Studia podyplomowe KATOWICE: Psychodietetyka
Studia podyplomowe KATOWICE: Psychodietetyka
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowanie są do wszystkich osób zainteresowanych psychodietetyką, a w szczególności: dietetyków, technologów żywności; psychologów i psychoterapeutów; lekarzy i pielęgniarek; nauczycieli i pedagogów.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi200
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest nabycie przez słuchaczy studiów umiejętności oddziaływania na jednostki i grupy, aby wspomagać zmianę sposobu żywienia, umiejętności motywowania do leczenia dietetycznego oraz przygotowywania programów edukacyjnych dla różnych populacji, takich jak młodzież i dzieci, osoby starsze, kobiety w ciąży itp.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA:Student posiada wiedzę na temat szeregu chorób związanych z niewłaściwym odżywianiem, takich jak na przykład: otyłość, miażdżyca, cukrzyca, anoreksja, bulimia i inne zaburzenia odżywiania. Posiada wiedzę psychologiczną pozwalającą na rozumienie istoty problemów związanych z odżywianiem oraz na skuteczne motywowanie do zmiany. Wie, jak oddziaływać na jednostki i grupy, aby wspomagać zmianę sposobu odżywiania, jak motywować do leczenia dietetycznego oraz w jaki sposób przygotowywać programy edukacyjne dla różnych populacji, takich jak młodzież i dzieci, osoby starsze, kobiety w ciąży itp. Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretowania i oceniania zachowań zdrowotnych człowieka i motywów nimi kierujących. Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy z zakresu psychologii i dziedzin pokrewnych do rozumienia uwarunkowań nawyków żywieniowych, dotyczących aktywności fizycznej i innych zachowań zdrowotnych. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIPotrafi wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną do projektowania i prowadzenia działań promujących zdrowe odżywianie i inne zachowania zdrowotne. Posiada umiejętność komunikacyjne oraz umiejętności krytycznej analizy skuteczności różnych metod oddziaływania w celu promocji zdrowej diety, aktywności fizycznej i innych zachowań zdrowotnych. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNESłuchacz ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie i wdraża w życie potrzebę uczenia się przez całe życie, doskonalenia osobistego i zawodowego z uwzględnieniem wymiaru interdyscyplinarnego. Rozumie znaczenie empatii wobec drugiego człowieka i komunikacji interpersonalnej oraz ich roli w promocji zdrowia i edukacji z zakresu żywienia. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program obejmuje 200 godzin zajęć dydaktycznych, realizowanych w formie interaktywnych wykładów oraz warsztatów. Studia umożliwiają zdobycie 42 punktów ECTS. Studia trwają rok (dwa semestry).
Program obejmuje 200 godzin zajęć dydaktycznych, realizowanych w formie interaktywnych wykładów i warsztatów. Zajęcia prowadzone są w formie hybrydowej (z przewagą zajęć online). W razie konieczności całość zajęć może odbyć się w wersji online.
CZĘŚĆ PSYCHOLOGICZNA
MODUŁ I PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Z ZAKRESU PSYCHOLOGII ODŻYWIANIA
- Emocje a jedzenie.
- Praktyka mindfulness w kontekście zachowań żywieniowych.
- Psychologia jedzenia.
MODUŁ II PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY ZMIANY ZACHOWAŃ ZDROWOTNYCH
- Proces zmiany - modele zmiany zachowań zdrowotnych.
- Samokontrola odżywiania i problemy z nią związane.
- Zmiana nawyków żywieniowych – perspektywa interdyscyplinarna.
- Komunikacja z pacjentem w gabinecie dietetyka, lekarza i psychologa.
MODUŁ III PROBLEM NADWAGI I OTYŁOŚĆ - PODEJŚCIE PSYCHOLOGICZNE
- Psychologia odchudzania.
- Dialog motywujący – podstawowe zagadnienia.
- Nadwaga i otyłość-interwencje psychologiczne
- Problemy osób z nadwagą i otyłością.
- Przyczyny nadmiernego jedzenia.
- Rodzinne uwarunkowania nadwagi i otyłości.
MODUŁ IV ZABURZENIA ODŻYWIANIA
- Praca z pacjentami z różnymi zaburzeniami odżywiania.
- Specyfika różnych zaburzeń odżywiania.
MODUŁ V PROMOCJA ZDROWEGO STYLU ŻYCIA W SPOŁECZEŃSTWIE
- Jak projektować programy profilaktyczne.
MODUŁ VI ZMIANA NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH – INTERWENCJE PSYCHOLOGICZNE
- Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży.
- Wspomaganie procesu zmiany nawyków żywieniowych I - rozpoznawania natury problemów z odżywianiem.
- Wspomaganie procesu zmiany nawyków żywieniowych II - motywowanie do zmiany.
- Wspomaganie procesu zmiany nawyków żywieniowych III - formułowanie zaleceń, budowanie planu zmiany.
- Wspomaganie procesu zmiany nawyków żywieniowych IV - praca w obszarze trudności z samokontrolą odżywiania.
- Wspomaganie procesu zmiany nawyków żywieniowych V – podsumowanie.
MODUŁ VII CIAŁO I UMYSŁ W RÓŻNYCH KONTEKSTACH
- Motyw jedzenia w sztuce.
- Piękno ciała w filozofii i kulturze różnych społeczności.
CZĘŚĆ DIETETYCZNA
MODUŁ I PODSTAWY DIETETYKI
- Budowa i funkcje układów związanych z przyswajaniem pokarmów.
- Dietetyka – podstawowe zagadnienia.
- Mody żywieniowe a medycyna oparta na faktach.
- Żywienie różnych grup osób.
MODUŁ II ODŻYWIANIE A ZDROWIE
- Dietoterapia w leczeniu nadwagi i otyłości.
- Popularne choroby dietozależne i ich dietoterapia.
- Skład posiłków i wpływ różnego typu diet na funkcjonowanie somatyczne i psychiczne.
MODUŁ III AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA A ZDROWIE CZŁOWIEKA
- Praktyczne aspekty prowadzenia zajęć z zakresu aktywności fizycznej.
- Fizjologia wysiłku fizycznego.
- Wysiłek fizyczny a redukcja masy ciała.
- Zalecenia dotyczące aktywności fizycznej w różnych grupach ludności.
- Znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia.
Linki do zajęć ważne są do końca września 2025 roku
Sposób walidacji usługi - weryfikacja efektów kształcenia następuje w ramach obecnośćci na zajęciach, dwóch testów semestralnych oraz egzaminu ustnego.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto7 900,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto7 900,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto39,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto39,50 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
mgr Małgorzata Borczyk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników usługi dostarczane są w wersji elektronicznej oraz/lub materiałów drukowanych koniecznych to przeprowadzenia zajęć. Materiały w wersji elektonicznej zamieszczane są na Classroomach poszczególnych zajęć.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem przyjęcia jest spełnienie przez Kandydata wszystkich poniżej wymienionych warunków:
Wypełnienie internetowego formularza zgłoszeniowego (https://nowyformularz.swps.edu.pl/signin) i dostarczenie do realizatora usługi (Uniwersytet SWPS) przez Kandydata wszystkich wymaganych w procesie rekrutacji dokumentów.
Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem.
Ponadto warunkiem przyjęcia jest posiadanie przez Uniwersytet SWPS wolnych miejsc na danym kierunku oraz decyzja o uruchomieniu kierunku.
Informacje dodatkowe
Cena za studia podana w ramach powyższej Karty Usługi w Bazie Usług Rozwojowych nie obejmuje
opłaty rekrutacyjnej w kwocie 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest
wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji.
Absolwenci i studenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Usługa jest zwolniona z VATU na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawa o podatku VAT.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajdą Państwo pod adresem:
https://www.swps.pl/oferta/katowice/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/psychodietetyka
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w części usługi realizowanie zdalnie:
1) platforma /rodzaj komunikatora, za pośrednictwem którego prowadzona będzie usługa: narzędzie z pakietu Google G-Suit ( google classroom oraz google meet)
2) minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: komputer z procesorem Intel Pentium 4 lub nowszy, obsługujący SSE2 ,2 GB pamięci RAM, zainstalowany jeden z systemów operacyjnych Windows 7, 8, 10, macOS 10.9 lub nowszy. Dodatkowo wbudowany lub zewnętrzny mikrofon,opcjonalnie kamera video.(Do obsługi wideo w jakości HD wymagany jest procesor Intel drugiej generacji i3/i5/i7 2,2 GHz, odpowiednik firmy AMD lub lepszy).Android z systemem 5.0 lub nowszy/ iPhone z systemem iOS 11.0 lub nowszy.
3) minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik:
https://support.google.com/a/answer/1279090
4) niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Przeglądarka Google Chrome lub Mozilla Firefox, Adobe Reader , Pakiet biurowy np Libre Office, Open office lub Microsoft office.
5) uczestnik zobowiązany jest do posiadania kamery i włączenia jej podczas monitoringu Operatora.