Nauczanie języka polskiego jako obcego
Nauczanie języka polskiego jako obcego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia skierowane są do absolwentów studiów I stopnia lub magisterskich (II stopnia lub jednolitych) dowolnego kierunku:
- Osoby, które posiadają kwalifikacje pedagogiczne uzyskają kompetencje do pracy jako nauczyciel języka polskiego jako obcego w szkole.
- Osoby bez kwalifikacji pedagogicznych uzyskają kompetencje lektora języka polskiego jako obcego do pracy poza szkołą - kursy, zajęcia indywidualne.
- Minimalna liczba uczestników24
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi270
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia podyplomowe umożliwiają zdobycie dodatkowych kwalifikacji i uprawnień do prowadzenia zajęć z języka polskiego jako obcego jako drugiego przedmiotu w szkołach oraz wykonywanie pracy lektora na uczelniach wyższych czy też kursach językowych. Studia podyplomowe zapoznają ze specyfiką nauczania języka polskiego osób pochodzących z różnych grup kulturowych i językowych. Pozwalają zdobyć narzędzia skutecznego organizowania, prowadzenia działań dydaktycznych oraz ewaluacji postępów w nauce.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:1. Posiadasz pogłębioną wiedzę o strukturze, zasadach gramatyki, fonetyki, ortografii języka polskiego. 2. Posiadasz znajomość metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. 3. Dysponujesz wiedzą na temat współczesnych procesów w polszczyźnie. 4. Znasz najnowsze trendy w glottodydaktyce i psycholingwistyce. 5. Wiesz, w jaki sposób uczyć polskiej kultury i jak ją propagować. 6. Znasz standardy i programy nauczania. 7. Posiadasz wiedzę na temat certyfikacji języka polskiego jako obcego. 8. Znasz zasady organizacji, realizacji oraz oceny skutecznego procesu dydaktycznego. 9. Posiadasz wiedzę na temat specyfiki nauczania dzieci. | Kryteria weryfikacji Udzielenie poprawnych odpowiedzi w 50% podczas testu wielokrotnego wyboru. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Umiejętności z:1. Konstruowanie kursu językowego. 2. Tworzenie planów dydaktycznych dobranych do potrzeb uczących. 3. Dostosowanie strategii nauczania do potrzeb odbiorców na różnych etapach procesu kształcenia językowego. 4. Przygotowanie zorganizowanie i zrealizowanie procesów dydaktycznych. 5. Wspieranie samodzielności uczących się w poszerzaniu wiedzy. 6. Ocenianie i dobieranie materiałów dydaktycznych w zależności od celów dydaktycznych. 7. Ocenianie postępów uczących się stosując różne sposoby ewaluacji. 8. Wykorzystywanie nowoczesnych technologii w procesie dydaktycznym, w tym platformy e-learningowe. | Kryteria weryfikacji 1. Udzielenie poprawnych odpowiedzi w 50% podczas testu wielokrotnego wyboru.2. Opracowanie i przygotowanie scenariusza oraz konspektu lekcji na podstawie poznanych metod i narzędzi. 3. Przedstawienie koncepcji pracy z uczniami i kursantami według poznanych zasad i narzędzi. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:1. Gotowość do ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. 2. Wrażliwość na różnice kulturowe. 3. Inspirowanie i organizowanie procesu uczenia się innych osób. 4. Wykorzystywanie technik komunikacji w celu uzyskania jak najlepszego kontaktu z uczniem. 5. Umiejętność integrowania grupy. 6. Jest ambasadorem polskiej kultury. | Kryteria weryfikacji 1. Współdziała w grupie, przyjmując w niej różne role.2. Uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętność. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Absolwent uzyskuje zaświadczenie potwierdzające zdobyte efekty kształcenia.
Studia kończą się zaliczeniem na ocenę określonym w karcie kierunku.
Program
Program
PODSTAWY TEORETYCZNE (18 godz.)
- Cele i podstawy nauczania języka polskiego jako języka obcego (2 godz.)
- Fonetyka języka polskiego i fonetyka funkcjonalna (2 godz.)
- Gramatyka funkcjonalna w nauczaniu języka polskiego jako obcego (4 godz.)
- Komunikacja międzykulturowa i realia kulturowe oraz kulturowe kompetencje lektora (6 godz.)
- Przyswajanie języka (4 godz.)
METODYKA NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO Z UWZGLĘDNIENIEM AKTYWNYCH METOD NAUCZANIA I NOWYCH TECHNOLOGII (118 godz.)
- Zasady i metody nauczania gramatyki języka polskiego cudzoziemców mówiących językiem niesłowiańskim oraz słowiańskim (22 godz.)
- Zasady i metody nauczania słownictwa i frazeologii (22 godz.)
- Zasady i metody nauczania wymowy i ortografii polskiej (12 godz.)
- Zasady i techniki nauczania oraz rozwijania kompetencji poszczególnych sprawności językowych (32 godz.) w tym: rozumienie tekstów czytanych i mówionych (12 godz.) i produkcja: mówienie i pisanie (20 godz.)
- Aktywizujące metody uczenia w nauczaniu dorosłych (6 godz.)
- Aktywizujące metody uczenia w nauczaniu dzieci (8 godz.)
- Nowe tendencje w nauczaniu jpjo. (2 godz.)
- Konserwatoria dotyczące wybranych aspektów metodyki nauczania jpjo. (14 godz.)
PLANOWANIE PRACY LEKTORA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO JĘZYKA OBCEGO (134 godz.)
- Przygotowanie kursu jpjo – programy nauczania z uwzględnieniem poziomów i potrzeb odbiorców (26 godz.)
- kursy polskiego dla dzieci (12 godz.)
- kursy polskiego dla potrzeb zawodowych (6 godz.)
- kursy polskiego dla grup mieszanych (6 godz.)
- problemy i wyzwania stojące przed lektorem (2 godz.)
- Standardy i wymagania poziomów językowych zgodnie z ramami kwalifikacji dla języka polskiego jako języka obcego (8 godz.)
- Planowanie zajęć – konspekty – dla grup oraz dla celów zajęć indywidualnych (22 godz.)
- Pomoce dydaktyczne (10 godz.)
- Podręczniki (8 godz.)
- Dobór tekstów literackich, muzyki oraz filmu w pracy nauczyciela i lektora (10 godz.)
- Wybór najważniejszych wydarzeń z historii Polski w pracy lektora (2 godz.)
- Wybrane zwyczaje i obrzędy w Polsce w nauczaniu języka polskiego jako obcego (2 godz.)
- Tworzenie i wykorzystanie własnych materiałów dydaktycznych (16 godz.)
- Kontrola wyników nauczania (10 godz.)
- Certyfikacja poziomu znajomości języka polskiego jako obcego (4 godz.)
- Konserwatorium dotyczące wybranych aspektów pracy lektora jpjo. (16 godz.)
PRAKTYKA (90 godz.)
W ramach przygotowania praktycznego, Uczestnicy studiów podyplomowych jpjo UWSB Merito, zobowiązani są do odbycia praktyki w wymiarze 90 godzin.
Uczestniczenie w praktyce polega na prowadzeniu i hospitowaniu zajęć dydaktycznych, zapoznaniu się ze specyfiką pracy nauczyciela JPJO.
Zadania praktyki ciągłej sytuują się wokół następujących zagadnień:
- prowadzenie i hospitowanie zajęć języka polskiego jako obcego zgodnie z ustalonym wymiarem (30 godz.),
- włączenie się w obowiązki lektora, czyli tak zwana asystentura: sprawdzanie prac, przygotowywanie ćwiczeń, kart pracy i innych materiałów dydaktycznych (20 godz.),
- organizowanie warsztatu pracy (15 godz.),
- zapoznanie się z dostępnymi na rynku materiałami dotyczącymi przedmiotu studiów (5 godz.),
- planowanie i przygotowywanie zajęć (20 godz.),
- Uczestnik prowadzi dziennik praktyk.
Warunkiem zaliczenia praktyki jest przedstawienie dziennika praktyk, który jest udokumentowaniem i poświadczeniem odbytej praktyki. Ponadto dziennik musi zawierać podpis opiekuna praktyki. Do dokumentacji dołącza się notatki, jak również konspekty hospitowanych lekcji.
Miejsce praktyki Student wybiera sam. Mogą to być uczelnie wyższe, szkoły policealne, szkoły publiczne lub niepubliczne, szkoły językowe, czy też instytucje oświatowe, w których prowadzone są zajęcia jajo.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 150,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 150,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto15,37 PLN
- Koszt osobogodziny netto15,37 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Motycka
Twórca i realizator kreatywnych pomysłów. Od 2012 roku pracuje jako nauczyciel akademicki na kierunku Pedagogika (WSB, UAM). Absolwentka studiów magisterskich z edukacji medialnej i technologii informacyjnych, edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej, a także studiów podyplomowych związanych z zarządzaniem oświatą, coachingiem i tutoringiem w edukacji, oligofrenopedagogiką, wspomaganiem dzieci ze spektrum autyzmu oraz Zespołem Aspergera.
Interesuje się innowacyjnymi strategiami nauczania-uczenia się, rozwiązywaniem sytuacji problemowych oraz relacjami międzyludzkimi. Na co dzień wychowawca, terapeuta i informatyk w Szkole Podstawowej nr 25 z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi (www.zs2poznan.com), a także współwłaściciel firmy szkoleniowej M&A Group PL Sp. z o.o. (www.magroup.pl). Prelegent i autor publikacji ogólnopolskich i międzynarodowych z zakresu edukacji. W 2010 uhonorowana tytułem Wolontariusza Roku w Polsce przyznawanym przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności. Laureatka projektu „Własność=Jasność”, dzięki któremu odbyła staż na Wydziale Projektów Edukacyjnych w Warszawie. Wielokrotnie otrzymywała nagrody m.in. Nagrodę Prezydenta, Nagrodę Dyrektora oraz liczne Dyplomy Uznania np. „Wizjoner edukacji”, 'Mistrze Mediów”, „Nauczyciel Roku”, „Nauczyciel Akademicki Roku”. Posiada bogate rekomendacje ze współprac (m.in. ZHP, Centrum Rozwoju Pasji „Inspirator"”, TKOPD w Poznaniu).
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas zjazdu każdy uczestnik programu otrzymuje komplet materiałów dydaktycznych na platformie MS Teams. Materiały te przygotowują wykładowcy, dostosowując je do specyfiki prowadzonego tematu.
Uczestnicy studiów pracują na platformie MS Teams, to platforma komunikacyjna Uczelni WSB Merito, stworzona w celu ograniczenia formalności oraz ułatwienia przepływu informacji między uczestnikami a uczelnią. Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- harmonogramu zajęć,
- materiałów dydaktycznych,
- informacji dotyczących zmian w planach zajęć, ogłoszeń i aktualności.
Warunki uczestnictwa
Zgodnie z regulaminem zapisów na studia podyplomowe na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu należy zapisać się również poprzez formularz online znajdujący się na stronie: www.wsb.pl/rekrutacja/krok1 oraz dostarczyć komplet dokumentów do Biura Rekrutacji WSB Merito w Poznaniu.
Zapisu można dokonać na stronach Uniwersytetu WSB Merito w wybranych filiach w:
- Chorzowie,
- Poznaniu,
- Szczecinie,
- Warszawie
poprzez formularz online znajdujący się na stronie: www.wsb.pl/rekrutacja/krok1 oraz dostarczyć komplet dokumentów do Biura Rekrutacji do wybranej filii.
Kryteria uczestnictwa w Programie
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia
- spełnienie warunków rekrutacyjnych
Warunki zaliczenia
- Test po każdym semestrze
- Praktyki
- Praca podyplomowa w formie obrony projektu dydaktycznego
Zjazdy odbywają się średnio raz lub dwa razy w miesiącu:
- w soboty od 9:00 do 17:00,
- w niedziele od godz. 9:00 do 17:00.
Informacje dodatkowe
Dodatkowe szkolenia
Uczestnicy naszych programów mogą brać udział w ciekawych szkoleniach, które prowadzą doświadczeni trenerzy. Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Dzięki szkoleniom można uzupełnić wiedzę i potwierdzić ją certyfikatem.
- Szczegółowy harmonogram usługi może ulec zmianie w postaci realizowanych przedmiotów w danym dniu i osób prowadzących. Zmianie nie ulegają terminy zjazdów na studiach podyplomowych oraz ilość godzin usługi.
- Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony na stronach Uczelni lub w BUR na 2 tygodnie przed zajęciami
- Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych. 270 godzin dydaktycznych = 202,5 godzin zegarowych
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz końcowej.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Nową wiedzę i umiejętności zdobywasz, dzięki zajęciom realizowanym na platformie MS Teams. Z wykładowcami i uczestnikami studiów kontaktujesz się przez internet, w czasie rzeczywistym (synchronicznie). W zajęciach uczestniczysz w weekendy, zgodnie z ustalonym harmonogramem zjazdów.
Techniczne wymagania do zajęć:
- komputer (z wbudowanymi lub podłączonymi głośnikami i mikrofonem),
- dostęp do Internetu,
- słuchawki (opcjonalnie),
- jeśli chcesz aby Cię widziano, możesz użyć kamery umieszczonej w laptopie/komputerze.