Szkolenie z Metody Montessori Senior ( Montessori Lifestyle® ) .
Szkolenie z Metody Montessori Senior ( Montessori Lifestyle® ) .
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Opiekunowie
Terapeuci zajęciowi
Kadra kierownicza placówek senioralnych
Psychologowie
Pielęgniarki
Lekarze
Salowe
Fizjoterapeuci
Pracownicy socjalni
Inne osoby uczestniczące w opiece nad seniorami z zaburzeniami neuropoznawczymi - Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji02-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do stosowania Metody Montessori Senior w pracy z seniorami z zaburzeniami poznawczymi.Usługa przygotowuje między innymi do:
-stosowania technik komunikacji dostosowane do osób z zaburzeniami poznawczym;
-tworzenia protez poznawczych zmniejszających dezorientację;
-badania i wykorzystywania zachowanych umiejętności;
-tworzenia zajęć aktywnie angażujących seniorów w życie społeczności .
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Charakteryzuje podstawowe założenia pedagogiki Marii Montessori i analizuje możliwości ich zastosowania w pracy z osobami starszymi z zaburzeniami neuropoznawczymi. | Kryteria weryfikacji • Definiuje kluczowe pojęcia i zasady pedagogiki Marii Montessori,• Opisuje specyfikę funkcjonowania seniorów z zaburzeniami neuropoznawczymi, • Analizuje potrzeby poznawcze, emocjonalne i społeczne seniorów w kontekście pracy metodą Montessori | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje założenia metody Montessori Senior w pracy z osobami starszymi z zaburzeniami neurpoznawczymi. | Kryteria weryfikacji • Charakteryzuje podejście skupione na człowieku i odróżnia je od modelu bio-medycznego, • różnicuje cztery modele opieki senioralnej, • charakteryzuje cztery podstawowe wartości Metody Montessori Senior • definiuje cele Montessori Senior | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wychwytuje i wykorzystuje zachowane umiejętności u osób z zaburzeniami neuropoznawczymi. | Kryteria weryfikacji • projektuje codzienne aktywności wokół zachowanych umiejętniści • prawidłowo korzysta z formularza "wykaz zachowanych umiejętności Montessori Senior". • dobiera odpowiednie narzędzia i materiały do zaplanowanych aktywności i możliwości seniora • zbiera informacje o życiu i preferencjach seniora • poprawnie stosuje narzędzie "wywiad Montessori Senior". | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Opracowuje zajęcia i czynności dostosowane do umiejętności i preferencji seniora z zaburzeniami neurpoznawczymi | Kryteria weryfikacji • Planuje zajęcia zgodnych z 12 zasadami Montessori Senior • Dobiera zajęcia wpływające na polepszenie samopoczucia fizycznego i psychicznego seniora • wspiera seniora zgodnie z dwizą “pomóż mi to zrobić samodzielnie • Projektuje konkretne aktywności uwzględniające poziom sprawności i zainteresowania seniorów • Zamiast wyręczać – wspiera aktywność seniora w granicach jego możliwości. • Zachęca do samodzielności, dając czas i przestrzeń na działanie. • Unika narzucania się i nie wykonuje czynności za seniora, gdy nie jest to konieczne. • Oferuje zajęcia indywidualnie dobrane do poziomu funkcjonowania i zainteresowań. • Stosuje zasady progresji trudności • Rozpoznaje moment, w którym aktywność jest zbyt łatwa lub zbyt trudna. • Przeprowadza zajęcia kółka czytelniczego Montessori Senior • Projektuje książkę życia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Planuje aktywności angażujące seniorów z zaburzeniami poznawczymi w życie społecznym lub w życie ośrodka. | Kryteria weryfikacji • wzmacnia w seniorach poczucie kontroli nad własnym życiem i zachęca do akywnego uczestnictwa w życie ośrodka• wspiera aktywne zaangażowanie w zajęcia • Planuje aktywności kreujące różnorodne role społeczne. np kółka zainteresowań, wyjazdy, kiermasze | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Projektuje wskazówki zewnętrzne | Kryteria weryfikacji • Opracowuje wskazówki zewnętrzne zmniejszające ograniczenia związane z deficytami poznawczymi. • Planuje prezentowanie materiałów oraz postaw dyskretnie wspierającej niepełnosprawność poznawczą seniora • Projektuje oznaczenia z użyciem kolorów i struktur ułatwiających orientację. • Wskazuje pomoce zgodne z zasadami Montessori i potrzebami osób starszych • Uzasadnia wybór materiałów w kontekście konkretnego przypadku | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Planuje jak dostosować otoczenia do potrzeb seniora z zaburzeniami neurpoznawczymi | Kryteria weryfikacji • Planuje tworzenie bezpiecznego, uporządkowanego i estetycznego otoczenie z dostępem do odpowiednich materiałów.