Podstawowy kurs udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia
Podstawowy kurs udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
„Potrzebować pomocy może każdy, udzielić pomocy może każdy”
Szkolenie z zakresu pierwszej pomocy adresowane jest do każdej osoby, która chce umieć udzielać pierwszej pomocy lub jest osobą wyznaczoną do wykonania takich czynności
Szkolenie przeznaczone jest także dla pracowników firm, instytucji publicznych, uczniów szkół bez względu na wiek i poziom wykształcenia.
W usłudze szkoleniowej Pierwszej pomocy przedmedycznej może wziąć każda osoba, która wyraża chęć opanowania technik mających na celu ratowanie życia i zdrowia ludzkiego.
Ze względu na uniwersalny dobór metod edukacyjnych treść usługi skierowana jest do osób nie posiadających żadnej skonkretyzowanej wiedzy w omawianym zakresie. Wykwalifikowana
i doświadczona kadra szkoleniowa umiejętnie dobiera materiał szkoleniowy w zależności od wieku i wiedzy potencjalnych uczestników usługi szkoleniowej. - Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji22-10-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi10
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Istotną rolę w ratownictwie odgrywa czas. W sytuacji NZK (Nagłego Zatrzymania Krążenia) po 5 minutach dochodzi do obumarcia mózgu co jest czynnością nieodwracalną.Z tego względu świadek zdarzenia ma jedynie 5 minut na ocenę czynności życiowych i rozpoczęcie wczesnej reanimacji przed przyjazdem ZRM (Zespół Ratownictwa Medycznego).
Celem szkolenia jest nabycie niezbędnej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych
w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Efekty przyswajania wiedzy ukierunkowane są na wyposażenie uczestników w teoretycznąi praktyczną wiedzę z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Szkolenie przygotowuje do samodzielnego ratowania życia w typowych sytuacjach codziennych, z naciskiem na pierwsze pięć minut, które są kluczowe dla zwiększenia szans na przeżycie i minimalizację negatywnych skutków wypadków. Efekty przyswajania wiedzy ukierunkowane są na wyposażenie uczestników w teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Szkolenie przygotowuje do samodzielnego ratowania życia w typowych sytuacjach codziennych, z naciskiem na pierwsze pięć minut, które są kluczowe dla zwiększenia szans na przeżycie i minimalizację negatywnych skutków wypadków. Uczestnik po odbytym kursie: -Dokonuje oceny czynności życiowych poszkodowanych na miejscu zdarzenia -Potrafi skutecznie wezwać Służby Ratunkowe - Stosuje techniki samokontroli aby zarządzać stresem w myśl zasady „Bądź liderem, poczuj w sobie lwa” - Inicjuje i kontroluje prawidłowe etapy RKO (resuscytacja krążeniowo-oddechowa) - Organizuje wykonanie RKO z wykorzystaniem defibrylatora AED - Charakteryzuje i stosuje postępowanie z osobą po resuscytacji i osobą nieprzytomną - Rozróżnia i posługuje się podstawowym wyposażeniem apteczki, umiejętnie wykorzystuje środki opatrunkowe do zabezpieczenia stanów urazowych - Definiuje i stosuje praktycznie postępowanie doraźne u osób z raną, krwotokiem, urazem głowy, urazem gałki ocznej, urazem klatki piersiowej, urazem kręgosłupa i amputacją - Dokonuje charakterystyki pod względem objawów stanu wstrząsu i stosuje pozycję przeciwwstrząsową | Kryteria weryfikacji Kryteria Weryfikacji:- kontroluje i nadzoruje prawidłowy sposób zabezpieczenia miejsca zdarzenia w obrębie którego mają być podejmowane czynności ratunkowe wobec poszkodowanego -nawiązuje kontakt z poszkodowanym i nadzoruje jego wstępną ocenę stanu zdrowia celem udzielenia stosownych informacji operatorowi numeru ratunkowego -monitoruje podstawowe funkcje życiowe i ocenia rozmiar obrażeń poszkodowanego -obsługuje sprzęt ratunkowy, defibrylator AED | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Rozróżnia i charakteryzuje mechanizmy funkcjonowania wybranych układów w organizmie człowieka oraz powiązania między nimi w różnych stanach fizjologicznych i patologicznych.Definiuje i uzasadnia podstawowe zasady BHP, ergonomii i bezpieczeństwa podczas udzielania pomocy poszkodowanym. Charakteryzuje i w poprawny sposób stosuje zasady prawidłowego udzielania pomocy przedlekarskiej w stanach zagrożenia życia związanych z wypadkami i nagłymi przypadkami pogorszenia stanu zdrowia. Kontroluje w prawidłowy sposób schemat postępowania w zakresie skutecznego przywrócenia czynności życiowych, samodzielnie nadzoruje proces wezwania pomocy, organizuje w prawidłowy sposób procedurę resuscytacji krążeniowo – oddechowej. Rozróżnia i charakteryzuje zasady działania przy: zasłabnięcie, omdlenie, utrata przytomności, bóle w klatce piersiowej, atak padaczki, zatrucie. Obsługuje w poprawny sposób defibrylator AED. | Kryteria weryfikacji Efekt uczenia:Posługuje się wiedzą dotyczącą ratownictwa medycznego Kryteria Weryfikacji: - charakteryzuje elementarne reguły funkcjonowania ratownictwa medycznego - różnicuje rolę i schemat postępowania ratownictwa medycznego w akcjach ratowniczych różnego typu - charakteryzuje kwestie anatomiczne i rozróżnia czynności układu oddechowego, krążenia i nerwowego z uwzględnieniem funkcji poszczególnych narządów i układów w kontekście niezakłóconego funkcjonowania organizmu człowieka - definiuje i ocenia możliwości posłużenia się konkretnym zestawem ratunkowym w zależności od jego przeznaczenia i uzasadnia jego użycie pod kątem konkretnego przypadku | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji - charakteryzuje zakres procedur postępowania w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia i utraty świadomości - samodzielnie planuje metody obsługiwania i wykorzystania sprzętu ratowniczego w zależności od dokonanej oceny danego przypadku - na bieżąco monitoruje konieczne elementy planu postępowania w poszczególnych fazach akcji ratowniczej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji - realizuje i nadzoruje właściwy proces resuscytacji krążeniowo-oddechowej u osób w różnym wieku tj.: dorosłego, dziecka, noworodka, niemowlęcia, kobiety ciężarnej, osoby starszej-udziela i uzasadnia konieczność udzielenia pierwszej pomocy w przypadku różnego typu obrażeń, złamań, urazów, oparzeń, odmrożeń, porażeń prądem, podtopień itp. - monitoruje proces udzielania wymaganej pomocy w zdarzeniach pojedynczych, mnogich i masowych - organizuje i kontroluje ewakuację poszkodowanych z miejsca zagrożenia | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji -monitoruje podstawowe funkcje życiowe i ocenia rozmiar obrażeń poszkodowanego-obsługuje sprzęt ratunkowy, defibrylator AED w zróżnicowanych warunkach i scenariuszach zdarzeń, opanowuje taktykę działania pod wpływem stresu -planuje skuteczne sposoby opatrywania przerwanych tkanek, zatrzymania krwotoków, unieruchamiania kończyn poszkodowanego | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Kryteria Weryfikacji:- kontroluje i nadzoruje prawidłowy sposób zabezpieczenia miejsca zdarzenia w obrębie którego mają być podejmowane czynności ratunkowe wobec poszkodowanego -nawiązuje kontakt z poszkodowanym i nadzoruje jego wstępną ocenę stanu zdrowia celem udzielenia stosownych informacji operatorowi numeru ratunkowego | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Ramowy program usługi szkoleniowej uwzględnia wszelkie wytyczne niezbędne do udzielania pierwszej pomocy przez pracowników wyznaczonych przez pracodawcę (na podst. art. 2091 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94, z późn. zm.)) w ramach zakładowego systemu pierwszej pomocy, a także dla nauczycieli, dyrektorów i pracowników placówek oświatowych.
1. Pierwsza pomoc. Wprowadzenie do problematyki z uwzględnieniem aspektów medycznych i prawnych.
- zdefiniowanie podstawowych pojęć: pierwsza pomoc, stan zagrożenia zdrowotnego, łańcuch ratunkowy, poszkodowany, operator ratunkowy, ZRM
- wybrane zagadnienia z Ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym
- ochrona prawna przysługująca osobie udzielającej pierwszej pomocy
- problematyka odpowiedzialności karnej w związku z przypadkami nieudzielenia pierwszej pomocy – analiza kompleksowa
- funkcjonowanie krajowego systemu ratownictwa medycznego
2.Minimalizacja ryzyka i działań niepożądanych w związku z udzielaniem pomocy
- ocena warunków sytuacyjnych w miejscu zdarzenia udzielania pomocy przy minimalizacji ryzyka narażenia na niebezpieczeństwo
- Zapoznanie z poszczególnymi rodzajami apteczek
- Zapoznanie z wyposażeniem apteczki
- Zaznajomienie z metodami prawidłowego stosowania środków ochrony celem minimalizacji ryzyka
3. Postępowanie z osobą nieprzytomną
- ocena stanu pacjenta w sytuacjach zagrożenia życia (ocena przytomności, oddechu, krążenia)
- metody postępowania z osobą nieprzytomną
- metody oceny sytuacji w miejscu zdarzenia a procedura wezwania pomocy
4. Informacje o zdarzeniu konieczne dla procesu decyzyjnego podejmowanego przez dyspozytora numeru alarmowego. Resuscytacja krążeniowo- oddechowa
- prawidłowa technika RKO
- warsztaty praktyczne z RKO
- użycie automatycznego defibrylatora- AED
- warsztaty praktyczne z AED.
5. Postępowanie w nagłych przypadkach
- postępowanie w przypadku zakrztuszenia dorosłych i dzieci
- postępowanie w przypadku drgawek, cukrzyca, udar mózgu i zawału serca
- postępowanie we wstrząsie anafilaktycznym
- pierwsza pomoc przy krwotokach, oparzeniach, złamaniach
- zatrucia – zasady prawidłowego podawania leków
- postępowanie w przypadku nagłej utraty świadomości
- instruktaż dotyczący prawidłowego przyjmowania pozycji bezpiecznej
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 19 Rozpoznanie stanów zagrożenia życia i zdrowia. Zasady postępowania na miejscu wypadku czy zdarzenia. | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 19 Przerwa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 09:50 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 19 Resuscytacja krążeniowo-oddechowa. • Rozpoznawanie czynności życiowych: przytomność, oddech, (oznaki krążenia) • Przygotowanie do resuscytacji • Technika zabiegów ratowniczych. | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:50 | Godzina zakończenia 10:35 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 19 Przerwa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:35 | Godzina zakończenia 10:40 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 19 Resuscytacja krążeniowo-oddechowa Ćwiczenia RKO | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:40 | Godzina zakończenia 11:25 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 19 Przerwa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:25 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 19 Zabezpieczenie osoby po resuscytacji i osoby nieprzytomnej | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 19 Przerwa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:20 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 19 Omówienie resuscytacji krążeniowo-oddechowej z wykorzystaniem defibrylatora AED | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 13:50 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 19 Przerwa na lunch | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:50 | Godzina zakończenia 14:35 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 19 Postępowanie doraźne u osób z: Raną i krwotokiem • urazem głowy • urazem gałki ocznej, klatki piersiowej, kręgosłupa • amputacją Wstrząs: • rozpoznanie • pozycja przeciwwstrząsowa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:35 | Godzina zakończenia 15:20 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 19 Przerwa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:20 | Godzina zakończenia 15:25 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 19 Pierwsza pomoc przy złamaniach: • złamanie otwarte i zamknięte oraz: • zwichnięcie • skręcenie • zmiażdżenie • stłuczenie Pierwsza pomoc przy zatruciach i oparzeniach: • termicznych • chemicznych | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:25 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:50 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 19 Przerwa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 16:20 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 19 Pierwsza pomoc przy porażeniu prądem elektrycznym Wychłodzenie, odmrożenie - postępowanie | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:20 | Godzina zakończenia 16:35 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 19 Przerwa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:35 | Godzina zakończenia 16:40 | Liczba godzin 00:05 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 19 Postępowanie w przypadku • zadławienia • zawału serca • epilepsja | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:40 | Godzina zakończenia 17:40 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 19 Przerwa | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 17:40 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:20 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 19 Egzamin | Prowadzący Sebastian Szymanek | Data realizacji zajęć 25-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto240,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto240,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Sebastian Szymanek
(Ratownik Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, instruktor BLS/AED, ACLS Provider, 25 lat doświadczenia w ratownictwie, 20 lat doświadczenia jako instruktor pierwszej pomocy)
Paweł Niczke
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Administratorzy usługi dołożyli wszelkich starań celem minimalizacji rozwiązań przyczyniających się do powstawania śladu węglowego, ukierunkowując metody prowadzenia szkolenia na istotne koncepcje poszanowania surowców pochodzących ze środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem oszczędzania wody i redukcją ilości kart z drukowanymi pomocami naukowymi do niezbędnego minimum – zastępując tradycyjne formy papierowej dystrybucji opracowaniami przesyłanymi drogą elektroniczną, respektując tym samym wytyczne gospodarki ekologicznej, zielonej transformacji, zielonych kompetencji i transformacji cyfrowej. Również materiały piśmiennicze wydane uczestnikom szkolenia pochodzą ze zrównoważonych źródeł recyklingu celem dążenia do minimalizacji negatywnych skutków związanych z długotrwałym i kosztownym procesem unieszkodliwiania materiałów składających się plastiku i tym pochodnych.