Audyt wewnętrzny i kontrola w organizacji
Audyt wewnętrzny i kontrola w organizacji
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Audyt
- Identyfikator projektuKierunek - Rozwój
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowane są do osób, które chcą rozpocząć pracę w audycie wewnętrznym lub mają już doświadczenie w tym zakresie i chcą poszerzyć swoją wiedzę.
Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji15-03-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest przekazanie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem. Studia na tym kierunku zapewniają uczestnikom dostęp do wiedzy praktycznej, stwarzając możliwość nabycia umiejętności cenionych na rynku pracy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:1. Wymienia i definiuje pojęcia z zakresu audytu, ekonomii, zarządzania, rachunkowości, podatków, finansów. 2. Zna podstawowe regulacje prawne odnoszące się do audytu wewnętrznego, kontroli zarządczej oraz kontroli wewnętrznej. 3. Potrafi identyfikować i monitorować procesy istniejące w jednostce, w tym oceniać legalność, skuteczność i efektywność działania organizacji. 4. Opisuje procedury stosowane w audycie wewnętrznym. | Kryteria weryfikacji 1. Przedstawia pojęcia związane z zakresem audytu.2. Wymienia zagadnienia dot. ekonomii, zarządzania oraz rachunkowości. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności:1. Dokonuje interpretacji pozyskanych informacji, wyciąga wnioski i formułuje opinie. 2. Potrafi w oparciu o analizę ryzyka działania organizacji, przygotować plan strategiczny i roczny audytu. 3. Potrafi gromadzić dokumentację i informacje dotyczące efektywności i skuteczności procesów, a zwłaszcza informacje o systemie kontroli wewnętrznej. 4. Potrafi opracować rekomendacje dla kierownictwa jednostki audytowanej, mające na celu prawidłowe funkcjonowanie jednostki pod względem merytorycznym i finansowym. | Kryteria weryfikacji 1. Interpretuje uzyskane informacje.2. Przedstawia wnioski. 3. Wystawia opinie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:1. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i podnoszenia kompetencji zawodowych. 2. Odpowiada za powierzone mu zadania i ponosi konsekwencje własnego i zespołowego działania. 3. Jest zorientowany na profesjonalne i etyczne działania. 4. Współdziała i pracuje z innymi podmiotami w ramach prowadzonej działalności. | Kryteria weryfikacji 1. Ma potrzebę rozwoju.2. Zauważa potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Absolwent uzyskuje zaświadczenie potwierdzające zdobyte efekty kształcenia.
Studia kończą się zaliczeniem na ocenę określonym w karcie kierunku.
Program
Program
Zasady prowadzenia audytu (8 godz.)
- standardy audytu (IIA i inne)
- karta audytu, niezależność i obiektywizm
- biegłość i należyta staranność zawodowa
- Kodeks etyki audytora wewnętrznego
- organizacja audytu wewnętrznego
Rola audytu w ocenie governance (8 godz.)
- rodzaje i typu audytu
- rodzaje usług audytowych
- 3 linie obrony przed ryzykiem w organizacji
- opinia roczna audytora
Ryzyko i proces zarządzania ryzykiem w organizacji (16 godz.)
- definicja ryzyka
- proces zarządzania ryzykiem
- modele oceny i analizy ryzyka
- mapa ryzyka
- ocena ryzyka w audycie wewnętrznym
Planowanie strategiczne i roczne w audycie (8 godz.)
- analiza potrzeb audytu
- identyfikacja i ocena ryzyka
- planowanie zasobów
Metodyka audytu wewnętrznego (40 godz.)
- planowanie i realizacja zadania audytowego
- metody i techniki
- sprawozdawczość w audycie
- ocena jakości audytu – modele dojrzałości audytu wewnętrznego
Metodyka doboru próby w audycie (8 godz.)
- badanie cech jakościowych (ocena systemów)
- badanie wiarygodności cech ilościowych
Audytowanie systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji (16 godz.)
- standardy ISACA i COBIT
- audytowanie bezpieczeństwa informacji
- IT-governance w organizacji
- techniki komputerowego wspomagania audytu IT (CAATs)
Rola audytu wewnętrznego w zwalczaniu oszustw (8 godz.)
- zarządzanie ryzykiem nadużyć
- zapobieganie i wykrywanie oszust
- badanie oszustw i sprawozdawczość
- systemy zgłaszania i monitorowania nadużyć
Rachunkowość finansowa dla audytorów wewnętrznych (8 godz.)
- Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza (16 godz.)
- rachunkowość źródłem informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem
- rachunkowość finansowa i zarządcza
- metody optymalizacji kosztowej w organizacji
- analiza finansowa
Compliance – polityka zgodności w organizacji (8 godz.)
- zarządzanie ryzykiem braku zgodności
- zakres, identyfikacja i ocena ryzyka Compliance
- budowanie świadomości/kultury compliance w organizacji
Komunikacja i umiejętności interpersonalne w audycie (16 godz.)
- kształtowanie wizerunku audytora
- zasady skutecznej komunikacji
- spotkania z audytowanymi jak minimalizować ryzyko oporu i konfliktu
- blokady komunikacyjne oraz techniki aktywnego słuchania
Zajęcia na studiach prowadzone są w formie ćwiczeń, warsztatów, case study oraz multimedialnych wykładów.
Wykładowcami studiów podyplomowych są osoby na co dzień specjalizujące się audytach Aktywizująca Uczestników forma prowadzenia zajęć pozwoli na wyćwiczenie umiejętności rozwiązywania problemów zarówno przedstawianych przez wykładowcę jak i podnoszonych na bieżąco przez słuchaczy.
Warunki zaliczenia
- Test semestralny
- Test końcowy
Interaktywna forma zajęć
Wykłady uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami oraz studiami przypadków.
Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych. 160 godzin dydaktycznych = 120 godziny zegarowe
1 godzina dydaktyczna = 45 minut
Liczba punktów ECTS możliwych do zdobycia: 30
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Spotkanie organizacyjne z opiekunem merytorycznym kierunku | Data realizacji zajęć 23-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Finanse publiczne oraz administracja | Data realizacji zajęć 23-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 17:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Metodyka przeprowadzenia audytu wewnętrznego | Data realizacji zajęć 05-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Metodyka przeprowadzenia audytu wewnętrznego | Data realizacji zajęć 06-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Zamówienia publiczne | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Analiza finansowa | Data realizacji zajęć 27-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Organizacja audytu wewnętrznego | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Organizacja audytu wewnętrznego | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Podstawy rachunkowości i rachunku kosztów | Data realizacji zajęć 31-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Podstawy rachunkowości i rachunku kosztów | Data realizacji zajęć 01-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Metodyka przeprowadzenia audytu wewnętrznego | Data realizacji zajęć 14-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Systemy zarządzania jakością | Data realizacji zajęć 15-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Test semestralny | Data realizacji zajęć 15-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:40 | Godzina zakończenia 16:40 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 350,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 350,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto33,44 PLN
- Koszt osobogodziny netto33,44 PLN
Prowadzący
Prowadzący
mgr Mariusz Wilkus
mgr Daniel Gaś
Menedżer z ponad dwudziestopięcioletnim doświadczeniem w zarządzaniu zasobami ludzkimi, sprzedażą i procesami dotyczącymi szeroko rozumianego bezpieczeństwa w sektorze finansowym. Legitymuje się bogatym doświadczeniem w obsłudze B2B i B2C oraz współpracą z jednostkami odpowiedzialnymi za prawidłowe funkcjonowanie obszarów chronionych, osób i mienia.
Posiada także kilkuletnie doświadczenie w zarzadzaniu rozproszoną siecią sprzedaży.
Obecnie, oprócz pracy menedżersko - dydaktycznej w strukturach WSB Merito, menedżer w jednej z największych instytucji finansowych w Polsce i Europie.
Praktyk z doświadczeniem zawodowym zbudowanym na przestrzeni wielu lat w rożnych regionach kraju. Wypracowane modele prowadzenia zajęć dydaktycznych w formie stacjonarnej oraz zdalnej, zostały wysoko ocenione przez Studentów oraz docenione przez Władze Wydziału i Uczelni, ostatecznie uhonorowane nagrodą Rektora Uniwersytetu WSB Merito w Poznaniu (III stopnia).
dr hab. Wiesława Caputa
Kierownik zespołów badawczych oraz wykonawca wielu projektów naukowych, w tym finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki. Efekty prac badawczych opublikowała m.in. w monografiach: „Kapitał klienta w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa „ oraz „Pomiar kapitału klienta”.
Prowadzi szeroką działalność consultingową i szkoleniową, skoncentrowaną na problematyce: zarządzania finansami przedsiębiorstwa, controllingu oraz prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jest przewodniczącą Komisji rewizyjnej Oddziału PTE w Gliwicach, kierownikiem studiów podyplomowych w zakresie rachunkowości i podatków oraz rachunkowości i finansów oraz jednym z redaktorów czasopisma o zasięgu międzynarodowym Journal of Knowledge Society,International Scientific Journal .
dr Maria Gorczyńska
Od 2010 roku członek Komisji Rewizyjnej Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oraz od 2016 członek rad nadzorczych Spółek Skarbu Państwa.
Członek trzech projektów badawczych oceniających w praktyce następujące obszary:
kształtowanie struktury kapitału w warunkach implementacji zarządzania ryzykiem,
zarządzanie finansami przedsiębiorstwa w warunkach implementacji innowacyjnych mechanizmów finansowych,
oddziaływanie światowego kryzysu finansowego na sferę realną gospodarki na przykładzie zmian sytuacji finansowej śląskich przedsiębiorstw.
Autorka i współautorka ponad 90 opracowań naukowych zarówno krajowych, jak i zagranicznych z elementami praktyki.
Jacek Sztyler
dr Marek Jasztal
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały w formie skryptów, konspektów, prezentacji w formie elektronicznej.
Warunki uczestnictwa
Kryteria uczestnictwa w Programie
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia
- spełnienie warunków rekrutacyjnych
Aby skorzystać z wybranej usługi edukacyjnej, po zapisaniu się w systemie BUR, należy dokonać zapisu na stronach Uniwersytetu WSB Merito w wybranych filiach poprzez formularz online znajdujący się na stronie: www.wsb.pl/rekrutacja/krok1 oraz dostarczyć komplet dokumentów do Biura Rekrutacji.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
- Szczegółowy harmonogram usługi może ulec zmianie w postaci realizowanych przedmiotów w danym dniu i osób prowadzących. Zmianie nie ulegają terminy zjazdów na studiach podyplomowych oraz ilość godzin usługi.
- Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony na stronach Uczelni lub w BUR na 2 tygodnie przed zajęciami
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz końcowej.
- Cena usługi jest ceną katalogową, która może zostać pomniejszona o promoje czasowe dostępne na stronie www uczelni.
Uczestnicy studiów pracują na platformie Extranet, to wewnętrzna platforma komunikacyjna.
Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- informacji na temat płatności,
- katalogu bibliotecznego.
Drugą wiodącą platformą jest MS Teams, gdzie uczestnicy znajdą:
- harmonogram zjazdów,
- plan zajęć,
- materiały dydaktyczne,
- dodatkowe materiały, informacje, ogłoszenia.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia zdalne prowadzone są za pośrednictwem aplikacji Microsoft Teams w formie pracy zespołowej wykorzystując czaty, spotkania i rozmowy w wielu oknach, przypięte kanały oraz integrację zadań z aplikacjami. Uczestnicy korzystają z aplikacji Teams w ramach Microsoft Office 365 bezpłatnie.
W celu prawidłowego i pełnego korzystania ze szkolenia należy posiadać urządzenie (komputer, laptop lub smartfon) z dostępem do Internetu, wbudowaną kamerą (opcjonalnie) i mikrofonem, głośnikami (wejście słuchawkowe/ słuchawki)
- komputer z aktualnym systemem operacyjnym Microsoft Windows lub macOS
- aktualna wersja przeglądarki internetowej
- stałe łącze internetowe