do wyznaczonych celów mentoringowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Wykorzystuje metody zadawania pytań, aktywnego słuchania i pracy na celach rozwojowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik potrafi przeprowadzić ewaluację programu i zaproponować usprawnienia. | Kryteria weryfikacji Określa i stosuje kluczowe wskaźniki sukcesu mentoringu (KPI). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Analizuje wyniki programu i formułuje propozycje jego optymalizacji. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
MODUŁ 1. MENTORING W ORGANIZACJI – ROLA, KORZYŚCI I WYZWANIA
Co to jest mentoring biznesowy?
- Na czym polega mentoring
- Cele mentoringu (indywidualne i organizacyjne)
- Korzyści dla organizacji i pracowników
Rodzaje mentoringu
- Tradycyjny mentoring
- Tutoring
- Intermentoring
- Mentoring odwrócony
- Peer mentoring
Kwartet mentoringu
- Definicja i rola bezpośredniego przełożonego
- Współpraca w procesie mentoringowym
- Potencjalne wyzwania i ich rozwiązywanie
Zadania działu HR jako koordynatora procesu mentoringowego
- Projektowanie i wdrażanie programu
- Dobór par mentoringowych
- Wsparcie logistyczne
- Ewaluacja programu
Etyka mentoringu
- Kodeks etyki mentora
- Kwestie poufności
- Konflikty interesów
- Przykłady sytuacji etycznych i ich konsekwencje
Kompetencje efektywnego mentora
- Umiejętności komunikacyjne
- Empatia i budowanie relacji zaufania
- Umiejętności coachingowe, znajomość narzędzi coachingowych
- Wiedza i doświadczenie
- Umiejętności osobiste (Empatia, Analityczne myślenie, Kreatywność, Odporność emocjonalna, Zdolności doradcze, Umiejętności negocjacyjne)
MODUŁ 2. IMPLEMENTACJA I ROZWÓJ PROGRAMU MENTORINGOWEGO
Faza przygotowawcza
- Opracowanie szczegółowego planu mentoringowego
- Ustalenie celów rozwojowych
- Tworzenie bezpiecznej przestrzeni dla rozwoju
- Rekrutacja i dobór uczestników
Realizacja programu
- Prowadzenie efektywnych spotkań mentoringowych
- Opracowanie jasnych zasad i procedur
- Kontrakt mentoringowy
- Aktywne zaangażowanie uczestników
- Wsparcie dla par mentoringowych
- Dokumentacja przebiegu programu
Ewaluacja i rozwój programu
- Ciągły monitoring procesu
- Ocena efektywności programu
- Zakończenie relacji mentoringowych
- Modyfikacja i doskonalenie programu
MODUŁ 3. SKRZYNKA NARZĘDZIOWA MENTORA
Techniki efektywnej komunikacji
- Aktywne słuchanie
- Techniki zadawania pytań
- Udzielanie feedbacku/ feedforward
- Komunikacja niewerbalna
Narzędzia do planowania rozwoju
- Plan rozwoju indywidualnego (IDP)
- Mapa rozwoju kariery
- Matryca kompetencji (programu)
- Metoda SMART
- Analiza SWOT
- Koło życia i diament kompetencji
Techniki coachingowe w mentoringu
- Model GROW
- Wspierające rozwój modele coachingowe: GOLD, EDIC, PURE, CLEAR.
- „Socratic questioning”
- Technika refleksji
- Skalowanie
- Coaching ontologiczny
Narzędzia wspierające proces mentoringu
- Dzienniki mentoringowe
- Diagram Venn
- Mapy myśli
- Mentoring online: Platformy, narzędzia, wyzwania
- Gry symulacyjne i studia przypadków
MODUŁ 4. KLUCZOWE CZYNNIKI SUKCESU PROGRAMU MENTORINGOWEGO W ORGANIZACJI
- Budżetowanie programu mentoringowego
- Rekrutacja i selekcja odpowiednich mentorów
- Szkolenia i kalibracja kadry mentoringowej
- Tworzenie efektywnych par mentoringowych
- Rola menedżerów w promowaniu mentoringu
- Wybór odpowiednich narzędzi do zarządzania programem
- Promocja programu: klucz do zaangażowania pracowników
- Zapewnienie wsparcia administracyjnego
- Budowanie kultury mentoringu w organizacji
- Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi:
- Jak stworzyć atmosferę otwartości, zaufania i ciągłego uczenia się?
- Jakie narzędzia i platformy mogą wspierać proces mentoringu?
- Jak skutecznie komunikować wartość mentoringu w organizacji?
MODUŁ 5. MENTORING W PRAKTYCE – GŁÓWNE ZASTOSOWANIA MENTORINGU W BIZNESIE
Rozwój pracowników i budowanie talentów
- Efektywne wdrożenie nowych pracowników (onboarding)
- Rozwój kompetencji technicznych i miękkich
- Wsparcie w przejmowaniu nowych obowiązków i rozwoju kariery
- Identyfikacja talentów i rozwijanie potencjału pracowników
- Tworzenie wartościowych relacji zawodowych
Wsparcie zmian organizacyjnych:
- Łagodzenie oporów i zwiększanie zaangażowania podczas transformacji
- Wdrażanie nowych inicjatyw i skuteczne wprowadzanie innowacji
- Promowanie kreatywności i otwartości na nowe innowacyjne rozwiązania
Zwiększenie efektywności organizacji:
- Optymalizacja pracy poprzez dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
- Poprawa komunikacji i budowanie silnych relacji między pracownikami
- Motywacja pracowników do osiągania lepszych wyników
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 324,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 890,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto154,98 PLN
- Koszt osobogodziny netto126,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Elżbieta Sucharska
Certyfikaty:
Trenera rozwoju umiejętności coachingowych, metod i technik pracy rozwojowej
Szkoła Trenerów i Doradców Biznesu
Management Trainers School MATRIK
Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense
Mediatora w postępowaniu z prawa pracy, a także w postępowaniu cywilnym i gospodarczym
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały w formie drukowanej
Warunki uczestnictwa
zgłoszenie się na stronie https://kompetea.pl/szkolenia/mentoring-w-biznesie/
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi