Rewolucja w opakowaniach. Nowe obowiązki w 2024 i od 2025 roku – wymagania SUP, w tym system kaucyjny, rozporządzenie unijne PPWR
Rewolucja w opakowaniach. Nowe obowiązki w 2024 i od 2025 roku – wymagania SUP, w tym system kaucyjny, rozporządzenie unijne PPWR
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierujemy do:
- prowadzących jednostki handlu detalicznego, hurtowego i sprzedających przez internet
- jednostek gastronomicznych i sprzedających za pomocą automatów vendingowych
- producentów, dystrybutorów i importerów opakowań
- producentów produktów w opakowaniach i ich importerów
- hurtowni produktów i opakowań
- branży HORECA, restauracji, barów, sprzedających żywność na wynos
- gospodarujących odpadami
- specjalistów ds. ochrony środowiska
- pracowników Urzędów Marszałkowskich
- pracowników Inspekcji Handlowej
- osób zajmujących się kwestiami środowiskowymi oraz sporządzających sprawozdania środowiskowe
- pracowników biur księgowych
Wiedza wstępna oraz doświadczenie nie są wymagane.
ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PEŁNĄ OFERTĄ SZKOLEŃ Z OBSZARU: Ochrona środowiska, odpady, wszystkie szkolenia mają możliwość dofinansowania: https://www.jgt.pl/szkolenia-otwarte,ochrona-srodowiska.html
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji21-08-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa "Rewolucja w opakowaniach. Nowe obowiązki w 2024 i od 2025 roku – wymagania SUP, w tym system kaucyjny, rozporządzenie unijne PPWR" przygotowuje do samodzielnego wdrażania i realizacji nowych przepisów dotyczących gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, w tym wymagań Single-Use Plastics (SUP) oraz systemu kaucyjnego, jak również projektowania opakowań zgodnie z rozporządzeniem unijnym PPWR.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia kluczowe przepisy dotyczące opakowań i odpadów opakowaniowych | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje kluczowe przepisy wprowadzone w 2023 roku, charakteryzuje wymagania Single-Use Plastics (SUP), opisuje zasady systemu kaucyjnego obowiązujące od 2025 roku, omawia rozporządzenie unijne PPWR dotyczące ekoprojektowania opakowań. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ I:
1. Wprowadzanie towarów w opakowaniach – Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi po najnowszych zmianach – opłata produktowa
• Podstawy prawne – najważniejsze przepisy, zmiany w ustawie wprowadzone w roku 2023, akty wykonawcze
• Definicje i podstawowe pojęcia związane z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek (przywóz produktów w opakowaniach i ich wywóz poza RP)
• Opakowania – monomateriałowe, wielomateriałowe i opakowania środków niebezpiecznych
• Obowiązki wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach – obowiązek recyklingu i kampanie edukacyjne
• Sposoby realizacji obowiązków ustawowych – rozliczanie samodzielne, dokumenty DPR, Organizacje Odzysku Opakowań i Organizacje Samorządu Gospodarczego
• Możliwe sposoby ograniczania opłaty produktowej z tytułu obowiązku realizacji recyklingu
• Samodzielne wnioskowanie o DPR na Organizację Odzysku Opakowań
• Audyty recyklerów, pomniejszanie DPR o % zanieczyszczeń
• Omówienie najnowszych obowiązków dla wprowadzających napoje w butelkach jednorazowego użycia z tworzyw sztucznych (zakrętki i zawartość recyklatu)
• Ewidencja opakowań wprowadzanych do obrotu
• Opłata produktowa – kiedy należna, sposób naliczania
• Sprawozdawczość – sposób wypełniania sprawozdań, źródła kalkulatorów do obliczeń i niezbędnych informacji
• Właściwy wpis do rejestru BDO – wnioski aktualizacyjny/wpisowy (praktyka, warsztat w BDO)
• Podmioty działające na zwolnieniu do 1MG opakowań wprowadzonych do obrotu, relacja wpisu, sprawozdawczości i pomoc de minimis
• Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
2. Opłata recyklingowa w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi – opłata recyklingowa
• Lekkie torby na zakupy – czym są, wyłączenia
• Wpis o rejestru BDO (praktyka, warsztat w BDO)
• Opłata recyklingowa i jej realizacja, odprowadzanie do UM
• Ewidencja i sprawozdawczość w BDO (praktyka, warsztat w BDO)
• Zmiany w reklamówkach wprowadzone przepisami SUP
• Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
3. Ustawa o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw – wdrażanie systemu kaucyjnego
• Cel ustawy i harmonogram wdrażania kolejnych zobowiązań
• Rodzaje opakowań objętych systemem kaucyjnym
• Nowe pojęcia prawne (butelki na napoje, użytkownik produktów w opakowaniach wprowadzający, podmiot reprezentujący itd.)
• Uczestnicy systemu kaucyjnego i ich obowiązki
• Wpis do BDO i wymagane zezwolenia dla podmiotu reprezentującego
• Wysokość kaucji, system finansowania
• Poziomy selektywnego zbierania
• Ewidencja i sprawozdawczość
• Najnowszy projekt zmiany przepisów dotyczących systemu kaucyjnego
• Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
DZIEŃ II
1. Omówienie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw wprowadzających przepisy dyrektywy Single-Use Plastics (SUP) – butelki na napoje
• Omówienie definicji, w szczególności: tworzywa sztucznego, polimerów naturalnych, produktów jednorazowego użycia, wprowadzenia do obrotu, opakowań zastępczych, użytkownika końcowego itd.
• Kwalifikacja opakowań – czy opakowanie podlega pod przepisy SUP (warsztat, analiza kryteriów, case study)
• Zakaz wprowadzania wybranych produktów, termin realizacji obowiązku, odstępstwa
• Znakowanie produktów, obowiązkowe terminy, wzory oznakowań, odstępstwa
• Obowiązki związane z pobieraniem opłat od użytkownika końcowego, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób pobierania i wpłacania, sprawozdawczość w tym zakresie
• Obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu produkty podlegające pod SUP, rodzaje produktów i opakowań podlegających pod opłatę, obowiązkowa ewidencja, wysokość opłat, sposób odprowadzania opłat, kampanie edukacyjne, sprawozdawczość w tym zakresie
• Praktyczne ćwiczenia, omówienie studium przypadków dla poszczególnych branż oraz produktów w kontekście podlegania i zakresu nowych obowiązków
• Rejestr BDO, wpisy/aktualizacje wpisów w zakresie nowych obowiązków – warsztat w BDO
• Praktyka ewidencji i sprawozdawczości w BDO (warsztat)
• Kary za brak aktualnego wpisu w rejestr BDO, brak umieszczania numeru BDO na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością
• Kary za brak realizacji nowych obowiązków w tym między innymi: wprowadzanie produktów objętych zakazem lub bez wymaganych oznakowań, nieprowadzenie wymaganej ewidencji, niepobieranie i niewnoszenie wymaganych opłat
• Administracyjne kary pieniężne i sankcje karne
2. ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) – projektowanie opakowań
• Omówienie rozporządzenia PPWR i jego najważniejszych wymagań
• Harmonogram wdrażania nowych przepisów
• Zakres stonowania nowych przepisów
• Definicje
• Omówienie wytycznych nowego rozporządzenia w zakresie projektowania poszczególnych rodzajów opakowań, znakowania, sposobów użytkowania i dalszego zagospodarowania odpadów opakowaniowych
• Nowe wymagania dla projektowanych opakowań i ich producentów (Ekoprojetowanie)
• Jak nowe zasady będą obowiązywać na rynku opakowań w najbliższej przyszłości
3. Pytania i odpowiedzi, dyskusja, wyjaśnianie wątpliwości uczestników
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 832,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 490,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto152,73 PLN
- Koszt osobogodziny netto124,17 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Wykładowca szkolenia
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Prezentacja w wersji elektronicznej.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbywa się na platformie ZOOM. Niezbędnymi wymagami sprzętowymi jest komputer z dostępem do internetu. Minimalna prędkość łącz sieciowego to 512 KB/sek. Nie jest konieczna instalacja na komputerze specjalnego oprogtamowania - wystarczy aktualna wersja przegląrki Google Chrome bądź Mozilla Firefox. Linki do połączenia na szkolenie są ważne jedynie w czasie jego trwania.
Pozostałe wymagania:
Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy); 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej); System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS. Łącze internetowe o minimalnej przepustowości do zapewnienia transmisji dźwięku 512Kb/s, zalecane min. 2 Mb/s oraz min. 1 Mb/s do zapewnienia transmisji łącznie dźwięku i wizji, zalecane min. 2,5 Mb/s.