Komunikacja z pacjentem w służbie zdrowia
Komunikacja z pacjentem w służbie zdrowia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikator projektuKierunek - Rozwój
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Grupa docelowa szkolenia z komunikacji z pacjentem w służbie zdrowia może obejmować szerokie spektrum pracowników ochrony zdrowia oraz osoby zaangażowane w opiekę nad pacjentami.
- Lekarze – specjaliści i lekarze rodzinni, którzy mają codzienny kontakt z pacjentami.
- Pielęgniarki i pielęgniarze – odpowiedzialni za codzienną opiekę nad pacjentem.
- Położne – zajmujące się opieką okołoporodową.
- Fizjoterapeuci i rehabilitanci – pracujący z pacjentami długoterminowo.
- Farmaceuci – udzielający porad związanych z lekami.
- Rejestratorki i rejestratorzy medyczni – odpowiadający za pierwszy kontakt z pacjentem.
- Personel administracyjny placówek medycznych – zajmujący się organizacją wizyt i obsługą pacjentów.
- Psycholodzy i psychoterapeuci – wspierający pacjentów w procesie leczenia.
- Ratownicy medyczni – komunikujący się z pacjentami w sytuacjach kryzysowych.
- Studenci kierunków medycznych i pokrewnych – przygotowujący się do pracy w zawodzie.
- Kadra zarządzająca w służbie zdrowia.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji26-05-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi8
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia „Komunikacja z pacjentem w służbie zdrowia” jest rozwijanie kompetencji personelu medycznego w zakresie skutecznego i empatycznego komunikowania się z pacjentami. Program koncentruje się na budowaniu relacji opartej na zaufaniu, aktywnym słuchaniu oraz umiejętności wyrażania trudnych informacji w sposób zrozumiały i wspierający. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat psychologicznych aspektów komunikacji, zarządzania emocjami w trudnych sytuacjach.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się • Rozumie psychologiczne i emocjonalne aspekty postrzegania służby zdrowia przez pacjentów.• Zna podstawowe mechanizmy motywacyjne pacjentów i czynniki wpływające na ich decyzje. • Wie, jakie techniki komunikacyjne są skuteczne w kontakcie z pacjentem. • Rozumie rolę negocjacji w relacji pacjent-personel medyczny. • Zna metody zmiany zachowań pacjentów poprzez zmianę ich otoczenia, myślenia i odczuwania. | Kryteria weryfikacji • Analiza studium przypadku dotyczącego komunikacji z pacjentem.• Dyskusja moderowana dotycząca wyzwań w kontaktach z pacjentami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się • Potrafi rozpoznać potrzeby i oczekiwania pacjenta oraz dostosować sposób komunikacji do jego poziomu zrozumienia.• Stosuje skuteczne techniki komunikacyjne, w tym perswazję i dowartościowanie pacjenta. • Umie prowadzić negocjacje z pacjentem, uwzględniając jego interesy i korzyści. • Potrafi wpływać na zmianę zachowań pacjenta poprzez odpowiednią argumentację i budowanie relacji. | Kryteria weryfikacji • Symulacje rozmów z pacjentami w różnych sytuacjach.• Ćwiczenia w stosowaniu technik negocjacyjnych. • Analiza skuteczności proponowanych działań. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się • Wykazuje empatię i otwartość w relacji z pacjentem.• Prezentuje profesjonalną i etyczną postawę w komunikacji. • Dąży do zrozumienia perspektywy pacjenta i jego potrzeb. • Jest świadomy wagi komunikacji i jej wpływu na proces leczenia. | Kryteria weryfikacji • Obserwacja postawy uczestnika podczas symulowanych rozmów.• Informacje zwrotne od trenerów i innych uczestników. • Samoocena uczestnika dotycząca jego postępów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Debata ustrukturyzowana | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się • Efektywnie współpracuje z pacjentem i zespołem medycznym.• Potrafi budować relacje oparte na zaufaniu i zrozumieniu. • Wykazuje elastyczność w dostosowywaniu strategii komunikacyjnych do różnych typów pacjentów. • Wpływa na zmianę zachowań pacjentów poprzez skuteczną komunikację i negocjacje. | Kryteria weryfikacji • Ocena aktywności w pracy zespołowej.• Analiza przypadków i dyskusja na temat skuteczności strategii komunikacyjnych. • Opinie uczestników i trenerów na temat umiejętności interpersonalnych uczestnika. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
edukacyjne. Stosujemy testy wiedzy, mające na celu ocenę zrozumienia i zapamiętania kluczowych pojęć, teorii i metod, także poprzez porównanie wyników testów.
Program
Program
Jak pacjent postrzega i reaguje na służbę zdrowia?
- Ocena emocjonalna wizyty w placówce służby zdrowia
- Poczucie bezpieczeństwa pacjenta jako punkt wyjścia jego myślenia o diagnostyce i leczeniu
- Dlaczego pacjent inaczej widzi wizytę w placówce służby zdrowia niż personel medyczny?
- Dlaczego porada w placówce jest lepsza niż teleporada?
Dlaczego pacjenta należy edukować by rozumiał co się do niego mówi?
Co pacjenta motywuje do działania?
Jak pacjenta można poznać i do niego dotrzeć?
Jak pacjent podejmuje decyzje i jak jego decyzje można ulepszyć?
Poprawna komunikacja z pacjentem
- Wielowymiarowa: treść, wizerunek, relacja, perswazja
- Poprzedzona myśleniem
- Oszczędna w słowa w wymiarze treści
Jak pacjenta przekonać?
- Prezentacja siebie jako wiązki ról społecznych
- Dwa typy argumentów
- Spójność wewnętrzna
- Miejsca wspólne
- Zwroty adresatywne
- Pytania retoryczne
- Dowartościowanie pacjenta
Jak z pacjentem negocjować?
- BATNA
- ZOPA
- Siły negocjacyjne, czas i informacja
- Indywidualny styl negocjacyjny
- Cele i oczekiwania
- Standardy i normy
- Relacje i związki
- Interesy i korzyści
Jak zmienić zachowanie pacjenta?
- Zmiana jego otoczenia
- Zmiana jego myślenia
- Zmiana jego odczuwania
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 Komunikacja - część pierwsza | Prowadzący Maciej Błaszak | Data realizacji zajęć 29-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 Komunikacja - część druga | Prowadzący Maciej Błaszak | Data realizacji zajęć 30-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 599,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 300,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto199,88 PLN
- Koszt osobogodziny netto162,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Maciej Błaszak
się swoją wiedzą na wielu renomowanych uczelniach, w tym na Akademii im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, Uniwersytecie SWPS w Poznaniu oraz Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Poznaniu.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Wszyscy uczestnicy szkolenia otrzymują:
- rabat - 20 %, obowiązujący przez miesiąc na wszystkie ebooki dostępne w księgarni IMPETUS https://impetus.consulting/sklep/;
- rabat - 10% do każdego kolejnego bloku szkoleniowego zamówionego w przeciągu sześciu miesięcy od daty realizacji szkolenia;
- rabat - 5 % do wykorzystania przez rok na szkolenia z innego zakresu
- możliwość skorzystania z subskrypcji na wszystkie publikowane treści, na okres 12 miesięczny w cenie specjalnej.
Warunki uczestnictwa
Przy odpowiednim zapewnieniu materiałów wstępnych lub podstawowego szkolenia w przypadku uczestników z ograniczonym doświadczeniem, szkolenie może być dostępne dla szerokiego spektrum uczestników z różnymi poziomami doświadczenia i wiedzy.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie stacjonarne - warunki uzgadniane i dopasowane do potrzeb Zamawiającego
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Projektor do prezentacji, stanowiska szkoleniowe, przerwy kawowe dopasowane do potrzeb Zamawiającego