Transport i spedycja na rynku krajowym i międzynarodowym – warsztaty online
Transport i spedycja na rynku krajowym i międzynarodowym – warsztaty online
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTransport i motoryzacja / Transport i logistyka
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- osoby odpowiadające za współpracę z przewoźnikami,
- pracownicy działów transportu, logistyki, handlu, zakupów,
- pracownicy branży TSL - firm przewozowych, spedytorów, firm logistycznych
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników18
- Data zakończenia rekrutacji20-09-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przekażemy praktyczne wiadomości i umiejętności w zakresie współpracy z zawodowymi spedytorami i przewoźnikami, a także umiejętności poprawnego wypełniania dokumentów występujących w procesach spedycyjnych i transportowych. Głównym celem szkolenia jest zdobycie wiedzy praktycznej na temat poprawnego wypełniania dokumentów spedycyjnych i transportowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza dotycząca przepisów bezwzględnie stosowanych przy umowie spedycji i umowie przewozu drogowego krajowego i międzynarodowego. | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje zagadnienia z obszaru Warunków Handlowych INCOTERMS®,- charakteryzuje zagadnienia z obszaru umowy spedycji i umowy przewozu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień I
Analiza i omówienie 11 reguł Incoterms 2020 oraz zmian w poszczególnych regułach, ze szczególnym
uwzględnieniem podziału obowiązków, kosztów i ryzyka między stronami kontraktu.
Warunki dostaw INCOTERMS®2020 – pojęcia podstawowe:
- czy jest obowiązek stosowania Warunków Handlowych INCOTERMS®?
- co regulują a czego nie regulują INCOTERMS®2020,
- co to jest „ryzyko” w dostawie,
- co oznacza „termin dostawy”,
- płatności w handlu zagranicznym (kilka słów o akredytywie i dokumentach),
- obowiązek dokonania odprawy celnej eksportowej/importowej,
- możliwe modyfikacje formuł INCOTREMS®,
- reklamacje z tytułu umowy sprzedaży a reklamacje z tytułu umowy o przewóz (uszkodzenie, ubytek, utrata towaru w transporcie, opóźnienie w dostawie),
- reklamacje z tytułu szkody w przewozie, kto jest uprawniony do ich składania i czy wynika to z INCOTERMS® czy z innych przepisów?
- czy można używać poprzednich wersji INCOTERMS® (np. INCOTERMS®2010 albo starszych) a jak z już zawartymi umowami?
Podstawowe zmiany w wersji INCOTERMS®2020 w porównaniu z wersją INCOTERMS®2010 – co nowego a co pozostaje:
- jak rozpoznać czy jest to wersja 2020 czy jeszcze 2010?
- rozszerzony wstęp i aktualizacja not wyjaśniających,
- nowy układ artykułów (zmiany raczej techniczne, układ bardziej czytelny),
- zmiana inicjałów z DAT na DPU (delivery at place unloaded),
- zmiany w zakresie ubezpieczeń: CIP I CIF,
- adnotacja “on board” na konosamencie przy FCA,
- sytuacja użycia własnych środków przewozu przy FCA, DAP, DPU, DDP,
- włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem w zakresie obowiązków dotyczących przewozu i kosztów (A4/B4 I A9/B9).
Omówienie poszczególnych formuł – jak je stosować prawidłowo: zalecenia i przeciwskazania.
Reguły dla wszystkich środków i gałęzi transportu:
- EXW Ex Works (… named place),
- FCA Free Carrier (… named place),
- CPT Carriage PaidTo (… named place of destination),
- CIP Carriage Insurance Paid To (… named place of destination),
- DAP Delivered At Place (… named place of destination),
- DPU Delivery at Place Unloaded (… named place of destination),
- DDP Delivered Duty Paid (… named place of destination).
Ubezpieczenia CARGO w CIF i CIP – w pozostałych formułach „ubezpiecza ten co ma w tym interes
– co o ubezpieczeniu kupujący powinien obowiązkowo wiedzieć:
- dlaczego wyłączne bazowanie na ubezpieczeniu przewoźnika (OCP) czy spedytora (OCS) jest niezalecane,
- ograniczenia kwotowe przy odpowiedzialności przewoźnika.
Reguły dla transportu morskiego i wodnego śródlądowego.
Transport morski: odpowiedzialność przewoźnika morskiego, rola i znaczenie Konosamentu (B/L),
co to jest morski list przewozowy i kiedy stosować zamiast B/L, demurrage, detention…
- FAS Free Alonside Ship (…named port ofshipment),
- FOB Free On Board (… named port of shipment),
- CFR Cost and Freight (… named port of destination),
- CIF Cost Insurance Freight (…named port of destination),
- Inne?
TOP10 czyli najczęściej popełniane błędy przy stosowaniu Warunków Handlowych INCOTERMS®:
- np. czemu zasadniczo nie zaleca się stosowania FAS, FOB, CFR i CIF – do sytuacji gdy przewóz towaru następuje w kontenerze, chociaż te formuły dotyczą transportu morskiego… a jeżeli nie te formuły to jakie?
- uzgodnienie warunków handlowych ale bez podania wersji INCOTERMS® a potem dopisywanie ich na dokumentach handlowych i transportowych,
- dlaczego EXW należy stosować wyjątkowo rzadko,
- nadużywanie DDP,
- powszechnie błędne interpretowanie terminu dostawy przy warunkach z grupy „C”,
- inne, możliwe błędy przy stosowaniu aktualnej wersji INCOTERMS®2020.
Zalecenie:
kiedy stosować daną formułę INCOTERMS®, przykłady praktyczne.
Dyskusja – pytania.
Dzień II
Umowa spedycji i odpowiedzialność spedytora:
- Czym się różni umowa spedycji od umowy przewozu?
- Zakres odpowiedzialności spedytora;
- Najczęściej popełniane błędy w umowach spedycji;
- Skutki mylenia spedytora z przewoźnikiem;
- Czego mają prawo wymagać od spedytora a czego raczej nie?
- Czy zleceniodawca spedytora może domagać się dowodu, że spedytor zapłacił przewoźnikowi?
- Instrukcja wysyłkowa, ważne narzędzie pracy spedytora.
Omówienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie drogowym istotne dla nadawców, spedytorów, logistyków:
- Zakaz zlecania przewozu krajowego, międzynarodowego, kabotażowego podmiotom nieposiadającym zezwolenia/licencji na takie przewozy;
- Spedytor, nadawca, podwykonawca ma obowiązek sprawdzenia uprawnień przewoźnika i posiadania u siebie kopi stosownych zezwoleń, uprawnień, licencji przewoźnika (okres przechowania 5 lat);
- Obowiązek przekazania przewoźnikowi (musi nim dysponować kierowca) potwierdzenia zlecenia transportowego, aby organy kontrolne mogły ustalić kto zlecił transport;
- Wysokie kary:
- za zlecenie przewozu podmiotowi nieuprawnionemu 200 000 zł,
- za brak przekazania przewoźnikowi „potwierdzenia zlecenie transportowego” 1500 zł,
- za brak archiwizacji dokumentów 100 000 zł,
- suma kar podczas jednej kontroli u nadawcy, spedytora, podwykonawcy do 1 000 000 zł.
Ubezpieczenia – co należy wiedzieć:
- OC Przewoźnika ubezpiecza przewoźnika a nie ładunek;
- Co przewoźnik o swoim ubezpieczeniu powinien wiedzieć a czego z reguły nie wie;
- Dlaczego pomimo opłacenia składki zakład ubezpieczeń odmawia wypłaty odszkodowania, najczęściej podawane przyczyny – jak temu zapobiec;
- Klauzula podwykonawcy;
- Można mieć rację, ale nie mieć pieniędzy tzw. „ciche klauzule”;
- Zakres ubezpieczenia CARGO;
- Czy CARGO zapłaci gdy przewoźnik odpowiada za szkodę?;
- Czy CARGO może chronić przewoźnika? (może ale pod pewnym warunkiem).
Odpowiedzialność i dochodzenie roszczeń z tytułu umowy przewozu towarów – krajowe i międzynarodowe (Prawo przewozowe, Konwencja CMR):
- Podstawy prawne;
- Zakres odpowiedzialności przewoźnika;
- Niedyspozytywny charakter klauzul Konwencji CMR i Prawa przewozowego (nie podlegają woli stron);
- Kto jest obowiązany załadować i wyładować towar, kto mocuje towar na pojeździe?
- Wysokie kary za podanie w liście przewozowym danych niezgodnych z rzeczywistością lub niezamieszczenie ważnych informacji;
- Umowa to podstawa a list przewozowy jest dowodem tej umowy;
- Najczęściej popełniane błędy w umowach przewozu i w listach przewozowych;
- Zasady poprawnego wypełniania listu przewozowego w przewozach międzynarodowych;
- Najczęstsze przyczyny powstawania szkód w przewozach drogowych;
- Przesłanki zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności za szkody w towarze w czasie transportu, ograniczenia odpowiedzialności przewoźnika (obrona przed niesłusznie złożonymi reklamacjami);
- Kto jest uprawniony złożyć reklamację do przewoźnika (to nie takie oczywiste);
- Postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, ubytku, utraty lub opóźnienia w dostawie: co powinien zrobić przewoźnik, a co odbiorca (oraz spedytor);
- Przykłady praktyczne.
Dyskusja – pytania.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 2 Transport i spedycja na rynku krajowym i międzynarodowym – warsztaty online | Prowadzący Andrzej Sikorski | Data realizacji zajęć 23-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 2 Transport i spedycja na rynku krajowym i międzynarodowym – warsztaty online | Prowadzący Andrzej Sikorski | Data realizacji zajęć 24-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 783,50 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 450,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto148,63 PLN
- Koszt osobogodziny netto120,83 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Andrzej Sikorski
Transport i spedycja krajowa i międzynarodowa. Przewozy drogowe i morskie. Ubezpieczenia w transporcie.
Doświadczenie zawodowe:
Zaraz po studniach pracowałem w Zarządzie Portu Gdynia na Tymczasowej Bazie kontenerowej, potem po powrocie do Warszawy w C. Hartwig Warszawa.
Następnie kontynuowałem pracę w sektorze prywatnym: jako vice dyrektor w Spedcargo Sp. z o.o. a następnie już samodzielnie jako przedstawiciel handlowy koncernu spedycyjnego LEP International przekształconego następnie w GeoLogistics Corporation. Do moich obowiązków należał kontakt z klientami, rozpatrywanie reklamacji transportowych i organizacja transportu drogowego i morskiego.
Doświadczenie w świadczeniu tego typu usług – od 1996 roku prowadzę szkolenia w zakresu spedycji i transportu międzynarodowego. Szkolenia zamknięte dla firm oraz szkolenia otwarte. Prowadziłem zajęcia dla Unilever, ArcelorMittal, Zrzeszenia Międzynarodowych przewoźników Drogowych, DSV czy PKS Oliwa…
Publikowałem artykuły min. w Gazecie Transportowej, jestem autorem książki „Transport i spedycja międzynarodowa w handlu zagranicznym” wydanej w 2013 roku przez ODDK Gdańsk.
Wykształcenie – ukończyłem w 1980 roku Wydział Ekonomiki Transportu na Uniwersytecie Gdańskim a także różnorodne kursy min. we Francuskim Instytucie Zarządzania oraz w Zrzeszeniu Prawników Polskich.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały w formie elektronicznej będą wysłane uczestnikom drogą mailową przed szkoleniem. Podczas szkolenia będzie udostępniana prezentacja.
Informacje dodatkowe
Link do szkolenia zostanie przekazany uczestnikom drogą mailową najpóźniej w przeddzień rozpoczęcia szkolenia. Dane dostępowe do usługi zostaną opublikowane w karcie usługi nie później niż w przeddzień rozpoczęcia szkolenia.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Forma zdalna usługi. Szkolenie odbywa się poprzez platformę szkoleniową.
MINIMALNE WYMAGANIA TECHNICZNE:
Procesor 2-rdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany 4-rdzeniowy)
2GB pamięci RAM (zalecane 4GB)
System operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja)
Przeglądarka internetowa Google Chrome (zalecana), Mozilla Firefox lub Safari (zaktualizowane do najnowszej wersji)
Stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps (zalecane 2,5 Mbps z obrazem w jakości HD)
Kamera, mikrofon i głośniki lub słuchawki.
Nie jest wymagana instalacja oprogramowania ani umiejętności informatyczne, aby dołączyć do szkolenia. Dołączenie następuje poprzez kliknięcie w indywidualny link wysłany mailem do uczestnika przed szkoleniem. Ważność linku - do zakończenia szkolenia wg harmonogramu szkolenia.