Mechaniczne Diagnozowanie i Terapia metodą McKenziego- CZĘŚĆ B : ODCINEK SZYJNY i PIERSIOWY KRĘGOSŁUPA. Digitalizacja procesu dokumentowania medycznego. Rozwój zielonych kompetencji.
Mechaniczne Diagnozowanie i Terapia metodą McKenziego- CZĘŚĆ B : ODCINEK SZYJNY i PIERSIOWY KRĘGOSŁUPA. Digitalizacja procesu dokumentowania medycznego. Rozwój zielonych kompetencji.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest adresowane do fizjoterapeutów, lekarzy oraz studentów ostatniego roku fizjoterapii i medycyny.
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem.
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników24
- Data zakończenia rekrutacji05-03-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs koncentruje się na przedstawieniu zasad Mechanicznego Diagnozowania i Terapii (MDT) w odcinku szyjnym i piersiowym kręgosłupa w kontekście modelu biopsychospołecznego oraz na dokumentowaniu procesów diagnostycznych i terapeutycznych na nośnikach elektronicznych, minimalizacje odpadów i zanieczyszczenia środowiska oraz rozwija "zielone umiejętności".Szkolenie łączy umiejętności medyczne z cyfrowymi. Zasady diagnostyki i leczenia wg MDT z zielonymi kompetencjami.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uważne uczestnictwo w kursie i jego ukończenie zapewni uczestnikowi wstępną wiedzę oraz podstawowe umiejętności i zdolności w zakresie Metody McKenziego które będzie mógł zastosować u pacjenta z objawami w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. | Kryteria weryfikacji WIEDZA:- opisuje główne czynniki epidemiologiczne ZBK odcinka szyjnego i piersiowego - charakteryzuje główne czynniki ryzyka - uzasadnia i opisuje różnice pomiędzy MDT a innymi sposobami leczenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji UMIEJĘTNOŚCI: Będzie umiał: - przeprowadzić szczegółowy wywiad i badanie przedmiotowe pacjenta - klasyfikować objawy do odpowiednich zespołów klinicznych - edukować w zakresie autoterapii - dobierać i nauczać indywidualnie dobranych ćwiczeń - monitorować postępy i modyfikować plan terapii | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - jest zdolny do efektywnej komunikacji z pacjentem - umiejętnie motywuje pacjentów do autoterapii - wykazuje empatię i zrozumienie dla potrzeb pacjenta - umiejętnie pracuje w zespole interdyscyplinarnym - posiada zdolności do edukacji pacjenta | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się 2.Digitalizacje proces dokumentowania medycznego w systemie MDT. Wzmacnia zdolności cyfrowe. | Kryteria weryfikacji WIEDZA: - zna przepisy regulujące zasady dokumentowania medycznego - potrafi je zastosować w praktyce przy użyciu narzędzi cyfrowych - rozumie potrzebę samo edukacji w tym zakresie | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji . UMIEJĘTNOŚCI: - implementuje i informatyzuje proces medyczny - zarządza zebranymi bazami danych, szczególnie w zakresie oceny efektów terapii - projektuje coraz lepsze ich wykorzystywanie - edukuje pacjenta przy ich zastosowaniu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - współpracuje i zachęca innych do używania innych niż papierowe nośniki energii - adoptuje się sam do zachodzących zmian | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas: 40 godzin dydaktycznych/30 zegarowych/ 4 dni ( w tym są wliczone przerwy)
PROGRAM KURSU :
1. Wprowadzenie i epidemiologia
2. MDT - Klasyfikacja i definicje pojęć
3.Biomechanika, ruch i obciążenie w odcinku szyjnym kręgosłupa
4.Wywiad i badanie przedmiotowe.
5. Ocena obrazu klinicznego.
6. Procedury MDT - teoria
7. Procedury MDT praktyka
8. Postępowanie w Zespole Derangement
9.Postępowanie w Zespole Dysfunkcyjnym i Posturalnym
10. Omówienie wizyt kontrolnych
11. Zapobieganie nawrotom
12. Szyjnopochodne Bóle głowy
13. Urazy typu „whiplash”
14. Odcinek piersiowy kregosłupa
15. Digitalizacja procesu dokumentowania medycznego w systemie MDT. Wprowadzenie do zielonych kompetencji.
- Obowiązek ustawowy prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej dla zawodów medycznych.
- Historia dokumentacji w formie elektronicznej w Międzynarodowym Instytucie McKenziego oraz decyzje zarządu w zakresie "zielonych umiejętności"
- Dostępne formy "zielonego" dokumentowania.
- Plany na przyszłość. Przekazanie kompetencji filom krajowym.
- Inne elementy "zielonych umiejętności" np. zarządzanie odpadami, oszczędność zasobów, redukcja zużycia energii, używanie produktów ekologicznych, poszerzenie świadomości bezpiecznej pracy w zgodzie z naturą,
16.Walidacja
Szkolenie jest adresowane do fizjoterapeutów, lekarzy oraz studentów ostatniego roku fizjoterapii i medycyny. Planuje się przeprowadzenie szkolenia w grupach od 16-32 osób. Uczestnicy będą siedzieli przy stołach terapeutycznych, po 2-3 osoby przy każdym.
W części B kursu dokładnie powtórzymy podstawy koncepcji Mechanicznego Diagnozowania i Terapii (MDT)
w odniesieniu do odcinka lędźwiowego i dokonamy ekstrapolacji dla odcinka szyjnego i piersiowego. Korzystając z logicznego systemu oceny, nauczysz się niezawodnie dzielić swoich pacjentów na odpowiednie kategorie i na tej podstawie wyprowadzać najskuteczniejsze leczenie.
Podstawową zasadą jest: najpierw ustalamy, czy i co pacjenci mogą zrobić przy użyciu własnej siły (ruch, pozycje statyczne). Tylko jeśli to konieczne, używamy procedur manualnych. To stopniowanie siły mechanicznej zapewnia bezpieczeństwo pracy z pacjentem. Podczas kursu pacjenci badani "na żywo" przez instruktora i omawiani z grupą. Zaplanowano również sesje kontrolne tych pacjentów.
Poznanie metody McKenziego daje jeszcze więcej: pozwala zidentyfikować czynniki psychospołeczne i uwzględnić je w postępowaniu. Ukierunkowane wykorzystanie komunikacji jest ważną częścią kursów. Ma to trwały pozytywny wpływ na pracę z pacjentami.
Z "zielonymi kompetencjami uczestnik będzie spotykał na każdym kroku szkolenia.
Protokoły diagnostyczne będą prezentowane w formie wypełnialnego pliku pdf na komputerze, uczestnicy będą zachęcani do ich równoległego wypełniania, wizyty kontrolne będę prowadzone według wymaganego schematu Międzynarodowego Instytutu McKenziego ale w dostępnych na rynku polskim oprogramowaniach, które dają możliwość bezpiecznego i zgodnego z naturą świadczenia usługi medycznej.
Dodatkowo, duża część interakcji prowadzącego z grupą będzie wykorzystywała najnowsze technologie edukacyjne, co jest zgodne z filozofię dyrektora ds. edukacji Międzynarodowego Instytutu McKenziego oraz Komitetu Edukacyjnego Międzynarodowego Instytutu McKenziego w zakresie używania ekologicznych, zielonych technologii "ważne jest czego uczymy, ale równie ważne jest jak uczymy".
Będą stosowane technologie mentiometer oraz Kahoot.
Kurs trwa 40 godz. dydaktycznych, co stanowi 30 h zegarowych. W harmonogramie ujęto przerwy, łącznie 4 h 15 min.
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności podpisywana przez uczestników kursu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 24 Wprowadzenie i epidemiologia. Przegląd głównych cech MDT. Obowiązek prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej. w bloku uwzględniono 30 min przerwy | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 06-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 24 MDT - Klasyfikacja i definicje pojęć. -w bloku uwzględniono 15 min. przerwy | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 06-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 24 Badanie i leczenie pacjenta A. Dyskusja. Prezentacja sposobu wypełniania karty badania w formie elektronicznej. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 06-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:45 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 24 Prezentacja procesu diagnostycznego i terapeutycznego. Zapisywanie „zielone” – praktyka. Omówienie znaczenia zapisywania cyfrowego „zielonego” | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 06-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 24 Powtórka – dzień 1 | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 07-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 24 Rozważania patoanatomiczne, ruch i obciążenia kręgosłupa lędźwiowego w MDT | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 07-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 24 Zbieranie i segregacja danych wyjściowych - w bloku uwzględniono 30 min.przerwy | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 07-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 24 Wywiad i badanie przedmiotowe. Badanie i leczenie w parach. Karta pracy odcinek szyjny. Historia dokumentacji. Dostępne formy dokumentowania. - w bloku uwzględniono 60 min przerwy. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 07-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 24 Badanie i leczenie pacjenta B. Dokumentowanie w formie elektronicznej przez kursantów. Dokumentowanie przez kursantów. Rozwijanie „zielonych kompetencji” | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 07-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 24 Badanie i leczenie pacjenta C. Dokumentowanie w formie elektronicznej przez kursantów. Dokumentowanie przez kursantów. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 07-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:45 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 24 Powtórka dzień 2. Ankieta. Używanie narzędzi cyfrowych. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 08-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 24 Ocena obrazu klinicznego. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 08-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 24 Wprowadzenie do procedur MDT. Dostęp on – line. Nie pisz - tylko korzystaj z dostępu - w bloku uwzględniono 30 min.przerwy. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 08-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 24 Procedury MDT praktyka – cd. procedury retrakcja/ przeprost. - w bloku uwzględniono 60 min przerwy | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 08-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 24 Postępowanie w Zespole Derangement. Procedury zgięciowe i boczne . Dostęp on – line. Nie pisz - tylko korzystaj z dostępu | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 08-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 24 Powtórka dzień 3. Ankieta. Używanie narzędzi cyfrowych. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 24 Postępowanie w Zespole Dysfunkcyjnym i posturalnym. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 24 Omówienie wizyt kontrolnych. Dokumentowanie cyforowe. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:20 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 24 Zapobieganie nawrotom. Dlaczego warto żyć w zgodzie z naturą. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 24 Szyjno pochodne bóle głowy - w bloku uwzględniono 30 min przerwy | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 24 Urazy typu „whiplash” | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 24 Odcinek piersiowy kręgosłupa. Techniki dla odcinka piersiowego . | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 12:50 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 24 Zabawa edukacyjna. Gra w karty. Progresja siły vs siły alternatywne. Podsumowanie. Zakończenie. | Prowadzący dr Jacek Tuz | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:50 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:55 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 24 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 950,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 950,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto73,75 PLN
- Koszt osobogodziny netto73,75 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr Jacek Tuz
Absolwent Zamiejscowego Wydziału Wychowania Fizycznego AWF Poznań w Gorzowie Wielkopolskim - magister wychowania fizycznego (1993) oraz Wydziału Wychowania Fizycznego Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach - magister fizjoterapii (1997).
Doktor nauk o Zdrowiu (2023), Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Wydział Nauk o Zdrowiu na podstawie konspektu rozprawy doktorskiej składającej się z cyklu publikacji pt: „Trend sekularny fizjologicznych krzywizn kręgosłupa u osób młodych w obserwacji dziesięcioletniej”.
Uczestnik wielu szkoleń podyplomowych m.in. metody Kaltenborna-Evjentha, PNF, Lechnert–Schrott, jak również FDM w ramach organizacji IFDMO (zdany egzamin na stopień „FDM practitioner”).
Jego praca podlega ocenie kursantów ale również członków Komitetu Edukacyjnego Międzynarodowego Instytutu McKenziego. Wszystko to się dokonuje na platformach cyfrowych. Dzieje się tak od ponad 15 lat.
Zatem musi nieustannie różnicować, definiować, charakteryzować, uzasadniać treści które przekazuje oraz modyfikować ich sposób przekazu używając narzędzi cyfrowych. W swojej praktyce zawodowej wykorzystuje 2 oprogramowanie elektroniczne które mają zastosowanie do dokumentacji medycznej z właściwymi im zabezpieczeniami.
Na szkoleniach uczy używania narzędzi cyfrowych w procesie diagnozowania i leczenia pacjentów.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu kursanci otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia.
Warunki uczestnictwa
1.Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
2.Przed dokonaniem zapisu na usługę w BUR wymagane jest zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://odnova.org.pl/kursy/pod opisem wybranego szkolenia, w celu potwierdzenia dostępności miejsca.
3.Uczestniczki będące w ciąży, bądź podejrzewające, że mogą być w ciąży, winny poinformować o swoim stanie Organizatora.
4.Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych ODNOVA.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawa o podatku od towarów i usług
par. 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
W sytuacji ogłoszenia stanu epidemii w kraju Organizator wdroży i ściśle będzie przestrzegał procedur bezpieczeństwa zgodnie z zaleceniami KIF oraz wytycznymi MZ we współpracy z GIS. Kursanci o wszelkich zasadach i wytycznych będą informowani co najmniej na 7 dni przed realizacją usługi. Organizator zapewni środki do dezynfekcji.
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Sala dydaktyczna będzie dostosowana do potrzeb kursu. Będą bezpieczne i higieniczne warunki pracy.