Kurs karmienia przez zgłębnik nosowo-żołądkowy i gastrostomię odżywczą w praktyce logopedy
Kurs karmienia przez zgłębnik nosowo-żołądkowy i gastrostomię odżywczą w praktyce logopedy
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany do fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, dietetyków, psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, terapeutów oraz rodziców dzieci wymagających karmienia przez zgłębnik nosowo-żołądkowy i gastrostomię odżywczą.
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, dla firm w okresowych trudnościach (SWO)
Od uczestników wymagane jest posiadanie ogólnej wiedzy o karmieniu człowieka.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji07-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik po ukończeniu usługi przygotowany będzie do pracy z dzieckiem wymagającym karmienia przez zgłębnik nosowo-żołądkowy i gastrostomię odżywczą.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia wskazania i przewwskazania do żywienia drogą sztuczną | Kryteria weryfikacji Definiuje standardy postępowania z pacjentem na podstawie dostępnych badań i wskazań | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Definiuje niezbędną momenklaturę medyczną przy żywieniu drogą sztuczną | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Orientuje się i opisuje wskazania oraz przewwskazania do żywienia drogą sztuczną | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Orientuje się w dostępnych badaniach w kierunku zastosowania żywienia drogą sztuczną | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia i ustala czy zachodzą podstawy do zlecenia karmienia dziecka sondą nosowo-żołądkową lub gastromią odżywczą | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Uczestnik wykonuje terapię karmienia dziecka z sondą nosowo-żołądkową oraz gastrostomią odżywczą (peg) | Kryteria weryfikacji Stosuje zasady „tube weaning” | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Przygotowuje pacjenta do jedzenia drogą doustną, w tym pionizuje pacjenta i ustawia jego ciało | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Modeluje zachowanie dziecka przy metodach wprowadzania nowych pokarmów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik współpracuje z najbliższym otoczeniem dziecka karmionego drogą sztuczna oraz innymi specjalistami | Kryteria weryfikacji Skutecznie komunikuje się z całym zespołem żywieniowym | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Edukuje rodziców i ściśle z nimi współpracuje przy żywieniu drogą sztuczną dziecka | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Komunikuje pacjentowi (oraz jego rodzicowi/ opiekunowi) stosowane metody oraz plan pracy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Usługa ma na celu przygotowanie Uczestników do pracy z dzieckiem wymagającym karmienia przez zgłębnik nosowo-żołądkowy i gastrostomię odżywczą.
Usługa skierowana jest do fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, dietetyków, psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, terapeutów oraz rodziców dzieci wymagających karmienia przez zgłębnik nosowo-żołądkowy i gastrostomię odżywczą.
Od uczestników wymagane jest posiadanie ogólnej wiedzy o karmieniu człowieka.
Program szkolenia:
- Kiedy myślimy o karmieniu alternatywnym:
- wskazania do żywienia drogą sztucznego dostępu
- standardy postępowania na podstawie doświadczeń klinicznych i międzynarodowych wskazań
- Nomenklatura medyczna:
- jak czytać opisy medyczne?
- co muszę wiedzieć jako logopeda?
- Wskazania i przeciwwskazania do sondy nosowo-żołądkowej
- Wskazania i przeciwwskazania do wyłonienia gastrostomii odżywczej – peg
- Badania niezbędne w diagnostyce trudności z karmieniem dziecka wymagającego wsparcia żywieniowego
- Współpraca z Zespołem Żywieniowym – informacje dla logopedy do pracy
- Karmienie dziecka z sondą nosowo-żołądkową – podstawy i zalecenia
- Karmienie dziecka z gastrostomią odżywczą – podstawy i zalecenia
- Jak pozycjonować pacjentów z drogą sztucznego dostępu – warsztat dla logopedy
- Sensoryczno-motoryczne aspekty jedzenia/karmienia dziecka:
- jak ocenić gotowość dziecka do karmienia drogą doustną
- ocena bezpieczeństwa karmienia
- analiza dokumentacji medycznej
- obserwacja sytuacji karmienia
- Terapia karmienia dziecka z sondą nosowo-żołądkową. Zasady „tube weaning”
- Terapia karmienia dziecka z gastrostomią odżywczą (peg):
- zasdy „tube weaning”
- przygotowanie pacjenta do jedzenia drogą doustną
- przygotowanie ciała pacjenta, pozycjonowanie, przygotowanie obszaru ustno-twarzowego (żuchwy, języka, warg), a także rąk, stóp
- oddychanie a jedzenie
- kilka słów o diecie dziecka
- pokarmy sprzyjające nauce jedzenia drogą doustną
- Metody wprowadzania nowych pokarmów, modelowanie zachowania dziecka:
- zasady ogólne i specyficzne dla tej grupy dzieci
- kaka konsystencja i kiedy
- podejmowanie decyzji klinicznych
- Psychoedukacja rodziców i współpraca z rodzicami:
- zasady pracy w domu
- współpraca z dietetykiem i fizjoterapeutą
- Walidacja
Kluczowe powody wzięcia udziału w kursie przez terapeutów (fizjoterapeutów, logopedów, dietetyków, psychologów, pedagogów):
1. Holistyczne podejście do terapii:
Terapeuci zdobywają wiedzę, jak aspekty żywienia przez zgłębnik lub gastrostomię wpływają na ich obszar pracy, np. na rozwój mowy, motorykę, czy zachowania dziecka.
