Kurs CAPD – Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego
Kurs CAPD – Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest kierowane do logopedów, pedagogów, psychologów, terapeutów, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji27-01-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do poznania teorii CAPD zespołem objawów, które wskazują na nieprawidłowy przebieg funkcji słuchowych na poziomie centralnego układu nerwowego przy jednocześnie prawidłowo działającym słuchu fizycznym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje budowę i funkcjonowanie układu słuchowego. | Kryteria weryfikacji Dobiera funkcje ucha zewnętrznego, środkowego, wewnętrznego i centralnego układu słuchowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Identyfikuje słuchania od słyszenia. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Opisuje wpływ na rozwój mowy i trudności szkolne. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Planuje wyniki badań słuchu oraz stosowanie narzędzi diagnostycznych. | Kryteria weryfikacji Planuje formy pomocy i terapii dla dzieci z CAPD, opisuje metody treningów słuchowych oraz zna wspomagające narzędzia i ćwiczenia stymulujące funkcje słuchowe. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Łączna liczba dni, w których zostanie przekazana wiedza oraz umiejętności praktyczne opisane w programie:
2 dni
Liczba godzin kursu: 16 h dydaktyczne, co stanowi 12 h zegarowych.
W harmonogramie ujęto również przerwy - łącznie 2 h zegarowych w ciągu 2 dni.
Przerwy nie są wliczone w liczbę godzin usługi.
Przerwy w czasie kursu dostosowane będą do tempa pracy uczestników szkolenia oraz ich potrzeb.
Godziny przerw są podane orientacyjnie- w zależności od dynamiki i tempa grupy- mogą ulec zmianie.
W zakresie ewaluacji dodatkowo jest stosowana ankieta satysfakcji, którą kursanci uzupełniają po zakończeniu części szkoleniowej.
Zakres tematyczny:
I DZIEŃ:
PRZETWARZANIE SŁUCHOWE
Budowa i funkcjonowanie układu słuchowego – funkcje ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego, centralny układ słuchowy;
Jaka jest różnica między słuchaniem a słyszeniem;
Czym jest przetwarzanie słuchowe;
Podstawowe funkcje słuchowe: lokalizacja, dyskryminacja, separacja dźwięków, pamięć słuchowa, integracja wzrokowo-słuchowa, synteza i analiza fonemowa, uwaga słuchowa itp.
Etapy rozwoju funkcji słuchowych;
Percepcja dźwięków mowy – zagadnienie wyrazistości i zrozumiałości mowy;
Znaczenie lateralizacji dla przetwarzania słuchowego dźwięków mowy;
CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO
Czym jest CAPD; kryteria diagnostyczne;
Przyczyny zaburzeń przetwarzania słuchowego;
Objawy zaburzeń funkcji słuchowych u dzieci;
Nadwrażliwość słuchowa – rodzaje i wpływ na funkcjonowanie dziecka;
Zaburzenia słuchu fonemowego oraz sprawności fonologicznej – wpływ na rozwój mowy oraz rozwój poznawczy,
Zaburzenia uwagi i pamięci słuchowej;
Zaburzenia integracji wzrokowo-słuchowej;
CAPD a rozwój mowy; CAPD a trudności szkolne (nauka czytania i pisania, dysleksja, koncentracja uwagi itd).
II DZIEŃ:
DIAGNOZA ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO
Badania słuchu – rodzaje, interpretacja wyników;
Do kogo skierować dziecko z zaburzeniami CAPD;
Jak wygląda procedura badania;
Prezentacja przykładowych kwestionariuszy i testów diagnostycznych;
Prezentacja wybranych urządzeń wykorzystywanych do diagnozy;
Testy i próby diagnostyczne do oceny słuchu fonemowego i sprawności fonologicznej do wykorzystania w placówkach oświatowych, gabinetach.
TERAPIA CAPD
Formy pomocy dzieciom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego;
Profesjonalne treningi słuchowe (Metoda Johansena, Tomatisa, Warnkego, Neuroflow itp.) – na czym polegają, dla jakich dzieci są rekomendowane, jakie dają efekty;
Muzyka i jej wpływ na przetwarzanie słuchowe, rozwój mowy, pamięci, uwagi itd.;
Wspomagające narzędzia: system FM, słuchawki Forbrain itp. – przykłady zastosowania urządzeń podczas zajęć;
Wspomaganie dziecka z CAPD w domu i szkole – tworzenie sprzyjającego środowiska;
Ćwiczenia stymulujące funkcje słuchowe – przykłady zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (ćw. słuchu fonemowego, rozwijanie uwagi i pamięci słuchowej, ćw. sprawności fonologicznej, ćw. syntezy i analizy fonemowej, ćw. wspomagające naukę czytania i pisania oraz terapię logopedyczną);
Po części szkoleniowej jest przeznaczone 15 minut na wypełnienie testu.
Warunku organizacyjne dla przeprowadzenia szkolenia: Część teoretyczna bazuje na zajęciach grupowych, uwzględniając dyskusję grupową. Część praktyczna będzie nadzorowana przez prowadzącego. Kursanci będą pracować w parach. Podczas ćwiczeń praktycznych uczestnicy mają do dyspozycji 1 leżankę na dwie osoby oraz poduszki pod głowę i koce.
Warunki niezbędne do spełnienia przez uczestników, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie określonego celu: tytuł fizjoterapeuty, osteopaty lub lekarza.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 PRZETWARZANIE SŁUCHOWE Budowa i funkcjonowanie układu słuchowego – funkcje ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego, centralny układ słuchowy; Jaka jest różnica między słuchaniem a słyszeniem; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Czym jest przetwarzanie słuchowe; Podstawowe funkcje słuchowe: Etapy rozwoju funkcji słuchowych; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Percepcja dźwięków mowy – zagadnienie wyrazistości i zrozumiałości mowy; Znaczenie lateralizacji dla przetwarzania słuchowego dźwięków mowy; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO Czym jest CAPD; kryteria diagnostyczne; Przyczyny zaburzeń przetwarzania słuchowego; Objawy zaburzeń funkcji słuchowych u dzieci; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 Nadwrażliwość słuchowa – rodzaje i wpływ na funkcjonowanie dziecka; Zaburzenia słuchu fonemowego oraz sprawności fonologicznej – wpływ na rozwój mowy oraz rozwój poznawczy, | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Zaburzenia uwagi i pamięci słuchowej; Zaburzenia integracji wzrokowo-słuchowej; CAPD a rozwój mowy; CAPD a trudności szkolne (nauka czytania i pisania, dysleksja, koncentracja uwagi itd). | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 01-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 DIAGNOZA ZABURZEŃ PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO Badania słuchu – rodzaje, interpretacja wyników; Do kogo skierować dziecko z zaburzeniami CAPD; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Jak wygląda procedura badania; Prezentacja przykładowych kwestionariuszy i testów diagnostycznych; Prezentacja wybranych urządzeń wykorzystywanych do diagnozy; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 Testy i próby diagnostyczne do oceny słuchu fonemowego i sprawności fonologicznej do wykorzystania w placówkach oświatowych, gabinetach. | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 TERAPIA CAPD Formy pomocy dzieciom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego; Profesjonalne treningi słuchowe (Metoda Johansena, Tomatisa, Warnkego, Neuroflow itp.) | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Muzyka i jej wpływ na przetwarzanie słuchowe, rozwój mowy, pamięci, uwagi itd.; Wspomagające narzędzia: system FM, słuchawki Forbrain itp. – przykłady zastosowania urządzeń podczas zajęć; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 Przerwa | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Wspomaganie dziecka z CAPD w domu i szkole – tworzenie sprzyjającego środowiska; | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Ćwiczenia stymulujące funkcje słuchowe – przykłady zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym | Prowadzący Katarzyna Matyasik | Data realizacji zajęć 02-02-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto87,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto87,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Matyasik
2008 – Akademia Medyczna Wczesna Logopedia Kliniczna
2006 – Uniwersytet Wrocławski Neurologopedia
2004 – Uniwersytet Wrocławski Logopedia
2003 – Uniwersytet Wrocławski Pedagogika, specjalność rewalidacja
Ma doświadczenie w pracy z dziećmi o nieprawidłowym rozwoju psychoruchowym, specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z dysleksją, autyzmem, zespołem Aspergera, Mózgowym Porażeniem Dziecięcym oraz zespołem Downa. Doświadczenie zawodowe zdobywała współpracując przez wiele lat ze Stowarzyszeniem Handicap we Wrocławiu, Milickim Stowarzyszeniem Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych oraz Szkołą Integracyjną w Trzebnicy. Od kilkunastu lat prowadzi gabinet logopedyczny. Ponadto organizuję szkolenia dla rodziców i nauczycieli dotyczące wspomagania rozwoju dziecka.
W trosce o wysoki standard prowadzonej terapii logopedycznej i pedagogicznej stale podnosi swoje kwalifikacje biorąc udział w szkoleniach i warsztatach poświęconych tematyce logopedycznej, neurorozwojowej i pedagogicznej.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy uczestnik otrzymuje skrypt obejmujący całość omawianego materiału, certyfikat.
Warunki uczestnictwa
Przed wysłaniem zgłoszenia prosimy o zapis przez stronę www.enedu.pl w celu rezerwacji miejsca na szkoleniu.
Wszelkie informacje o obowiązujących procedurach znajdują się w regulaminie szkoleń dostępnym na stronie www.enedu.pl
Informacje dodatkowe
Usługa realizowana jest w godzinach dydaktycznych.
Cena kursu nie obejmuje kosztów dojazdu oraz zakwaterowania.
Każdego dnia przewidziane są przerwy dla uczestników szkolenia.
Podstawa zwolnienia z VAT: Art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a Ustawy o VAT.
W zakresie ewaluacji dodatkowo jest stosowana ankieta satysfakcji, którą kursanci uzupełniają po zakończeniu części szkoleniowej.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi