Kurs Metoda Pilates w rehabilitacji
Kurs Metoda Pilates w rehabilitacji
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany jest do:
- fizjoterapeutów,
- nauczycieli jogi,
- trenerów personalnych,
- instruktorów ( fitness, rekreacji ruchowej, pilates),
- trenerów medycznych,
- trenerów zajęć grupowych typu zdrowy kręgosłup,
- studentów kierunku: fizjoterapia, wychowanie fizyczne,
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, „PROFESJONALNE KADRY PODLASIA – wsparcie rozwoju kwalifikacji mieszkańców subregionu białostockiego".
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników24
- Data zakończenia rekrutacji16-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi20
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do samodzielnej pracy metodą Pilates ukierunkowaną na proces budowania siły mięśni głębokich, które pełnią kluczową rolę w stabilizacji i ochronie kręgosłupa oraz dostosowaną do pracy z pacjentem z dysfunkcją narządu ruchuEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje zasady metody Pilates, zasasy ustawiania ciała, anatomię funkcjonalną wybranych obszarów, zasady integracji | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zasady integracji metody Pilates z fizjoterapią | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje anatomię funkcjonalną wybranych obszarów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zasady i ćwiczenia metody Pilates | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje zasady ustawiania ciała, oddechu, stabilizacji centralnej | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje metodologię prowadzenia efektywnych ćwiczeń | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik wykorzystuje metodę Pilates w procesie rehabilitacji | Kryteria weryfikacji Uczestnik stosuje ćwiczenia metody Pilates | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Uczestnik modyfikuje ćwiczenia w zależności od schorzeń i celu terapii | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik dobiera drobny sprzęt wykorzystywany w metodzie Pilates | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik reguluje poziom trudności treningu Pilates: objętość, gęstość, rytm | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uczestnik konstruuje długoterminowy plan terapii | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Uczestnik jest świadomy przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej oraz potrzeby ciągłego kształcenia się | Kryteria weryfikacji 1. Uczestnik dąży do samodoskonalenia poprzez systematyczne aktualizowanie wiedzy i umiejętności | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kryteria weryfikacji 2. Uczestnik posiada zdolność do kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Zaświadczenie zawiera opis efektów uczenia się.
Dokument potwierdza, że walidacja została przeprowadzona w oparciu o zdefiniowane w efektach uczenia się kryteria ich weryfikacji.
Dokument potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji.
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu: Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Celem łatwiejszego osiągnięcia celu głównego uczestnicy powinni zapoznać się z materiałami dydaktycznymi otrzymanymi na kursie oraz zapoznać się z ogólnodostępną literatura naukową.
Forma szkolenia: Trening połączony z wykładem, dyskusja, ćwiczenia, praca na sobie nawzajem lub na modelach. Uczestnicy pracują w parach, każda z par przy jednym stole fizjoterapeutycznym.
Czas: 20 godzin dydaktycznych
PROGRAM KURSU :
Dzień I
1.Wprowadzenie
- Podstawy naukowe stosowania metody Pilates w rehabilitacji
- Integracja metody Pilates z fizjoterapią
2.Charakterystyka metody:
- Geneza metody oraz wykorzystanie nurtu terapeutycznego
- Główne zasady i cele systemu ćwiczeń Pilates
3.Ustawienie ciała
- Ocena postawy – określenie wstępnych możliwości i predyspozycji do włączenia w system ćwiczeń Pilates
- Wyrównanie ciała – kolejność wg. Metody Pilates
- Imprint, neutralna pozycja miednicy – jak ją znaleźć i nauczyć tego pacjenta?
- Ustawienie kręgosłupa podczas ćwiczeń – kiedy dążyć do krzywizn fizjologicznych a kiedy pozostawić zmienione
4.Oddech:
- Oddech przeponowy – ćwiczenia na aktywizację przepony
- Wpływ oddechu na stabilizację lokalną
- Oddech w redukcji napięć – ćwiczenia oddechowe
- Aktywacja mięśni poprzez oddech w ćwiczeniach pilates
5.Stabilizacja centralna
- Budowa i funkcja mięśni głębokich – znaczenie w treningu Pilates
- Ćwiczenia aktywizujące dolną część stabilizacji centralnej: aktywacja mięśni dna miednicy, nauka izolowanej aktywacji mięśnia poprzecznego brzucha
- Ćwiczenia aktywizujące górne mięsnie stabilizujące: aktywacja głębokich zginaczy szyi, wstępująca część m. czworobocznego oraz mięsień zębaty przedni
- Prawidłowe wzorce ruchowe, timming mięśniowy
- Mechanizmy kompensacyjne
- Mobilność – zakresy poszczególnych stawów – wpływ na postawę i ruch podczas ćwiczeń
- Rodzaje skurczu : koncentryczny, ekscentryczny, izometryczny – znaczenie podczas ćwiczeń w poszczególnych schorzeniach
- Otwarty i zamknięty łańcuch kinematyczny a trening Pilates
6.Metodologia prowadzenia efektywnych ćwiczeń
- Przedstawienie ćwiczeń na macie z poziomu podstawowego: pozycja wyjściowa, wprowadzenie ruchu, sposób przekazu podczas prowadzenia - cueing
- „Hands on” – wspomaganie właściwego zaangażowania mięśni
- Modyfikacje – regresja i progresja ćwiczeń
- Drobny sprzęt i przybory – wykorzystanie: mała i duża piłka, magic circle, wałki i rollery, taśmy Thera Band
- 40 minutowa lekcja Pilates– poziom 1
- Nauka układania planu zajęć Pilates pod kątem schorzeń aparatu ruchu, środki ostrożności
- Ruchy funkcjonalne i wielowarstwowe
- Ograniczenia metody – w jakich przypadkach, jakie ćwiczenia z metody Pilates nie znajdą zastosowania
- Praca w parach – nauka prowadzenia ćwiczeń dla pacjenta indywidualnego
Dzień II
7.60 minutowa lekcja Pilates – poziom 1 +
8.Nauka prowadzenia zajęć grupowych Pilates – praktyka
9.Sposoby regulowania poziomu trudności treningu Pilates : objętość, gęstość, rytm
10.Specyfika wybranych patologii, zalecenia i dobór ćwiczeń:
11.Odcinek szyjny i piersiowy: stany patologiczne krążków międzykręgowych, choroba zwyrodnieniowa, zwężenie szyjnego odcinka kanału kręgowego, zespół górnego otworu klatki piersiowej, osteoporoza
12.Odcinek lędźwiowy kręgosłupa: stany patologiczne krążków międzykręgowych, zwężenie kanału kręgowego w odcinku L, kręgozmyk, rwa kulszowa, dysfunkcja stawu S-I
13.Staw barkowy: zespół ciasnoty podbarkowej, uraz w obrębie mięśni stożka rotatorów, zespół zamrożonego barku, uszkodzenie obrąbka stawowego w stawie ramiennym
14.Staw biodrowy: całkowita endoprotezoplastyka stawu biodrowego, zapalenie stawu biodrowego, zespół mięśnia gruszkowatego, urazy w obrębie mięśni zginaczy stawu biodrowego, uraz obrąbka stawowego w stawie biodrowym
15.Staw kolanowy: całkowita endoprotezoplastyka stawu kolanowego, uraz łąkotki, uraz ACL, tendinopatia więzadła rzepki.
16.Stopa i staw skokowy: skręcenie stawu skokowego, tendinopatia ścięgna Achillesa, zapalenie rozcięgna podeszwowego
17.Programowanie planu usprawniania w oparciu o metodę Pilates
18.Indywidualizacjia procesu usprawniania
19 Walidacja
Kurs trwa 20 godz. dydaktycznych, co stanowi 15 godz. zegarowych. W harmonogramie ujęto przerwy, łącznie 2 h. Przerwy nie wliczają się w czas trwania kursu. Krótkie przerwy dostosowane są do tempa pracy uczestników podczas szkolenia. 1h dydaktyczna (szkoleniowa) = 45 min
Liczba godzin kursu obejmuje zajęcia teoretyczne – 6 godzin dydaktycznych, oraz zajęcia praktyczne – 14 godzin dydaktycznych.
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności podpisywana przez uczestników kursu, wymagane 80% obecności.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 5 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – punkty 1-3 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący Mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 5 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – punkty 4-6 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący Mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 5 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – punkty 7-14 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący Mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 5 Realizacja szkolenia zgodnie z programem – punkty 15-18 - w bloku szkol. uwzględniono 30 min. przerwy | Prowadzący Mgr Natalia HÖFT | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 03:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 5 Punkt 19. Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 390,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 390,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto69,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto69,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Mgr Natalia HÖFT
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu kursanci otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia.
Warunki uczestnictwa
1.Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
2.Przed dokonaniem zapisu na usługę w BUR wymagane jest zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://odnova.org.pl/kursy/pod opisem wybranego szkolenia, w celu potwierdzenia dostępności miejsca.
3.Uczestniczki będące w ciąży, bądź podejrzewające, że mogą być w ciąży, winny poinformować o swoim stanie Organizatora.
4.Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU świadczenia usług szkoleniowych ODNOVA.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawa o podatku od towarów i usług
par. 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Sala dydaktyczna będzie dostosowana do potrzeb kursu. Będą bezpieczne i higieniczne warunki pracy.