2. Kompetencje interdyscyplinarne:
Poznanie procedur i zasad żywienia umożliwia skuteczniejszą współpracę z lekarzami, pielęgniarkami, dietetykami i rodzicami.
3. Wsparcie emocjonalne:
Umiejętność lepszego wspierania rodziców i dzieci, które zmagają się z trudnościami w adaptacji do nowego sposobu żywienia.
4. Rozpoznawanie problemów:
Terapeuci uczą się identyfikować potencjalne komplikacje związane z żywieniem (np. problemy z połykaniem, nietolerancje pokarmowe) i kierować rodziców do odpowiednich specjalistów.
5. Rozwój zawodowy:
Szkolenie poszerza wiedzę i umiejętności praktyczne, co zwiększa kompetencje terapeuty w pracy z dziećmi wymagającymi specjalistycznej opieki.
6. Efektywniejsze planowanie terapii:
Uwzględnienie specyfiki karmienia dziecka w planach terapeutycznych, np. w rehabilitacji oddechowej, motorycznej czy logopedycznej.
Organizator zapewnia środki higieniczne tj. rękawiczki czy szpatułki.
Usługa będzie prowadzona przez dwie trenerki równocześnie, tj. mgr Aleksandrę Kaczyńską oraz mgr Marcelinę Przeździęk.
Szkolenie prowadzone będzie z wykorzystaniem metod aktywizujących i interaktywnych: dyskusja, warsztaty, praca własna, praca na sobie i w parach, pogadanka, ceasy indywidualne i grupowe, stymulacje.
W trakcie usługi zaplanowane są przerwy, które
nie są wliczone do procesu kształcenia
(do czasu trwania i kosztu usługi).Walidacja wliczona jest do procesu kształcenia (czasu trwania i kosztu usługi)
Liczba godzin teoretycznych: 2h
Liczba godzin praktycznych: 4h
WAŻNE! 1h = 45 min
Dla lepszego przyswojenia programu szkolenia Uczestnik powinien zapoznać się z ogólnodostępną literaturą przedmiotu z zakresu karmienia dzieci przez zgłębnik nosowo-żołądkowy oraz gastrostomię odżywczą
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Kiedy myślimy o karmieniu alternatywnym? | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:10 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Nomenklatura medyczna | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:10 | Godzina zakończenia 09:20 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Wskazania i przeciwwskazania do sondy nosowo-żołądkowej | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:20 | Godzina zakończenia 09:40 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Wskazania i przeciwwskazania do wyłonienia gastrostomii odżywczej – peg. | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Badania niezbędne w diagnostyce trudności z karmieniem dziecka wymagającego wsparcia żywieniowego | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Współpraca z Zespołem Żywieniowym | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Karmienie dziecka z sondą nosowo-żołądkową – podstawy i zalecenia. | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Karmienie dziecka z gastrostomią odżywczą – podstawy i zalecenia | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Jak pozycjonować pacjentów z drogą sztucznego dostępu – warsztat dla logopedy | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Przerwa | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 11:50 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Sensoryczno-motoryczne aspekty jedzenia/ karmienia dziecka | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:50 | Godzina zakończenia 12:05 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Terapia karmienia dziecka z sondą nosowo-żołądkową | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:05 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Terapia karmienia dziecka z gastrostomią odżywczą (peg) | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:40 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Metody wprowadzania nowych pokarmów, modelowanie zachowania dziecka | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:25 | Liczba godzin 00:25 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Psychoedukacja rodziców i współpraca z rodzicami | Prowadzący mgr Aleksandra Kaczyńska | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:25 | Godzina zakończenia 13:35 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 08-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:35 | Godzina zakończenia 13:50 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto950,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto950,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto158,33 PLN
- Koszt osobogodziny netto158,33 PLN
Prowadzący
Prowadzący
mgr Aleksandra Kaczyńska
mgr Marcelina Przeździęk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu Uczestnicy otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego kursu
Uczestnik nie zabiera ze sobą żadnych materiałów piśmienniczych ani środków higienicznych tj. rękawiczek czy szpatułek - wszystko to zapewnia organizator!
Warunki uczestnictwa
Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU usług ZAKLAMERKOWANI.PL na zaklamerkowani.pl
Obecność każdego uczestnika potwierdzona zostanie własnoręcznym podpisem złożonym na liście obecności - wymagane 100% obecności.
Uczestnicy przyjmują do wiadomości, że usługa z dofinansowaniem może być poddana monitoringowi z ramienia Operatora lub PARP i wyrażają na to zgodę.
Dostawca usługi zapewnia realizację usługi rozwojowej uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnościami (w tym również dla osób ze szczególnymi potrzebami) zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Uczestnik ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi z uwagi na swoje szczególne potrzeby, powinien na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem usługi poinformować Organizatora o dodatkowych indywidualnych wymaganiach udziału w usłudze.
Informacje dodatkowe
Uczestnik przyjmuje do wiadomości, że w trakcie realizacji usługi mogą być wykonywane zdjęcia/filmiki z jego udziałem w celach promocyjnych. Jeżeli Uczestnik nie wyraża na to zgody powinien poinformować o tym osobę dokonującą utrwalenia wizerunku.
Usługa realizowana jest w ramach działalności Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego
Podstawa zwolnienia z VAT: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawy o podatku od towarów i usług
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w tym Organizator nie pokrywa kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem lub wyżywieniem
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Sala spełniać będzie bezpieczne i higieniczne warunki pracy