Kurs Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym
Kurs Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs przeznaczony jest dla osób pragnących podjąć zatrudnienie jako opiekun w żłobku
lub klubie dziecięcym, które posiadają co najmniej wykształcenie średnie i nie mają kwalifikacji, określonych w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tekst jednolity Dz. U. 2024, poz. 338).
Kurs skierowany jest do osób, które:
- Planują pracę w żłobkach, klubach dziecięcych lub innych placówkach opieki nad dziećmi do lat 3.
- Posiadają pasję do pracy z najmłodszymi dziećmi oraz chcą zdobyć profesjonalne przygotowanie i kwalifikacje.
- Chcą poznać zasady wspierania rozwoju dziecka w bezpiecznym środowisku opiekuńczym.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji08-06-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi280
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do pełnienia roli profesjonalnego opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych, uwzględniając rozwój psychomotoryczny, emocjonalny oraz społeczny dzieci w wieku do lat 3. Uczestnik zdobędzie wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne potrzebne do bezpiecznej i efektywnej pracy w placówkach opieki nad dziećmi.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Stymuluje wszechstronny rozwój dziecka | Kryteria weryfikacji - stosuje innowacyjne metody planowania, dokumentowania i monitorowania rozwoju dziecka- organizuje zabawy sensoryczne poprzez zabawki o różnych materiałach i kształtach - stymuluje wzrok, dzięki książeczkom zawierających jasne, wyraźne obrazki, a na początku kontrastowe obrazy - prowadzi ćwiczenia ruchowe, czyli wzmocnienie mięśni poprzez delikatne masowanie i ćwiczenia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje kompetencje opiekuna dziecka | Kryteria weryfikacji - definiuje odpowiedzialność prawną opiekuna- pomaga w codziennych czynnościach, takich jak jedzenie, ubieranie, wysadzanie - zabiera dzieci na spacery i prowadzi zajęcia w plenerze - zapewnia właściwą opiekę pielęgnacyjną, edukacyjną i wychowawczą | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Prowadzi zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne | Kryteria weryfikacji - przygotowuje harmonogram zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych- zapewnia bezpieczeństwo dzieciom w trakcie pobytu w placówce - uczy dzieci funkcjonowania w grupie, współpracy, dzielenia się, rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie z trudnymi sytuacjami | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki | Kryteria weryfikacji – definiuje i stosuje podstawowe terminy związane z rozwojem,– określa fazy rozwoju jednostki, – omawia podstawowe koncepcje rozwoju jednostki, – rozróżnia cele i zadania tradycyjnej i współczesnej psychologii rozwojowej, – charakteryzuje proces zmian rozwojowych, – określa czynniki genetyczne i środowiskowe wpływające na rozwój | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje rozwój dziecka w okresiewczesnego dzieciństwa | Kryteria weryfikacji – określa zadania rozwojowe dziecka w pierwszym roku życia,– określa zadania rozwojowe dziecka 2- i 3-letniego, – rozpoznaje i ocenia źródła szans i zagrożeń rozwojowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
decyzją nr 22/2024 z dnia 21.08.2024 r. zatwierdzającą następujący program szkolenia:
program 280 godzinnego szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym.
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnione do realizacji procesów walidacji i certyfikowania na mocy innych przepisów prawa
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęZakład Doskonalenia Zawodowego w Przemyślu
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoZakład Doskonalenia Zawodowego w Przemyślu
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program szkolenia zaakceptowany przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (decyzja nr 22/2024) z dnia 21.08.2024 r.
Zgodnie z celem kurs Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym przygotowuje do pełnienia roli profesjonalnego opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych, uwzględniając rozwój psychomotoryczny, emocjonalny oraz społeczny dzieci w wieku do lat 3. Uczestnik zdobędzie wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne potrzebne do bezpiecznej i efektywnej pracy w placówkach opieki nad dziećmi.
Wymagania stawiane uczestnikom:
- wykształcenie co najmniej średnie
- aktualne zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia nauki w zawodzie opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym
Kurs przeznaczony jest dla osób pragnących podjąć zatrudnienie jako opiekun w żłobku
lub klubie dziecięcym, które posiadają co najmniej wykształcenie średnie i nie mają kwalifikacji, określonych w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tekst jednolity Dz. U. 2024, poz. 338).
Kurs skierowany jest do osób, które:
- Planują pracę w żłobkach, klubach dziecięcych lub innych placówkach opieki nad dziećmi do lat 3.
- Posiadają pasję do pracy z najmłodszymi dziećmi oraz chcą zdobyć profesjonalne przygotowanie i kwalifikacje.
- Chcą poznać zasady wspierania rozwoju dziecka w bezpiecznym środowisku opiekuńczym.
PROGRAM SZKOLENIA obejmuje 280 godzin: 200 godzin zajęć teoretycznych i 80 godzin praktyk zawodowych.
Ramowy program szkolenia:
Blok tematyczny 1. Psychopedagogiczne podstawy rozwoju jednostki - 20 godzin
a) Adaptacja jako rezultat rozwoju
b) Przebieg rozwoju jednostki w cyklu życia
c) Uwarunkowania procesu rozwoju jednostki
d) Osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych etapach życia jednostki
Blok tematyczny 2. Rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa - 25 godzin
a) Zadania rozwojowe w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym
b) Aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka
c) Źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3
d) Neurologiczne podstawy rozwoju dziecka
e) Mechanizmy rozwoju dziecka
d) Środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka
Blok tematyczny 3. Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka - 120 godzin
a) Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka
b) Planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach
c) Kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska dziecka
d) Opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem prawidłowo i nieprawidłowo rozwijającym się, a także nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz wymagającym szczególnej opieki, w tym elementy metod terapeutycznych mających na celu stymulowanie rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami
e) Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka –zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne
d) Wprowadzenie dziecka w kulturę
e) Budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka
f) Umiejętność pracy ze zróżnicowanymi językowo i kulturowo grupami dzieci: pochodzących z rodzin należących do mniejszości narodowych lub etnicznych lub rodzin migrantów; zagrożonych wykluczeniem społecznym; niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki
Blok tematyczny 4. Kompetencje opiekuna dziecka - 35 godzin
a) Odpowiedzialność prawna opiekuna
b) Ochrona praw dziecka
c) Podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy)
d) Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy
e) Umiejętność radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów
f) Emisja głosu
g) Umiejętność efektywnej komunikacji z rodzicami
Blok tematyczny 4. Praktyki zawodowe - 80 godzin
a) Zapoznanie się ze strukturą organizacyjną żłobka (klubu dziecka) i prowadzoną dokumentacją,
b) Poznanie warunków i specyfiki pracy w żłobku lub klubie dziecięcym,
c) Prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z dziećmi wg wcześniej przygotowanych scenariuszy. Obserwacja zajęć i samodzielne wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych
i higienicznych.
Liczba osób w grupie:
– na zajęciach teoretycznych do 10 osób, można zwiększyć zapewniając odpowiednio dużą salę spełniającą właściwe warunki dla uczestników,
– na zajęciach praktycznych do 5 osób na daną jednostkę lekcyjną na jednego instruktora.
Szkolenie przeprowadzone zostanie w wymiarze 280 godzin dydaktycznych, gdzie 1 godzina dydaktyczna wynosi 45 minut.
Szkolenie będzie prowadzone w formie zajęć teoretycznych i zajęć praktycznych. Kurs obejmuje 200 godzin teoretycznych i 80 godzin praktycznych. Zajęcia stacjonarne trwają 90 godzin, a zdalne w czasie rzeczywistym 190 godzin.
W czas szkolenia nie są wliczone przerwy. W czasie kursu wliczone są: po dwóch godzinach dydaktycznych przerwa 15 minut, po 4 godzinach dydaktycznych przerwa 15 minut, po 6 godzinach dydaktycznych przerwa 45 minut, po 8 godzinach dydaktycznych przerwa 15 minut
Część teoretyczna kursu (bloki tematyczne 1-4) jest prowadzona w formie zdalnej, z wyjątkiem podstaw medycyny ratunkowej (blok tematyczny 4 pkt b) prowadzonej w formie stacjonarnej. Praktyki zawodowe realizowane są w formie stacjonarnej w żłobku lub klubie dziecięcym (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 8 września 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym oraz dziennego opiekuna (Dz. U. z 2023 r., poz. 1998).
Po zakończonych ćwiczeniach będzie sprawdzana wiedza uczestnika kursu na podstawie testu wiedzy jednokrotnego wyboru oraz opisywane będą w raportach instruktorów po ćwiczeniach okresowe podsumowania postępów uczestników kursu.
Egzamin jest egzaminem pisemnym, przygotowanym w formie testu. Arkusz egzaminacyjny zawiera 16 pytań. Są to pytania zamknięte, jednorazowego wyboru.
Warunkiem zaliczenia testu i uzyskania kwalifikacji jest uzyskanie wyniku co najmniej 75% (12 poprawnych odpowiedzi).
Czas trwania Egzaminu: 30 minut zegarowych.
Certyfikat MRiPS jest uznawany i rozpoznawany przez wszystkie placówki opieki nad dziećmi do lat 3 oraz instytucje rynku pracy.
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. 2023 poz 204 ze zm.)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto20,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto20,00 PLN
- W tym koszt walidacji brutto250,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto250,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto250,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto250,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały edukacyjne dla Uczestników:
- materiały w formie wydruków prezentacji,
- notatnik, długopis,
- przykładowe pytania egzaminacyjne w formie wydruków oraz on-line.
Warunki uczestnictwa
- wykształcenie co najmniej średnie
- aktualne zaświadczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do podjęcia nauki w zawodzie
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie teoretyczne zostanie przeprowadzane zdalnie za pomocą platformy edukacyjnej Microsoft Teams.
Wymagania sprzętowe, jakie musi spełnić uczestnik szkolenia: posiadanie sprzętu komputerowego z dostępem do sieci Internet o przepustowości wystarczającej do obsługi treści multimedialnych. • Posiadanie głośnika i mikrofonu połączonego z ww. sprzętem komputerowym. • Posiadanie kamery internetowej połączonej z ww. sprzętem komputerowym.
Wymagania systemowe dla MS Teams: Windows 7 32-bit/64-bit, Windows 8 32-bit/64-bit, Windows 8.1 32-bit/64-bit, Windows Server 2008 64-bit, Windows Server 2008 R2 64-bit, Windows 10, Windows 10 Enterprise LTSB
Funkcje sieci Web: Najnowsza wersja przeglądarki Safari, Internet Explorer 11, Chrome, Edge lub Firefox Komputerów MacMacOS 10,13
Wymagania łącza internetowego w zależności od jakości transmisji:
High Definition Video: 2.5 Mbps (Odbiór) and 3.0 Mbps (Wysyłanie)
High Quality Video: 1.0 Mbps (Odbiór) and 1.5 Mbps (Wysyłanie)
Standard Quality Video: 0.5 Mbps (Odbiór) and 0.5 Mbps (Wysyłanie)
Minimalne wymagania sprzętowe Windows
Intel Dual-Core CPU 2.XX GHz lub AMD procesor (zalecane 2 GB Ram)
Ważnośc linku umożliwiającego uczestnictwo w spotkaniu będzie ważny w czasie trwania spotkania w danym dniu zajęć.
Egzamin zostanie przeprowadzony w formie stacjonarnej.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Sala wykładowa o powierzchni 50 m2 kompletnie wyposażone w: Rzutnik multimedialny, laptop, tablica