Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi. Akademia HR
Budowanie środowiska pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi. Akademia HR
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikator projektuAkademia HR
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane jest dla:
Pracodawcy i menedżerowie – osoby odpowiedzialne za zatrudnianie oraz zarządzanie zespołami, które chcą wprowadzać polityki inkluzywne.
Specjaliści HR – profesjonaliści zajmujący się rekrutacją i zarządzaniem talentami, którzy pragną lepiej zrozumieć potrzeby pracowników ze szczególnymi potrzebami.
Pracownicy socjalni i terapeuci – osoby wspierające osoby z niepełnosprawnościami w znalezieniu i utrzymaniu pracy.
Organizacje pozarządowe – przedstawiciele NGO zajmujących się wsparciem osób z niepełnosprawnościami.
Osoby z niepełnosprawnościami – uczestnicy, którzy chcą zdobyć umiejętności w zakresie samodzielnego poszukiwania pracy i rozwijania kariery.
- Minimalna liczba uczestników8
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji06-02-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Wsparcie pracowników HR w identyfikowaniu wyzwań związanych z pracą osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi (w tym pracowników niepełnosprawnych - trwale lub czasowo, seniorów, kobiet w ciąży, matek karmiących itp.) i korzyści organizacyjnych związanych z zatrudnianiem takich osób.Wsparcie pracowników HR w przygotowaniu do wdrożenia zasady dostępności w firmie, w tym dostosowania stanowisk i warunków pracy.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznaje i rozumie znaczenie konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych dla polityki personalnej własnej firmy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wymienić kluczowe zasady konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.• Uczestnik rozumie definicje i kategorie niepełnosprawności zawarte w konwencji. • Uczestnik potrafi wskazać, jak zasady konwencji mogą być implementowane w polityce personalnej firmy. • Uczestnik potrafi zaproponować konkretne działania lub zmiany w polityce HR, które odpowiadają na wymagania konwencji. • Uczestnik rozumie prawa osób niepełnosprawnych w kontekście zatrudnienia i ochrony ich praw w miejscu pracy. • Uczestnik jest w stanie omówić, jak polityka personalna firmy może wspierać te prawa. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Identyfikuje podstawowe formy wsparcia ze strony funduszy unijnych i krajowych w realizacji standardów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi | Kryteria weryfikacji • Uczestnik potrafi wymienić główne źródła funduszy unijnych oraz krajowych, które wspierają inicjatywy dotyczące dostępności.• Uczestnik zna podstawowe programy i priorytety finansowe związane z dostępnością. • uczestnik potrafi wskazać różne formy wsparcia (np. dotacje, granty, pożyczki) dostępne w ramach funduszy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Uczestnik rozumie, jakie projekty mogą być dofinansowane (np. budowa infrastruktury, adaptacja przestrzeni, szkolenia).• Uczestnik zna podstawowe procedury aplikacyjne oraz wymagania formalne związane z pozyskiwaniem funduszy. • Uczestnik potrafi wskazać kluczowe dokumenty wymagane do aplikacji o wsparcie. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Rozpoznaje różnorodne potrzeby pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi, w tym osób niepełnosprawnych (trwale lub czasowo), seniorów, kobiet w ciąży, matek karmiących itp. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi zdefiniować i scharakteryzować różne grupy pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi (np. osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, kobiety w ciąży).• Uczestnik potrafi wskazać specyficzne potrzeby różnych grup pracowników (np. dostępność, elastyczne godziny pracy, dostosowane miejsca pracy). • Uczestnik rozumie, jak różne potrzeby mogą wpływać na efektywność pracy oraz samopoczucie pracowników. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi zaproponować konkretne rozwiązania i dostosowania w miejscu pracy, które odpowiadają na potrzeby różnych grup pracowników.• Uczestnik potrafi zidentyfikować sytuacje, w których konieczne są szczególne środki wsparcia (np. wprowadzenie przerw dla matek karmiących). | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi zidentyfikować metody efektywnej komunikacji z pracownikami ze szczególnymi potrzebami, aby zrozumieć ich oczekiwania i wymagania.• Uczestnik rozumie znaczenie otwartości i empatii w rozmowach dotyczących potrzeb funkcjonalnych. • Uczestnik potrafi podać konkretne przykłady firm lub organizacji, które skutecznie zaspokajają potrzeby pracowników ze szczególnymi potrzebami. • Uczestnik potrafi wskazać dobre praktyki, które mogą być wdrożone w własnym miejscu pracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Prawidłowo opisuje wyzwania związane z pracą osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi, jak również korzyści organizacyjne związane z zatrudnianiem takich osób. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wymienić i opisać główne wyzwania związane z zatrudnianiem osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi (np. problemy z dostępnością, dostosowanie miejsca pracy, obawy dotyczące wydajności).• Uczestnik rozumie, jak różnorodność potrzeb funkcjonalnych wpływa na organizację pracy i relacje w zespole. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać korzyści płynące z zatrudniania osób ze szczególnymi potrzebami, zarówno dla pracowników, jak i dla organizacji (np. różnorodność w zespole, poprawa wizerunku firmy, zwiększenie innowacyjności).• Uczestnik rozumie, jak zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami przyczynia się do budowania kultury inkluzyjnej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi przytoczyć konkretne przykłady firm, które skutecznie zatrudniają osoby ze szczególnymi potrzebami, oraz opisać wyniki tych działań.• Uczestnik potrafi zidentyfikować dobre praktyki, które mogą być wdrożone w celu przezwyciężenia wyzwań. • Uczestnik zna podstawowe regulacje prawne dotyczące zatrudniania osób ze szczególnymi potrzebami oraz ich znaczenie w kontekście wyzwań i korzyści. • Uczestnik potrafi zidentyfikować wsparcie, jakie może być oferowane przez państwo lub organizacje w zakresie zatrudnienia. • uczestnik potrafi zaproponować konkretne strategie, które mogą pomóc organizacji w przezwyciężeniu zidentyfikowanych wyzwań (np. szkolenia dla zespołu, modyfikacje w miejscu pracy). • Uczestnik rozumie znaczenie indywidualnego podejścia do pracowników i ich potrzeb. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Identyfikuje we własnej firmie zagrożenia sprzyjające dyskryminacji i ograniczające wdrożenie zasady równości szans dla osób z niepełnosprawnościami | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi ocenić istniejące polityki i procedury HR pod kątem potencjalnych obszarów dyskryminacji wobec osób z niepełnosprawnościami.• Uczestnik identyfikuje luki w regulacjach dotyczących równości szans | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji uczestnik potrafi wskazać fizyczne bariery w miejscu pracy, które mogą ograniczać dostępność dla pracowników z niepełnosprawnościami (np. brak podjazdów, niedostosowane toalety).• Uczestnik rozumie, jak warunki pracy mogą wpływać na poczucie bezpieczeństwa i komfortu osób z niepełnosprawnościami. • Uczestnik potrafi zidentyfikować elementy kultury organizacyjnej, które mogą sprzyjać dyskryminacji (np. uprzedzenia, brak świadomości, stereotypy). • Uczestnik rozumie, jak postawy pracowników mogą wpływać na równość szans w firmie. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Skutecznie wdraża w firmie zasady dostępności, w tym rozwiązania ukierunkowane na dostosowanie stanowisk i warunków pracy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi przeprowadzić analizę potrzeb pracowników z niepełnosprawnościami, identyfikując specyficzne wymagania dotyczące dostosowania stanowisk pracy.• Uczestnik potrafi zbierać informacje zwrotne od pracowników na temat ich potrzeb i oczekiwań. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji czestnik potrafi opracować plan dostosowań stanowisk pracy, uwzględniający różne formy niepełnosprawności (np. dostosowanie sprzętu, przestrzeni, organizacji pracy).• Uczestnik zna zasady projektowania uniwersalnego i potrafi je zastosować w praktyce. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Uczestnik potrafi skutecznie wdrażać zaplanowane dostosowania w miejscu pracy, dbając o ich terminowość i efektywność.• Uczestnik potrafi współpracować z dostawcami i specjalistami w zakresie dostosowań (np. firmy zajmujące się adaptacją przestrzeni). | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Sprawnie identyfikuje i korzysta z programów wspierających organizacje zatrudniające osoby ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.Adaptuje i wdraża w organizacji rozwiązania sprzyjające włączeniu pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi do zespołów. Projektuje rozwiązania ograniczające bariery (w tym architektoniczne, przestrzenne i sprzętowe) negatywnie wpływające na swobodę działania i dostępności | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wymienić kluczowe programy i fundusze (unijne oraz krajowe) wspierające zatrudnianie osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.• Uczestnik zna warunki kwalifikacji do tych programów oraz procedury aplikacyjne. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi efektywnie aplikować o dostępne środki i wsparcie, przygotowując wymagane dokumenty i propozycje projektów.• Uczestnik potrafi zarządzać procesem realizacji projektów dofinansowanych, dbając o zgodność z wymaganiami programów. • Uczestnik potrafi zaprojektować i wdrożyć rozwiązania organizacyjne sprzyjające włączeniu pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi do zespołów (np. elastyczne godziny pracy, mentoring). | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi zrealizować działania mające na celu zwiększenie integracji pracowników w zespole (np. warsztaty, szkolenia).Uczestnik potrafi zidentyfikować i ocenić istniejące bariery (architektoniczne, przestrzenne, sprzętowe) w miejscu pracy, które mogą ograniczać dostępność dla pracowników z niepełnosprawnościami. Uczestnik rozumie wpływ tych barier na swobodę działania i komfort pracowników. Uczestnik potrafi zaprojektować konkretne rozwiązania, które eliminują lub minimalizują zidentyfikowane bariery (np. modyfikacje przestrzeni, dostosowanie sprzętu). Uczestnik potrafi przygotować budżet i plan realizacji dla proponowanych rozwiązań | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Program
DZIEŃ 1
- Rejestracja uczestniczek i uczestników. Wprowadzenie do szkolenia.
- Znaczenie konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnością dla polityki personalnej firmy.
- Formy wsparcia ze strony funduszy unijnych i krajowych w realizacji standardów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
- Różnorodne potrzeby pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi, w tym osób z niepełnosprawnością, seniorów, kobiet w ciąży, matek karmiących itp. W
- Wyzwania związane z pracą osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi
- Korzyści organizacyjne związane z zatrudnianiem osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi
- Czynniki sprzyjające dyskryminacji i ograniczające wdrożenie zasady równości szans dla osób z niepełnosprawnościami.
- Zasady dostępności, w tym rozwiązania ukierunkowane na dostosowanie stanowisk i warunków pracy.
- Podsumowanie dnia – sesja pytań i odpowiedzi.
DZIEŃ 2
- Wprowadzenie do drugiego dnia szkolenia.
- Rozwiązania sprzyjające włączeniu pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi do zespołów.
- Rozwiązania ograniczające bariery (w tym architektoniczne, przestrzenne i sprzętowe) negatywnie wpływające na swobodę działania i dostępność.
- Programy poprawy jakości życia (well-being) i przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
- Nowe technologie ułatwiające pracę i czynne uczestnictwo osób z niepełnosprawnościami w codziennym życiu firmy.
- Odpowiednie wykorzystanie potencjału osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi.
- Poszanowanie potrzeb pracowników ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi i ich integrację ze wszystkimi pracownikami.
- Podsumowanie i zakończenie szkolenia
- TEST sprawdzający
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 880,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 880,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto180,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto180,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Beata Nowak
Ma na swoim koncie przeprowadzenie konsultacji społecznych i opracowanie raportu w ramach Projektu „Małopolska wdraża Konwencję o prawach osób z niepełnosprawnościami”,
Ekspertka Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w dziedzinie umacniania społeczeństwa obywatelskiego, w tym wsparcie organizacji pozarządowych oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
Zrealizowała ponad 9000 godzin szkoleń, warsztatów i indywidualnego wsparcia doradczego.
Skutecznie inspiruje do odkrywania twórczych rozwiązań i rezygnacji z stosowania schematów myślenia hamujących rozwój .
Projektuje i i realizuje autorskie programy szkoleniowe.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma autorski skrypt z tematyki szkolenia.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe