Studia podyplomowe Pedagogika specjalna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) dla pedagogów specjalnych
Studia podyplomowe Pedagogika specjalna w zakresie edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) dla pedagogów specjalnych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Kandydaci
Adresatami studiów są pedagodzy specjalni (posiadający kwalifikacje z pedagogiki specjalnej) pragnący uzyskać dodatkowe kwalifikacje ze specjalności edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Program studiów podyplomowych ukierunkowany jest na kształtowanie kompetencji do pracy z osobami niepełnosprawnymi, ze szczególnym uwzględnieniem wskazanej grupy osób w szkołach specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych oraz w formie indywidualnej, a także innych placówkach podejmujących trud opieki i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi540
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi dotyczącymi edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, a zwłaszcza wyposażenie w wiedzę o niepełnosprawności intelektualnej, rozwoju i funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych oraz ich specyficznych potrzebach edukacyjnych, emocjonalnych i społecznych. Istotnym celem studiów jest również kształtowanie umiejętności interpersonalnych pedagoga,.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących,2018_PS7WK | Kryteria weryfikacji egzamin/ kolokwium/ praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów,2018_PS7WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie zakresy pedagogiki specjalnej,2018_PS7WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów,2018_PS7WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się zna i rozumie metodologiczne założenia i zasady oraz etyczne normy projektowania i realizacji badań naukowych zakresie pedagogiki specjalnej,2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji praca dyplomowa | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się zna i rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia,2018_P7S_WG | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych,2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów,2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji,2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów,2018_P7S_UO | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi projektować i prowadzić zajęcia oraz dokonywać ich ewaluacji - zgodnie z wybranym zakresem pedagogiki specjalnej,2018_P7S_UW | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się potrafi samodzielnie rozwijać wiedzę oraz umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii,2018_P7S_UU | Kryteria weryfikacji egzamin, kolokwium, praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się ma świadomość ważności i zrozumienia gotowości do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka,2018_P7S_KR | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne,2018_P7S_KO | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią,2018_P7S_KR | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty,2018_P7S_KR | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej,2018_P7S_KR | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się jest gotów do doceniania tradycji i dorobku badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze,2018_P7S_KK | Kryteria weryfikacji praca pisemna, projekt | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Zna i rozumie źródła źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w nauce oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu, 2018_PS7_WG | Kryteria weryfikacji Egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Zna i rozumie metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinach nauk humanistycznych i nauk społecznych, w szczególności zasady projektowania i prowadzenia badań naukowych w zakresie pedagogiki specjalnej oraz postulat wieloparadygmatyczności,2018_P7S_WK | Kryteria weryfikacji Praca dyplomowa | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Zna i rozumie koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów, 2018_PS7WG | Kryteria weryfikacji Egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Zna i rozumie zasady i normy etyczne obowiązujące w zakresie rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji,2018_PS7WK | Kryteria weryfikacji Egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca,2018_P7S_WK | Kryteria weryfikacji Egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Zna i rozumie system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego, 2018_P7S_WG | Kryteria weryfikacji Egzamin, kolokwium, praca pisemna | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania:
Semestry: 3
Liczba godzin: 540 godzin (łącznie z praktykami)
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w piątek (od godz. 15.00), sobotę i niedzielę – średnio dwa zjazdy w miesiącu. Nieliczna część zajęć praktycznych odbywa się w piątek od godz. 9.00.
Wykaz treści realizowanych podczas studiów:
- Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej osob niepełnosprawnych intelektualnie - 10 h
- Podstawy surdopedagogiki - 15 h
- Podstawy tyflopedagogiki - 15 h
- Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu - 15 h
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepłnosprawnością intelektualną - 45 h
- Prawne aspekty niepełnosprawności intelektualnej - 5 h
- Medyczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną z elementami pedagogiki terapeutycznej - 30 h
- Elementy resocjalizacji osób z niepelnosprawnością intelektualną - 15 h
- Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną - 45 h
- Konstruowanie programów badawczych - seminarium dyplomowe - 20 h
- Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej - 25 h
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - 45 h
- Metodyka nauczania i wychowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na II i III etapie edukacji - 25 h
- Metodyka wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną - 30 h
- Podstawy logopedii w pracy z osobą z niepełnosprawnością intelektualną - 15 h
- Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną - 30 h
- Społeczne i kulturowe aspekty niepełnosprawności intelektualnej - 15 h
- Alternatywna i wspomagająca komunikacja - 20 h
- Praktyka z tutoringiem (specjalnościowa) - 30 h
- Praktyka zawodowa (specjalnościowa) wakacyjna po II r. - 90 h
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 750,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 750,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto12,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto12,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
prof. dr hab. Zenon Gajdzica
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dodaktyczne zostaną zapewnione w zależności od potrzeb.
Informacje dodatkowe
Absolwent jest wyposażony w rzetelną, pogłębioną wiedzę interdyscyplinarną w obrębie grup modułów pedagogicznych, psychologicznych. Posiada kwalifikację do pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej: oddziałach dla uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną (ZET), głęboką niepełnosprawnością intelektualną (zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze), a także zajęć rewalidacyjnych w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych; nauczyciela współorganizującego proces edukacji w oddziałach integracyjnych; wychowawcy i opiekuna w innych palcówkach o charakterze opiekuńczym i terapeutycznym. Absolwent specjalności posiada usystematyzowaną i rozszerzoną wiedzę w zakresie pedagogiki specjalnej i jej współczesnych koncepcji.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Sale dydaktyczne dostosowane są do potrzeb prowadzenia zajęć.