Integracja sensoryczna z terapią ręki - studia podyplomowe
Integracja sensoryczna z terapią ręki - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia skierowane są do osób pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, w szczególności: terapeutów zajęciowych, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów, nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych oraz wszystkich zainteresowanych poszerzeniem wiedzy z zakresu integracji sensorycznej oraz terapii ręki.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji25-03-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi340
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia podyplomowe mają na celu przygotowanie specjalistów do diagnozowania i terapii zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczestnicy zdobędą wiedzę teoretyczną z zakresu funkcjonowania systemów sensorycznych oraz ich zaburzeń, a także umiejętności praktyczne związane z prowadzeniem terapii ręki. Program studiów koncentruje się na rozwijaniu kompetencji potrzebnych do pracy terapeutycznej w interdyscyplinarnym zespole, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Absolwenci charakteryzują budowę i funkcjonowanie systemów sensorycznych, w tym systemów wzrokowego, słuchowego, węchowego oraz bazowych systemów. Absolwenci klasyfikują rodzaje zaburzeń integracji sensorycznej oraz opisują ich wpływ na funkcjonowanie dzieci, młodzieży i dorosłych. Uczestnicy analizują mechanizmy kształtowania chwytu, manipulacji oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Absolwenci wyjaśniają etapy rozwoju grafomotoryki oraz chwytu pisarskiego. Absolwenci definiują podstawy teoretyczne terapii integracji sensorycznej oraz jej zastosowanie w praktyce. | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje i opisuje funkcje poszczególnych systemów sensorycznych oraz wyjaśnia ich znaczenie dla integracji sensorycznej.Uczestnik identyfikuje typy zaburzeń integracji sensorycznej, ich charakterystykę i skutki funkcjonalne, analizując podane przykłady przypadków klinicznych. Uczestnik wyjaśnia mechanizmy rozwoju chwytu i manipulacji oraz etapy rozwoju grafomotoryki. Uczestnik porządkuje etapy rozwoju chwytu pisarskiego w odpowiedniej kolejności. Uczestnik podaje podstawowe założenia teoretyczne terapii integracji sensorycznej i wskazuje przykłady jej praktycznego zastosowania. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności:Absolwenci przeprowadzają wywiady oraz obserwacje kliniczne stosując odpowiednie narzędzia diagnostyczne. Uczestnicy tworzą indywidualne programy terapeutyczne z uwzględnieniem specyficznych potrzeb pacjentów takich diety sensoryczne oraz organizacja przestrzeni terapeutycznej. Absolwenci układają oraz praktycznie stosują ćwiczenia terapeutyczne dla poszczególnych systemów sensorycznych w salach terapii integracji sensorycznej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje właściwe narzędzia diagnostyczne do konkretnych przypadków oraz opisuje sposób ich zastosowania w tym testy południowo-kalifornijskie czy profil sensoryczny osoby dorosłejUczestnik wybiera i uzasadnia właściwe elementy programu terapeutycznego na podstawie przedstawionego przypadku. Uczestnik projektuje zestaw ćwiczeń dla wskazanego przypadku klinicznego z elementami analizy sytuacyjnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:Absolwenci współpracują z interdyscyplinarnym zespołem terapeutycznym, skutecznie komunikując się z innymi specjalistami takimi jak psychologowie, logopedzi, pedagodzy i lekarze. Uczestnicy opracowują diagnozy i przekazują wyniki rodzicom oraz opiekunom w sposób zrozumiały i wspierający. Absolwenci stosują etyczne standardy pracy terapeutycznej z poszanowaniem dobra pacjenta. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje zasady skutecznej współpracy w zespole terapeutycznym oraz uzasadnia ich znaczenie.Uczestnik wybiera odpowiednie techniki komunikacji z rodzicami/opiekunami. Charakteryzuje zasady komunikacji wyników. Uczestnik wyjaśnia zasady etycznej pracy terapeuty integracji sensorycznej wykazując dbałość o dobro pacjenta . | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęAkademia WSB
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoAkademia WSB
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Lp. | Nazwa przedmiotu | Semestr | Liczba godzin zajęć | Liczba punktów ECTS |
1 | Wstęp do integracji sensorycznej i jej założenia teoretyczne |
| 8 | 1 |
2 | Klasyfikacja zaburzeń sensorycznych |
| 10 | 2 |
3 | Budowa i działanie bazowych systemów sensorycznych |
| 16 | 2 |
4 | Budowa i działanie systemów wzrokowego, słuchowego, węchowego. |
| 12 | 2 |
5 | Podstawy anatomii i fizjologii człowieka |
| 20 | 2 |
6 | Psychologia rozwojowa dziecka i nastolatka |
| 10 | 2 |
7 | Okołoporodowe czynniki ryzyka zaburzeń SI |
| 10 | 1 |
8 | Kształtowanie chwytu, manipulacji, koordynacji wzrokowo-ruchowej |
| 20 | 3 |
9 | Etapy rozwoju grafomotoryki i chwytu pisarskiego |
| 8 | 0,5 |
10 | Ćwiczenia ruchowe i zabawy pomocne w profilaktyce zaburzeń motoryki małej |
| 8 | 1 |
11 | Wywiad i obserwacja dziecka |
| 10 | 1 |
12 | Obserwacja kliniczna |
| 15 | 2 |
13 | Testy południowo-kalifornijskie |
| 25 | 3 |
14 | Diagnostyka dziecka do 4 r.ż. |
| 10 | 1 |
15 | Diagnoza nastolatka |
| 5 | 0,5 |
16 | Profil sensoryczny osoby dorosłej |
| 5 | 0,5 |
17 | Układanie i praktyczne wykorzystanie ćwiczeń dla zmysłów bazowych na sali SI |
| 25 | 3 |
18 | Układanie i praktyczne wykorzystanie ćwiczeń dla zmysłów wzroku, słuchu i węchu na sali SI |
| 10 | 1 |
19 | Rozumowanie kliniczne w diagnozie SI |
| 26 | 4 |
20 | Standardy pisania diagnoz |
| 12 | 2 |
21 | Organizacja przestrzeni terapeutycznej |
| 5 | 0,5 |
22 | Dieta sensoryczna, konstruowanie i praktyka |
| 12 | 2 |
23 | Nowe narzędzia diagnostyczne w integracji sensorycznej. |
| 5 | 0,5 |
24 | Wpływ zaburzeń SI na problemy logopedyczne i wybiórczość pokarmową. |
| 8 | 1 |
25 | Zaburzenia SI w zespołach genetycznych i pozostałych zaburzeniach rozwojowych |
| 10 | 1 |
26 | Wpływ zaburzeń SI na specyficzne problemy edukacyjne |
| 10 | 1 |
27 | Interdyscyplinarna współpraca terapeuty SI |
| 5 | 0,5 |
28 | Studium przypadku |
| 20 | 4 |
29 | Praktyka zawodowa |
| 60 | 4 |
|
|
| 400 | 49 |
Integracja sensoryczna z terapią ręki - głównym celem studiów studiów podyplomowych jest przygotowanie słuchaczy do wspierania rozwoju, edukacji dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
Czas trwania studiów: trzy semestry
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Łączna liczba punktów ECTS: 49
Program studiów podyplomowych Integracja sensoryczna z terapią ręki obejmuje 340 h zajęć dydaktycznych oraz 60 h praktyki zawodowej (jedna godzina dydaktyczna to 45 minut).
60 godzin praktyki zawodowej nie jest wliczane do czasu usługi szkoleniowej tj. do 340 godz.
Zajęcia weekendowo we wskazane soboty i niedziele. Przerwy nie wliczają się w czas usługi.
Zajęcia na studiach prowadzone będą w formie ćwiczeń, wykładów, dyskusji, wymiany doświadczeń, rozmowy na żywo, chat, ćwiczeń w podgrupach oraz case study.
Studia realizowane w formie zdalnej poprzez platformy ClickMeeting oraz Zoom.
Kandydaci chcący skorzystać z usługi powinni posiadać co najmniej wyższe wykształcenie (minimum studia wyższe I stopnia).
Sposób walidacji: studia kończą się 3 egzaminami w formie testów pisemnych realizowanych zdalnie, po każdym semestrze studiów.
Walidacja nie jest częścią procesu kształcenia.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto18,82 PLN
- Koszt osobogodziny netto18,82 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
lek. Anna Stachura
Po ukończeniu studiów na kierunku lekarskim zdobywała doświadczenie w pracy w szpitalach w Polsce i Irlandii, w tym na Oddziale Anestezjologii i Intensywnej Terapii oraz Intensywnej Terapii Dziecięcej w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym nr 1 im. Prof. Stanisława Szyszko w Zabrzu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.
Od lat związana z dydaktyką akademicką, będąc pracownikiem Katedry Logopedii i Zaburzeń Rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Katedry i Zakładu Anatomii Topograficznej i Opisowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.
Kompetencje nabyte w ostatnich 5 latach:
Certyfikacja i specjalizacja w zakresie terapii neurobiologicznej oraz integracji sensorycznej, uwzględniająca najnowsze metody diagnostyczne i terapeutyczne.
Udział w międzynarodowych i krajowych konferencjach z zakresu logopedii, neurologopedii, terapii sensorycznej oraz anestezjologii dziecięcej.
Prowadzenie badań naukowych i publikacje w obszarze rozwoju mowy i komunikacji u dzieci z zaburzeniami sensorycznymi i neurologicznymi.
Szkolenia z zakresu diagnostyki i terapii zaburzeń integracji sensorycznej w kontekście wielospecjalistycznym.
dr Małgorzata Klecka
Dr Małgorzata Klecka jest specjalistką w zakresie badań nad FAS (Alkoholowym Zespołem Płodowym) w Polsce. Jako specjalistka diagnostyki FAS/FASD wnosi wyjątkowe kompetencje w zakresie oceny i wsparcia dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi. W swojej pracy terapeutycznej stosuje podejście psychofizjologiczne w nurcie Somatic Experiencing (SE), skutecznie wspierając osoby po doświadczeniu traumy.
Kompetencje nabyte w ostatnich 5 latach:
• Specjalizacja w nowoczesnych metodach diagnostyki i terapii dzieci z FAS/FASD, uwzględniająca interdyscyplinarne podejście do pracy z zaburzeniami neurorozwojowymi.
• Certyfikacja i rozwój umiejętności terapeutycznych w obszarze traumy, w tym praktyczne wykorzystanie podejścia Somatic Experiencing.
• Udział w projektach badawczych oraz publikacje dotyczące relacyjnych i neurorozwojowych konsekwencji traumy u dzieci i młodzieży.
• Praca szkoleniowa z rodzinami adopcyjnymi i zastępczymi, uwzględniająca ich specyficzne potrzeby w kontekście wspierania dzieci po trudnych doświadczeniach.
• Współpraca z ośrodkami specjalistycznymi i udział w konferencjach naukowych poświęconych zaburzeniom neurorozwojowym i traumie
Katarzyna Skarewicz
Na co dzień prowadzi terapie integracji sensorycznej w różnorodnych środowiskach – przedszkolach, szkołach, gabinetach terapeutycznych oraz w domach prywatnych, dostosowując podejście do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.
Kompetencje nabyte w ostatnich 5 latach:
Specjalizacja w protokole Wilbarger – uzyskanie uprawnień do stosowania tej metody w praktyce klinicznej, co pozwala jej skutecznie pracować z dziećmi wymagającymi terapii w zakresie zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
Rozwój w zakresie diagnostyki zaburzeń sensorycznych – udział w szkoleniach i kursach doskonalących umiejętności w obszarze diagnozowania i opracowywania indywidualnych planów terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi.
Zgłębianie nowych metod terapeutycznych – uczestnictwo w konferencjach i sympozjach, które umożliwiły jej zdobycie wiedzy o nowoczesnych technikach terapii integracji sensorycznej, takich jak wykorzystanie narzędzi cyfrowych czy integracja wielomodalnych metod terapii.
Doświadczenie w pracy terapeutycznej w różnych środowiskach – rozwinięcie umiejętności dostosowywania metod pracy do potrzeb dzieci w przedszkolach, szkołach oraz w warunkach domowych, co poszerzyło jej zakres działań terapeutycznycznych
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały z wytypowanych zajęć po ich realizacji.
Po zakończeniu zajęć w ramach tematów:
Wstęp do integracji sensorycznej i jej założenia teoretyczne
Klasyfikacja zaburzeń sensorycznych
Budowa i działanie systemów wzrokowego, słuchowego, węchowego.
Kształtowanie chwytu, manipulacji, koordynacji wzrokowo-ruchowej
Wywiad i obserwacja dziecka
Obserwacja kliniczna
Diagnoza nastolatka
Profil sensoryczny osoby dorosłej
Rozumowanie kliniczne w diagnozie SI
Standardy pisania diagnoz
Nowe narzędzia diagnostyczne w integracji sensorycznej.
Wpływ zaburzeń SI na problemy logopedyczne i wybiórczość pokarmową.
Interdyscyplinarna współpraca terapeuty SI
Podstawy anatomii i fizjologii człowieka
Okołoporodowe czynniki ryzyka zaburzeń SI
Słuchacze otrzymują materiały w formie elektronicznej na podany w systemie uczelnianym adres e-mail
Warunki uczestnictwa
Informacje dodatkowe
- Kandydaci powinni posiadać co najmniej wyższe wykształcenie.
- Czas trwania: 3 semestry
- Podstawa zaliczenia: studia kończą się egzaminami po każdym semestrze studiów oraz napisaniem i nagraniem diagnozy i terapii - studium przypadku
- Dni odbywania się zajęć: wybrane soboty i niedziele
- Liczba godzin – 340 (plus 60 h praktyki zawodowej nie wliczone w liczbę godzin usługi)
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Zapis w BUR nie jest równoznaczny z przyjęciem na studia w Uczelni. Warunkiem przyjęcia na studia w Uczelni jest dokonanie rejestracji w systemie internetowej rekrutacji oraz złożenie kompletu dokumentów
Informacje dodatkowe
1 godzina zajęć w Akademii WSB = 45 min. zajęć dydaktycznych
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa realizowana zdalnie poprzez platformy ClickMeeting oraz Zoom
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
•Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Okres ważności linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu on-line: 7,5 h
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe