Psychologiczna Diagnostyka Kliniczna
Psychologiczna Diagnostyka Kliniczna
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Program Psychologiczna Diagnostyka Kliniczna przygotowany jest z myślą o osobach, które zajmują, bądź będą zajmować się osobami potrzebującymi pomocy w zakresie psychologii.
Zgodnie z treścią rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. zawód Psycholog kliniczny wpisany został do klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Umieszczony został w następującej strukturze:
2 – SPECJALIŚCI
2634 – Psycholodzy i pokrewni
263403 – Psycholog klinicznyDz.U. 2014 poz. 1145
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji01-10-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi144
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów Psychologiczna Diagnostyka Kliniczna jest nabycie przez słuchaczy praktycznych umiejętności w stosowaniu klinicznych metod diagnozy psychologicznej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się rozszerzanie i pogłębianie wiedzy w zakresie diagnostyki klinicznej,przekazanie zasad stosowania metod diagnozy wykorzystywanymi najczęściej w praktyce klinicznej – metody niestandaryzowane (wywiad, obserwacja), standaryzowane (testy psychologiczne, próby neuropsychologiczne), nabycie umiejętności w zakresie planowania i realizowania procesu diagnostycznego oraz formułowania pisemnych opinii i orzeczeń będących wynikiem procesu diagnostycznego. | Kryteria weryfikacji Warunkiem ukończenia jest: 80% obecności na zajęciach, aktywne uczestniczenie w zorganizowanych zajęciach oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu końcowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Teoretyczne podstawy psychologicznej diagnozy klinicznej
- Kryteria normy i patologii w diagnostyce psychologicznej
- Modele psychologicznej diagnozy klinicznej (nozologiczny, funkcjonalny, interakcyjny)
- Czynniki wpływające na przebieg i wynik diagnozy klinicznej
- Znaczenie swobodnych i standaryzowanych metod diagnozy,
- Przebieg procesu diagnostycznego: konceptualizacja problemu, stawianie hipotez diagnostycznych, weryfikacja hipotez diagnostycznych, komunikowanie wyniku diagnozy
- Etyczne aspekty psychologicznej diagnostyki klinicznej
- Specyfika diagnostyki psychologicznej w różnych działach praktyki klinicznej: diagnostyka zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania człowieka dorosłego, diagnostyka zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży, diagnostyka neuropsychologiczna, diagnostyka psychologiczna u chorych somatycznie, diagnostyka psychologiczna u osób uzależnionych.
2. Niestandaryzowane metody diagnozy klinicznej: wywiad i obserwacja – warsztat
- Zakres treściowy wywiadu klinicznego; dostosowanie treści wywiadu do problemu pacjenta
- Wywiad swobodny i wywiad ustrukturalizowany,
- Techniki prowadzenia wywiadu klinicznego (techniki zadawania pytań, aktywne słuchanie i okazywanie akceptacji, parafrazowanie i klaryfikowanie, wykorzystywanie ciszy, wychwytywanie problemu, interpretacja, konfrontowanie),
- Dynamika relacyjna podczas wywiadu klinicznego,
- Formułowanie i weryfikowanie hipotez diagnostycznych w trakcie wywiadu klinicznego
- Źródła danych w obserwacji psychologicznej, ich znaczenie i interpretacja
- Skale obserwacyjne
- Analiza wiarygodności danych pochodzących z wywiadu i obserwacji.
3. Metody standaryzowane w diagnozie klinicznej
- Wymogi psychometryczne i praktyczne stawiane testom psychologicznym stosowanym w praktyce klinicznej
- Wyniki ilościowe i interpretacja ilościowa a interpretacja kliniczna
- Testy przesiewowe i testy do pogłębionej diagnostyki klinicznej
- Ocena wiarygodności danych pochodzących z badania testowego
- Najważniejsze testy psychologiczne stosowane w praktyce klinicznej i ich specyfika (skale inteligencji, testy pamięci, kwestionariusze osobowości normatywnej, kwestionariusze osobowości patologicznej, kwestionariusze wybranych aspektów osobowości, metody projekcyjne, inwentarze objawów)
- Ocena wartości psychometrycznej i klinicznej narzędzi testowych. Wybór narzędzi testowych w procesie diagnostycznym
4. Diagnostyka procesów poznawczych: inteligencja
- Problematyka pomiaru inteligencji u człowieka – wprowadzenie
- Skala Inteligencji Wechslera dla Dorosłych (WAIS-R) – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci (WISC-R) – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Zastosowania skal inteligencji dla celów diagnostyki klinicznej – analiza przypadków (diagnostyka niepełnosprawności intelektualnej u dzieci, diagnostyka parcjalnych deficytów rozwojowych, diagnostyka funkcjonowania poznawczego przy podejrzeniu zespołu)
5. Diagnostyka procesów poznawczych: pamięć i uwaga
- Problematyka pomiaru funkcji pamięciowych – wprowadzenie
- Skala Pamięci Choynowskiego – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Test Pamięci Wzrokowej Bentona – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Kalifornijski Test Uczenia się Językowego – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- D2-test do Badania Uwagi – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Zastosowania testów pamięci i uwagi dla celów diagnostyki klinicznej – analiza przypadków
6. Diagnostyka neuropsychologiczna
- Problematyka diagnozy neuropsychologicznej – wprowadzenie
- Metody oceny globalnego statusu poznawczego
- Ocena funkcji językowych
- Ocena funkcji płata czołowego
- Ocena gnozji i praksji
- Zastosowania testów neuropsychologicznych – analiza przypadków
7. Diagnostyka osobowości
- Problematyka pomiaru osobowości – wprowadzenie
- Pomiar osobowości w ujęciu modelu Wielkiej Piątki: NEO-FFI i NEO-PI-R – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Pomiar obrazu siebie: Test Przymiotnikowy ACL – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Pomiar osobowości patologicznej: Test MMPI-II – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Ocena osobowości za pomocą technik projekcyjnych: Test Zdań Niedokończonych – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Zastosowania testów osobowości w diagnozie klinicznej – analiza przypadków
8. Diagnostyka psychologiczna u osób chorych somatycznie
- Cele i zakres diagnostyki psychologicznej w chorobach somatycznych
- Metody pomiaru poczucia jakości życia
- Skala Oceny Własnej Choroby – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Skala Akceptacji Życia z Chorobą – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Kwestionariusz Osobowości Silnej Immunologicznie – technika badania, obliczanie wyników i interpretacja
- Pomiar zachowań i przekonań zdrowotnych
- Metody pomiaru bólu
- Diagnostyka psychologiczna u osób chorych somatycznie – studia przypadków.
9. Diagnostyka seksuologiczna
- Wprowadzenie do diagnostyki seksuologicznej
- Wywiad seksuologiczny
- Metody oceny satysfakcji seksualnej
- Metody oceny dysfunkcji seksualnych
- Psychologiczna diagnostyka zaburzeń identyfikacji płciowej
- Metody oceny zaburzeń preferencji seksualnych
- Metody diagnostyczne w ocenie traum seksualnych
- Diagnostyka seksuologiczna – studia przypadków
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 Teoretyczne podstawy psychologicznej diagnozy klinicznej | Data realizacji zajęć 19-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Teoretyczne podstawy psychologicznej diagnozy klinicznej | Data realizacji zajęć 20-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 Diagnostyka seksuologiczna | Data realizacji zajęć 16-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Diagnostyka seksuolgiczna | Data realizacji zajęć 17-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Standaryzowane i niestanaryzowane metody diagnozy klinicznej: wywiad i obserwacja - warsztat I | Data realizacji zajęć 07-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Standaryzowane i niestanaryzowane metody diagnozy klinicznej: wywiad i obserwacja - warsztat I | Data realizacji zajęć 08-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 Standaryzowane i niestanaryzowane metody diagnozy klinicznej: wywiad i obserwacja - warsztat II | Data realizacji zajęć 18-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Standaryzowane i niestanaryzowane metody diagnozy klinicznej: wywiad i obserwacja - warsztat II | Data realizacji zajęć 19-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Diagnostyka psychologiczna u osób chorych somatycznie | Data realizacji zajęć 25-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Diagnostyka psychologiczna u osób chorych somatycznie | Data realizacji zajęć 26-01-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Diagnostyka neuropsychologiczna | Data realizacji zajęć 08-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Diagnostyka neuropsychologiczna | Data realizacji zajęć 09-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 Diagnostyka osobowości | Data realizacji zajęć 15-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Diagnostyka osobowości | Data realizacji zajęć 16-03-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Diagnostyka osobowości (analiza przypadków) | Data realizacji zajęć 12-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 Diagnostyka procesów emocjonalnych i afektywnych (I) | Data realizacji zajęć 13-04-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Diagnostyka procesów poznawczych: inteligencja | Data realizacji zajęć 17-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Diagnostyka procesów poznawczych: inteligencja | Data realizacji zajęć 18-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 500,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 500,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto31,25 PLN
- Koszt osobogodziny netto31,25 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały udpostępniane przez wykładowców
Warunki uczestnictwa
Złożenie całej dokumetacji rekrutacyjnej w Kolegium Kształcenia Podyplomowego Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami