Studia podyplomowe WROCŁAW: Pomoc psychologiczna, wsparcie dla par i kobiet w ciąży oraz po porodzie
Studia podyplomowe WROCŁAW: Pomoc psychologiczna, wsparcie dla par i kobiet w ciąży oraz po porodzie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Zapraszamy psychologów i osoby, które mają kontakt z kobietami i parami w okresie okołoporodowym. To kierunek dla osób, które chcą udzielić kompleksowego wsparcia psychologicznego kobietom w ciąży bądź bezpośrednio po porodzie, potrzebującym pomocy w związku z trudnymi doświadczeniami.
Studia adresowane są m.in. do:
- specjalistów w dziedzinie zdrowia psychicznego
- absolwentów psychologii, którzy chcą poszerzyć zakres swoich kompetencji
- psychologów pracujących na oddziale położniczo-ginekologicznym
- psychoterapeutów
- psychiatrów
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi192
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest zapewnienie słuchaczom dostępu do najnowszej wiedzy interdyscyplinarnej dotyczącej funkcjonowania kobiety i pary w okresie prenatalnym, okołoporodowym oraz borykających się z niepłodnością i stratą. Program studiów umożliwia także korzystanie z uzyskanej wiedzy i umiejętności związanych z tematyką pre-, peri- i postnatalną w pracy z osobami na innych etapach życia i zgłaszającymi się po pomoc w związku z inną problematyką.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA:Uczestnicy studiów: podniosą swoje kompetencje w zakresie rozumienia świata wewnętrznego i specyfiki pomocy psychologicznej w kontakcie z kobietą i parą w okresie pre-, peri-, postnatalnym oraz borykających się z niepłodnością i stratą. zapoznają się z wybranymi koncepcjami i technikami pomocy psychologicznej z kobietą i parą w ww. okresie życia. zdobędą podstawy teoretyczne i zapoznają się w wynikami badań w zakresie budowania więzi m.in matka- dziecko, poszerzą wiedzę w zakresie relacji psychika-ciało kobiety w ww. okresie życia, poszerzą wiedzę dotyczącą kobiety i pary w ww. okresie życia o perspektywę medyczną | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI:Uczestnicy studiów: nabędą umiejętność identyfikacji objawów zaburzeń psychicznych, które mogą pojawić się w okresie okołoporodowym, będą umieli wykorzystać teorie wyjaśniające stan psychiczny kobiety i pary w okresie okołoporodowym oraz borykającej się z niepłodnością i stratą, będą potrafili identyfikować objawy najczęściej występujących zaburzeń medycznych / chorób, które mogą być zdiagnozowane w czasie ciąży, zarówno u kobiety, jak i dziecka oraz po porodzie i będą umieli dostosować swoje interwencje psychologiczne adekwatnie do tych zabiegów i chorób będą potrafili rozpoznać etapy budowania więzi z dzieckiem oraz zaburzenia w tym zakresie na podstawie teorii i wyników badań empirycznych z którymi się zaznajomią będą umieli zastosować w sposób adekwatny różne techniki pomocy psychologicznej | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się będą umieli rozpoznać swoje obciążenia emocjonalne, które pojawiają się w pracy z kobietą/parą w kryzysie okołoporodowym, niepłodną oraz po stracie będą posiadali umiejętność prezentacji swojej wiedzy i argumentacji swojego stanowiska zarówno pisemnie, jak i na forum publicznym. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE:Program studiów nastawiony jest m.in na praktyczny wymiar szkolenia, dlatego ważną częścią czasu szkoleniowego będzie praca warsztatowo- superwizyjna. Dzięki temu uczestnicy będą mogli wymieniać się swoimi doświadczeniami, wzbogacać swój warsztat pracy oraz rozwijać zdolność współpracy w grupie. Interdyscyplinarne myślenie o opiece prenatalnej i okołoporodowej sprzyja tworzeniu zespołów złożonych z różnych specjalistów. Studenci podczas trwania studiów będą pracować w grupach. Przygotuje ich to nie tylko do współpracy z innymi specjalistami ale również do nawiązania i podtrzymania dobrego kontaktu z klientem/pacjentem. Uczestnicy będą potrafili stworzyć i podtrzymać dobrą atmosferę tolerancji i otwartości potrzebną do pracy w swoim zawodzie z omawianą grupą docelową. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Tematyka poruszana podczas studiów sprzyja rozwojowi empatii i wrażliwości m.in na emocje kobiety/ pary w tym wyjątkowym okresie życia. Ponadto słuchacz rozwija tolerancję wobec różnych trudności w funkcjonowaniu kobiety/pary i dylematów przed którymi stoi para/kobieta. Jest odpowiedzialny za wykonywane przez siebie konsultacje i inne formy pomocy. W trakcie studiów podyplomowych zostanie wzmocniona również etyka zawodowa. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Przedmioty wchodzące w skład programu:
- Wykład inauguracyjny
- Zapoznanie z teoriami, które będą bazą szkolenia: Teoria więzi, Podejście systemowe, Podejście psychodynamiczne, Aspekty biologiczne.
- Znaczenie okresu prenatalnego i perinatalnego dla jednostki, pary, rodziny i otoczenia społecznego
- Pogłębiony wywiad jako przygotowanie do pracy z parą i kobietą w ciąży, okresie okołoporodowym oraz połogu
- Wykorzystanie interwencji kryzysowej na różnych etapach udzielania wsparcia psychologicznego w okresie ciąży, porodu i połogu. Czym jest psychoprofilaktyka?
- Elementy interwencji psychologicznych w ramach konsultacji w okresie okołoporodowym. Jak budować relację z kobietą bądź parą w ciąży oraz ustalić realistyczne cele pracy.
- Jak korzystać z odczuć pary, kobiety oraz własnych odczuć w ramach krótkich interwencji psychologicznych? Jak znaleźć “punkt ciężkości” interwencji oraz pomóc uwolnić zasoby wewnętrzne klienta?
- Medyczne rozumienie problemu niepłodności.
- Funkcjonowanie emocjonalne osób/par niepłodnych: kontekst systemowy, różnice międzypłciowe, fazy żałoby po diagnozie, podczas leczenia, wpływ leczenia na parę.
- Pomoc psychologiczna osobom/parom niepłodnym: historia ścieżki do rodzicielstwa, diagnoza zasobów i ograniczeń w kontekście indywidualnym i systemowym, „ważne tematy w niepłodności”, rozwijanie zasobów, poszerzanie płodność, praca z żałobą, praca nad dalszymi decyzjami, metody i techniki do pracy z osobami/parami niepłodnymi.
- Medyczna perspektywa stanu ciąży: zmiany zachodzące w ciele, co jest “normą” w ciąży?
- Funkcjonowanie emocjonalne kobiety, mężczyzny i pary w ciąży: motywacje indywidualne do zajścia w ciążę a motywacje pary/rodziny, znaczenie ciąży dla systemu rodzinnego, fantazje wokół ciąży - teoria prekoncepcji Biona, zmiany w psychice kobiety i mężczyzny - ujęcie integratywne.
- Psychologiczna perspektywa stanu ciąży: Omówienie zagadnień dotyczących pracy z kobietami i parami w ciąży- perspektywa indywidualna i systemowa.
- Ciąża pod nadzorem medycznym: zaburzenia medyczne najczęściej występujące w ciąży, wpływające na dobrostan matki, przebieg leczenia tych zaburzeń
- przebieg hospitalizacji na oddziale patologii ciąży.
- Interwencja psychologiczna na oddziale patologii ciąży: formy pomocy psychologicznej wykorzystywane w pracy z kobietą hospitalizowaną.
- Macierzyństwo i ojcostwo osób z zaburzeniami psychicznymi: zaburzenia lękowo-depresyjne w ciąży zaburzenia psychiczne pod postacią somatyczną, depresja poporodowa, zaburzenia psychotyczne - definicja, etiologia, specyficzne cechy wg DSM-5 i ICD-10, leczenie.
- Zaburzenia psychiczne kobiety/pary w ciąży z perspektywy psychologicznej.
- “Wcześniactwo” z perspektywy neonatologa: definicja wcześniactwa, problemy oddechowe, niewydolność układu krążenia, niedotlenienie okołoporodowe, martwicze zapalenie jelit, zakażenia, karmienie, organizacja opieki, leczenie
- Wcześniactwo. Perspektywa psychologiczna
- Ważne aspekty wsparcia psychologicznego związane z wcześniactwem
- Ciąża z chorym dzieckiem – perspektywa psychologiczna
- Prawidłowy vs patologiczny proces żałoby po stracie dziecka: rola rytuałów w kontekście przechodzenia żałoby, rola opieki ze strony innych (konteksty systemowe).
- Pomoc psychologiczna po stracie: diagnoza zasobów i ograniczeń, rozwijanie zasobów, poszukiwanie źródeł wsparcia, żałoba w parze – ogniska zapalne, różnice, rola rytuałów w kontekście przechodzenia żałoby, metody, techniki do pracy z żałobą.
- Podstawy teoretyczne pracy z genogramem.
- -Wykorzystanie genogramu w pracy z kobietami i parami w ciąży
- -Ćwiczenia z wykorzystania genogramu na materiale własnym
- Poród. Perspektywa położnicza.
- Psychologia porodu naturalnego: emocje wokół porodu.
- Poród traumatyczny: praca psychologa z traumą porodową.
- Interwencja psychologiczna na sali porodowej.
- Połóg. Perspektywa położnicza.
- Psychiczne zaburzenia poporodowe.
- Pomoc psychologiczna w psychicznych zaburzeniach poporodowych
- Nowe konstelacje w systemie,
- pomoc psychologiczna rodzinie w kryzysie poporodowym.
- Zaburzenia wieku niemowlęcego- perspektywa psychiatryczna
- Zaburzenia więzi w diadzie matka-niemowlę. Perspektywa psychologiczna.
- Pomoc psychologiczna i praca z diadą matka-niemowlę.
- Test semestralny
- Konsultacje dotyczące pisania prac dyplomowych.
- Superwizja
Organizacja nauki
Czas trwania: dwa semestry - 192 godzin dydaktycznych, liczba możliwych punktów do zdobycia ECTS: 30. Zjazdy odbywają się w soboty i niedziele.
Harmonogram usługi obejmuje przerwy kawowe i obiadowe. Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. Szczegóły realizacji poszczególnych zjazdów (godziny realizacji, przedmioty, prowadzący) wskazane są w harmonogramie, który udostępniany jest słuchaczom nie później niż na 2 tygodnie przed rozpoczęciem zajęć. Uczelnia zastrzega sobie prawo do zmiany terminów i formy zjazdów.
Jako osoby prowadzące zajęcia wymieniona jest część kadry dydaktycznej kierunku.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajdą Państwo pod adresem: https://www.swps.pl/299-studia/wroclaw/studia-podyplomowe/34951-pomoc-psychologiczna-wsparcie-dla-par-i-kobiet-w-ciazy-oraz-po-porodzie
Uniwersytet SWPS zajęcia zdalne prowadzi poprzez narzędzia Google Meet i Google Classroom.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto7 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto7 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto38,54 PLN
- Koszt osobogodziny netto38,54 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Sylwia Kuczyńska-Horst
● magisterium z psychologii na Uniwersytecie SWPS
● całościowe szkolenie do certyfikatu psychoterapeuty organizowane przez Zakład Terapii Rodzin CM UJ pod kierownictwem prof. B. de Barbaro.
● ukończyła dwu i pół letnie szkolenie z Analizy więzi prenatalnej, w tym kurs trenerski
● 13 lat pracy na oddziale położniczo-ginekologicznym Szpitala im Św. Rodziny w Warszawie w charakterze konsultanta psychologa, psychoterapeuty
● prowadziła szkolenia dla kadry medycznej nt depresji poporodowej, w ramach projektu Profilaktyka depresji poporodowej
● prowadziła zajęcia psychologiczne w szkole rodzenia przy Szpital Specjalistyczny im. Świętej Rodziny
● prowadziła szkolenia dla kadry medycznej w ramach projektu Ministerstwa Zdrowia „Nowy standard opieki okołoporodowej”
● prowadzi webinar dla rodziców spodziewających się dziecka – Jak budować i wzmacniać więź z dzieckiem. Jest to miesięczny cykl spotkań w ramach warsztatów prowadzonych przez Izabelę Dębińską, Świadomy ruch w porodzie.
● wygłosiła referat w Kolonii w Niemczech na Konferencji z Analizy Więzi Prenatalnej (metody pracy z parą i kobietą w ciąży nad budowaniem więzi z dzieckiem).
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dydaktyczne dla uczestników usługi są udostępniane Słuchaczom:
- za pośrednictwem usługi Google Classroom, na której odbywają się zajęcia prowadzone zdalnie, lub
- w formie papierowej w przypadku zjazdów stacjonarnych
Warunki uczestnictwa
Warunkiem przyjęcia jest spełnienie przez Kandydata wszystkich poniżej wymienionych warunków:
- Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego (https://rekrutacja.swps.pl/s/login/?language=pl) i załączenie przez Kandydata wszystkich wymaganych w procesie rekrutacji dokumentów.
- Spełnianie warunków: Ukończenie studiów magisterskich na kierunku psychologicznym, medycznym- psychiatrzy
Ponadto warunkiem przyjęcia jest posiadanie przez Uniwersytet SWPS wolnych miejsc na danym kierunku oraz decyzja o uruchomieniu kierunku.
Informacje dodatkowe
Rok akademicki rozpoczyna się 01.10.2024 r.
Na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości cena usługi wynosi 7 400,00 zł – jest to kwota, którą ponosi Słuchacz w przypadku wyboru systemu płatności 1 raty/rok akademicki. Cena za studia podana w ramach powyższej Karty Usługi nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w kwocie 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji. Absolwenci, studenci i słuchacze Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajdą Państwo pod adresem: https://www.swps.pl/299-studia/wroclaw/studia-podyplomowe/34951-pomoc-psychologiczna-wsparcie-dla-par-i-kobiet-w-ciazy-oraz-po-porodzie
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami