Zapobieganie sytuacjom kryzysowym w finansach firm
Zapobieganie sytuacjom kryzysowym w finansach firm
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Finanse i doradztwo finansowe
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Adresatami szkolenia są właścicieli oraz członków zarządów spółek, dyrektorów finansowych, głównych księgowych, menedżerów każdego stopnia, specjalistów ds. controllingu oraz wszystkich osób zainteresowanych tematyką szkolenia.
- Minimalna liczba uczestników7
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji27-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi11
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest wykształcenie praktycznych umiejętności stosowania narzędzi zarządzania finansami, których odpowiednie wykorzystanie zabezpiecza przed powstaniem sytuacji kryzysowych i utratą płynności oraz pozwala ograniczyć ich negatywne skutki. Szkolenie obejmuje dwa główne bloki. Blok pierwszy jest dedykowany planowaniu bezpiecznych strategii finansowych. Blok drugi poświęcony jest monitorowaniu bieżącej, operacyjnej działalności przedsiębiorstwa ukierunkowanej na ograniczenie ryzyka.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Umiejętność stosowania narzędzi zarządzania finansami, których odpowiednie wykorzystanie zabezpiecza przed powstaniem sytuacji kryzysowych i utratą płynności oraz pozwala ograniczyć ich negatywne skutki | Kryteria weryfikacji znajomość planowania i oceny inwestycji z uwzględnieniem czynników finansowych i pozafinansowych; znajomość metod zarządzania ryzykiem, które sprawdzą się zarówno przy strategii rozwoju organicznego jak i poprzez inwestycje | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętność monitorowania bieżącej, operacyjnej działalności przedsiębiorstwa ukierunkowanej na ograniczenie ryzyka erozji rentowności i wpadnięcia w spiralę utraty płynności | Kryteria weryfikacji znajomość narzędzi montowania i zarządzania wartością przedsiębiorstwa ze szczególnym zwróceniem uwagi na strategie zarządzania kapitałem zaangażowanym w biznes;znajomość narzędzi operacyjnego monitorowania rentowności na poziomie klientów, kontraktów, produktów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
BLOK I
Decyzje długoterminowe
1. Wprowadzenie – wyzwania zarządzanie finansami w warunkach niepewności.
2. Przygotowanie planu rozwoju przedsiębiorstwa:
a) wprowadzenie do planowania finansowego, jakie elementy powinien uwzględniać,
b) pozafinansowe narzędzia oceny (model 5 sił Portera, Canvas bussines model, ocena pozycji rynkowej, atrakcyjności rynkowej i prawdopodobieństwa sukcesu strategicznego na podstawie danych niefinansowych).
3. Budżetowanie w warunkach niepewności:
a) budżet jako metoda zarządzania i zapobiegania sytuacją kryzysowym – budżet spółki,
b) zmienność stawek, cen, kursów – narzędzia zarządzania,
c) zarządzanie ryzykami biznesowymi i ich wpływem na parametry finansowe krótko i długoterminowe (w tym np. wahania kursów walutowych, inflacja, zerwanie łańcuchów dostaw, brak dostępności zasobów ludzkich na rynku),
d) wykorzystanie metod symulacyjnych w budżetowaniu,
e) przegląd najlepszych praktyk – kalkulacja cen kontraktu wieloletniego w warunkach niepewności warunków – case study.
4. Budowanie długoterminowych strategii finansowych:
a) tworzenie dynamicznych modeli finansowych i planowanie rozwoju przedsiębiorstwa,
b) budowanie sprawozdań finansowych proforma – przegląd najlepszych praktyk analiza case study,
c) wyznaczanie minimalnej marży granicznej, czyli kiedy wzrost może spowodować problemy finansowe, ile kosztuje wzrost biznesu czy działania, czy stać mnie na rozwój,
d) case study – plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa branży transportowej.
5. Dobór źródeł finansowania rozwoju i inwestycji w warunkach rosnącego kosztu pieniądza:
a) narzędzia kalkulacji kosztu długu w praktyce,
b) ile powinienem zarabiać na tym biznesie – narzędzia kalkulacji kosztu kapitału (Model Gordona, model CAPM) praktyczne źródła informacji – warsztaty,
c) wpływ długu i ryzyka finansowego na wymaganą stopę zwrotu dla inwestora,
d) case study: farmy fotowoltaiczne, inwestycje w nieruchomości, czy przy tym koszcie kredytu da się zarobić?
6. Wymagana stopa zwrotu z inwestycji – przykład: ile powinienem zarabiać na projekcie:
a) źródła informacji do kalkulacji wymaganej stopy zwrotu z inwestycji,
b) miary ryzyka inwestycji a wymagana stopa zwrotu,
c) zadłużenie i ryzyko finansowe a wymagana stopa zwrotu.
7. Planowanie przepływów z inwestycji – przykład:
a) planowanie inwestycji w warunkach niepewności,
b) niepewność stawek, inflacji, kursów w planowaniu inwestycji.
8. Narzędzia oceny inwestycji w warunkach niepewności – praktyczne uwarunkowania:
a) planowanie przepływów z inwestycji – case study: produkcja peletu ze słomy,
b) planowanie inwestycji w warunkach niepewności, niepewność stawek, inflacji, kursów w planowaniu inwestycji,
c) porównywanie projektów o różnym czasie trwania (EACF, EPR, NPV∞),
d) względne decyzje inwestycyjne (indeks rentowności, wskaźnik wartości bieżącej netto).
9. Narzędzia oceny ryzyka inwestycji – przykład:
a) metody scenariuszowe,
b) analizy marginesów bezpieczeństwa, wrażliwości,
c) metody graficzne,
d) metody symulacyjne o ocenie i zarządzaniu ryzykiem inwestowania i planowania rozwoju.
BLOK II
Decyzje krótkoterminowe
1. Dlaczego zysk w zarządzaniu finansami nie jest najważniejszy:
a) narzędzia zarządzania i monitorowania płynności,
b) zarządcze układy raportowania cash flow – analiza case study,
c) monitorowanie stanu długu i kowenantów bankowych.
2. Narzędzia bieżącego monitorowania rentowności przedsiębiorstwa:
a) zarządcze układy prezentowania wyników, analiza case study firma informatyczna, branża budowlana (kontrakt torowe), automotive,
b) raportowanie wyników w perspektywie procesów,
c) raportowanie w perspektywie podmiotowej,
d) rodzajowy rachunek kosztów,
e) zarządcze hierarchie centrów zysków.
3. Monitowanie rentowności klientów, kontraktów, produktów:
a) case study: centrum logistyczne, jak zrestrukturyzowano bazę klientów i poprawiono rentowość przedsiębiorstwa,
b) zasady rozliczania kosztów wspólnych przy pomiarze rentowności,
c) przekształcanie centrów kosztów w wewnętrzne centra zysków – rozliczanie kosztów wspólnych – case study centrum IT,
d) narzędzia graficzne – krzywa wieloryba, banana chart.
4. Integrowanie danych finansowych i biznesowych, czyli wykorzystanie normatywów w zarządzaniu rentownością, Wyznaczanie normatywów kosztowych (koszty maszynogodziny, koszty dostawy, koszty składowania, zasady łączenia danych finansowych i biznesowych – przykład centrum logistycznego).
5. Monitorowanie kosztów niewykorzystanych zdolności produkcyjnych:
a) case study – zakład przetwórstwa odlewów,
b) case study – produkcja mebli.
6. Przygotowanie do renegocjacji kontraktów:
a) wykorzystanie podejścia procesowego w zarządzaniu kosztami,
b) konieczność negocjacji kontraktów w czasach wzrostu cen i stawek – jak się przygotować do Pain Share/Gain Share strategy,
c) przygotowanie kalkulacji kosztów pod model współpracy open book,
d) case study: przygotowanie do renegocjacji kontraktów długoterminowych u międzynarodowego producenta opakowań.
7. Zarządzanie wykorzystaniem kapitału w przedsiębiorstwie – najważniejszy cel finansów:
a) kiedy koncentracja na sprzedaży i zysku doprowadza firmy do bankructwa,
b) narzędzia pomiaru i monitorowania wykorzystania kapitału w przedsiębiorstwie Ekonomiczna wartość dodana (EVA), Stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału (ROIC) –praktyczne uwarunkowania pomiaru,
c) monitorowanie wykorzystania kapitału na poziomie klienta, kontraktu, produktu,
d) przykłady narzędzi raportowania i monitorowania kapitałem szczebel strategiczny i operacyjny – case study multibiznesowa grupa usługowa,
e) narzędzia i strategie zarządzania kapitałem, czyli jak moje decyzje wpływają na kapitał zaangażowany – analiza metod i narzędzi zarządzania kapitałem, przegląd doświadczeń z praktycznych projektów zarządzania kapitałem na szczeblu operacyjnych, case study – ogólnopolski producent artykułów wyposażenia wnętrz, dystrybutor materiałów budowlanych,
f) systemy motywacyjne przeciwdziałające sytuacjom trudnym w przedsiębiorstwie – przegląd najlepszych praktyk.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 078,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 690,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto188,97 PLN
- Koszt osobogodziny netto153,64 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr inż. Michał Kowalski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Autorskie materiały szkoleniowe w formie elektronicznej zostaną udostępnione dzień przed terminem szkolenia.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie przez Uczestnika minimalnych narzędzi sprzętowych i niezbędnych warunków technicznych do udziału w usłudze. Uczestnik zainteresowany skorzystaniem z usługi z dofinansowaniem musi dokonać zapisu na usługę co najmniej 2 dni przed jej rozpoczęciem, z użyciem numeru ID wsparcia. Lista Uczestników zostanie zamknięta przez Usługodawcę na 2 dni przed rozpoczęciem usługi.
Uczestnicy, którzy ukończą usługę otrzymają zaświadczenie o zakończeniu udziału w usłudze w formie elektronicznej.
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
•platforma komunikacyjna – MS Teams.
•wymogi sprzętowe: komputer stacjonarny lub laptop, kamera wbudowana lub na USB, mikrofon, słuchawki lub głośniki,
•system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB,
łącze internetowe minimum 10 kb/s,•link z zaproszeniem na szkolenie zostanie przesłany drogą e-mail na 2 dni przed szkoleniem,
•dołączenie do szkolenia na platformie MS Teams
Informacje dodatkowe
- wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z Internetem
- bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - zajęcia prowadzone "na żywo"
- podczas szkolenia możesz zadawać pytania, na które dostajesz odpowiedź w czasie rzeczywistym
- otrzymujesz certyfikat wydany przez jedną z wiodących firm szkoleniowych w Polsce, uhonorowanej prestiżową nagrodą Plebiscytu Orły Polskiej Przedsiębiorczości jako Firma 20-lecia.
- otrzymujesz bezpłatny dostęp do platformy szkoleniowej przez 6mcy od rozpoczęcia szkolenia
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
•platforma komunikacyjna – MS Teams.
•wymogi sprzętowe: komputer stacjonarny lub laptop, kamera wbudowana lub na USB, mikrofon, słuchawki lub głośniki,
•system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB,
łącze internetowe minimum 10 kb/s,•link z zaproszeniem na szkolenie zostanie przesłany drogą e-mail na 2 dni przed szkoleniem,
•dołączenie do szkolenia na platformie MS Teams