• Planuje dostosowanie przestrzeni do ograniczeń fizycznych i poznawczych seniorów. • Identyfikuje elementy środowiska sprzyjające samodzielności • Przedstawia propozycje zmian aranżacji przestrzeni | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Opracowanie zajęć i czynności dostosowanych do umiejętności i preferencji seniora. | Kryteria weryfikacji Uczestnik samodzielnie opracowuje zajęcia dla seniora, które odpowiadają jego preferencją i wpływają na polepszenie samopoczucia fizycznego i psychicznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Posługuje się komunikacją wspierającą godność seniora. | Kryteria weryfikacji • stosuje techniki komunikacji i interakcji z osobami z zaburzeniami poznawczymi by jednoczesnym wzmacnianiu ich samodzielność i niezależność.• Buduje relację opartą na szacunku i wsparciu godności osoby starszej • Mówi spokojnie, wyraźnie, z szacunkiem – niezależnie od stanu seniora. • Utrzymuje kontakt wzrokowy, nazywa seniora po imieniu. • Unika zdrobnień, infantylizacji i tonu opiekuńczego („czyś ty już zjadł?”). • Urzywa identyfikatora • Stosuje niedyrektywne formy komunikacji - Rozpoznaje i wspiera poczucie sprawczości i wartości seniora | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie trwa 16 godzin zegarowych (21 godzin akademickich) w sobotę i w niedzielę w godzinach 9-18. Przerwy nie są wliczone w czas trwania usługi i są dostosowane do potrzeb uczestników szkolenia.
Szkolenie odbywa się w jednej grupie maksymalnie 12 osobowej.
Walidacja odbywa się pod koniec drugiego dnia szkolenia i polega na wypełnieniu testu online na specjalnie do tego stworzonej platformie egzaminacyjnej. Każdy uczestnik odpowiada w trybie online na 20 pytań Tak/Nie. Uzyskanie 80% poprawnych odpowiedzi jest równoznaczne z zaliczeniem warsztatów i otrzymaniem zaświadczenia. Każdy uczestnik ma 3 podejścia.
Program szkolenia
1. „Choroba otępienna” – stereotypy oraz ich wpływ na nasze emocje, myśli i sposób zachowania. Nihilizm terapeutyczny.
2. Zachowane umiejętności.
3. Mózg emocjonalny.
4. Pamięć proceduralna.
5. Od pedagogiki Marii Montessori do innej wizji opieki nad seniorami z zaburzeniami poznawczymi. . Tworzenie zajęć opartych na Metodzie Montessori dla Seniorów.
6. Zbieranie informacji o upodobaniach, pragnieniach i preferencjach.
7. Dokonywanie oceny zachowanych umiejętności.
8. Sposoby na uciążliwe zachowania
9. Analiza otoczenie seniora i dostosowanie go do jego potrzeb.
10. Konstruowanie skutecznych protez poznawczych
11. Przygotowanie zajęć opartych o zasady Metody Montessori
12. Zjęcia grupowe – kółko dyskusyjne i kategoryzacja Montessori . Kółko czytelnicze Montessori
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 "Choroba otępienna” – stereotypy oraz ich wpływ na nasze emocje, myśli i sposób zachowania. Nihilizm terapeutyczny. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Zachowane umiejętności. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 Przerwa | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 Mózg emocjonalny. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Pamięć proceduralna. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 Przerwa obiadowa | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 Od pedagogiki Marii Montessori do innej wizji opieki nad seniorami z zaburzeniami poznawczymi. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 Tworzenie zajęć opartych na Metodzie Montessori dla Seniorów. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 Przerwa | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 Tworzenie zajęć opartych na Metodzie Montessori dla Seniorów. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 07-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 03:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Zbieranie informacji o upodobaniach, pragnieniach i preferencjach. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 Dokonywanie oceny zachowanych umiejętności. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 Przerwa | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 Sposoby na uciążliwe zachowania | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 Analiza otoczenie seniora i dostosowanie go do jego potrzeb. | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Przerwa obiadowa | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 Przygotowanie zajęć opartych o zasady Metody Montessori | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 Zjęcia grupowe – kółko dyskusyjne i kategoryzacja Montessori | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Przerwa | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Konstruowanie skutecznych protez poznawczych | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Kółko czytelnicze | Prowadzący Anna Majchrzycka | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:45 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 Test teoretyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:30 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto62,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto62,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Anna Majchrzycka
- magister pedagogiki w specjalności gerontologia;
- dyplomowany terapeuta zajęciowy;
- certyfikowany trener Metody Montessori
Senior – Montessori Lifestyle®.
- trener w WSWOP Hospicjum Domowe
- założycielka i wiceprezes Fundacja
PETRA senior; Kierownik Klubu Seniora
w Poznaniu;
- prace administracyjne, projektowanie
działań dla seniorów, prowadzenie warsztatów i zajęć terapeutycznych dla osób starszych niesamodzielnych
- Prowadzenie szkoleń, wykładów i warsztatów dla seniorów i ich opiekunów
- trener Centrum Montessori Senior od 2020 r
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują komplet materiałów szkoleniowych w formacie pdf na dysku pamięciu usb. Na dysku tym znajdują się
- prezentacja
- kwestionariusze, formularze oraz dokumentacja usprawniających pracę opartą na zindywidualizowanym podejściu do seniorów z zaburzeniami neurpoznawczymi, ich potrzeb i zachowanych umiejętności
- szablon książki życia
- film "Inna wizja odwiedzin"
Organizatorzy zapeniają dostęp do platformy egzaminacyjnej. Uczestnicy mogą rozwiązać test teoretyczny na swoich telefonach lub komputerach.
Autorem testu jest Monika Stroińska i to ona jest osobą prowadzącą walidaję.
Po zaliczeniu testu uczestnicy otrzymują zaświadczenie w formie elektronicznej potwierdzające uczestnictwo w szkoleniu i informację o liczbie punktów edukacyjnych. Punkty edukacyjne przyznawane są na podstawie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 kwietnia 2024 r. w sprawie ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących niektóre zawody medyczne (Dz. U. 2024 poz 647 i ustawa Dz. U. 2023 poz. 1972).
Po ukończeniu warsztatów i zaliczeniu testu każdy uczestnik ma możliwość otrzymać certyfikat z Metody Montessori Senior - Montessori LIfestyle® uznany przez twórcę metody Dr Camerona Campa. Certyfikacja polega na analizie dwóch sytuacji . Koszt certyfikacji wliczony jest w cenę szkolenia.
Warunki uczestnictwa
Uczestnik szkolenia powinien być osobą pełnoletnią i mieć wykształcenie minimum podstawowe. Wskazane jest by uczestnik szkolenia miał doświadczenie jako opiekun, terapeuta zajęciowy, pracownik placówki senioralnej, psycholog, pielęgniarka, lekarz, fizjoterapeuta, opiekun rodzinny. Uczestnikiem szkolenia może być każda osoba, które chce poszerzyć swoje kwalifikacje w zakresie pracy z seniorami z zaburzeniami neurpoznawczymi.
Uczestnik szkolenia ma możliwość samodzielnego przybycia na miejsce szkolenia.
Organizatorzy nie pokrywają kosztów noclegu, dojazdu i wyżywienia.
Organizatorzy zapewniają zimne i gorące napoje oraz przekąski.
Uczestnicy rozwiązują test teoretyczny na swoich telefonach komórkowych lub laptopach na udostępnionej przez organizatora platformie egzaminacyjnej.
Informacje dodatkowe
Centrum Montessori Senior to innowacyjne centrum szkoleniowo-doradcze
Naszą misją jest podnoszenie kwalifikacji i praktycznych umiejętności osób zajmujących się na co dzień seniorami z zaburzeniami neuropoznawczymi (m.in. demencją). Centrum Montessori Senior jest jedynym w Polsce ośrodkiem afiliowanym przy Center for Applied Research in Dementia (USA) oraz Accompagnement en Gérontologie et Développements (Francja).
Specjalizujemy się w prekursorskich niefarmakologicznych metodach terapeutycznych stosowanych z sukcesem w wielu ośrodkach zagranicznych. Proponujemy warsztaty szkoleniowe cieszące się uznaniem w Ameryce i Kanadzie od ponad 15 lat. Współpraca ze specjalistami z Ameryki, Francji, Belgii i Szwajcarii zapewnia nam dostęp do humanistycznych rozwiązań terapeutycznych w tematyce otępiennej oraz pozwala stale doskonalić kwalifikacje.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi