Kurs IBITA Bobath, Kurs Podstawowy Badanie i terapia dorosłych pacjentów z chorobami neurologicznymi wg koncepcji Bobath.
Kurs IBITA Bobath, Kurs Podstawowy Badanie i terapia dorosłych pacjentów z chorobami neurologicznymi wg koncepcji Bobath.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Identyfikator projektuMałopolski Pociąg do kariery
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Osoby posiadające dyplom fizjoterapeuty (technik, licencjat, magister), lekarza, terapeuty zajęciowego.
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek- Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji20-05-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi120
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Po szkoleniu uczestnik jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia terapii pacjentów zgodnie z założeniami koncepcji Bobath, do wykonywania wspomagań i technik stosowanych w koncepcji Bobath w oparciu o neurofizjologię, nauczanie motoryczne, kontrolę posturalną. Nabędzie umiejętność stosowania założeń Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) w ocenie i leczeniu dorosłych pacjentów z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik samodzielnie prowadzi terapię zaburzeń narządu ruchu u pacjentów neurologicznych. | Kryteria weryfikacji Definiuje zasady koncepcji Bobath i jej zastosowania w terapii. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Opisuje historię powstania i założenia koncepcji Bobath. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje zasady stosowania wspomagań, ich wykonania i wykorzystania w planowanej terapii. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje zasady planowania celów terapeutycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Opisuje metody pracy w chodzie i na macie. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Definiuje zasady pracy technikami z pacjentem zgodnymi z koncepcją Bobath. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Integruje zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) w ich ocenie i leczeniu dorosłych z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego.Uczestnik definiuje zasady stosowania karty wywiadu wg koncepcji Bobath. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Opisuje zasady wyboru techniki i dostosowania jej do stanu funkcjonalnego, potrzeb i celów pacjenta. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik samodzielnie wykonuje badanie na potrzeby procesu terapeutycznego oraz prowadzi terapię zgodnie z założeniami Konecpcji Bobath | Kryteria weryfikacji Wykorzystuje wiedzę z zakresu neurofizjologii do stworzenia i zrealizowania procesu terapeutycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Stosuje wspomagania i techniki Bobath w terapii pacjentów z różnym niepełnosprawnościami. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Dobiera i stosuje testy służące wykryciu dysfunkcji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Stosuje zasady doboru zaopatrzenia ortotycznego. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Propaguje postawę prozdrowotną i zdrowy styl życia. | Kryteria weryfikacji Okazuje zrozumienie dla problemów wynikających z niepełnosprawności. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Propaguje i aktywnie kreuje wszelkie aktywności ruchowe | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęIBITA – International Bobath Instructors Training Association.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoIBITA – International Bobath Instructors Training Association.
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Ramowy program usługi
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu:
Szkolenie adresowane jest do fizjoterapeutów i lekarzy, posiadających podstawowe doświadczenie w swoim zawodzie. Uczestnik powinien znać podstawy anatomii i neurologii.
Warunki organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia:
- podział na grupy 2 osobowe w trakcie zajęć praktycznych,
-liczba przydzielonych stanowisk na grupę : 1, elementy wchodzą w jego skład: stół terapeutyczny, mata terapeutyczna.
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA , 120 godzin edukacyjnych ( 1 godzina edukacyjna to 45minut). W trakcie szkolenia zostały zaplanowane przerwy w następujacych godzinach: 10.00-10.15, 12.30-13.30 oraz 14.45-15.00.
Godziny przerw są podane orientacyjnie- w zależności od dynamiki i tempa grupy- mogą ulec zmianie. Przerwy oraz walidacja nie są wliczone w liczbę godzin usługi.
1 dzień, 8 godzin edukacyjnych 9.00-15.45
08.30-09.00-1 etap walidacji.
Wprowadzenie do metody Bobath. Praktyka oparta na dowodach.ICF w odniesieniu do koncepcji Bobath.
Ruch prawidłowy.
Elementy prawidłowego poruszania się. Labotatorium/Ćwiczenia praktyczne.
2 dzień, 9 godzin edukacyjnych 8.30-16.00
Mechanizm i komponenty kontroli posturalnej.
Ocena i badanie. Efektywne pomiary wyników terpii w praktyce klinicznej. Demonstracja przykładowego badania w wykonaniu instruktora prowadzącgo kurs.
Poziomy kontroli tułowia.
Model centralnego generatora rytmu.
Ćwiczenia praktyczne – Analiza ruchu tułowia.
Ćwiczenia praktyczne - Ruchy tułowia.
3 dzień, 9 godzin edukacyjnych 8.30-16.00
Rodzaje napięcia mięśniowego, napięcie posturalne i ułożeniowe. Mechanizmy utrzymania napięcia posturalnego.
Układ kontroli posturalnej.
Gotowość posturalna.
Napięcie mięśniowe : norma,0, hipotonia,
Hipertonia, spastyka , sztywność, dystonia.
Uszkodzenie górnego neuronu ruchowego,
spastyczność, nadmierne kliniczne napięcie mięśniowe.
Ocena spastyczności- Zmodyfikowana skala Ashwortha.
Reakcje stowarzyszone.
Czynniki budujące prawidłowe napięcie mięśniowe.
Demonstracja terapii pacjenta prowadzona przez instruktora.
4 dzień, 8 godzin edukacyjnych 9.00-15.45
Mięśnie fazowe i toniczne.
Torowanie i ułatwianie pracy mięśni
tonicznych i fazowych.
Zasady leczenia.
Ocena pacjenta.
Zasady leczenia mięśni fazowych i tonicznych, neurofizjologia, plastyczność mięśni Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
5 dzień, 8 godzin edukacyjnych 9.00-15.45
Funkcje kończyny górnej.
Warunki wstępne dla prawidłowego funkcjonowania kończyny górnej.
Anatomiczne i kinezjologiczne podstawy kompleksu barkowego.
Integralność kompleksu barkowego.
Rytm łopatkowo-ramienny.
Patologia stawu barkowego:
-podwichnięcie stawu barkowego
-bolesny bark
-konflikt podbarkowy.
Zasady oceny i terapii.
Kompleksowy zespół bólu regionalnego.
Dłoń-funkcja i ocena.
Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
6 dzień, 4 godziny edukacyjne 8.30-16.00
Kontrola posturalna I jej skladowe.
Rozwój równowagi.
Czynniki wpływające na równowagę.
Mechaniczne ograniczenia stabilności.
Kontrola równowagi i jej komponenty.
Ćwiczenia praktyczne- aktywność w pozycji leżenia na plecach.
Rolowanie oraz obroty na boki.
Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
7 dzień, 9 godzin edukacyjnych 8.30-16.00
Kliniczna ocena równowagi i główne zasady terapii, tworzenie planu terapii. Dobór sprzętu pomocniczego.
Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
8 dzień, 9 godzin edukacyjnych 8.30-16.00
Definicja chodu i główne funkcje motoryczne podczas chodu. Analiza faz chodu.
Równowaga w chodzie.
Zmiany wzorców chodu związane z wiekiem.
Ocena chodu-ogólna, segmentarna.
Wskazówki kliniczne, sugestie dla terapii.
Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
9 dzień, 8 godzin edukacyjnych 9.00-15.45
Nauczanie motoryczne i funkcja.
Zasady kontroli motorycznej.
Uczenie się i jego etapy.
Czynniki wpływające na nauczanie motoryczne:
• Ćwiczenia przygotowujące
• Stan psychologiczny
• Instrukcje
• Modelowanie
• Specyficzność • Intensywność.
Znaczenie informacji zwrotnej (feedback).
Nauczanie motoryczne i udar.
Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
10 dzień, 8 godzin edukacyjnych 09.00-15.45
Intensywna opieka i jej cele.
Fizjoterapia w intensywnej opiece : pozycjonowanie i transfery. Dysfunkcje :
• Psychologiczne
• Komunikacyjne
• Orofacjalne (ustno-twarzowe) • Oddychanie
• Nietrzymanie moczu
• Sensomotoryczne - napięcie mięśniowe
•Percepcyjne.
Oddychanie:
-wtórne problemy z powodu aspiracji
-Zmniejszone napięcie
– zmniejszona pojemność życiowa
-wentylacja- intubacja
Specjalne postępowanie fizjoterapeutyczne.
Syndrom zaniedbania z punktu widzenia terapii.
Zasady postępowania fizjoterapeutycznego na oddziale intensywnej opieki medycznej. Znaczenie terapii ułożeniowej i zmian pozycji.
Znaczenie dobrej pozycji siedzącej.
Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
11 dzień, 9 godzin edukacyjnych 9.00-16.30
Funkcje układu sensorycznego.
Drogi przewodzenia informacji czuciowych.
Ocena czucia i zasady leczenia zaburzeń czucia.
Stereognozja, hiperstezja i dysestezja – zasady terapii.
Techniki używane do stymulacji propricepcji:
• Placing
• Oklepywanie
• Prowadzenie ruchu (guiding)
• Aproksymacja z obciążaniem lub bez
• Stretch – mięśnie fazowe.
Definicja plastyczności.
Formy plastyczności :
•szybka plastyczność (długotrwałe wzmocnienie synaptyczne, demaskująca) •wolna plastyczność (synaptogeneza, neurogeneza)
•stabilna plastyczność ( regeneracja połączeń synaptycznych ) •plastyczność rozwojowa
•plastyczność zależna od aktywności
•plastyczność uczenia się i pamięci
•plastyczność wywołana urazem. Reaktywacja mózgu.
Znaczenie terapii ruchowej.
12 dzień, 9 godzin edukacyjnych 8.30-16.00
Zasady plastyczności nerwowej: -używaj albo trać
-używaj i poprawiaj
- specyficzność ma znaczenie
- powtarzanie ma znaczenie
- intensywność ma znaczenie
- czas ma znaczenie
- liczy się znaczenie terapii
- wiek ma znaczenie
- przeniesienie ma znaczenie
- interferencja(zakłócenia) mają znaczenie.
Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
13 dzień, 9 godzin edukacyjnych 8.30-16.00
Definicja percepcji.
Zasady terapii problemów z percepcją.
Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
14 dzień, 9 godzin edukacyjnych 8.30-16.00
Zespół zaniedbania.
Typy zaniedbania:
• wzrokowe
• słuchowe
• somatosensoryczne
• węchowe
• ruchowe
• reprezentacyjne.
Zasady terapeutyczne:
•badanie wzrokiem
•aktywacja kończyn
•ciągła uwaga
•wibracje mięśni szyi po stronie lewej (Karnath) •rotacja tułowia w lewo, głowa nieruchomo (Karnath)
•dawanie wskazówek.
Charakterystyka zespołu odpychania i jego objawy.
Badanie w zespole odpychania oraz zasady prowadzenia terapii. Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów.
15 dzień, 4 godziny edukacyjne 8.30-16.00
Fazy połykania:
-ustna
-krtaniowa
-przełykowa.
Zmiany patologiczne:
• brak kontroli tułowia – dynamiczna stabilność
• problemysensoryczne–
zatrzymanie odruchu połykania
• problemy z oddychaniem, fonacją (wydawaniem głosu)
• zaburzona koordynacja mięśniowa.
Zasady terapii ustno-twarzowej. Terapeutyczne środki ostrożności. Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów. Egzamin.
16.00-16.30- 2 etap walidacji.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 17 1 etap walidacji. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 17 Wprowadzenie do metody Bobath. Praktyka oparta na dowodach.ICF w odniesieniu do koncepcji Bobath. Ruch prawidłowy. Elementy prawidłowego poruszania się. Labotatorium/Ćwiczenia praktyczne. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 21-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 06:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 17 Mechanizm i komponenty kontroli posturalnej. Ocena i badanie. Efektywne pomiary wyników terpii w praktyce klinicznej. Demonstracja przykładowego badania w wykonaniu instruktora prowadzącgo kurs. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 22-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 17 Rodzaje napięcia mięśniowego, napięcie posturalne i ułożeniowe. Mechanizmy utrzymania napięcia posturalnego. Układ kontroli posturalnej. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 17 Mięśnie fazowe i toniczne. Torowanie i ułatwianie pracy mięśni tonicznych i fazowych. Zasady leczenia. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 24-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 06:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 17 Funkcje kończyny górnej. Warunki wstępne dla prawidłowego funkcjonowania kończyny górnej. Anatomiczne i kinezjologiczne podstawy kompleksu barkowego. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 11-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 06:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 17 Kontrola posturalna I jej skladowe. Rozwój równowagi. Czynniki wpływające na równowagę. Mechaniczne ograniczenia stabilności. Kontrola równowagi i jej komponenty. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 12-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 17 Kliniczna ocena równowagi i główne zasady terapii, tworzenie planu terapii. Dobór sprzętu pomocniczego. Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 13-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 17 Definicja chodu i główne funkcje motoryczne podczas chodu. Analiza faz chodu. Równowaga w chodzie. Zmiany wzorców chodu związane z wiekiem. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 14-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 17 Nauczanie motoryczne i funkcja. Zasady kontroli motorycznej. Uczenie się i jego etapy. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 15-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 06:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 17 Intensywna opieka i jej cele. Fizjoterapia w intensywnej opiece : pozycjonowanie i transfery. Dysfunkcje. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 16-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 06:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 17 Funkcje układu sensorycznego. Drogi przewodzenia informacji czuciowych. Ocena czucia i zasady leczenia zaburzeń czucia. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 17 Zasady plastyczności nerwowej. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 17 Definicja percepcji. Zasady terapii problemów z percepcją. Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 17 Zespół zaniedbania. Typy zaniedbania. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 17 Zasady terapii ustno-twarzowej. Terapeutyczne środki ostrożności. Sesja terapeutyczna oraz dyskusja na temat terapii pacjentów. | Prowadzący Anna Feherne Kiss | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 07:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 17 2 etap walidacji. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto8 000,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto8 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto66,67 PLN
- Koszt osobogodziny netto66,67 PLN
- W tym koszt walidacji brutto50,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto50,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto50,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto50,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Anna Feherne Kiss
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymaują materiały szkoleniowe w formie skryptu autorstwa instruktora prowadzącego kurs.
Warunki uczestnictwa
rejestracja na szkolenie poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie www.rehamax.com.pl.
Informacje dodatkowe
W celu zapisania się na szkolenie proszę wypełnić formularz zgłoszeniowy na stronie www.rehamax.com.pl
1 godzina szkoleniowa to 45 minut.
Uczestnicy otrzymują skrypt autorstwa Instruktora prowadzącego szkolenie.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi