Studia Podyplomowe KRAKÓW: Psychosomatyka i somatopsychologia
Studia Podyplomowe KRAKÓW: Psychosomatyka i somatopsychologia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Adresatem studiów są wszystkie osoby, które z racji wykonywanego zawodu stykają się z problematyką chorób psychosomatycznych i chcą uzupełnić oraz zaktualizować wiedzę z tego obszaru, a także nabyć nowe umiejętności. Przede wszystkim są to zatem psychologowie pragnący poszerzyć zakres swoich kompetencji profesjonalnych, jak i lekarze oraz przedstawiciele innych nauk o zdrowiu o udokumentowanym wykształceniu w tym zakresie (np. pielęgniarki, fizjoterapeuci).
Zgłoszenia osób nie spełniających ww. kryteriów będą rozpatrywane osobno i o przyjęciu kandydata będą decydować kierownicy merytoryczni kierunku na podstawie listu motywacyjnego zawierającego opis doświadczenia lub rozmowy kwalifikacyjnej.
List należy skierować do kierowników merytorycznych kierunku i przekazać w procesie rekrutacyjnym do biura Centrum Studiów Podyplomowych. - Minimalna liczba uczestników17
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi190
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest zapewnienie słuchaczom dostępu do najnowszej wiedzy psychologicznej dotyczącej ujmowania relacji między psychiką i ciałem oraz wskazanie na empiryczne źródło jej pochodzenia. Ukazywane są zarówno możliwości, jak i ograniczenia pomocy pacjentom doświadczającym objawów somatycznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA: - słuchacz/ka zna i rozumie złożoność problemów z zakresu relacji psyche-soma - słuchacz/ka zna możliwości i ograniczenia oddziaływań psychologicznych w medycynie pozapsychiatrycznej - słuchacz/ka rozumie potrzebę weryfikacji empirycznej oddziaływań i zna podstawowe jej zasady | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI:- słuchacz/ka potrafi konceptualizować problemy pacjentów z zakresu relacji psyche-soma w języku psychologii, zgodnie ze współczesną wiedzą w tym zakresie - słuchacz/ka umie wskazać metody oparte na dowodach oraz identyfikować wiarygodne źródła informacji z omawianego obszaru - słuchacz/ka stawia realistyczne cele i potrafi dobrać adekwatne do nich metody oddziaływań i interwencji psychologicznych | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE:- słuchacz/ka jest świadomy/a kwestii etycznych w pracy z pacjentami - słuchacz/ka jest w stanie poddać krytycznej rewizji własne i cudze poglądy w omawianym obszarze - słuchacz/ka dostrzega społeczną wagę odpowiedzialnego stosowania wiedzy psychologicznej w omawianym obszarze, włączając w to rozpowszechnianie tej wiedzy | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania.Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURNie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program studiów podyplomowych oferuje możliwość rozwijania praktycznych umiejętności diagnostycznych i pracy terapeutycznej z wykorzystaniem specjalistycznych technik, metod i narzędzi, pochodzących z różnych szkół terapeutycznych.
Blok I
Podstawy teoretyczne, empiryczne i etyczne
- Współczesna psychosomatyka w praktyce klinicznej: wyzwania i zagrożenia
- Mechanizmy biologiczne w relacjach psyche – soma
- Filozofia spotkania z człowiekiem cierpiącym
- Neuroprzekaźnictwo a zależności psyche-soma
Blok II
Podstawowe podejścia terapeutyczne
- Zaburzenia psychosomatyczne i somatopsychiczne w ujęciu systemowym (z elementami choreoterapii)
- Zaburzenia psychosomatyczne i somatopsychiczne – perspektywa psychoanalityczna
- Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) w chorobach i objawach somatycznych
- Podejście strategiczne a objawy somatyczne (na przykładzie terapii ericksonowskiej)
Blok III
Wybrane problemy: diagnoza i oddziaływania
- Ból – wybrane zagadnienia
- Funkcjonowanie seksualne a zdrowie psychiczne i somatyczne
- Jedzenie i zachowania żywieniowe – kontekst psychologiczny
- Prozdrowotny styl życia: jak pomagać w zmianie niewłaściwych nawyków i ryzykownych zachowań
- Problemy psychosomatyczne oraz rola czynników psychologicznych w przebiegu chorób przewlekłych u dzieci
- Podstawy terapii traumy
Blok IV
Warsztaty: autorefleksja i kompetencje osobiste
- Zarządzanie zasobami w stresie
- Mindfulness (uważność) w psychosomatyce i somatopsychologii
- Seminarium końcowe
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie i kadrze studiów.
Studia trwają dwa semestry.
Punkty ECTS: 30.
Na Uczelni obowiązują godziny dydaktyczne zajęć (1 godzina dydaktyczna = 45 min). Zajęcia odbywają się w trybie weekendowym (sobota, niedziela) w godz. 9.00-16.00/18.00 w zależności od realizowanych zajęć.
W szczegółowym harmonogramie zawarte są również przerwy.
Absolwenci studiów otrzymują przewidziane ustawą świadectwo wspólne ukończenia studiów podyplomowych Uniwersytetu SWPS.
Zajęcia dydaktyczne prowadzone są także przez:
- prof. Ewę Gruszczyńską
- prof. Monikę Bąk-Sosnowską
- dr Joannę Podgórską
- PhD Julię E. Wahl
- dr Katarzynę Grunt-Meyer
- Krzysztofa Karauda
- dr Agnieszkę Żok
- Agnieszkę Łypacewicz
- Agatę Głowacką
- Mateusza Banaszkiewicza
- dr hab. n. med. Marzenę Smardakiewicz
- dr. Martę Bierć
- Marcina Matycha
- lek. Vioettę Ambroziak-Krzysztofowicz
Adresatami studiów podyplomowych „Psychosomatyka i somatopsychologia” są przede wszytskim psychologowie pragnący poszerzyć zakres swoich kompetencji profesjonalnych, jak i lekarze oraz przedstawiciele innych nauk o zdrowiu o udokumentowanym wykształceniu w tym zakresie (np. pielęgniarki, fizjoterapeuci).
Studia podyplomowe „Psychosomatyka i somatopsychologia” pokazanie relacji między psychiką i ciałem oraz wskazanie na empiryczne źródło jej pochodzenia. Ukazywane są zarówno możliwości, jak i ograniczenia pomocy pacjentom doświadczającym objawów somatycznych.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto7 900,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto7 900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto41,58 PLN
- Koszt osobogodziny netto41,58 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Joanna Zapała
Jako członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego brała udział w pracach nad wprowadzeniem certyfikatu psychoonkologa w Polsce. W latach 2005 – 2013 pełniła stanowisko kierownika merytorycznego i programowego Ogólnopolskiej Sieci Akademii Walki z Rakiem. Ukończyła zaawansowane szkolenia z terapii ericksonowskiej między innymi w The Milton H. Erickson Foundation w Phoenix Arizona USA a także całościowe szkolenie w Polskim Instytucie Ericksonowskim gdzie teraz wykłada.
Absolwentka wielu szkoleń w nurcie poznawczo – behawioralnym w ujęciu klasycznym oraz trzeciej fali CBT jak Mindfulness, Terapia Schematu, Terapia traumy EMDR, w kraju i zagranicą. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu psychoonkologii na Uniwersytecie SWPS, także wraz z dr Ewą Gruszczyńską sprawuje kierownictwo merytoryczne nad studiami podyplomowymi „Psychosomatyka i somatopsychologia".
Jest dyrektorem Centrum Psychoterapii Integralnej oraz prezesem Stowarzyszenia PSYCHE SOMA POLIS w Poznaniu. Laureatka konkursu „Jaskółki nadziei", w kategorii Lider Organizacji Pacjentów Onkologicznych 2015, organizowanego przez Polską Koalicję Pacjentów Onkologicznych w kwietniu 2016 roku.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dydaktyczne z zajęć Słuchacze otrzymują od Prowadzących w aplikacji Classroom. Dostęp do Classroomów poszczególnych przedmiotów mają tylko słuchacze kierunku zalogowni w domenie uczelnianiej.
Materiały z zajęć to m.in perzentacja oraz skrypty, filmy i nagrania.
Warunki uczestnictwa
Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego i dostarczenie do realizatora usługi (SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego) przez Kandydata wszystkich wymaganych w procesie rekrutacji dokumentów.
Opis doświadczenia związanego z pomaganiem osobom chorym somatycznie lub opieką nad nimi (tylko w przypadku osób, które nie posiadają wykształcenia psychologicznego lub medycznego).
Szczegółowe informacje dostępne na stronie: https://www.swps.pl/oferta/poznan/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychosomatyka-i-somatopsychologia
Informacje dodatkowe
Rok akademicki rozpoczyna się 01.10.2024 r.
Godzina akademicka to 45 min. W szczegółowym harmonogramie uwzględnione są też przerwy po 15 min i 30 min.
Cena za studia podana w ramach powyższej Karty Usługi w Bazie Usług Rozwojowych nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w kwocie 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji. Absolwenci i studenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Cena obowiązuje przy opłacie jednorazowej za czesne.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajda Państwo pod adresem: https://www.swps.pl/oferta/poznan/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychosomatyka-i-somatopsychologia
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w części usługi realizowanie zdalnie:1) platforma /rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa: narzędzie z pakietu Google G-Suit ( google classroom oraz google meet)2) minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: komputer z procesorem Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2 ,2 GB pamięci RAM, zainstalowany jeden z systemów operacyjnych Windows 7, 8, 10, macOS 10.9 lub nowszy. Dodatkowo wbudowany lub zewnętrzny mikrofon,opcjonalnie kamera video.(Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy).Android z systemem 5.0 lub nowszy/ iPhone z systemem iOS 11.0 lub nowszy.3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: 2-4 Mb/s (https://support.google.com/a/answer/1279090 4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Przeglądarka Google Chrome lub Mozilla Firefox, Adobe Reader , Pakiet biurowy np Libre Office,Open office lub Microsoft office. 5) okres ważności linku umożliwiającego : bez ograniczeń w trakcie trwania usługi
Sposób walidacji części usługi prowadzonej zdalnie - zgodnie z programem studiów, czyli test wiedzy prowadzony przez formularz Google lub stacjonarie.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami