Organizacja i zarządzanie oświatą
Organizacja i zarządzanie oświatą
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowane są do osób zamierzających przystąpić do konkursu na stanowisko dyrektora placówki oświatowej oraz do dyrektorów, wicedyrektorów, nauczycieli, pracowników jednostek samorządów terytorialnych i innych osób związanych z edukacją chcących poszerzyć i uaktualnić swoje kompetencje.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji23-10-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi220
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest profesjonalne przygotowanie do pełnienia funkcji dyrektora przedszkola, szkoły lub innej placówki oświatowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 27.10.2009 roku (Dz.U. nr 184, poz. 1436).Ukończenie tego kierunku umożliwia nabycie kwalifikacji w zakresie zarządzania oświatą i uprawnień do zajmowania stanowisk kierowniczych we wszystkich typach szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz w organach prowadzących i nadzorujących działalność oświatową.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:1. Znajomość przepisów prawnych: Posiadanie wiedzy na temat przepisów prawnych dotyczących systemu oświaty, w tym rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej, które regulują funkcjonowanie placówek oświatowych. 2. Teorie i koncepcje zarządzania: Znajomość teorii i koncepcji zarządzania oświatą oraz psychologicznych podstaw zarządzania w szkole. 3. Systemowe zarządzanie szkołą: Posiadanie wiedzy na temat systemowego zarządzania i administrowania szkołą, w tym zarządzania finansami, zasobami ludzkimi oraz organizowania procesu uczenia się. 4. Komunikacja i współpraca: Znajomość zasad efektywnej komunikacji w szkole oraz współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym. Organizacja ucząca się: 5. Rozumienie koncepcji szkoły jako organizacji uczącej się i umiejętność wdrażania odpowiednich strategii w tym zakresie. | Kryteria weryfikacji 1. Znajomość przepisów prawnych➤ Wymienia przepisy prawne dotyczące systemu oświaty. ➤ Wyjaśnia znaczenie poszczególnych przepisów w kontekście zarządzania placówką oświatową. ➤ Zastosowuje przepisy prawne do rozwiązania konkretnych problemów w studiach przypadków. 2.Teorie i koncepcje zarządzania ➤ Opisuje główne teorie zarządzania oświatą. ➤ Analizuje zastosowanie różnych koncepcji zarządzania w praktyce. ➤ Porównuje różne teorie i koncepcje zarządzania w kontekście edukacyjnym. 3. Systemowe zarządzanie szkołą ➤ Definiuje pojęcie systemowego zarządzania szkołą. ➤ Opisuje procesy zarządzania finansami, zasobami ludzkimi i organizacją procesu uczenia się. ➤ Przeprowadza analizę systemowego zarządzania w przykładowej placówce edukacyjnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji 4. Komunikacja i współpraca➤ Wymienia zasady efektywnej komunikacji w szkole. ➤ Przedstawia metody współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym. ➤ Analizuje przykłady skutecznej komunikacji i współpracy w studiach przypadków. 5. Organizacja ucząca się ➤ Definiuje pojęcie organizacji uczącej się. ➤ Wyjaśnia korzyści wynikające z budowania szkoły jako organizacji uczącej się. ➤ Proponuje strategie wdrażania koncepcji organizacji uczącej się w szkole. | Metoda walidacji Prezentacja | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Efekty uczenia się Umiejętności:1. Przywództwo edukacyjne: Pełnienie roli lidera edukacyjnego, motywowanie zespołu oraz wprowadzanie innowacji w zarządzaniu placówką oświatową. 2. Zarządzanie zasobami: Zarządzanie zasobami szkoły, w tym finansami, kadrami i infrastrukturą. 3. Planowanie strategiczne: Opracowywanie i wdrażanie strategii rozwoju szkoły, uwzględniając potrzeby uczniów, nauczycieli i środowiska lokalnego. 4. Rozwiązywanie problemów: Identyfikowanie problemów w funkcjonowaniu szkoły oraz skuteczne rozwiązywanie ich poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi zarządczych. 5. Komunikacja interpersonalna: Efektywne komunikowanie się z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz przedstawicielami organów prowadzących i nadzorujących. | Kryteria weryfikacji 1. Przywództwo edukacyjne➤ Wymienia cechy skutecznego lidera edukacyjnego. ➤ Opisuje metody motywowania zespołu nauczycielskiego. ➤ Przeprowadza symulacje sytuacji wymagających przywództwa i podejmowania decyzji. 2. Zarządzanie zasobami ➤ Opracowuje plan zarządzania finansami szkoły. ➤ Przedstawia metody zarządzania kadrami i infrastrukturą. ➤ Analizuje przypadki efektywnego zarządzania zasobami w placówkach oświatowych. 3. Planowanie strategiczne ➤ Tworzy strategię rozwoju szkoły uwzględniającą potrzeby uczniów, nauczycieli i środowiska lokalnego. ➤ Ocenia skuteczność wdrożonych strategii. ➤ Przedstawia plan działań mających na celu realizację strategii rozwoju. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji 4. Rozwiązywanie problemów➤ Identyfikuje problemy w funkcjonowaniu szkoły. ➤ Stosuje narzędzia zarządcze do rozwiązywania zidentyfikowanych problemów. ➤ Przeprowadza analizę skuteczności zastosowanych rozwiązań. 5. Komunikacja interpersonalna ➤ Opisuje zasady efektywnej komunikacji interpersonalnej. ➤ Demonstruje umiejętności komunikacyjne w scenariuszach symulacyjnych. ➤ Ocena sytuacji konfliktowych i proponowanie sposobów ich rozwiązania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:1. Odpowiedzialność i etyka zawodowa: Rozumienie znaczenia odpowiedzialności i etyki zawodowej w zarządzaniu placówką oświatową. 2. Kreatywność i innowacyjność: Otwartość na nowe pomysły i innowacje w zarządzaniu szkołą oraz umiejętność wprowadzania zmian poprawiających efektywność i jakość nauczania. 3. Praca w zespole: Efektywna praca w zespole, współpraca z innymi nauczycielami, pracownikami szkoły oraz przedstawicielami organów prowadzących. 4. Zaangażowanie w społeczność lokalną: Zaangażowanie w współpracę ze społecznością lokalną, rozumienie jej potrzeb i umiejętność integrowania szkoły z jej otoczeniem. 5. Rozwój osobisty i zawodowy: Świadomość potrzeby ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, umiejętność samodzielnego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności zarządczych. | Kryteria weryfikacji 1.Odpowiedzialność i etyka zawodowa➤ Definiuje zasady etyki zawodowej w zarządzaniu oświatą. ➤ Przedstawia przykłady odpowiedzialnego zachowania w kontekście pracy dyrektora szkoły. ➤ Ocenia sytuacje z perspektywy etycznej i proponuje odpowiednie rozwiązania. 2. Kreatywność i innowacyjność ➤ Wymienia innowacyjne metody zarządzania szkołą. ➤ Przedstawia przykłady wdrażania nowych pomysłów w praktyce. ➤ Ocenia skuteczność wprowadzonych innowacji. 3. Praca w zespole ➤ Wymienia zasady efektywnej pracy zespołowej. ➤ Opisuje metody współpracy z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły. ➤ Przeprowadza ćwiczenia grupowe i ocenia efektywność pracy zespołu. 4. Zaangażowanie w społeczność lokalną ➤ Opisuje metody współpracy szkoły ze społecznością lokalną. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Absolwent uzyskuje zaświadczenie potwierdzające zdobyte efekty kształcenia.
Studia kończą się zaliczeniem na ocenę określonym w karcie kierunku.
Program
Program
PRZYWÓDZTWO EDUKACYJNE I PSYCHOLOGICZNE PODSTAWY ZARZĄDZANIA W SZKOLE
- Style przewodzenia, specyfika przywództwa edukacyjnego – 4 godz.
- Zarządzanie zmianą w edukacji – 8 godz.
- Praca zespołowe nauczycieli jako kierunek procesu edukacyjnego – 4 godz.
- Psychologiczne podstawy zarządzania – 6 godz.
- Zarządzanie uczeniem się – 4 godz.
SYSTEMOWE ZARZĄDZANIE I ADMINISTROWANIE SZKOŁĄ
- Cele, zadania, wymagania wobec szkół w świetle obowiązujących przepisów – 4 godz.
- Wewnętrzne akty prawne w szkole – 8 godz.
- Koncepcja pracy szkoły – 8 godz.
- Zarządzanie jakością kształcenia, nadzór pedagogiczny – 8 godz.
- Organizacja placówki oświatowej – 4 godz.
- Prawne aspekty zarządzania placówką oświatową (prawo oświatowe, prawo administracyjne, samorządowe, prawo pracy, prawo finansów publicznych) – 8 godz.
- Zarządzanie finansami i majątkiem szkoły – 8 godz.
- Strategia rozwoju szkoły, planowanie pracy szkoły – 4 godz.
- Kontrola zarządcza – 4 godz.
- Polityka kadrowa – specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w szkole (aspekty organizacyjne i prawne) – 8 godz.
- Rekrutacja, selekcja pracowników, zwalnianie, wprowadzanie nowego pracownika – 4 godz.
- Sytuacje kryzysowe w szkole – 6 godz.
- Minimum informatyczne dyrektora szkoły – obsługa urządzeń i programów niezbędnych w pracy dyrektora szkoły – 8 godz.
ORGANIZOWANIE PROCESU UCZENIA SIĘ I BUDOWANIA SZKOŁY JAKO ORGANIZACJI UCZĄCEJ SIĘ
- Organizowanie procesów edukacyjnych z uwzględnieniem wymagań państwa – 4 godz.
- Szkoła organizacją uczącą się – 4 godz.
- Podstawa programowa jako mapa treści – 4 godz.
- Ocenianie dla uczenia się – 6 godz.
- Metody opracowywania i modyfikowania programów nauczania – 4 godz.
- Innowacje pedagogiczne – 6 godz.
- Dyrektor jako lider doskonalenia się nauczycieli – 4 godz.
- Kultura organizacyjna szkoły – 6 godz.
KOMUNIKACJA W SZKOLE, WSPÓŁPRACA SZKOŁY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
- Media w procesach komunikowania się szkoły (promocja placówki oświatowej i marketing w oświacie, kontakty placówki z mediami) – 6 godz.
- Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi – 4 godz.
- Idea partycypacji społecznej dla rozwoju szkoły – 4 godz.
- Współpraca szkoły z rodzicami jako fundament jej rozwoju – 8 godz.
- Partnerzy szkoły – zewnętrzne instytucje wspierające działania placówek oświatowych – 4 godz.
- Zarządzanie projektami – 4 godz.
KLUCZOWE KOMPETENCJE DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI JAKO LIDERA ORGANIZACJI
- Kompetencje interpersonalne dyrektora szkoły/placówki – 8 godz.
- Asertywność i komunikacja w pracy dyrektora szkoły, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej – 8 godz.
- Planowanie własnego rozwoju – 6 godz.
- Zarządzanie stresem i czasem - 8 godz.
- Coaching i mentoring w edukacji – 8 godz.
SEMINARIUM
- Warsztaty opracowania koncepcji pracy placówki oświatowej
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 250,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 250,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto19,32 PLN
- Koszt osobogodziny netto19,32 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Elżbieta Stelmach
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas zjazdu każdy uczestnik programu otrzymuje komplet materiałów dydaktycznych w formie pdf w aplikacji MOODLE. Materiały te przygotowują wykładowcy, dostosowując je do specyfiki prowadzonego tematu.
Uczestnicy studiów pracują na platformie Extranet. Extranet to wewnętrzna platforma komunikacyjna Uczelni WSB Merito, stworzona w celu ograniczenia formalności oraz ułatwienia przepływu informacji między uczestnikami a uczelnią. Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- harmonogramu zajęć,
- informacji na temat płatności,
- materiałów dydaktycznych,
- katalogu bibliotecznego,
- informacji dotyczących zmian w planach zajęć, ogłoszeń i aktualności
Studia podyplomowe na kierunku Organizacja i zarządzanie oświatą obejmują 220 godzin dydaktycznych oraz 16 godzin obowiązkowych praktyk.
Forma zaliczenia:
- Projekt zaliczeniowy – napisanie koncepcji pracy placówki oświatowej
- Egzamin połączony z przedstawianiem projektu zaliczeniowego
- Praktyka zawodowa – 16 godz.
Warunki uczestnictwa
Warunki uczestnictwa
Zgodnie z regulaminem zapisów na studia podyplomowe na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu Filia w Szczecinie , należy zapisać się również poprzez formularz online znajdujący się na stronie: www.merito.pl/rekrutacja/krok1 oraz dostarczyć komplet dokumentów do Biura Rekrutacji WSB Merito w Poznaniu Filia w Szczecinie
Kryteria uczestnictwa w Programie
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia
- spełnienie warunków rekrutacyjnych
Interaktywna forma zajęć
Wykłady uzupełniane są ćwiczeniami, warsztatami oraz studiami przypadków.
Zjazdy odbywają się średnio raz lub dwa razy w miesiącu:
- w soboty od 9:00 do 17:00,
- w niedziele od godz. 9:00 do 17:00.
Informacje dodatkowe
Dodatkowe szkolenia
Uczestnicy naszych programów mogą brać udział w ciekawych szkoleniach, które prowadzą doświadczeni trenerzy. Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Dzięki szkoleniom można uzupełnić wiedzę i potwierdzić ją certyfikatem.
Informacje dodatkowe
- Szczegółowy harmonogram usługi może ulec zmianie w postaci realizowanych przedmiotów w danym dniu i osób prowadzących. Zmianie nie ulegają terminy zjazdów na studiach podyplomowych oraz ilość godzin usługi.
- Harmonogram zjazdów zostanie upubliczniony na stronach Uczelni lub w BUR na 2 tygodnie przed zajęciami
- Godziny zajęć podane w harmonogramie są godzinami zegarowymi, zaś ilość godzin programowych jest podana w godzinach dydaktycznych. 220 godzin dydaktycznych = 165 godzin zegarowych
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz końcowej.
Adres
Adres
1. Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu Filia w Szczecinie ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich 3, 70-224 Szczecin.
2. Zespół Szkół Nr 6 im. Mikołaja Reja ul. Sowińskiego 3, 70-236 Szczecin.
3. Szkoła Podstawowa nr 61 im. Michała Kmiecika w Szczecinie ul. 3 Maja 4, 70-214 Szczecin.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób ze szczególnymi potrzebami