Metoda Hoshin Kanri oraz system spotkań operacyjnych w praktyce
Metoda Hoshin Kanri oraz system spotkań operacyjnych w praktyce
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie dedykowane jest dla kadry kierowniczej przedsiębiorstw, chcących stworzyć spójny i skuteczny system zarządzania. Zapraszamy przełożonych wszystkich działów i obszarów, którzy chcą sprawnie zarządzać planowaniem i realizacją celów dla podległych sobie procesów.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji05-12-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi15
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa " Metoda Hoshin Kanri oraz system spotkań operacyjnych w praktyce" przygotowuje do samodzielnego planowania rocznych celów strategicznych i metod ich osiągnięcia oraz monitorowania i reagowania na pojawiające się odchylenia celów poprzez system spotkań operacyjnychEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Planuje cele strategiczne i metody zgodnie z metodą Hosin Kanri oraz monitoruje i reaguje na pojawiające się odchylenia celów poprzez system spotkań operacyjnych | Kryteria weryfikacji ustala wspólny kierunek firmy oraz definiuje role poszczególnych szczebli organizacji w osiąganiu celów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji przygotowuje plany strategiczne i procesu wdrożeniowego | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji komunikuje i rozdziela cele na poszczególne szczeble organizacji | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji raportuje kluczowe wskaźniki w ramach spotkań operacyjnych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji prowadzi i uczestniczy w spotkaniach zgodnie z obowiązującymi zasadami | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji nadzoruje proces rozwiązywania problemów | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji przygotowuje system eskalacji problemów | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
W działalności operacyjnej przedsiębiorstw zachodzi codzienna, nieustanna wymiana szeregu danych, informacji, poleceń czy wytycznych. W sposób naturalny przebiega bieżące zarządzanie działaniami firmy, gaszenie pożarów, rozwiązywanie problemów, reagowanie na zmieniające się okoliczności, zmówienia klienta czy efektywność maszyn i stanowisk pracy. Do efektywnego funkcjonowania w takich zmiennych warunkach każda firma potrzebuje różnych poziomów i metod komunikacji oraz zarządzania celami. Stąd też konieczne jest wdrożenie sprawnej struktury spotkań operacyjnych, na których omawiane będą bieżące działania i problemy obszarów oraz szybko podejmowane i wyznaczane działania zaradcze. Struktura taka może obejmować wiele rodzajów i poziomów spotkań, od przekazania zmiany produkcyjnej, przez spotkania wydziałowe i „operatywki”, aż po spotkania jakościowe czy spotkania najwyższego kierownictwa, omawiające kwestie z perspektywy całej organizacji. Warsztaty pokazują w jaki sposób taką strukturę zorganizować i jakie czynniki sukcesu sprawią, że struktura taka będzie pracować efektywnie.
Na tym jednak nie koniec, bo w skutecznej firmie potrzeba jeszcze spojrzenia z nieco szerszej perspektywy dla ustalenia celów strategicznych przedsiębiorstwa, właściwych mierników ich realizacji oraz metod wdrożenia. Technika taka, zwana Hoshin Kanri, pozwala ustalić właśnie takie cele, a potem odpowiednio kaskadować je na poszczególne szczeble organizacji tak, aby każdy pracownik wiedział, jak jego praca przekłada się na osiąganie konkretnych celów przedsiębiorstwa. Tablice takie, niekiedy ułożone w 3 lub nawet 4 stopniową strukturę, stanowią niezbędny element wymiany informacji oraz przyczynek do efektywnych spotkań.
W takcie warsztatów uczestnicy przyjrzą się teorii i praktyce tych obu istotnych elementów systemu zarządzania oraz ich wzajemnym zależnościom. Będą mieli okazję nie tylko zobaczyć ciekawe rozwiązania w tym zakresie, ale również samemu zaprojektować zarys tablicy zarządzania celami.
LICZBA GODZIN SPĘDZONYCH NA HALI PRODUKCYJNEJ PODCZAS SZKOLENIA: 4h
HARMONOGRAM
DZIEŃ PIERWSZY
- Wprowadzenie
- 4 kanały dystrybucji i monitorowania realizacji celów w firmie
- Ćwiczenie: Dlaczego realizacja planów może się nie udać –analiza aktualnych problemów z procesem planowania i wdrażania planów
- Hoshin Kanri a system spotkań operacyjnych: dwa komplementarne narzędzia zarządzania oparte o cykl PDCA
- Definiowanie „prawdziwej północy” i obszarów kluczowych
- Cykl roczny Hoshin Kanri
- Definiowanie wyzwań, celów, metod i mierników
- Wizualizacja planów i wdrożenia (tablice Hoshin Kanri)
- Ćwiczenie: przygotowanie planu Hoshin Kanri na przykładzie
- Poziomy Hoshin Kanri w przedsiębiorstwie
- Sposoby monitorowania wyników i reagowania na rozbieżności.
- Role organizacyjne w trakcie przeglądów. Organizacja przeglądów
- Gra symulacyjna –przegląd tablicy poziomu zakładowego Hoshin Kanri z podziałem na role
- Wnioski z przeglądu
- Prezentacja gospodarzy o systemie zarządzania celami: Hoshin i spotkania
- Przejście po halach –zapoznanie ze środowiskiem pracy
- Zapoznanie z tablicami i procesem Hoshin Kanri
- Podsumowanie dnia
DZIEŃ DRUGI
- Obserwacja przykładowego spotkania operacyjnego w firmie gospodarza
- Plusy i minusy nieformalnego przepływu informacji -ćwiczenia w grupach
- Struktura organizacyjna firmy a system spotkań operacyjnych –czyli jak dostosować liczbę, zakres i częstotliwość spotkań do potrzeb organizacji
- Struktura i elementy składowe spotkań operacyjnych –agenda, plan zadań, wskaźniki, eskalacje, informacje dodatkowe.
- Sposoby wizualizacji wskaźników
- Zasady spotkań operacyjnych –role i zakresy odpowiedzialności uczestników spotkania operacyjnego
- Zapoznanie z procesem spotkań operacyjnych stosowanym w danym przedsiębiorstwie: tablice na różnych poziomach organizacji, sposoby wizualizacji celów i ich monitorowania, struktura spotkań, proces eskalacji problemów
- Obserwacja drugiego przykładu spotkania operacyjnego
- Proces wdrażania Hoshin Kanri i systemu spotkań operacyjnych
- Czynniki sukcesu i zagrożenia w procesie wdrożenia i utrzymania obu systemów
- Podsumowanie warsztatu
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 14 Wprowadzenie ▪ 4 kanały dystrybucji i monitorowania realizacji celów w firmie ▪ Ćwiczenie ▪ Hoshin Kanri a system spotkań operacyjnych: dwa komplementarne narzędzia zarządzania oparte o cykl PDCA | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 10-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 14 Przerwa kawowa (wliczona w czas trwania usługi) | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 10-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 14 Definiowanie „prawdziwej północy” i obszarów kluczowych ▪ Cykl roczny Hoshin Kanri ▪ Definiowanie wyzwań, celów, metod i mierników ▪ Wizualizacja planów i wdrożenia (tablice Hoshin Kanri) ▪ Ćwiczenie | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 10-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 14 Przerwa obiadowa (wliczona w czas trwania usługi) | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 10-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 14 Sposoby monitorowania wyników i reagowania na rozbieżności. ▪ Role organizacyjne w trakcie przeglądów. Organizacja przeglądów ▪ Gra symulacyjna – przegląd tablicy poziomu zakładowego Hoshin Kanri | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 10-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 14 Przerwa kawowa (wliczona w czas trwania usługi) | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 10-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 14 MODUŁ NA HALI PRODUKCYJNEJ ▪ Prezentacja gospodarzy o systemie zarządzania celami: Hoshin i spotkania ▪ Przejście po halach ▪ Zapoznanie z tablicami i procesem Hoshin Kanri | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 10-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 14 Obserwacja przykładowego spotkania operacyjnego w firmie gospodarza ▪ ćwiczenia w grupach ▪ Struktura organizacyjna firmy a system spotkań operacyjnych | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 11-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 14 Przerwa kawowa (wliczona w czas trwania usługi) | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 11-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 14 Struktura i elementy składowe spotkań operacyjnych – agenda, plan zadań, wskaźniki, eskalacje, informacje dodatkowe. ▪ Sposoby wizualizacji wskaźników ▪ Zasady spotkań operacyjnych | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 11-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 14 Przerwa obiadowa (wliczona w czas trwania usługi) | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 11-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 14 MODUŁ NA HALI PRODUKCYJNEJ ▪ Zapoznanie z procesem spotkań operacyjnych stosowanym w danym przedsiębiorstwie ▪ Obserwacja drugiego przykładu spotkania operacyjnego | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 11-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 14 Przerwa kawowa (wliczona w czas trwania usługi) | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 11-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 14 Proces wdrażania Hoshin Kanri i systemu spotkań operacyjnych ▪ Czynniki sukcesu i zagrożenia w procesie wdrożenia i utrzymania obu systemów ▪ Podsumowanie warsztatu | Prowadzący Maurycy Szkolnicki | Data realizacji zajęć 11-12-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 01:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 120,50 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 350,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto274,70 PLN
- Koszt osobogodziny netto223,33 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Maurycy Szkolnicki
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Zapewniamy materiały szkoleniowe w języku polskim w wersji drukowanej dla każdego uczestnika szkolenia.
Informacje dodatkowe
Dodatkowe informacje można znaleźć na naszej stronie internetowej:
https://lean.org.pl/oferta-szkolen-otwartych/hoshin-kanri-czyli-jak-skutecznie-ukierunkowac-dzialania-calej-firmy-na-wspolny-cel-2/
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja