Studia Podyplomowe Warszawa: Psychologia uzależnień
Studia Podyplomowe Warszawa: Psychologia uzależnień
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia skierowane są do nauczycieli, psychologów, pracowników socjalnych, policjantów, pedagogów, lekarzy, kuratorów, terapeutów oraz wszystkich tych, którzy chcą zgłębić tematykę używania, nadużywania i uzależnienia od narkotyków, alkoholu, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych.
- Minimalna liczba uczestników14
- Maksymalna liczba uczestników22
- Data zakończenia rekrutacji14-12-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi198
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest przekazanie kompleksowej wiedzy o substancjach psychoaktywnych oraz uzależnieniach behawioralnych. Istotnym założeniem autorów jest praktyczny charakter studiów oraz przewaga zajęć o charakterze warsztatowym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Słuchacz zdobywa wiedzę na temat specyfiki kontaktu z osobą uzależnioną lub zagrożoną uzależnieniem. Integracja wiedzy z obszaru medycyny, psychologii klinicznej, społecznej i pedagogiki w obszarze tematyki uzależnienia, substancji psychoaktywnych, profilaktyki, chorób zakaźnych, współistniejących zaburzeń psychicznych oraz teorii interakcji społecznych.Słuchacze nabywają umiejętność rozmowy, motywowania, wstępnego diagnozowania i udzielania pomocy osobom uzależnionym. Potrafią rozpoznać rodzaj i ocenić przebieg kryzysów psychologicznych. Poznają techniki wpływu społecznego i nauczą się rozumieć szerszy kontekst sytuacji życiowej osoby zagrożonej uzależnieniem. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program zajęć obejmuje 198 godziny zajęć dydaktycznych realizowanych w trakcie weekendów w formie wykładów, warsztatów i seminariów. W razie potrzeby jesteśmy gotowi do prowadzenia zajęć w trybie online.
W ramach programu znajdują się trzy bloki tematyczne:
Blok I - Teoria uzależnień (80 h)
1. Teoretyczne koncepcje uzależnienia
- Główne teorie wyjaśniające uzależnienie
- Przyczyny sięgania po środki psychoaktywne
- Skutki uzależnienia, nadużywania oraz używania substancji psychoaktywnych
- Typy osobowości szczególnie narażone na uzależnienie
- Analiza studiów przypadków osób uzależnionych od narkotyków
- Umiejętność wstępnego zdiagnozowania uzależnienia oraz wyjaśnienia jego etiologii
2. Uzależnienia behawioralne
- współczesna definicja uzależnień behawioralnych i ich charakterystyka (hazard, uzależnienie od komputera/gier/internetu, pracoholizm, seksoholizm, zakupoholizm, zaburzenia odżywiania)
- przyczyny uzależnień behawioralnych
- trendy w profilaktyce
- czynniki ryzyka i czynniki chroniące w rozwoju uzależnienia
- podejścia w terapii oraz specyfika kontaktu terapeutycznego z osobą uzależnioną behawioralnie
3. Rodzina z problemem uzależnienia
- Funkcjonowanie rodziny z problemem uzależnienia
- Koncepcja współuzależnienia
- Konsekwencje współuzależnienia (zaniedbanie potrzeb emocjonalnych, przemoc, zaburzenia psychiczne i psychosomatyczne, zaburzenia funkcjonowania społecznego)
- dorosłe dziecko alkoholika - koncepcja DDA, wyjaśnienie pojęcia i kontrowersje wokół tego terminu
- Formy pomocy osobom współuzależnionym
- Motywacja do podjęcia leczenia i efektywność psychoterapii osób współuzależnionych
4. Legalne i nielegalne substancje psychoaktywne
- Dostępne na polskim rynku substancje psychoaktywne; m. in.: marihuana, amfetamina, mefedron, metamfetamina, opiaty, leki psychotropowe, dopalacze, substancje lotne oparte na rozpuszczalnikach
- Rośliny o działaniu odurzającym nie będące pod restrykcją ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii
- Działanie substancji psychoaktywnych oraz ich wpływ na organizm człowieka
- Pierwsza pomoc w przypadku przedawkowania określonych substancji
- rozpowszechnieniu stosowania substancji psychoaktywnych wśród populacji
5. Profilaktyka uzależnień od narkotyków i alkoholu
- Założenia współczesnej profilaktyki uzależnień
- Najważniejsze elementy stylu pracy profilaktyka
- Skuteczny program profilaktyczny a skuteczny profilaktyk
- Czynniki chroniące
- Czynniki ryzyka
- Model tradycyjny a model współczesny w profilaktyce używania substancji psychoaktywnych
6. Formy pomocy osobom uzależnionym oraz podstawy prawne i etyczne
- Charakterystyka dostępnych form leczenia: leczenie ambulatoryjne, terapia indywidualna, punkty konsultacyjne, dzienne ośrodki pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poradnie leczenia uzależnień, ośrodki terapii krótko i długoterminowej
- Nowe podejścia w leczeniu uzależnień- Dialog Motywujący oraz podejście w oparciu o redukcję szkód wg. Andrew Tatarsk’yego
- Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z 2005 r. oraz ustawa o ochronie danych osobowych (informacje objęte szczególnymi środkami ochrony)
- Kodeks etyczny w pracy zawodowej. Uniwersalne zasady etyczne w pracy z osobami używającymi lub/i uzależnionymi, współuzależnionymi, chorymi psychicznie, ofiarami przemocy oraz zagrożonymi wykluczeniem społecznym
7. Alkohol- geneza uzależnienia, formy pomocy i terapia
- Geneza uzależnienia od alkoholu
- Podstawowe formy terapii
- Pojecie redukcji szkód w kontekście uzależnienia od alkoholu
- Koncepcja nałogowego mechanizmu regulacji uczuć w/g Mellibrudy
- Wpływ alkoholu na organizm człowieka
- Długotrwałe skutki używania/uzależnienia od alkoholu
BLOK II - Biopsychospołeczne funkcjonowanie osób uzależnionych (62 h)
1. Choroby zakaźne występujące u osób stosujących środki odurzające
- epidemiologia, patogeneza i manifestacja kliniczna m.in.:
- zakażenia wirusem HIV
- zakażenia wirusami hepatotropowymi (HAV, HBV, HCV);
- chorób przenoszonych drogą płciową (kiła, rzeżączka, NGU, inne)
- wybranych choroby skóry
- odległe powikłania chorób zakaźnych
- możliwości leczenia oraz zapobiegania przedstawianym jednostkom chorobowym
2. Współwystępujące zaburzenia psychiczne- podstawy psychopatologii
- Definicja pojęcia podwójna diagnoza
- Epidemiologia zaburzeń psychicznych wśród pacjentów placówek uzależnień oraz rozpowszechnienie uzależnienia od substancji wśród pacjentów psychiatrycznych
- Etiologia współwystępowania zaburzeń, diagnostyka i postępowanie w przypadku wybranych zaburzeń
- Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania najczęściej występujące u osób uzależnionych, w tym m. In.: schizofrenia; zaburzenia nastroju (zaburzenia depresyjne, zaburzenie dwubiegunowe), zaburzenia lękowe, zaburzenie obsesyjno- kompulsywne
- PTSDS; zaburzenia związane ze stresem
- Zaburzenia zachowania
- Wybrane zaburzenia osobowości (borderline, antyspołeczne, narcystyczne, unikowe i zależne)
3. Neurobiologiczne mechanizmy uzależnień
- neuroprzekaźnictwo synaptyczne i anatomia układu nerwowego
- przewodzenie sygnału i układ nerwowy w ujęciu chemicznym
- obwody nagrody i zaburzenia układu nagrody
- uzależnienie od substancji psychoaktywnych – biologiczne mechanizmy uzależnień:
- nikotyna
- alkohol
- opiaty
- środki psychostymulujące
- leki o działaniu uspokajającym
- marihuana
- środki halucynogenne i narkotyki klubowe
4. Relacje społeczne a uzależnienie
- rozwój grupy i procesy socjalizacji, normy i role grupowe, procesy grupowe, myślenie grupowe
- metody analizy struktury grupy
- modele grupowego podejmowania decyzji
- wpływ społeczny a manipulacja, manipulacje wykorzystujące automatyzmy, dysonans poznawczy i emocje - przeciwstawianie się im
- syndrom osobowości makiawelicznej, autorytarnej i dogmatycznej
- publiczny konformizm a prywatna akceptacja
- czynniki kształtujące postawy, metody ich zmiany i uodpornienie na zmianę postaw
- teorie i wyznaczniki pomocności, relacje pomiędzy biorcą a dawcą pomocy, metody zwiększania prospołeczności
- definicja i rodzaje agresji interpersonalnej
- konflikt i współpraca międzygrupowa, rodzaje współzależności
- źródła konfliktu; dynamika i konsekwencje konfliktu; kierowanie sytuacją konfliktową; sposoby rozwiązywania konfliktów
BLOK III - Kompetencje osobiste (56 h)
1. Warsztat interpersonalny
- Integracja uczestników
- Poszerzenie świadomości swoich zasobów i deficytów w zakresie budowania relacji z innymi ludźmi
- Większa otwartość w wyrażaniu swoich uczuć i myśli
- Nauka konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
- Rozwój umiejętności przyjmowania wsparcia i pomocy
- Weryfikacja możliwości zmiany swoich zachowań
- Lepsze rozumienie zachowań własnych i innych osób w grupie
2. Podstawowe umiejętności pomagania
- Rozwijanie kompetencji służących pomaganiu:
- Kompetencji interpersonalnych: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, klaryfikowanie, prowadzenie (zadawanie pytań), konfrontowanie, interpretowanie, podsumowywanie
- Kompetencji emocjonalnych: empatia, wspieranie, niedopuszczanie do pewnych zachowań, świadomość własnych emocji
- Kompetencji intelektualnych: diagnozowanie, kreatywność, elastyczność, samoświadomość
- Pomaganie bez oporu (wg. Johna Enrighta)
3. Dialog Motywujący w pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem społecznym
- Podstawowe założenia Dialogu Motywującego
- Transteoretyczny model zmiany
- Cztery zasady Dialogu Motywującego – wyrażanie empatii, rozwijanie rozbieżności, wykorzystywanie oporu i rozwijanie rozbieżności
- Nauka podstawowych umiejętności rozmowy motywującej –(OARS)
- Typy odzwierciedleń: odzwierciedlenia proste i odzwierciedlenia złożone (odzwierciedlanie wyolbrzymione, odzwierciedlenie uczuć, odzwierciedlenie ujmujące obie strony problemu, odzwierciedlenie prawdziwego znaczenia)
- Rozpoznawanie mowy zmiany i mowy potrzymania
- Praca z oporem
- Praca z ambiwalencją
- Wzmacnianie wiary we własne możliwości
- Doskonalenie umiejętności Dialogu Motywującego w praktyce zawodowej
4. Interwencja w kryzysie
- teoria kryzysu, z wyszczególnieniem kryzysów związanych z uzależnieniem
- Definicje kryzysu, rodzaje kryzysów (egzystencjalne, rozwojowe, sytuacyjne i środowiskowe)
- Cechy kryzysu, dynamika kryzysu, modele rozwiązań kryzysu
- Wydarzenia krytyczne, kryzys psychologiczny, a ryzyko traumy
- Kryzys chroniczny i stany transkryzysowe
- podstawy interwencji w kryzysie
- Zadania w interwencji kryzysowej
- Ocena w interwencji kryzysowej ( rozpoznanie i ocena kryzysu, rozpoznanie i ocena stanów transkryzysowych)
- Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej
- Narzędzia pomagania w interwencji kryzysowej
- Procedura interwencji wobec osoby uzależnionej
Studia trwają 2 semestry i można zdobyć 30 pkt ECTS.
Sposób walidacji części usługi prowadzonej zdalnie - zgodnie z programem studiów
Absolwenci otrzymują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia Studiów Podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto32,32 PLN
- Koszt osobogodziny netto32,32 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Rejniak
Od 15 lat pracuje jako terapeutka, od wielu lat jako nauczyciel. Na co dzień prowadzi własną praktykę psychoterapeutyczną.
Autorka książki „(Nie)obecność. Uzależnienie w kulturze kryzysu przynależności".
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- Materiały dla uczestników usługi dostarczane są w wersji elektronicznej (pliki PDF, prezentacje, linki do artykułów) oraz/lub materiałów drukowanych koniecznych to przeprowadzenia zajęć.
Warunki uczestnictwa
Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego i dostarczenie do realizatora usługi (SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego) przez Kandydata wszystkich wymaganych w procesie rekrutacji dokumentów.
Szczegółowe informację dostępne na stronie: https://swps.pl/oferta/poznan/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychologia-uzaleznien
Informacje dodatkowe
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nie uruchomienia usługi w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń.
Przerwy w trakcie zajęć:
- Podczas trwania zajęć przewiduje się przerwy zgodne z potrzebami uczestników, niewliczające się do ogólnej liczby godzin usługi.
Opłaty:
Cena za studia podana w ramach powyższej Karty Usługi w Bazie Usług Rozwojowych nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w kwocie 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji. Absolwenci i studenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Podna cena obowiązuje przy opłacie czesnego w systemie jednorazowym.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajda Państwo pod adresem:
https://www.swps.pl/oferta/poznan/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychologia-uzaleznien
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w części usługi realizowanie zdalnie:1) platforma /rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa: narzędzie z pakietu Google G-Suit ( google classroom oraz google meet)2) minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: komputer z procesorem Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2 ,2 GB pamięci RAM, zainstalowany jeden z systemów operacyjnych Windows 7, 8, 10, macOS 10.9 lub nowszy. Dodatkowo wbudowany lub zewnętrzny mikrofon,opcjonalnie kamera video.(Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy).Android z systemem 5.0 lub nowszy/ iPhone z systemem iOS 11.0 lub nowszy.3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: https://support.google.com/a/answer/1279090 4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Przeglądarka Google Chrome lub Mozilla Firefox, Adobe Reader , Pakiet biurowy np Libre Office,Open office lub Microsoft office. 5) okres ważności linku umożliwiającego : bez ograniczeń w trakcie trwania usługi.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe