Nauczanie języka polskiego jako obcego - studia podyplomowe
Nauczanie języka polskiego jako obcego - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaJęzyki / Języki europejskie
- Grupa docelowa usługi
Studia są adresowane do pracujących w polskich szkołach nauczycieli języka polskiego i nauczycieli języków obcych pracujących z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem migracyjnym, a także do osób chcących zdobyć wiedzę i umiejętności w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego dorosłych. Absolwenci studiów mogą również wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w pracy dydaktycznej za granicą (na lektoratach w zagranicznych uczelniach, w szkołach i ośrodkach polonijnych)
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji06-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi360
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
potwierdza przygotowanie uczestników do prowadzenia lekcji, kursów i szkoleń z języka polskiego jako obcego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Absolwent definiuje w pogłębionym stopniuelementy gramatyki języka polskiego, jego kategorie gramatyczne oraz odmiany. | Kryteria weryfikacji wymienia elementy gramatyki języka polskiego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wyjaśnia znaczenie podstawowych kategorii gramatycznych | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji przedstawia przykłady różnych odmian języka polskiego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu wymienia elementy gramatyki języka polskiego, jego kategoriegramatyczne oraz odmiany. | Kryteria weryfikacji definiuje elementy gramatyki języka polskiego | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji przedstawia kategoriegramatyczne oraz odmiany języka polskiego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent w pogłębionym stopniu wymienia zagadnieniadotyczące metodyki i dydaktyki nauczania języka polskiego jako obcego | Kryteria weryfikacji potrafi wyczerpująco i trafnie wskazać kluczowe zagadnienia metodyczne i dydaktyczne, takie jak: podejścia do nauczania języków obcych (np. komunikacyjne, kognitywne, gramatyczno-tłumaczeniowe), etapy nauczania, techniki pracy z różnymi grupami wiekowymi i poziomami zaawansowania, dobór materiałów autentycznych itp. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji potrafi powiązać omawiane zagadnienia metodyczne z konkretnymi przykładami zastosowania w praktyce dydaktycznej (np. dobór technik pracy z tekstem, strategii rozwijania sprawności językowych, sposobów oceniania postępów ucznia). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wykazuje się znajomością współczesnych koncepcji nauczania języka polskiego jako obcego, opartych na aktualnych badaniach (np. podejście zadaniowe, indywidualizacja nauczania, wykorzystanie nowych technologii, podejście interkulturowe). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu wskazuje miejsce języka i kultury polskiej naświecie. Definiuje rolę języka ojczystego w nauczaniu języka polskiego jako obcego. | Kryteria weryfikacji potrafi omówić status języka polskiego na świecie (np. jako języka ojczystego, drugiego, obcego, dziedziczonego). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji omawia wpływ języka ojczystego na proces przyswajania języka polskiego (zarówno pozytywny – transfer pozytywny, jak i negatywny – interferencje) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wskazuje sposoby budowania mostów kulturowych i językowych w pracy z uczniami o zróżnicowanym tle językowym i kulturowym | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu stosuje programy, metody i podręcznikiprzeznaczone do nauczania kultury polskiej jako obcej. Określa pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej. | Kryteria weryfikacji stosuje programy, metody i podręcznikiprzeznaczone do nauczania kultury polskiej jako obcej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wskazuje konkretne programy i podręczniki przeznaczone do nauczania kultury polskiej cudzoziemcom | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji dobiera metody dydaktyczne odpowiednie do celów kulturowych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji potrafi dostosować materiały do poziomu językowego i kulturowego odbiorcy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu podkreśla znaczenie nauczaniacudzoziemców literatury polskiej oraz historii Polski. | Kryteria weryfikacji potrafi wskazać, dlaczego literatura i historia są istotne w kształtowaniu kompetencji kulturowej i interkulturowej ucznia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji wskazuje, że znajomość polskiego dziedzictwa kulturowego ułatwia zrozumienie języka, mentalności i kontekstu społecznego | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu objaśnia sposoby zastosowaniareguł gramatycznych w procesie nauczania języka polskiego jako obcego. Planuje i prowadzi zajęcia w zakresie gramatyki na wszystkich poziomach nauczania. | Kryteria weryfikacji objaśnia sposoby zastosowaniareguł gramatycznych w procesie nauczania języka polskiego jako obcego | Metoda walidacji Prezentacja |
Kryteria weryfikacji planuje ipoprowadza zajęcia w zakresie gramatyki na wszystkich poziomach nauczania. | Metoda walidacji Prezentacja | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu dobiera metody nauczania, środkidydaktyczne dla uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych. Dostosowuje program nauczania do potrzeb uczniów w zależności od poziomu ich wiedzy oraz pochodzenia. Korzysta z procesu oceniania do efektywnej pracy z uczniami. | Kryteria weryfikacji stosuje metody nauczania, środkidydaktyczne dla uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych | Metoda walidacji Prezentacja |
Kryteria weryfikacji dostosowuje program nauczania dopotrzeb uczniów w zależności od poziomu ich wiedzy oraz pochodzenia | Metoda walidacji Prezentacja | |
Kryteria weryfikacji korzysta z procesuoceniania do efektywnej pracy z uczniami | Metoda walidacji Prezentacja | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu przygotowuje scenariusz zajęć,opracowuje materiały oraz przeprowadza zajęcia z języka polskiego jako obcego w grupach osób w różnym wieku i na różnych poziomach zaawansowania. | Kryteria weryfikacji sprawnie realizuje zaplanowane zajęcia, dostosowując tempo pracy, język instrukcji i poziom trudności do grupy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji stosuje różnorodne metody i techniki aktywizujące uczniów (gry językowe, praca w parach/grupach, dialogi, burza mózgów, elementy dramy) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji reaguje na bieżące potrzeby grupy (np. zmęczenie, niezrozumienie tematu, zróżnicowanie poziomów) i elastycznie modyfikować przebieg zajęć | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu wykorzystuje posiadaną wiedzęi rozwiązuje problemy, które powstają w procesie nauczania oraz wykonuje zadania typowe dla nauczyciela języka polskiego jako obcego. | Kryteria weryfikacji wykorzystuje znajomość metodyki, dydaktyki, psycholingwistyki i glottodydaktyki w planowaniu i prowadzeniu zajęć | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji integruje wiedzę z zakresu kultury, gramatyki, leksyki, fonetyki oraz realiów społeczno-kulturowych Polski w procesie nauczania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu planuje i realizuje własneuczenie się przez całe życie i ukierunkowuje w tym zakresie innych. | Kryteria weryfikacji samodzielnie wyznacza cele edukacyjne i zawodowe oraz określa etapy ich realizacji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji dokonuje samooceny i refleksji nad własnymi kompetencjami oraz wyciągać z niej wnioski do dalszego działania | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent w zaawansowanym stopniu komunikuje się z otoczeniem zużyciem specjalistycznej terminologii. | Kryteria weryfikacji posługuje się poprawnie pojęciami z zakresu glottodydaktyki, lingwistyki, dydaktyki oraz pedagogiki | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji formułuje wypowiedzi pisemne o charakterze profesjonalnym, np. konspekty zajęć, raporty z praktyk, opinie metodyczne, opisy przypadków | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Absolwent odpowiedzialnie pełnienirolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej. | Kryteria weryfikacji zna i stosuje zasady etyki zawodowej nauczyciela | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji sumiennie wykonuje powierzone zadania dydaktyczne i organizacyjne | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Zajęcia będą prowadzone przez wykładowców – praktyków z wieloletnim doświadczeniem.
Forma studiów: zdalna w czasie rzeczywistym za pośrednictwem platformy Mikrosoft Teams
Program studiów podyplomowych "Nauczanie języka polskiego jako obcego"
Studia podyplomowe z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego w sposób teoretyczny i praktyczny przygotowują słuchaczy do prowadzenia lekcji, kursów i szkoleń z języka polskiego jako obcego. Program kształcenia obejmuje zagadnienia z metodyki i dydaktyki prowadzenia zajęć nauczania języka obcego. Słuchacze studiów zapoznają się z nowoczesnymi narzędziami i metodami w nauczaniu języka polskiego, poznają jak budować pozytywne relacje z uczniami i motywować je do nauki. W ramach kursu uczestnicy studiów podyplomowych odbywają praktyki zawodowe w wymiarze 60 godzin, za które są przyznane 4 punkty ECTS. Praktyki mogą być realizowane w szkołach językowych oraz uczelniach, przy których są prowadzone szkoły języka polskiego jako obcego.
Program studiów podyplomowych zawiera zajęcia praktyczne, między innymi: warsztaty z fonetyki i wymowy języka polskiego, kulturoznawstwa, dydaktyki nauczania języków obcych dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych i starszych. Podczas studiów podyplomowych słuchacze poznają nowe technologię, gry i zabawy dydaktyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Studia mają na celu również wykształcenie u słuchaczy świadomości i wrażliwości na różnorodność kulturową uczniów oraz umiejętności integrowania elementów kultury polskiej w proces nauczania języka, co pomaga w budowaniu pełniejszego obrazu kontekstu językowego.
Absolwent studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego jest profesjonalistą dobrze przygotowanym do efektywnego i nowoczesnego nauczania tego języka. Posiada podstawy teoretyczne oraz praktyczne umiejętności, które pozwalają mu sprostać wyzwaniom pracy nauczyciela języka polskiego dla obcokrajowców.
I. Moduł kierunkowy:
I semestr
- Elementy fonetyki i wymowy języka polskiego - 20 godzin;
- Elementy kulturoznawstwa na lekcjach języka polskiego - 15 godzin;
- Gramatyka funkcjonalna języka polskiego - 25 godzin;
- Podstawy dydaktyki języków obcych - 15 godzin;
- Dydaktyka języków obcych dzieci i młodzieży - 20 godzin;
- Nauczanie języka polskiego jako obcego na tle polskiego systemu szkolnictwa - 10 godzin;
- Metodyka nauczania podsystemów językowych - gramatyka, słownictwo - 30 godzin;
- Komunikacja społeczna i interpersonalna nauczyciela - 10 godzin;
- Elementy językoznawstwa na lekcjach języka polskiego - 20 godzin;
- Elementy literaturoznawstwa, historii i wiedzy o Polsce na lekcji języka polskiego - 20 godzin;
II semestr
- Gramatyka komunikacyjna języka polskiego - 30 godzin;
- Komunikacja międzykulturowa na lekcjach języka polskiego jako obcego - 30godzin;
- Metodyka nauczania sprawności językowych - słuchanie, czytanie, pisanie - 30 godzin;
- Dydaktyka języków obcych dorosłych i osób starszych - 30 godzin;
- Elementy psycholingwistyki - 10 godzin;
- Nowe technologie, gry i zabawy dydaktyczne w nauczaniu j. polskiego jako obcego 20 godzin;
- Teoria akwizycji języków obcych - 15 godzin;
- Praktyka zawodowa - 60 godzin;
II. Moduł dyplomowy
- Seminarium dyplomowe - 10 godzin;
- Praca dyplomowa - 25 godzin.
Forma studiów: zdalna w czasie rzeczywistym
Czas trwania: 2 semestry
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 360 (w tym 60 godzin zajęć teoretycznych i 300 godzin zajęć praktycznych)
Liczba punktów ECTS - 35 punktów
Zajęcia odbywają się w sobotę i w niedzielę w godz. 9.00-15.00
Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zawierają dwie przerwy po 10 minut oraz jedną 30 minutową. Przerwy nie są wliczane w czas trwania usługi rozwojowej.
Liczba godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych.
Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony 7 dni przed rozpoczęciem zajęć.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów, które uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami.
Walidacja: każdy przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę lub egzaminem, w 2 semestrze przewidziane jest napisanie pracy dyplomowej.
W trakcie trwania usługi rozwojowej zostanie przeprowadzona weryfikacja postępów oraz ocena osiągnięcia efektów uczenia się w formie testów.
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z przepisami, jakie zostały określone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 19,31 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 19,31 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr Oliwia Tarasewicz-Gryt
mgr Marek Runiewicz
dr Beata Rynkiewicz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych uzyskają od prowadzących materiały dydaktyczne: opracowania autorskie, skrypty, prezentacje. Materiały są rzygotowywane do każdych zajęć przez prowadzących oraz przesyłane w formie elektronicznej na adres e-mail uczestnika studiów podyplomowych.
Warunki uczestnictwa
Uczestnikiem studiów podyplomowych może zostać każda osoba z wykształceniem wyższym(licencjackim, inżynierskim lub magisterskim). O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Informacje dodatkowe
Szczegółowe informacje dostępne na stronie:
https://akademia-kans.edu.pl/studia-podyplomowe/nauczanie-jezyka-polskiego-jako-obcego/
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Platforma Microsoft Teams (aplikacja desktopowa lub uruchamiana w przeglądarce internetowej). Minimalne wymagania dla aplikacji desktopowej dla komputera PC z systemem Windows: Procesor minimum 1.1 Ghz lub szybszy, dwa rdzenie. Pamięć: 4.0 GB RAM. Dysk twardy: minimum 3 GB dostępnej pamięci. Monitor: minimalna rozdzielczość 1024x768. System operacyjny: Windows 10, Windows 11. Wideo: kamera USB 2.0 z mikrofonem, Minimalne wymagania dla aplikacji Teams dla komputera Mac: Procesor: Intel Core Duo. Pamięć: 4 GB RAM, Dysk twardy: minimum 1.5 GB dostępnego miejsca, Monitor: rozdzielczość 1280x80, System operacyjny: macOS w jednej z trzech najnowszych wersji. Wideo: kompatybilna kamera internetowa z mikrofonem. Minimalne wymagania dla aplikacji Teams na urządzenia mobilne: Android: tablet lub telefon z systemem Android: jedna z 3 ostatnich wersji systemu Android. Telefon lub tablet z systemem iOS: limitowane do dwóch ostatnich najnowszych wersji systemu iOS. Wymagania dotyczące uruchomienia aplikacji w przeglądarce internetowej: wspierane przeglądarki: Microsoft Edge, Google Chrome, Safari 15+, Wymagania dotyczące łącza internetowego: minimum 2 Mbps download/upload.