Kurs Lasoterapii
Kurs Lasoterapii
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Identyfikator projektuMałopolski Pociąg do kariery
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs adresowany jest do osób posiadających wykształcenie minimum średnie, o dowolnym profilu zawodowym. Szczególnie predysponowane są osoby wrażliwe na naturę i holistycznie podchodzące do działań wspierających zdrowie i dobrostan człowieka. Osoby pracujące jako trenerzy, coachowie, mentorzy, psychologowie, psychoterapeuci, fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi, lekarze, pielęgniarki, nauczyciele, kadra mangerska, osoby odpowiedzialne za innowacje, osoby pracujące w obszarze ESG, studenci, trenerzy rekreacji, opiekunowie osób starszych i niepełnosprawnych, leśnicy, przewodnicy turystyczni, sektor HoReCa, pracownicy hoteli, właściciele/pracownicy gospodarstw agroturystycznych.
Szkolenie jest dostępne dla wszystkich zainteresowanych - bez względu na poziom doświadczenia w danej dziedzinie. Usługa kierowana jest także do uczestników programu Małopolski pociąg do kariery - sezon 1. Usługa adresowana jest również do uczestników projektu „Kierunek – Rozwój".
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji21-03-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi112
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem kursu jest przygotowanie uczestnika do bezpiecznego i profesjonalnego prowadzenia terapii leśnej, z wykorzystaniem odpowiednich technik terapeutycznych, psychologicznych i ekologicznych. Szkolenie obejmuje wiedzę teoretyczną, umiejętności praktyczne oraz rozwój kompetencji społecznych w pracy z grupami i klientami indywidualnymiEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik kursu posiada gruntowną wiedzę z zakresu lasoterapii, jej podstaw naukowych oraz zastosowań praktycznych. | Kryteria weryfikacji 1. Definiuje różnice między lasoterapią a kąpielą leśną oraz ich mechanizmy oddziaływania na organizm człowieka.2. Charakteryzuje zasady prowadzenia terapii leśnej dostosowane do różnych grup odbiorców. 3. Wskazuje na naukowe podstawy skuteczności terapii lasem, odwołując się do badań i opracowań naukowych. 4. Opisuje techniki stosowane w lasoterapii, w tym komunikację interpersonalną, techniki relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe, psychologię pozytywną. 5. Przedstawia zasady udzielania pierwszej pomocy w warunkach terenowych. 6. Analizuje regulacje prawne dotyczące lasoterapii, raportowania ESG oraz ochrony przyrody w kontekście terapii w środowisku leśnym. 7. Posiada podstawową wiedzę przyrodniczą. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Umiejętności:Uczestnik kursu potrafi samodzielnie planować, organizować i prowadzić terapię leśną w sposób dostosowany do potrzeb uczestników. | Kryteria weryfikacji 1. Prowadzi sesję terapii leśnej z uwzględnieniem aspektów psychologicznych, środowiskowych i bezpieczeństwa.2. Stosuje odpowiednie techniki terapeutyczne, m.in. pracę z oddechem, relaksację, pozytywne interwencje psychologiczne, nature coaching. 3. Planuje program terapii leśnej dla grup i klientów indywidualnych, uwzględniając ich stan emocjonalny i psychofizyczny. 4. Rozpoznaje przeciwwskazania psychologiczne i zdrowotne do prowadzenia lasoterapii oraz dostosowuje metody pracy. 5. Integruje lasoterapię z innymi metodami ekoterapii, takimi jak arteterapia, muzykoterapia, ornitoterapia terapeutyczna., mykoterapia. 6. Stosuje elementy „zielonego coachingu” w pracy z klientem. 7. Organizuje bezpieczne warunki prowadzenia terapii w lesie, uwzględniając możliwe zagrożenia, w tym zmienne warunki atmosferyczne oraz kontakt ze zwierzętami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne: Uczestnik kursu kieruje się etyką zawodową, dba o bezpieczeństwo i komfort uczestników lasoterapii, rozwija swoje umiejętności w zakresie pracy z ludźmi i przyrodą. | Kryteria weryfikacji 1. Respektuje zasady etyczne i psychologiczne w pracy terapeutycznej, dostosowując podejście do potrzeb uczestników terapii.2. Buduje relację terapeutyczną opartą na empatii i bezpieczeństwie emocjonalnym. 3. Pracuje z różnymi grupami wiekowymi oraz osobami w trudnej sytuacji emocjonalnej, dostosowując formę lasoterapii do ich możliwości. 4. Promuje zdrowy styl życia i korzyści płynące z kontaktu z naturą, działając w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju i ESG. 5. Wykazuje inicjatywę w samodoskonaleniu, uczestniczy w wydarzeniach branżowych. 6. Dba o bezpieczeństwo prawne i formalne prowadzenia lasoterapii w środowisku leśnym. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Kurs trwa 14 dni (112 godzin dydaktycznych/84 godzin zegarowych). Kurs obejmuje 48 godziny dydaktyczne teoretyczne oraz 64 godziny dydaktyczne praktyczne. Przerwy nie wliczają się do czasu usługi. Kurs adresowany jest do osób posiadających wykształcenie minimum średnie, o dowolnym profilu zawodowym.
Zajęcia teoretyczne (wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja) odbywają się on-line w czasie rzeczywistym. Na zajęcia praktyczne realizowane w sali szkoleniowej uczestnicy mają zapewnione warunki do ćwiczeń, zajęcia realizowane są również w środowisku leśnym. Na zajęcia terenowe organizator zapewnia niezbędne pomoce (apteczka, repelenty, produkty spożywcze do leśnej kuchni, narzędzia do pracy lasoterapeuty).
Pozostałe osoby prowadzące kurs:
Centrum Ratownictwa
Wszystkie prowadzone przez Centrum Ratownictwa kursy i szkolenia mają na celu przygotowanie uczestników do natychmiastowego i profesjonalnego udzielenia pierwszej pomocy w obliczu zagrożenia zdrowia i życia.
Szkolenia z pierwszej pomocy w Centrum Ratownictwa są adresowane do osób indywidualnych oraz do firm i instytucji, które odpowiedzialnie podchodzą do zapewnienia bezpieczeństwa i które mają wysokie poczucie odpowiedzialności za zdrowie i życie swoich pracowników, ale także otoczenia, w jakim firma funkcjonuje. Uczymy udzielać pierwszej pomocy w każdych warunkach.
Bartek Guentzel
Przyrodnik, pełen wiedzy i doświadczenia zdobytego podczas wypraw do lasu, biwaków. Skończył Szkołę trenerów edukacji przyrodniczej, brał również udział w rocznym polsko-niemieckim kursie Dzikiej Pedagogiki, ale to właśnie swobodna zabawa w okresie dzieciństwa ukształtowała w nim relacje z przyrodą i wzbudziła zachwyt, który nie opuszcza go do dziś. Autor książki „Schronienia – biwaki i improwizowane noclegi”. Prowadzi i jest autorem oraz współautorem wielu projektów edukacyjnych, takich jak: Leśna Banda, Kurs Edukacji i Animacji Przyrodniczej, Dzikie Baby czy Ekspedycja Rodzinna, które spaja pod szyldem Droga Do Lasu
Ewelina Suska
Ekspertka z wieloletnim doświadczeniem w realizacji innowacyjnych inicjatyw w obszarach zdrowia, ekologii i edukacji. Autorka i współtwórczyni licznych programów społecznych oraz strategii promujących zrównoważony rozwój. Specjalizuje się w budowaniu relacji z mediami, organizacji wydarzeń oraz pozyskiwaniu funduszy na cele rozwojowe.
Posiada tytuł MBA zdobyty w EY Academy of Business, z dodatkowymi kompetencjami w zakresie neuro-management, public relations i nowoczesnych strategii marketingowych. Jej interdyscyplinarna wiedza obejmuje również nauki biomedyczne oraz innowacje w zarządzaniu, co pozwala jej skutecznie łączyć zdrowie, naturę i zaangażowanie społeczne w realizowanych projektach.
prof Marta Ligaj
Jest absolwentką biotechnologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od roku 1995 pracuje na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, obecnie w Instytucie Nauk o Jakości (dawniej Wydział Towaroznawstwa). Prowadzi zajęcia z przedmiotów takich jak biotechnologia, biochemia i fizyka. Od wielu lat jej pasją jest możliwość wykorzystania tego, co oferuje nam natura w procesie wspomagania terapii wielu chorób, poprawie ogólnej wydolności i funkcjonowania organizmu. Ukończyła, m.in. Kurs Dietetyki wg Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. I tak rozpoczęłam moją przygodę z grzybami. Natrafiła na soplówkę jeżowatą, która produkuje związki stymulujące regenerację układu nerwowego. Przekazuje wiedzę na temat mykoterapii.
Dorota Stobiecka
Trenerka regeneracji lasem, lasoterapeutka, edukatorka przyrody, leśniczka. Już jako stażystka zrewolucjonizowała program edukacyjny Nadleśnictwa Siewierz, stawiając na bezpośrednie doświadczenie i pracę ze zmysłami. Przez ponad 6 lat w Zmysłach w Lesie przebyła drogę od „edukatorki z misją” do sprawnej przedsiębiorczyni, która wie, jaka jest wartość jej usług i gdzie ona leży. Prowadząc zajęcia, korzysta ze swojej unikalnej wiedzy, wynikającej z wykształcenia i znajomości lasu. Uczy poprzez doświadczenie i buduje zdrowe relacje między ludźmi, a lasem. Od 2015 roku prowadzi autorskie warsztaty i szkolenia w terenie dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Założycielka firmy „Zmysły w Lesie”. Wielokrotnie można ja spotkać w mediach i prasie.
Pomaga ludziom wrócić do korzeni, by dostrzegli, że istnieje coś więcej niż codzienność, którą tworzą. Wierzy, że w lesie człowiek może odzyskać pełnię energii, motywacji i skuteczności blokowanej przez współczesny świat
Dzień 1 on-line
Wprowadzenie do kursu - zdefiniowanie pojęć shinrin-yoku, kąpiel leśna, lasoterapia, ekoterapia, historia powstania. Mechanizm działania kąpieli i terapii leśnych. Skuteczność terapii leśnej w świetle badań naukowych. Zasady prowadzenia zielonych interwencji, PPI (Psychologii Pozytywnych Interwencji)
Dzień 2 on-line
Budowanie kompetencji dla zrównoważonego rozwoju, działania ESG.
Muzykoterapia, dźwięki natury.
Dzień 3 on-line
Kształtowanie dobrostanu w świetle badań naukowych, podstawy psychologii środowiskowej.
Wpływ natury na jakość snu.
Lasoterapia okiem psychiatry.
Dzień 4 on-line
Grzyby, właściwości odżywcze i prozdrowotne. Zielona terapia, innowacjny program leczenia.
Znaczenie aromaterapii w lasoterapii. Prawo leśne, zasady użytkowania lasów, rezerwatów parków.
Dzień 5
Psychologiczne aspekty lasoterapii, lasoterapia jako holistyczna forma ekopsychoterapii. Ekopsychiatria, ekoterapia. Wprowadzenie do ekopsychoterapii.
Dzień 6
Lasoterapia jako forma wsparcia przy pracy w zaburzeniach psychicznych, psychologiczne przeciwskazania do prowadzenia lasoterapii. Wybrane zagadnienia pracy lasoterapeuty w kontekście zaburzeń ze szczególnym uwzględnieniem wypalenia zawodowego, stanów lękowych, kryzysów emocjonalnych.
Dzień 7
Bezpieczeństwo w terenie (co robić w przypadku spotkania dzikich zwierząt, inne sytuacje trudne ) oraz dzika kuchnia. Znajomość dzikich roślin jadalnych.
Dzień 8
Uczestnictwo w sesji kąpieli leśnej oraz terapii leśnej, omówienie. Poznanie różnych modeli pracy jako przewodnik terapii leśnej.
Dzień 9
Zajęcia praktyczne w środowisku leśnym z uwzględnieniem różnych grup wiekowych. Dzieci w Naturze.
Dzień 10
Wprowadzenie arteterapii do lasoterapii, muzykoterapia,
Dzień 11
Uczestnictwo w sesjach tematycznych, dedykowanych różnym problemom takim jak : poczucie osamotnienia, wypalenie zawodowe w lasoterapii.
Dzień 12
Zasady pierwszej pomocy w terenie, w różnych środowiskach.
Dzień 13
Praktyka w lesie, podsumowanie zajęć.
Dzień 14
Walidacja. Egzamin teoretyczny, Egzamin praktyczny.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 Wprowadzenie do lasoterapii | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 Lasoterapia vs. kąpiele leśne. Światowe trendy vs. krajowe. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 01:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 936,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 936,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto53,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto53,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Tylutka Gelio
Olga Grabowska-Chenczke
Mateusz Majchrzak
Agnieszka Macura
Piotr Osak
i profilaktyce uzależnień, Motywator – szkolenie specjalistyczne oparte na dialogu motywującym
i transteoretycznym modelu zmiany, Psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej, Interwencja kryzysowa wobec osób zagrożonych samobójstwem, Profilaktyka i terapia uzależnień od Internetu. Jest również stypendystą dla najlepszych doktorantów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej NAWA STER
w trakcie, której odbył staż naukowo-dydaktyczny na uczelni Nazareth University w Rochester NY.
Odbył staże kliniczne w Szpitalu Specjalistycznym im. dr. J. Babińskiego w Krakowie ; Zakładzie Terapii Rodzin i Psychosomatyki Katedry Psychiatrii WL UJ CM;
Zofia Piotrowska
Obecnie kierująca Dziennym Oddziałem Psychiatrycznym Ogólnym w Szpitalu Zdroje w Szczecinie, gdzie stosuje hortiterapię jako metodę wspomagającą leczenie tradycyjne. Inicjatorka projektu: Promocja zdrowia psychicznego – hortiterapia dla pacjentów z zaburzeniami psychicznymi w Szpitalu Zdroje i założycielka sensorycznego ogrodu terapeutycznego na terenie szpitala. Jej zamysłem jest uwrażliwienie pacjentów na korzyści zdrowotne jakie mogą czerpać z kontaktu z naturą oraz promowanie hortiterapii w środowisku medycznym
Diana Czajkowska
Po ukończeniu studiów na kierunku ochrona środowiska, przez wiele lat pracowała w jednostkach budżetowych, dbając o polską przyrodę. Odkryła jednak, że aby skutecznie troszczyć się o środowisko, musi najpierw zadbać o siebie. Wtedy zaczęła dostrzegać wartość w chwilach spędzonych w naturze – w spokoju i uważności.
Pewnego dnia, po chwili relaksu w hamaku, zrozumiała, że prawdziwa wartość tkwi nie w ilości przejechanych kilometrów na rowerze, lecz w zatrzymaniu się i znalezieniu czasu dla siebie. Od tego momentu zaczęła dzielić się tym odkryciem z innymi, pomagając im w znajdowaniu życiowego balansu, odpoczynku oraz uważności w naturze – ja idę, a oni podążają śladem moich stóp, tak powiedział do niej 6 letni uczestnik warsztatu leśnego „Idź, a ja będę szedł śladem twoich stóp”. Te słowa są dla niej inspiracją i motywacją do dzielenia się moją pasją z innymi.
Więcej na www: https://postojwnaturze.pl/
Wioleta Grzybowska
Weronika Rudnicka
Doświadczona aromaterapeutka kliniczna i masażystka, ukończyła z wyróżnieniem studia dyplomowe na Yorkshire School of Natural Healing w Anglii oraz doskonaliła umiejętności masażu ajurwedyjskiego w Indiach. Zdobyta przez nią wiedza, poparta badaniami naukowymi i doświadczeniem zdobytym w pracy z klientkami, stanowi podstawę dla oferowanych przez nią usług, m.in. warsztatu „Spokojny umysł”. Zafascynowana terapeutycznymi właściwościami olejków eterycznych oraz potęgą wpływu zapachu na samopoczucie Weronika nieustannie zgłębia temat neuropsychoimmunologii, badając wpływ aromaterapii na układ nerwowy ze szczególną uwagą poświęconą osobom z depresją, lękami, traumą i pod wpływem stresu. Od kiedy została mamą Kuby, holistycznie wspiera swoją wiedzą o olejkach eterycznych kobiety w ciąży i połogu, oferując im cenne porady i techniki, które pomagają w tym wyjątkowym okresie życia. Jako organizatorka warsztatów aromaterapeutycznych w Polsce i za granica, dzieli się swoją wiedzą i pasją, pomagając innym odkryć korzyści płynące z naturalnych metod wspierania zdrowia i dobrostanu, aby naturalnie przywrócić równowagę między ciałem, umysłem i duszą
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały przygotowane przez Trenera wysłane na adres e-mail. Wysyłką materiałów zajmie się organizator.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest pełnoletność, wykształcenie minimum średnie, wypełnienie testu wiedzy otrzymanego po zapisaniu się na szkolenie. Warunkiem uczestnictwa w kursie jest przesłanie skanu dokumentu potwierdzającego posiadane wykształcenie (dyplom, świadectwo, zaświadczenie z miejsca pracy, zaświadczenie o odbywaniu studiów).
Informacje dodatkowe
Przed wpisaniem się na wybraną usługę, organizator kursu uprzejmie prosi o kontakt telefoniczny.
Godziny podane w Karcie Usługi są godzinami dydaktycznymi.
Przerwy nie są wliczane do czasu szkolenia.
Uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie i certyfikat.
Mamy podpisaną umowę z WUP Kraków, zaakceptowano Regulamin dla instytucji szkoleniowych.
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach projektu "Kierunek - Rozwój".
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie będzie realizowane w formie zdalnej za pomocą platformy Zoom.
Wymagania, które muszą zostać spełnione, aby uczestniczyć w szkoleniu na Zoom.:
Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej);
System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS.
Ponieważ ClickMeeting jest platformą opartą na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z najaktualniejszych oficjalnych wersji Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge lub Opera.
Zoom współpracuje z wszystkimi wbudowanymi w laptopy kamerami oraz większością kamer internetowych. Bardziej zaawansowana lub profesjonalna kamera może wymagać instalacji dodatkowego oprogramowania lub sprzętu.
Aby móc korzystać z usługi na niektórych urządzeniach mobilnych, konieczne może być pobranie odpowiedniej aplikacji w iTunes App Store lub Google Play Store. Do korzystania z usługi w pełnym zakresie dźwięku i obrazu podczas konferencji, konieczne jest posiadanie zestawu słuchawkowego, lub głośników podłączonych do urządzenia i rozpoznanych przez Państwa urządzenie i nie powinny być one jednocześnie używane przez żadną inną aplikację.
Okres ważności linku: Link będzie ważny w dniach i godzinach wskazanych w harmonogramie usługi.
Metody pracy podczas szkolenia on-line:
- wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki
- bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz
- pokaz prezentacji, ćwiczeń jest widoczny na ekranie komputera w czasie rzeczywistym.
Zajęcia stacjonarne odbywają się na terenie Warszawy, Las Bielański, Polana widokowa Macieje Mielcarza, Chojnowskiego Parku Krajobrazowego.