Wczesna diagnoza i wsparcie dzieci z trudnościami rozwojowymi w wieku 5-6 lat
Wczesna diagnoza i wsparcie dzieci z trudnościami rozwojowymi w wieku 5-6 lat
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Identyfikator projektuAkademia HR
- Grupa docelowa usługi
Nauczyciele wychowania przedszkolnego, pedagodzy, psycholodzy pracujący z dziećmi w wieku zerówkowym.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji20-02-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną)
- Liczba godzin usługi40
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w umiejętności i wiedzę potrzebną do skutecznej diagnozy oraz wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi w wieku 5-6 lat. Uczestnicy nauczą się identyfikować wczesne oznaki problemów rozwojowych, stosować adekwatne narzędzia diagnostyczne i implementować strategie wsparcia, które przyczynią się do optymalnego rozwoju dzieci i poprawy ich funkcjonowania w grupie rówieśniczej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozpoznawanie trudności rozwojowych | Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo identyfikuje symptomy trudności rozwojowych w studium przypadków lub podczas symulacji, zgodnie z określonymi standardami diagnostycznymi. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Stosowanie narzędzi diagnostycznych | Kryteria weryfikacji Uczestnik efektywnie wykorzystuje narzędzia diagnostyczne w praktycznych ćwiczeniach, takich jak przeprowadzanie testów rozwojowych, i uzyskuje poprawne wyniki, które odpowiadają normom oceny. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Opracowywanie planów wsparcia | Kryteria weryfikacji Uczestnik tworzy spersonalizowane plany wsparcia dla dzieci z trudnościami rozwojowymi, które są oceniane pod kątem zgodności z najlepszymi praktykami i skutecznością zaproponowanych strategii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Komunikacja z rodzicami i specjalistami | Kryteria weryfikacji Uczestnik skutecznie prezentuje diagnozy i plany wsparcia rodzicom oraz współpracuje z innymi specjalistami, co jest oceniane na podstawie symulacji rozmów i feedbacku od oceniających. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Cel biznesowy
1. Specyficzny (Specific):Celem szkolenia jest podniesienie kompetencji nauczycieli, pedagogów i specjalistów pracujących z dziećmi w wieku 5-6 lat w zakresie wczesnej diagnozy i wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi. Uczestnicy szkolenia będą zdobywać umiejętności w identyfikowaniu problemów rozwojowych, stosowaniu odpowiednich narzędzi diagnostycznych oraz opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych planów wsparcia.
2. Mierzalny (Measurable):
Cel zostanie osiągnięty, jeśli co najmniej 90% uczestników szkolenia ukończy program z pozytywnymi wynikami w zakresie ocen wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności. Efektywność szkolenia będzie również mierzona poprzez ocenę umiejętności w praktycznych symulacjach oraz pozytywną ocenę efektywności w miejscu pracy, co zostanie potwierdzone przez badania satysfakcji uczestników oraz ankiety oceniające wdrożenie nabytych umiejętności w codziennej pracy.
3. Osiągalny (Achievable):
Cel jest osiągalny dzięki zastosowaniu dobrze zaplanowanego programu szkoleniowego, który łączy teoretyczne wykłady z praktycznymi ćwiczeniami oraz symulacjami. Program będzie realizowany przez doświadczonych trenerów i specjalistów, a także będzie dostosowany do potrzeb i poziomu doświadczenia uczestników. Dodatkowo, centrum szkoleniowe będzie zapewniać odpowiednie zasoby i wsparcie techniczne.
4. Realistyczny (Realistic):
Cel jest realistyczny, ponieważ zakłada realizację szkolenia w dobrze wyposażonym ośrodku z odpowiednimi warunkami technicznymi i logistycznymi. Program szkoleniowy jest zaplanowany tak, aby uwzględniał rzeczywiste potrzeby uczestników, bazując na analizie luk kompetencyjnych w zakresie diagnozy i wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi. Realistyczne są również założenia dotyczące liczby uczestników i czasu potrzebnego na ukończenie szkolenia.
5. Terminowy (Timely):
Cel będzie realizowany w określonym czasie, tj. w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia szkolenia. Harmonogram obejmuje cykliczne moduły edukacyjne, testy i praktyczne oceny. Po zakończeniu szkolenia, w ciągu 2 miesięcy zostanie przeprowadzone badanie efektywności, aby ocenić, w jakim stopniu uczestnicy zastosowali zdobyte umiejętności w pracy oraz otrzymane wsparcie w wdrażaniu zmian w praktyce.
Podsumowanie:
Cel biznesowy szkolenia „Wczesna diagnoza i wsparcie dzieci z trudnościami rozwojowymi w wieku 5-6 lat” zakłada, że po ukończeniu programu uczestnicy będą w pełni przygotowani do skutecznego diagnozowania i wspierania dzieci z trudnościami rozwojowymi. Aby osiągnąć ten cel, szkolenie będzie stosować zasady SMART, zapewniając jasne, mierzalne i realistyczne cele, które zostaną osiągnięte w określonym czasie. Regularna ocena postępów uczestników oraz ich satysfakcja będą kluczowe dla oceny skuteczności szkolenia i dalszego rozwoju programu.
Efekt usługi
Efekt usługi: Uczestnicy szkolenia zdobywają umiejętności niezbędne do efektywnej diagnozy i wsparcia dzieci w wieku przedszkolnym z trudnościami rozwojowymi. Dzięki ukończeniu szkolenia są w stanie prawidłowo identyfikować symptomy trudności rozwojowych, stosować odpowiednie narzędzia diagnostyczne, tworzyć indywidualne plany wsparcia oraz skutecznie współpracować z rodzicami i innymi specjalistami. Efektem końcowym jest poprawa jakości wsparcia oferowanego dzieciom, co przekłada się na ich lepszy rozwój i integrację w grupie rówieśniczej.
Kryteria weryfikacji efektu usługi:
-
Ocena umiejętności diagnostycznych:
- Kryterium: Uczestnicy prawidłowo identyfikują i opisują objawy trudności rozwojowych podczas symulacji oraz analiz przypadków.
- Weryfikacja: Sprawdzanie wyników testów teoretycznych oraz ocen praktycznych, w tym ocena poprawności diagnoz przeprowadzanych w symulowanych warunkach.
-
Stosowanie narzędzi diagnostycznych:
- Kryterium: Uczestnicy efektywnie wykorzystują narzędzia diagnostyczne, takie jak testy rozwojowe i kwestionariusze, w praktycznych ćwiczeniach.
- Weryfikacja: Ocena umiejętności w używaniu narzędzi diagnostycznych podczas warsztatów oraz analizowanie wyników tych narzędzi w odniesieniu do standardów diagnostycznych.
-
Opracowywanie planów wsparcia:
- Kryterium: Uczestnicy tworzą spersonalizowane plany wsparcia, które są zgodne z najlepszymi praktykami i skuteczne w teorii.
- Weryfikacja: Przegląd i ocena stworzonych planów wsparcia przez ekspertów, ocena ich kompletności i zgodności z przyjętymi standardami oraz efektywności w praktycznych symulacjach.
-
Komunikacja i współpraca:
- Kryterium: Uczestnicy skutecznie komunikują się z rodzicami i współpracują z innymi specjalistami, prezentując diagnozy i plany wsparcia.
- Weryfikacja: Ocena symulowanych rozmów z rodzicami oraz interakcji z innymi specjalistami, a także analiza feedbacku od uczestników i oceniających w zakresie skuteczności komunikacji i współpracy.
Te kryteria weryfikacji zapewniają, że efekty usługi szkoleniowej są osiągane w praktyce, a umiejętności nabyte przez uczestników są używane skutecznie w codziennej pracy z dziećmi z trudnościami rozwojowymi.
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi szkolenia „Wczesna diagnoza i wsparcie dzieci z trudnościami rozwojowymi w wieku 5-6 lat”:
-
Ocena teoretyczna:
- Metoda: Testy i quizy sprawdzające wiedzę teoretyczną uczestników na temat diagnozy i wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi.
- Potwierdzenie: Wyniki testów, które muszą osiągnąć minimalny próg procentowy (np. 80%) dla potwierdzenia zrozumienia kluczowych koncepcji i narzędzi diagnostycznych.
-
Ćwiczenia praktyczne:
- Metoda: Symulacje i studia przypadków, w których uczestnicy stosują narzędzia diagnostyczne i opracowują plany wsparcia.
- Potwierdzenie: Ocena jakości diagnoz i planów wsparcia przez trenerów, którzy sprawdzają zgodność z przyjętymi standardami i efektywność rozwiązań zaproponowanych przez uczestników.
-
Analiza przypadków:
- Metoda: Przegląd i analiza przypadków dzieci z trudnościami rozwojowymi, które uczestnicy diagnozują i tworzą plany wsparcia.
- Potwierdzenie: Udzielenie oceny przez ekspertów na podstawie poprawności diagnozy, trafności zaproponowanych interwencji i zgodności z najlepszymi praktykami.
-
Symulacje rozmów:
- Metoda: Symulacje rozmów z rodzicami i współpraca z innymi specjalistami, w których uczestnicy prezentują diagnozy i plany wsparcia.
- Potwierdzenie: Ocena skuteczności komunikacji i współpracy przez obserwatorów, którzy oceniają jasność przekazu, umiejętności interpersonalne i efektywność współpracy w praktycznych scenariuszach.
-
Feedback i ocena realizacji w praktyce:
- Metoda: Ankiety i wywiady z uczestnikami, ich przełożonymi oraz rodzicami dzieci, w celu oceny, jak umiejętności zdobyte podczas szkolenia są wdrażane w codziennej pracy.
- Potwierdzenie: Analiza wyników ankiet oraz raportów oceniających zastosowanie nabytych umiejętności w praktyce oraz wpływ na efektywność wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi.
-
Raporty z realizacji:
- Metoda: Regularne raportowanie postępów i wyników wdrożenia planów wsparcia w rzeczywistych sytuacjach.
- Potwierdzenie: Przegląd raportów, które dokumentują zastosowanie zdobytych umiejętności i efektywność działań w codziennej praktyce pracy z dziećmi.
Te metody pozwalają na kompleksowe potwierdzenie, że uczestnicy szkolenia osiągnęli zamierzone efekty usługi, zarówno poprzez ocenę teoretyczną, jak i praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Wprowadzenie do szkolenia
- Tematyka:
- Powitanie uczestników.
- Przedstawienie celów szkolenia i harmonogramu.
- Krótkie omówienie problematyki trudności rozwojowych w grupie wiekowej 5-6 lat.
2. Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku 5-6 lat
- Tematyka:
- Omówienie norm rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym: rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy.
- Identyfikacja potencjalnych trudności w poszczególnych obszarach rozwoju.
- Znaczenie wczesnej diagnozy dla dalszego rozwoju dziecka.
- Forma pracy:
- Prezentacja multimedialna.
- Dyskusja w grupach na temat obserwacji dzieci w codziennej pracy.
3. Wczesna diagnoza trudności rozwojowych u dzieci w wieku 5-6 lat
- Tematyka:
- Narzędzia i metody diagnozy: obserwacja, wywiady, kwestionariusze.
- Wczesne symptomy trudności w rozwoju mowy, motoryki, relacji społecznych i emocji.
- Rola nauczyciela i współpraca z innymi specjalistami (pedagogiem, psychologiem, logopedą).
- Case study: Przykłady diagnozy trudności rozwojowych.
- Forma pracy:
- Prezentacja metod diagnostycznych.
- Ćwiczenia praktyczne: Analiza przypadków dzieci z trudnościami.
4. Strategie wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi
- Tematyka:
- Tworzenie indywidualnych planów wspierających rozwój dzieci.
- Techniki pracy z dziećmi z trudnościami w zakresie mowy, motoryki, rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego.
- Adaptacja środowiska przedszkolnego do potrzeb dzieci z trudnościami.
- Przykłady skutecznych interwencji i narzędzi wspierających.
- Forma pracy:
- Warsztaty: Opracowywanie indywidualnych planów wsparcia.
- Dyskusja w grupach: Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.
5. Współpraca z rodzicami i specjalistami w procesie wspierania dziecka
- Tematyka:
- Rola rodziców w procesie wspierania dziecka z trudnościami.
- Skuteczne formy komunikacji z rodzicami na temat trudności rozwojowych dziecka.
- Współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi specjalistami.
- Przykłady wspólnych działań na rzecz dziecka.
- Forma pracy:
- Prezentacja technik komunikacji i współpracy.
- Ćwiczenia praktyczne: Symulacja rozmów z rodzicami.
6. Podsumowanie i zakończenie szkolenia
- Tematyka:
- Podsumowanie kluczowych zagadnień szkolenia.
- Pytania i odpowiedzi.
- Wręczenie certyfikatów uczestnictwa.
- Zakończenie szkolenia.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Wprowadzenie do szkolenia | Prowadzący Natalia Gumińska | Data realizacji zajęć 01-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Charakterystyka rozwoju dzieci w wieku 5-6 lat | Prowadzący Natalia Gumińska | Data realizacji zajęć 15-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Wczesna diagnoza trudności rozwojowych u dzieci w wieku 5-6 lat | Prowadzący Natalia Gumińska | Data realizacji zajęć 29-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Strategie wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi | Prowadzący Natalia Gumińska | Data realizacji zajęć 05-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Współpraca z rodzicami i specjalistami w procesie wspierania dziecka | Prowadzący Natalia Gumińska | Data realizacji zajęć 19-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Podsumowanie i zakończenie szkolenia | Prowadzący Natalia Gumińska | Data realizacji zajęć 26-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 05:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt usługi brutto2 500,00 PLN
- Koszt usługi netto2 500,00 PLN
- Koszt godziny brutto62,50 PLN
- Koszt godziny netto62,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Natalia Gumińska
Stypendystka w Anderson Center for Autism w Nowym Jorku. Autorka wielu publikacji krajowych i zagranicznych, prelegentka licznych konferencji krajowych i międzynarodowych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników szkolenia „Wczesna diagnoza i wsparcie dzieci z trudnościami rozwojowymi w wieku 5-6 lat” (do wyboru):
-
Podręcznik szkoleniowy:
- Opis: Kompendium teoretyczne i praktyczne, zawierające kluczowe informacje na temat diagnozy i wsparcia dzieci z trudnościami rozwojowymi. Zawiera definicje, teorie rozwoju, opisy narzędzi diagnostycznych, oraz strategie wsparcia.
- Cel: Umożliwia uczestnikom przyswojenie podstawowej wiedzy i stanowi źródło odniesienia podczas i po szkoleniu.
-
Przewodnik po narzędziach diagnostycznych:
- Opis: Szczegółowy opis różnych narzędzi diagnostycznych, w tym testów rozwojowych, kwestionariuszy i ankiety. Zawiera instrukcje, jak prawidłowo stosować i interpretować wyniki tych narzędzi.
- Cel: Ułatwia efektywne wykorzystanie narzędzi diagnostycznych w praktyce, zapewniając jasne instrukcje i przykłady.
-
Zestaw ćwiczeń i symulacji:
- Opis: Materiały do praktycznych ćwiczeń, takich jak studia przypadków, symulacje diagnoz i planów wsparcia. Zawiera także scenariusze do symulacji rozmów z rodzicami i współpracy z innymi specjalistami.
- Cel: Pozwala uczestnikom na praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności w realistycznych warunkach, co wspiera rozwijanie umiejętności praktycznych.
-
Plany wsparcia i przykłady:
- Opis: Wzory i przykłady planów wsparcia dla dzieci z trudnościami rozwojowymi. Zawiera struktury planów, cele interwencji, metody oraz oceny efektywności.
- Cel: Pomaga uczestnikom w tworzeniu spersonalizowanych planów wsparcia, bazując na gotowych przykładach i sprawdzonych praktykach.
-
Materiały wideo:
- Opis: Nagrania wideo z wykładami, symulacjami i sesjami praktycznymi. Mogą obejmować prezentacje ekspertów, przykłady dobrych praktyk oraz analizy przypadków.
- Cel: Umożliwia uczestnikom przyswojenie materiału w formie wizualnej, co wspiera lepsze zrozumienie i utrwalenie wiedzy.
-
Zasoby online:
- Opis: Dostęp do platformy e-learningowej z dodatkowymi materiałami, takimi jak artykuły, bazy danych narzędzi diagnostycznych, oraz forum dyskusyjne dla uczestników.
- Cel: Umożliwia uczestnikom kontynuowanie nauki i wymianę doświadczeń po zakończeniu szkolenia, zapewniając dostęp do bieżących informacji i wsparcia.
-
Ankiety i formularze oceny:
- Opis: Formularze do oceny wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności uczestników, a także narzędzia do zbierania feedbacku o szkoleniu.
- Cel: Pomaga w ocenie efektywności szkolenia oraz w identyfikacji obszarów wymagających poprawy, a także w monitorowaniu postępów uczestników.
-
Listy kontrolne i arkusze robocze:
- Opis: Narzędzia do samodzielnego oceniania postępów i planowania działań, w tym listy kontrolne do oceny umiejętności diagnostycznych i planów wsparcia.
- Cel: Ułatwia uczestnikom organizację pracy i monitorowanie osiągnięć, wspierając systematyczne podejście do diagnozy i wsparcia.
Te materiały wspierają uczestników szkolenia na każdym etapie procesu nauki, zapewniając zarówno teoretyczne podstawy, jak i praktyczne narzędzia do skutecznego diagnozowania i wspierania dzieci z trudnościami rozwojowymi.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne szkolenia w Euro-Doradztwo:
-
Sprzęt multimedialny:
- Sale wykładowe są wyposażone w wysokiej jakości projektory, tablice interaktywne i systemy nagłośnienia, co umożliwia efektywne przeprowadzanie prezentacji oraz interaktywnych wykładów. Uczestnicy mają dostęp do komputerów i tabletów z najnowszymi aplikacjami edukacyjnymi.
-
Łącze internetowe:
- Centrum dysponuje szybkim, stabilnym łączem internetowym, co zapewnia płynny dostęp do zasobów online, narzędzi edukacyjnych oraz platform e-learningowych. Internet jest dostępny we wszystkich salach i przestrzeniach wspólnych.
-
Przestrzeń dydaktyczna:
- Sale są przestronne, klimatyzowane i dobrze oświetlone. Meble są ergonomiczne, zapewniające komfort podczas długotrwałych zajęć. W salach znajdują się również tablice suchościeralne i flipcharty, co wspiera interaktywne nauczanie.
-
Symulacje i warsztaty:
- Centrum posiada specjalnie przystosowane pomieszczenia do symulacji zajęć i warsztatów praktycznych. Przestrzeń ta jest urządzona jak typowa sala przedszkolna, z odpowiednim wyposażeniem dydaktycznym.
-
Wsparcie techniczne:
- Na miejscu dostępny jest zespół wsparcia technicznego, który pomaga w razie problemów z sprzętem i zapewnia bieżące wsparcie podczas trwania szkolenia.
-
Bezpieczeństwo i dostępność:
- Budynek jest w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, z windami i rampami. W budynku zapewniono także odpowiednie warunki sanitarno-higieniczne, w tym dostęp do środków dezynfekcyjnych.
-
Strefa relaksu:
- Centrum oferuje strefę relaksu z wygodnymi fotelami oraz automatem z napojami i przekąskami, co umożliwia uczestnikom odpoczynek i regenerację sił podczas przerw.
Te warunki techniczne zapewniają komfort i efektywność szkolenia, wspierając zarówno naukę teoretyczną, jak i praktyczne ćwiczenia.