Profesjonalny mentor w organizacji
Profesjonalny mentor w organizacji
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Organizacja
- Identyfikator projektuKierunek - Rozwój
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Uczestnikami studiów mogą być wszystkie osoby, które posiadają doświadczenie zawodowe, chcą się profesjonalnie nim dzielić z innymi, rozwijać je i przygotować się do pełnienia samodzielnych funkcji. Studia przeznaczone są zarówno dla osób chcących pełnić rolę mentora w swoim miejscu pracy, jak również te osoby które chcą działać jako niezależni mentorzy, wspierając w rozwoju swoich podopiecznych w ramach wybranych dziedzin zawodowych. Studia przeznaczone są w dużej mierze dla doświadczonych specjalistów i menedżerów, którzy obok wypełniania własnych obowiązków zawodowych, chcą wspierać pracowników w rozwoju ich kompetencji.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji16-10-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów podyplomowych „Profesjonalny mentor w organizacji” jest kompleksowe przygotowanie uczestników do roli mentora. Po ukończeniu programu uczestnik będzie potrafił identyfikować mocne strony i potrzeby rozwojowe, odkrywać potencjał podopiecznych, motywować ich do działania, przekazywać kluczową wiedzę i umiejętności, prowadzić sesje mentoringowe oraz skutecznie komunikować się i współdziałać. Program wspiera również rozwój osobisty mentora.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Zrozumienie roli mentora i różnic między mentoringiem a innymi formami wsparcia dorosłych. Znajomość typów mentoringu i ich wpływu na rozwój organizacji i pracownika. Umiejętność definiowania celów programu mentoringowego na podstawie potrzeb podopiecznych i wymagań organizacyjnych. Wiedza na temat procesu uczenia się dorosłych w kontekście zawodowym. | Kryteria weryfikacji Zrozumienie roli mentora i różnic między mentoringiem a innymi formami wsparcia dorosłych.Kryteria weryfikacji: Wymienia różnice między mentoringiem a coachingiem, doradztwem i szkoleniem. Wyjaśnia rolę mentora w rozwoju zawodowym i osobistym podopiecznego. Podaje przykłady zastosowania mentoringu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Znajomość typów mentoringu i ich wpływu na rozwój organizacji i pracownika.Kryteria weryfikacji: Identyfikuje i charakteryzuje typy mentoringu. Wyjaśnia wpływ różnych typów mentoringu na rozwój organizacyjny i indywidualny. Analizuje przypadki zastosowania mentoringu. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Definiowanie celów programu mentoringowego na podstawie potrzeb podopiecznych i wymagań organizacyjnych.Kryteria weryfikacji: Przeprowadza analizę potrzeb podopiecznych i organizacji. Formułuje cele programu mentoringowego. Opracowuje plan działań mentoringowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wiedza na temat procesu uczenia się dorosłych w kontekście zawodowym.Kryteria weryfikacji: Opisuje zasady uczenia się dorosłych. Wyjaśnia wpływ uczenia się dorosłych na mentoring. Przedstawia metody wspierające uczenie się dorosłych. | Metoda walidacji Prezentacja | |
Efekty uczenia się Umiejętności:Projektowanie formalnych programów mentoringowych z wykorzystaniem struktury 2M. Prowadzenie grupowego mentoringu i facylitacji rozwojowej. Zarządzanie trudnymi momentami w programach mentoringowych. Realizacja i organizacja sesji mentoringu nieformalnego. | Kryteria weryfikacji Projektowanie formalnych programów mentoringowych z wykorzystaniem struktury 2M.Kryteria weryfikacji: Wyjaśnia strukturę 2M. Projektuje program mentoringowy. Prezentuje i uzasadnia wybór elementów programu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Prowadzenie grupowego mentoringu i facylitacji rozwojowej.Kryteria weryfikacji: Prowadzi sesje grupowego mentoringu. Stosuje techniki facylitacji. Oceni efektywność sesji grupowego mentoringu. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Zarządzanie trudnymi momentami w programach mentoringowych.Kryteria weryfikacji: Identyfikuje trudności w programach mentoringowych. Opracowuje strategie radzenia sobie z trudnościami. Analizuje trudne sytuacje i proponuje rozwiązania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Realizacja i organizacja sesji mentoringu nieformalnego.Kryteria weryfikacji: Organizuje i prowadzi sesje mentoringu nieformalnego. Stosuje odpowiednie metody. Analizuje zagrożenia związane z mentoringiem nieformalnym. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:Budowanie i zarządzanie programem mentoringowym. Badanie efektywności programów mentoringowych. Tworzenie wspólnoty uczących się. Samodzielna praca nad realizacją własnych programów mentoringowych. | Kryteria weryfikacji Badanie efektywności programów mentoringowych.Kryteria weryfikacji: Projektuje narzędzia do oceny efektywności. Przeprowadza badania i analizę wyników. Prezentuje raport z oceny i proponuje ulepszenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Tworzenie wspólnoty uczących się.Kryteria weryfikacji: Inicjuje i rozwija wspólnoty uczących się. Stosuje techniki wspierające współpracę. Monitoruje i ocenia funkcjonowanie wspólnoty uczących się. | Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Absolwent uzyskuje zaświadczenie potwierdzające zdobyte efekty kształcenia.
Studia kończą się zaliczeniem na ocenę określonym w karcie kierunku.
Program
Program
KIM JEST I W JAKI SPOSÓB MENTOR WSPIERA W ROZWOJU / MENTORING A INNE FORMY WSPIERANIA OSÓB DOROSŁYCH
(4 godz.)
- Rola i zadania profesjonalnego mentora
- Kluczowe kompetencje mentora
- Kiedy mentor jest potrzebny?
MENTORING W KONTEKŚCIE ROZWOJU ORGANIZACJI I PRACOWNIKA – TYPY MENTORINGU
(4 godz.)
- Dlaczego mentoring jest potrzebny organizacjom
- Typy mentoringu
- Wykorzystanie mentoringu w profesjonalnym rozwoju kompetencji pracowników
BUDOWANIE I ZARZĄDZANIE PROGRAMEM MENTORINGOWYM – WPROWADZENIE
(4 godz.)
- Struktura profesjonalnego programu mentoringowego
- Rola i zadania mentora na poszczególnych etapach przygotowania i realizacji programu mentoringowego
- Zarządzanie realizacją programu mentoringowego – kogo zaangażować?
DEFINIOWANIE CELÓW PROGRAMU MONITORINGOWEGO NA PODSTAWIE POTRZEB PODOPIECZNEGO I WYMAGANIA ORGANIZACYJNE
(4 godz.)
- Struktura poprawnie zdefiniowanego celu programu mentoringowego
- Cel główny i podcele
- Wskaźniki i miary stosowane w programach monitoringowych - ograniczenia w wykorzystaniu wskaźników behawioralnych w
UCZENIE SIĘ OSÓB DOROSŁYCH W KONTEKŚCIE ZAWODOWYM
(7 godz.)
- Elementy psychologii rozwojowej wieku dorosłego
- Specyfika uczenia się osób dorosłych
- Potrzeby osób dorosłych jako profesjonalnych odbiorców edukacji
PROJEKTOWANIE FORMALNEGO PROGRAMU MENTORINGOWEGO Z WYKORZYSTANIEM STRUKTURY 2M
(14 godz.)
Projektowanie formalnego programu mentoringowego z wykorzystaniem struktury 2M – część 1 (7 godz.)
- Elementy programu mentoringowego.
- Prowadzenie użytecznej diagnozy poprzedzającej opracowanie programu mentoringowego
MENTORING GRUPOWY & FACYLITACJA ROZWOJOWA
(14 godz.)
Mentoring grupowy & facylitacja rozwojowa / Krytyczna reflacja rozwojowa jako element budowania dojrzałości podopiecznego z elementami psychologii pozytywnej
- Użyteczność osobistej refleksji rozwojowej w budowaniu dojrzałości podopiecznego
PROJEKTOWANIE FORMALNEGO PROGRAMU MENTORINGOWEGO Z WYKORZYSTANIEM STRUKTURY 2M – CZĘŚĆ 3
(7 godz.)
- Testowanie programu mentoringowego w wykorzystaniem techniki „teorii programu”
- Budżetowanie realizacji programy mentoringowego
- Angażowanie innych uczestników organizacji w realizację programu mentoringowego
REALIZACJA PROGRAMU MONITORINGOWEGO ORAZ SESJE PODSUMOWUJĄCE
(4 godz.)
- Realizacja i zarządzanie wykonaniem programu mentoringowego
- Rejestry postępów i doświadczeń w zarządzaniu uczeniem się
- Wykorzystanie wskaźników i miar w rejestrowaniu postępów
ZARZĄDZANIE TRUDNYMI MOMENTAMI W RAMACH PROGRAMU MONITORINGOWEGO
(7 godz.)
- Ryzyka w realizacji programu mentoringowego
- Typowe sytuacje trudne w zarządzaniu programem mentoringowym
- Struktura działania w typowych sytuacjach trudnych w programie mentoringowym
WSPÓLNOTY UCZENIA SIĘ
(7 godz.)
- Specyfika uczenia się grupowego
- Wykorzystanie grupy /grup uczenia się w procesach mentoringowych
- Profesjonalne wykorzystanie i facylitacji i metod coachingu grupowego w procesach rozwojowych
MENTORING NIEFORMALNY – ZAŁOŻENIA I ORGANIZACJA SESJI
(7 godz.)
- Specyfika mentoringu nieformalnego
- Zakres wykorzystania mentoringu nieformalnego
- Struktura realizacji mentoringu nieformalnego
MENTORING NIEFORMALNY – REALIZACJA SESJI I ZAGROŻENIA
(7 godz.)
- Realizacja sesji mentoringu nieformalnego
- Zagrożenia w realizacji sesji mentoringu nieformalnego
- Działania po zakończeniu realizacji sesji mentoringu nieformalnego
BADANIE EFEKTYWNOŚCI PROGRAMU MONITORINGOWEGO
(7 godz.)
- Dwa typy ewaluacji programu mentoringowego
- Działania po zakończeniu realizacji programu mentoringowego
- Projektowanie ewaluacji programu mentoringowego
PRACA WŁASNE W RAMACH REALIZACJI WŁASNEGO PROGRAMU MONITORINGOWEGO
(63 godz.)
- Praca własne w ramach realizacji własnego programu monitoringowego
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 250,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 250,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto32,81 PLN
- Koszt osobogodziny netto32,81 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Szwed
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów pracują na platformie Extranet, to wewnętrzna platforma komunikacyjna Uczelni WSB Merito, stworzona w celu ograniczenia formalności oraz ułatwienia przepływu informacji między uczestnikami a uczelnią. Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- informacji na temat płatności,
- katalogu bibliotecznego.
Drugą wiodącą platformą jest MS Teams, gdzie uczestnicy znajdą:
- harmonogram zjazdów,
- plan zajęć,
- materiały dydaktyczne,
- dodatkowe materiały, in formacje, ogłoszenia.
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa
Zgodnie z regulaminem zapisów na studia podyplomowezapisu można dokonać na stronach Uniwersytetu WSB Merito w wybranych filiach w:
· Chorzowie,
· Poznaniu,
· Szczecinie,
· Warszawie
poprzez formularz online znajdujący się na stronie: www.wsb.pl/rekrutacja/krok1 oraz dostarczyć komplet dokumentów do Biura Rekrutacji do wybranej filii
Kryteria uczestnictwa w Programie
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia
- spełnienie warunków rekrutacyjnych
Warunki zaliczenia
- Udział w zajęciach (akceptowalne minimum dwa dni nieobecności).
- Opracowanie i przedstawienie programu monitoringowego w ramach obrony.
Interaktywna forma zajęć
Wykłady uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami oraz studiami przypadków.
Zjazdy odbywają się średnio raz lub dwa razy w miesiącu:
- w soboty od 9:00 do 17:00,
- w niedziele od godz. 9:00 do 17:00.
Informacje dodatkowe
Dodatkowe szkolenia
Uczestnicy naszych programów mogą brać udział w ciekawych szkoleniach, które prowadzą doświadczeni trenerzy. Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Dzięki szkoleniom można uzupełnić wiedzę i potwierdzić ją certyfikatem.
- Szczegółowy harmonogram usługi może ulec zmianie w postaci realizowanych przedmiotów w danym dniu i osób prowadzących. Zmianie nie ulegają terminy zjazdów na studiach podyplomowych oraz ilość godzin usługi.
- Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony na stronach Uczelni lub w BUR na 2 tygodnie przed zajęciami
- Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych. 160 godzin dydaktycznych = 120 godzin zegarowych
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz końcowej.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia odbywają się na platformie MS Teams lub Zoom, każdy z uczestników zobowiązany jest do posiadania własnego sprzętu z aktywnym mikrofonem oraz kamerą internetową.