Księgowość Projektów Unijnych - warsztaty praktyczne. Możliwość indywidualnych konsultacji. Certyfikowane szkolenie.
Księgowość Projektów Unijnych - warsztaty praktyczne. Możliwość indywidualnych konsultacji. Certyfikowane szkolenie.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo Unii Europejskiej
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla osób z działów finansowo-księgowych, które to chcą podnieść swoje kwalifikacje z zakresu prowadzenia księgowości projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych oraz rozliczania otrzymanych dotacji. Na szkoleniu mile widziane są również osoby z jednostek mających zamiar aplikować o wsparcie finansowe z funduszy UE.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji25-03-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości TGLS Quality Alliance
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa ma na celu przedstawienie Uczestnikom procesu prawidłowej dokumentacji oraz księgowania i rozliczenia wydatków obejmujących projekty dofinansowane z Unii Europejskiej. Zakres tematyczny szkolenia opiera się na wytycznych dotyczących kwalifikowalności kosztów i ich księgowania. Podczas szkolenia omówione zostaną najważniejsze obowiązki i odpowiedzialność głównych księgowych i pracowników działów finansowo księgowych za realizację i rozliczenie danego projektu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnik szkolenia: • Określa podstawy prawne rachunkowości projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych oraz ich znaczenie dla prawidłowego rozliczania dotacji. • Omawia zasady konstrukcji zadaniowego budżetu projektu, w tym rozróżnienie kosztów kwalifikowanych, niekwalifikowanych oraz wkładów: własnego, finansowego i rzeczowego. • Wyjaśnia zasady kwalifikowania kosztów i wydatków oraz zasady dokumentowania operacji księgowych w projektach współfinansowanych. • Analizuje aktualne uregulowania dotyczące opodatkowania funduszy unijnych (PIT, CIT, VAT) i ich wpływ na rozliczenia podatkowe beneficjentów. • Charakteryzuje zasady dostosowania polityki rachunkowości do wymogów realizacji projektów w sektorze prywatnym i publicznym. • Omawia znaczenie i zakres kontroli wewnętrznej oraz zewnętrznej w procesie realizacji projektu współfinansowanego. • Identyfikuje typowe nieprawidłowości i nadużycia w dokumentacji rozliczeniowej projektów. | Kryteria weryfikacji Uczestnik po szkoleniu:-wskazuje akty prawne i źródła regulujące rachunkowość projektów unijnych; poprawnie przyporządkował przepisy do typów projektów i beneficjentów -wyjaśnia strukturę budżetu i rozróżnił koszty kwalifikowane, niekwalifikowane oraz różne formy wkładu własnego -omawia kryteria kwalifikowalności; opisał zasady dokumentowania wydatków i ich ewidencji księgowej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności:Uczestnik szkolenia: • Tworzy i analizuje budżet projektu w ujęciu zadaniowym z uwzględnieniem zasad kwalifikowalności wydatków. • Stosuje w praktyce przepisy prawa dotyczące rachunkowości i sprawozdawczości projektów współfinansowanych. • Opracowuje dokumentację księgową projektu (zakupy, środki trwałe, amortyzacja, wynagrodzenia, umowy cywilnoprawne). • Dostosowuje zakładowy plan kont i politykę rachunkowości jednostki do wymogów realizacji projektów unijnych. • Księguje operacje związane z przychodami, kosztami i dotacjami projektu w systemie finansowo-księgowym jednostki. • Interpretuje przykładowe orzecznictwo i indywidualne interpretacje podatkowe dotyczące funduszy unijnych. • Ocenia poprawność dokumentacji finansowej i przygotowuje ją do kontroli formalnej, merytorycznej i rachunkowej. • Wdraża zmiany w instrukcji obiegu dokumentów oraz projektuje mechanizmy kontroli wewnętrznej dla projektów współfinansowanych. • Analizuje wpływ otrzymanych dotacji na sprawozdanie finansowe jednostki i jej wynik finansowy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik po szkoleniu:-stosuje właściwe przepisy w rozwiązaniu zadania lub studium przypadku -twirzy zestaw dokumentów księgowych (faktura, polecenie księgowania, karta środka trwałego) -omawia skutki praktyczne wybranych interpretacji indywidualnych i orzeczeń sądowych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:- ocenia jak odpowiednio reagować w różnych sytuacjach związanych z wykonywanym zawodem - identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego kształcenia, - określa znaczenie komunikacji interpersonalnej oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik po szkoleniu:- dobiera odpowiednie metody do dalszego kształcenia - reaguje odpowiednio do różnorodnych kontekstów zawodowych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- szkolenie trwa 2 dni (łącznie 12h) i możesz w nim uczestniczyć z dowolnego miejsca dołączając do wirtualnego pokoju konferencyjnego wykorzystując urządzenie z dostępem do internetu
- podczas szkolenia zaplanowane są przerwy, które wliczają się w czas trwania usługi
- zajęcia odbywają się w godzinach 09.00-15.00 każdego dnia według harmonogramu:
Dzień I:
Godz. 09:00 - 09:10 – PRE TEST do uzupełnienia przed szkoleniem
Godz. 09:10 - 10:30 – szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu)
1. Podstawy prawne dotyczące rachunkowości projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych.
Godz. 10:30 - 10:45 - przerwa
Godz. 10:45 - 12:00 – szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu)
2. Konstrukcja zadaniowego budżetu projektu
a) koszty kwalifikowane,
b) koszty niekwalifikowane,
c) wkład własny,
d) wkład finansowy,
e) wkład rzeczowy
Godz. 12:00 - 12:20 - przerwa
Godz. 12:20 - 13:30 – szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
3. Zasady kwalifikowania kosztów i wydatków
a) Zasady ogólne
b) dokumentacja księgowa projektu, m.in.: zakupy, środki trwałe, amortyzacja, leasing, wynagrodzenia, umowy cywilnoprawne,
c) realizacja projektów w partnerstwie - dokumentacja finansowa, prawa i obowiązki partnera
d) przykłady rozwiązań stosowanych w praktyce
Godz. 13:30 - 13:45 - przerwa
Godz. 13:45 - 15:00 – szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
4. Opodatkowanie funduszy unijnych (PIT, CIT, VAT)
a) aktualne uregulowania prawne
b) CASE STUDY ujecie dotacji w rocznych zeznaniach podatkowych
c) analiza aktualnego orzecznictwa i przykładowych indywidualnych interpretacji podatkowych,
Dzień II:
Godz. 09:00 - 10:30 – szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
5. Dostosowanie polityki (zasad) rachunkowości w związku z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych
w sektorze prywatnym
a) Rozwiązania praktyczne rozbudowy planu kont na potrzeby sprawozdawcze jednostki.
b) Zasady (metody) księgowania dotacji, przychodów projektu oraz zwrotów niewykorzystanych środków
c) Ewidencja wydatków inwestycyjnych na kontach zespołu 0
d) Ewidencja kosztów na kontach zespołu 4;
e) Ewidencja kosztów na kontach zespołu 4 i 5;
f) Ewidencja pomocnicza pozabilansowa oraz w arkuszu kalkulacyjnym przykłady zastosowań.
g) Prezentacja dotacji w sprawozdaniu finansowym jednostki oraz jej wpływ na ocenę działalności jednostki w danym okresie sprawozdawczym
Godz. 10:30 - 10:45 - przerwa
Godz. 10:45 - 12:00 – szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu)
w sektorze finansów publicznych
a) Zakładowy plan kont w sektorze finansów publicznych dotyczący ewidencji środków strukturalnych (państwowe jednostki budżetowe i samorządowe)
b) Ewidencja księgowa projektu ( wydatków inwestycyjnych, kosztów, przychodów ) przykład rozwiązań stosowanych w jednostkach samorządowych
c) Sprawozdawczość finansowa i budżetowa
Godz. 12:00 - 12:20 - przerwa
Godz. 12:20 - 13:30 – szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
6. Zmiana instrukcji obiegu dokumentów.
Godz. 13:30 - 13:45 - przerwa
Godz. 13:45 - 14:40 – szkolenie (rozmowa na żywo, współdzielenie ekranu, ćwiczenia)
7. Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna projektu
a) Kontrola merytoryczna
b) Kontrola formalna
c) Kontrola rachunkowa
d) Przykłady nieprawidłowości i nadużyć w trakcie realizacji i dokumentacji rozliczeniowej projektów.
Godz. 14:40 - 14:50 – POST TEST walidacja usługi
Godz. 14:50 - 15:00 – podsumowanie i zakończenie szkolenia
8. Podsumowanie warsztatów.
Szkolenie będzie realizowane w wymiarze 12-godzinnym, gdzie 1 godzina odpowiada godzinie zegarowej ( 60min. )
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 17 PRE TEST do uzupełnienia przed szkoleniem | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 17 1. Podstawy prawne dotyczące rachunkowości projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych. | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 17 2. Konstrukcja zadaniowego budżetu projektu | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 17 3. Zasady kwalifikowania kosztów i wydatków | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 17 4. Opodatkowanie funduszy unijnych (PIT, CIT, VAT) | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 26-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 17 5. Dostosowanie polityki (zasad) rachunkowości w związku z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 17 w sektorze finansów publicznych a) Zakładowy plan kont w sektorze finansów publicznych dotyczący ewidencji środków strukturalnych (państwowe jednostki budżetowe i samorządowe) | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 17 6. Zmiana instrukcji obiegu dokumentów. | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:10 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 17 przerwa | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 17 7. Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna projektu | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:40 | Liczba godzin 00:55 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 17 POST TEST walidacja usługi | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:40 | Godzina zakończenia 14:50 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 17 podsumowanie i zakończenie szkolenia | Prowadzący Anna Ciura-Sierota | Data realizacji zajęć 27-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:50 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:10 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 586,70 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 290,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 132,23 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 107,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Anna Ciura-Sierota
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- otrzymujesz certyfikat wydany przez jedną z wiodących firm szkoleniowych w Polsce
- materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, e-podręcznik przygotowany przez eksperta SEMPER.
- masz dostęp do konsultacji poszkoleniowych w formie e-mail do 4 tygodni po zrealizowanym szkoleniu
- otrzymujesz indywidualną kartę rabatową upoważniającą do 10% zniżki na wszystkie kolejne szkolenia stacjonarne i online organizowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
Warunki uczestnictwa
ZGŁOSZENIE NA USŁUGĘ
Rezerwacji miejsca szkoleniowego można dokonać za pośrednictwem BUR.
Dla uczestników finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych następuje zwolnienie z obowiązku opłaty podatku VAT. Zwolnienie z podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (tekst jednolity DzU. 2025 poz. 832).
- Walidacja usługi odbędzie się poprzez PRE i POST TESTY przekazane dla uczestników na początku szkolenia oraz ponownie weryfikowane przed jego zakończeniem.
- Usługa będzie rejestrowana w celu kontroli i audytu. Wizerunek uczestników będzie rejestrowany. Uczestnik zobowiązany jest to posiadania i używania sprawnej kamerki internetowej.
Informacje dodatkowe
- wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z Internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel
- szkolenie realizowane jest w nowoczesnej formie w wirtualnym pokoju konferencyjnym i kameralnej grupie uczestników
- bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz
- pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
- podczas szkolenia Trener aktywizuje uczestników zadając pytania, na które można odpowiedzieć w czasie rzeczywistym
- otrzymujesz certyfikat wydany przez jedną z wiodących firm szkoleniowych w Polsce
- masz dostęp do konsultacji poszkoleniowych w formie e-mail do 4 tygodni po zrealizowanym szkoleniu
- otrzymujesz indywidualną kartę rabatową upoważniającą do 10% zniżki na wszystkie kolejne szkolenia stacjonarne i online organizowane przez Centrum Organizacji Szkoleń i Konferencji SEMPER
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania techniczne:
- Platforma /rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa - Platforma Zoom (https://zoom-video.pl/)
Wymagania sprzętowe:
- Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji - komputer, laptop lub inne urządzenie z dostępem do internetu
- Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik - minimalna prędkość łącza: 512 KB/sek
- Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów - komputer, laptop lub inne urządzenie z dostępem do internetu. Nie ma potrzeby instalowania specjalnego oprogramowania.
- Okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line - od momentu rozpoczęcia szkolenia do momentu zakończenia szkolenia
- Potrzebna jest zainstalowana najbardziej aktualna oficjalna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge lub Opera. Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy); 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej); System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS. Łącze internetowe o minimalnej przepustowości do zapewnienia transmisji dźwięku 512Kb/s, zalecane min. 2 Mb/s oraz min. 1 Mb/s do zapewnienia transmisji łącznie dźwięku i wizji, zalecane min. 2,5 Mb/s.