Akademia Lean Leadera
Akademia Lean Leadera
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Program studiów podyplomowych o kierunku „Akademia Lean Lidera” dedykowany jest dla szerokiego grona słuchaczy, niezależnie od stanowiska, wierzących, że Lean jest skuteczną metodą na zwiększanie efektywność organizacji.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji15-10-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu Lean Management. Uczestnicy poznają praktyczne aspekty budowania kultury uczenia się, która jest istotą Lean. Kluczowym elementem programu jest pokazanie, jak skuteczną metodą budowania przewagi konkurencyjnej jest połączenie Lean w ujęciu strategicznym z kulturą uczenia się.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA i UMIEJĘTNOŚCI:-Nauczysz się, jak skutecznie wdrażać Lean w różnych środowiskach biznesowych. -Zdobędziesz wiedzę, czym jest istota Lean i dowiesz się, dlaczego Lean to nie projekt. -Weźmiesz udział w praktycznych warsztatach na terenie firm partnerskich. -Zapoznasz się z praktycznym zastosowaniem narzędzia Lean. -Nauczysz się, jak skutecznie budować Systemy Zarządzania Efektywnością (kaskada celów). -Dowiesz się, jak angażować pracowników w codzienne definiowanie potencjału do rozwoju organizacji (Kaizen). -Poznasz przykładowe wdrożenia w firmach produkcyjnych i usługowych. -Dla chętnych w ramach studiów przeprowadzimy program certyfikujący – Lean Strategy Lider. Po ukończonym kierunku otrzymasz certyfikat Lean Strategy Adept. | Kryteria weryfikacji Podsumowanie programu | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Absolwent uzyskuje zaświadczenie potwierdzające zdobyte efekty kształcenia.
Studia kończą się zaliczeniem na ocenę określonym w karcie kierunku.
Program
Program
STRATEGIA LEAN – BUDOWANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ(16 godz.)
-
Inauguracja kierunku Akademia Lean Lidera, omówienie programu
-
Geneza Lean Management – droga Toyoty
-
Ewolucja Lean Management – od narzędzi do kultury uczenia się
-
Strategiczne podejście do Lean sposobem na budowanie przewagi konkurencyjnej
-
Kultura uczenia się – jak budować zaangażowanie pracowników
-
Lean 4.0 - model doskonalenia organizacji
-
Case Study transformacji Lean
Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności pozwalające na efektywne przeprowadzenie transformacji Lean w organizacjach. Elementem zajęć będzie również dzielenie się doświadczeniami, jakich błędów nie należy popełniać przy wdrażaniu Lean Management.
OCENA POTENCJAŁU – JAK DEFINIOWAĆ POTENCJAŁ ORGANIZACJI DO ROZWOJU. CZ.1(16 godz.)
- Jak definiować potencjał do rozwoju organizacji
- Potencjał vs problem – perspektywa pracownika
- Podstawowe narzędzia analizy procesów
- Architektura procesów
- Mapowanie strumienia wartości
- Wyznaczanie Czasu Taktu – Takt Time (T/T)
- Mierzenie Czasów Cyklu – Cycle Time (C/T)
- Badanie poziomu standaryzacji pracy
- Analiza czynności metodą migawkową
- Definiowanie problemów i hipotez do usprawnień
- Nadawanie priorytetów dla działań usprawniających
Uczestnicy nabędą umiejętności mapowania i mierzenia procesów, zbierania danych, wyciągania wniosków na bazie zgromadzonych danych i informacji oraz opracowania rekomendacji do usprawnień. Dowiedzą się również jak definiować potencjał do rozwoju organizacji.
OCENA POTENCJAŁU – JAK DEFINIOWAĆ POTENCJAŁ ORGANIZACJI DO ROZWOJU. CZ.2 WARSZTATY NA TERENIE KLIENTA PARTNERA(16 godz.)
- Mapowanie procesów – zajęcia praktycznie
- Tworzenie mapy punków kontroli – zajęcia praktyczne
- Pomiary procesu
- Czas cyklu
- Analiza migawkowa
- Analiza pracy standaryzowanej (arkusz pracy standaryzowanej)
- Diagram Spaghetti
- Analiza zebranych informacji
- Przygotowanie wniosków i rekomendacji
- Prezentacja podsumowująca
Uczestnicy nabędą praktycznych umiejętności analizy procesów i definiowania potencjału do rozwoju organizacji. Zdobędą praktyczne umiejętności, jak mapować i mierzyć procesy oraz wyciągać wnioski z pomiarów i przygotowywać rekomendacje do usprawnień.
PROBLEM SOLVING – SKUTECZNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW(16 godz.)
Wprowadzenie do Problem Solving:
- definicja i rodzaje problemów,
- najczęstsze problemy w firmach produkcyjnych,
- wartościowanie problemów,
- miary i skutki problemów.
Proces rozwiązywania problemów:
- problem – przyczyna - rozwiązanie
- jak budować proces rozwiązywania problemów w firmie
- identyfikowanie i nazywanie problemów
- poszukiwanie przyczyn
- określanie celu
- analiza i wybór przyczyn
- określanie działań korygujących,
- standaryzacja
- ciągłe doskonalenie
Narzędzia rozwiązywania problemów:
- burza mózgów – Philips 623,
- 5 x Dlaczego,
- 5W1H,
- analiza Pareto-Lorenza,
- diagram Ishikawy,
- PDCA,
- matryca 7 pytań,
- arkusz A3.
Ćwiczenia praktyczne
- podział na grupy
- identyfikacja i przydzielenie problemów,
- praca w zespołach,
- refleksja nt. zastosowanych rozwiązań i narzędzi,
- prezentacja i omówienie wyników.
Zespół rozwiązywania problemów (Team Problem Solving)
- worzenie grup fokusowych,
- śledzenie i monitoring usprawnień procesowych,
- lekcje jednotematyczne.
Ciągłe rozwiązywanie problemów:
- system rozwiązywania problemów
- narzędzia wspomagające system rozwiązywania problemów
- przykłady systemów rozwiązywania problemów
- angażowanie pracowników w rozwiązywanie problemów
- systemy sugestii w firmach produkcyjnych
NARZĘDZIA LEAN – DOSKONALENIE PROCESÓW(16 godz.)
- Definicja i zadania TPM
- Osiem filarów TPM
- Konflikt eksploatacyjny
- Zaangażowanie załogi w TPM
- Konserwacja profilaktyczna i prognozowana
- Program 5S/Visual Management a działania TPM
- Pomiar dostępności, wydajności, jakości
- Współczynnik OEE
- Karta zapisu problemów
- Jak przeprowadzić Warsztaty Doskonalenia?
- SMED: przyczyny skracania czasu przezbrojeń, rodzaje strat powiązanych z przezbrojeniem; czym jest, czym nie jest SMED – nazewnictwo, definicje
- Metodyka SMED – krok po kroku – podstawowe kroki w procesie przezbrajania maszyn i urządzeń
- 5S jako metoda standaryzacji
Uczestnicy nabędą podstawowe umiejętności z zakresu podstawowych narzędzi i metodologii używanych przy optymalizacji procesów. Prezentowane narzędzia służące podnoszeniu efektywności i standaryzacja m.in. takie, jak: TPM (Total Productive Maintenance), SMED (Single Minut Exchange of Die), 5S (Selekcja, Systematyka, Sprzątanie, Standaryzacja, Samodyscyplina).
BUDOWANIE KIERUNKÓW ROZWOJU ORGANIZACJI. ZARZĄDZANIE PROJEKTEM(16 godz.)
- Kierunki Rozwoju
- Parafraza Kontekstu Biznesowego
- Potwierdzenie wskaźników Kontekstu Biznesowego
- Wybór kierunków strategicznych
- Analiza spójności kierunków strategicznych ze Strategią firmy
- Wypracowanie wskaźników KierunkuZarządzanie projektem
- Komunikacja i jej rola we wdrażaniu zmian
- Zasady skutecznej komunikacji w implementacji zmian i kulturze Lean management
- Style osobowości w procesie komunikowania
- Techniki komunikacji a Lean management
- Bariery i czynniki sukcesu komunikacji we wdrażaniu zmian i koncepcji Lean management
- Praca domowa (Model komunikacji w mojej organizacji)
Uczestnicy nabędą umiejętność odnoszenia się do celów i wyzwań stojących przed organizacją na poziomie strategicznym oraz będą w stanie wytypować inicjatywy strategiczne zapewniające spójność działań operacyjnych z realizacją przyjętej Strategii. Dodatkowym elementem będzie umiejętność skutecznego zarządzania projektem.
LEADERSHIP – NOWOCZESNE PRZYWÓDZTWO(16 godz.)
-
Budowanie kultury organizacji w oparciu o przywództwo Lean
-
Rola lidera w organizacji wysokoefektywnej
-
Kaskadowanie i komunikowanie strategii jako element fundamentu kultury Lean
-
Kaskadowanie strategii do najniższego poziomu w organizacji
-
Budowanie efektywnych zespołów
-
Zarządzanie Wizualne jako element zarządzania efektywnością
-
Proces rozwoju pracowników
-
Umiejętności zarządzania procesem i zespołem
Uczestnicy zdobędą umiejętności z zakresu budowania kultury LEAN. Głównym celem modułu będzie zapoznanie uczestników z nowoczesnymi modelami przywództwa.
ZARZĄDZANIE ZMIANĄ(16 godz.)
-
Wprowadzenie do tematyki zarządzania zmianą
-
Charakterystyka faz zmiany w organizacji
-
Ludzie w procesie zmiany (reakcje wobec zmiany, kategoryzacja osób w zależności od przyswajalności zmian)
-
Rola managerów, liderów w zakresie implementacji zmian
-
Opór wobec zmian i sposoby jego przezwyciężania
-
Rozpoznawanie poszczególnych faz zmiany
-
Standardowe zachowania managera w poszczególnych fazach zmiany
-
Lider w zmianie
-
Zarządzanie i wizualizacja procesu zmiany
Uczestnicy zapoznają się z charakterystyką zmiany w organizacji, modelami implementacji zmian, zjawiskiem oporu wobec zmian oraz sposobami jego przezwyciężania.
SYSTEM ZARZĄDZANIA EFEKTYWNOŚCIĄ I ZARZĄDZANIE WIZUALNE W PRZEDSIĘBIORSTWACH(16 godz.)
- Metodologia określenia celów strategicznych organizacji
- Metoda ustalenia wskaźników dla procesu głównego (jakość, koszty, dostępność)
- Opracowanie koncepcji raportowania dla zdefiniowanych wskaźników
- Zaprojektowanie i opracowanie narzędzi służących do zbierania danych
- Określenie ról i odpowiedzialności pracowników poszczególnych szczebli
- Metoda przeprowadzenia warsztatów wdrożeniowych Lean Action Workout – wizualne tablice
- Warsztaty coachingowe dla Liderów z prowadzenia odpraw pracowniczych
- Standard wizualnych tablic
- Ankiety „informacji zwrotnej” dla prowadzącego
- Metoda uruchomienia odpraw pracowniczych
- Elementy zarządzania wizualnego: wizualne procesy, wizualne tablice, wizualni managerowie
- Rodzaje tablic wizualizacyjnych: Spotkania operacyjne, Wskaźniki (KPIs), Tablice Godzina po Godzinie
- Rola zarządzania wizualnego we wdrażaniu kultury Lean
Celem modułu jest zapoznanie uczestników z metodologia kaskadowania celów w organizacji oraz sposoby wizualizacji
MODELOWANIE PROCESÓW – SIX SIGMA(8 godz.)
- Wprowadzenie do Six Sigma:
- Czym jest Six Sigma?
- Przykłady z firm, które uruchomiły programy Six Sigma
- Projekty, jako sposób wprowadzania usprawnień
- Koncepcja „ukrytej fabryki”
- Jak mierzy się jakość i wydajność w Six Sigma (RTY).
- Koszty złej jakości.
- Role i zadania w systemie Six Sigma.
- Metodyka Six Sigma:
- Metodyka DMAIC
- Identyfikacja problemów firmy
- Priorytetyzacja, wybór i definiowanie projektów doskonalenia
FAZA DEFINIUJ (PROJEKT)
- Przygotowanie Project Charter (karty projektu)
- Sformułowanie problemu i celu projektu
- Zakres projektu
- Kamienie milowe
- Diagram SIPOC
- Definiowanie parametrów CTQ
PODSUMOWANIE PROGRAMU(8 godz.)
Podsumowanie programu
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt usługi brutto5 700,00 PLN
- Koszt usługi netto5 700,00 PLN
- Koszt godziny brutto35,63 PLN
- Koszt godziny netto35,63 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Kamil Walerzak
Wykładowca w ramach studiów podyplomowych na Uniwersytecie WSB Merito w Toruniu i Bydgoszczy.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestncy studiów podyplomowych otrzymują dodtakowe materiały na zajęciach oraz po, które są zamieszczane na platofrmie MS Teams.
Podczas zjazdu każdy uczestnik programu otrzymuje komplet materiałów dydaktycznych na platformie MS Teams. Materiały te przygotowują wykładowcy, dostosowując je do specyfiki prowadzonego tematu.
Uczestnicy studiów pracują na platformie MS Teams, to platforma komunikacyjna Uczelni WSB Merito, stworzona w celu ograniczenia formalności oraz ułatwienia przepływu informacji między uczestnikami a uczelnią. Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- harmonogramu zajęć,
- materiałów dydaktycznych,
- informacji dotyczących zmian w planach zajęć, ogłoszeń i aktualności.
Warunki uczestnictwa
Uczestnikiem studiów podyplomowych na Uniwersytecie WSB Merito w Łodzi może zostać każda osoba w wykształceniem wyższym (licencjackim, inżynierskim lub magisterskim). O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Aby skorzystać z dofinansowania studiów podyplomowych:
1. Podpisać umowę wsparcia z regionalnym partnerem projektu
2. Przesłać formularz zgłoszeniowy za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych. Proszę pamiętać o wpisaniu ID wsparcia (nadanego podczas podpisywania umowy) w przeciwnym razie zapis na studia zostanie odrzucony;
3. Następnie samodzielnie dokonać zapisu na studia podyplomowe na uczelni poprzez formularz online: www.merito.pl/lodz-rekrutacja1
Informacje dodatkowe
- Szczegółowy harmonogram usługi może ulec zmianie w postaci realizowanych przedmiotów w danym dniu i osób prowadzących. Zmianie nie ulegają godziny usługi.
- Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony na stronach Uczeln
- Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych.
- Kadra naukowo-dydaktyczna obejmuje więcej osób prowadzących zajęcia niż jest zamieszczonych w karcie usługi
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Nową wiedzę i umiejętności zdobywasz, dzięki zajęciom realizowanym na platformie MS Teams. Z wykładowcami i uczestnikami studiów kontaktujesz się przez internet, w czasie rzeczywistym (synchronicznie). W zajęciach uczestniczysz w weekendy, zgodnie z ustalonym harmonogramem zjazdów.
Techniczne wymagania do zajęć:
- komputer (z wbudowanymi lub podłączonymi głośnikami i mikrofonem),
- dostęp do Internetu,
- słuchawki (opcjonalnie),
- jeśli chcesz aby Cię widziano, możesz użyć kamery umieszczonej w laptopie/komputerze
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami