Studia podyplomowe KATOWICE: Problemy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Studia podyplomowe KATOWICE: Problemy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Psycholodzy praktycy o zainteresowaniach pracą kliniczną z dziećmi, młodzieżą oraz ich rodzinami.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników22
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi210
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest zwiększenie wiedzy specjalistycznej oraz umiejętności praktycznych z zakresuproblematyki klinicznej w środowisku psychologów pracujących z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami. W szczególności zajęcia będą poświęcone zaburzeniom psychicznym wieku rozwojowego oraz czynnikom ryzyka zaburzeń rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA:Umie rozróżniać zaburzenia zachowania i emocji oraz rozpoznawać ich uwarunkowania biologiczne, psychologiczne, rodzinne i społeczne. Zdobędzie wiedzę z zakresu właściwej diagnozy potencjału rozwojowego dzieci z zaburzeniami zachowania i emocji. Identyfikuje współczesne zagrożenia behawioralne u dzieci i młodzieży. Określa czynniki ryzyka, czynniki ochronne oraz posiada wiedzę z zakresu skutecznych metod przeciwdziałania eskalacji zachowań agresywnych, autodestrukcyjnych, zaburzeń odżywiania i uzależnień u dzieci i młodzieży. Umie różnicować różne poziomy zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Rozpoznaje sygnały ostrzegawcze oraz czynniki ryzyka głębszych dekompensacji psychicznych u dzieci i młodzieży takichjak zaburzenia obsesyjno- kompulsywne, rys zaburzeń osobowości, zaburzenia psychotyczne. Umie dokonać właściwej diagnozy potencjału rozwojowego dziecka z grupy ryzyka zaburzeń rozwoju oraz potrafi tworzyć adekwatne programy terapeutyczne i pomocowe obejmujące nie tylko dziecko ale i całą jego rodzinę. Tworzy hipotezy diagnostyczne oraz przeprowadza proces diagnozy różnicowej w zaburzeniach czynnościowych. Rozumie sytuację dziecka przewlekle chorego somatycznie oraz jego rodziny oraz umiejętności adekwatnego ich wspierania w procesie leczenia oraz sytuacjach kryzysowych z nim związanych. Rozpoznaje konsekwencje rozwojowe związane z doświadczaniem przez dziecko przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej. Definiuje pojęcie traumy i urazu psychicznego. Zna podstawy prawne rodzicielstwa zastępczego i adopcyjnego w Polsce. Umie zdefiniować rodzinę w ujęciu systemowym. Rozróżnia podstawowe kierunki w nurcie terapii rodzin. Rozróżnia podstawowe metody pracy terapeutycznej z rodziną dziecka z problemem klinicznym. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCIPosiada umiejętność w zakresie skutecznej interwencji oraz pomocy dzieciom z zaburzeniami zachowania i emocji,z uwzględnieniem ich najbliższego otoczenia. Potrafi zorganizować skuteczną pomoc oraz wspierania dzieci i młodzieży narażonych współczesne zagrożenia behawioralne. Po ukończeniu kursu słuchacz powinien potrafić formułować skuteczne oddziaływania profilaktyczne wobec dzieci i młodzieży oraz skutecznie wspierać rodzinę dzieci i młodzieży przejawiających zachowania agresywne, zachowania autodestrukcyjne, zaburzenia odżywiania, z problemem uzależnienia. Potrafi adekwatnie wspierać dzieci przewlekle chore somatycznie w procesie leczenia oraz sytuacjach kryzysowych z nim związanych. Dobiera adekwatne formy pomocy psychologicznej dziecku z urazem psychicznym oraz rodzinie w której zostaje ono zabezpieczone. Potrafi skutecznie wspierać rodziny zastępcze i adopcyjne w sprawowanej roli rodzicielskiej. Potrafi ocenić ryzyko dysfunkcji rodzinnej w kontekście zaburzeń klinicznych dzieci i młodzieży. Potrafi zaplanować skuteczne oddziaływania prewencyjne, profilaktyczne i pomocowe wobec rodziny dziecka z problemem klinicznym. Potrafi obserwować dziecko w kontekście jego sytuacji rodzinnej. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNESłuchacz będzie prawidłowo identyfikował dylematy moralne, związane z wykonywaniem zawodu diagnozą oraz oddziaływaniami terapeutycznymi wobec dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji, narażonych na zagrożenia behawioralne, chorujących przewlekle, przejawiających zachowania agresywne, autodestrukcyjne, zaburzenia odżywiania, uzależnienie, po urazach psychicznych, pozostających w pieczy zastępczej i rodzinach adopcyjnych oraz jego najbliższego otoczenia. | Kryteria weryfikacji Zgodność z celami i standardami: Sprawdzenie, czy osiągnięcia osoby studiującej są zgodne z wcześniej określonymi celami edukacyjnymi i standardami nauczania. Jasność i precyzja: Ocenianie czy osiągnięcia osoby studiującej są jasne, konkretne i precyzyjne, czyli czy pokazują rzeczywiste zrozumienie i opanowanie materiału. Zastosowanie w praktyce: Ocena zdolności osoby studiującej do zastosowania nabytej wiedzy i umiejętności w praktycznych sytuacjach lub zadaniach. Interakcja i komunikacja: Analiza umiejętności osoby studiującej w komunikacji i współpracy z innymi, zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotówuprawnionych do wydawania dokumentów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji, w tym w zawodzie
- Nazwa/Kategoria Podmiotu prowadzącego walidacjęUniwersytet SWPS
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa/Kategoria Podmiotu certyfikującegoUniwersytet SWPS
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURTak
Program
Program
Program studiów obejmuje 210 godzin zajęć dydaktycznych realizowanych w formie warsztatów wykładów.
MODUŁ I PROBLEMY KLINICZNE DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI
- Zaburzenia zachowania i emocji wieku rozwojowego
- Zagrożenia behawioralne wieku rozwojowego
- Głębsze zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego
MODUŁ II GRUPY SZCZEGÓLNEGO RYZYKA ZABURZEŃ W OKRESIE DZIECIŃSTWA I DORASTANIA
- Niepełnosprawność i ryzyko zaburzeń rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania
- Przewlekła choroba somatyczna jako szczególny aspekt rozwojowy w życiu dziecka
- Dziecko w środowisku niewydolnym wychowawczo oraz zagrażającym przemocą
MODUŁ III RODZINA DZIECKA Z PROBLEMEM KLINICZNYM
- Podstawy systemowego rozumienia rodziny
- Wybrane metody pracy z rodziną dziecka z problemem klinicznym
MODUŁ IV ŚRODOWISKA PRACY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ Z PROBLEMAMI KLINICZNYMI
- Zajęcia terenowe w wybranych placówkach
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie studiów.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia usługi w przypadku niewystarczającej ilości zgłoszeń.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto6 400,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto6 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto30,48 PLN
- Koszt osobogodziny netto30,48 PLN
- W tym koszt walidacji brutto0,00 PLN
- W tym koszt walidacji netto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania brutto0,00 PLN
- W tym koszt certyfikowania netto0,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Katarzyna Sitnik-Warchulska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dla uczestników usługi dostarczane są w wersji elektronicznej oraz/lub materiałów drukowanych koniecznych do przeprowadzenia zajęć. Materiały w wersji elektonicznej zamieszczane są na Classroomach poszczególnych zajęć.
Warunki uczestnictwa
O przyjęciu na studia decyduje dyplom studiów magisterskich w zakresie psychologii, dotychczasowe doświadczenie zawodowe oraz list motywacyjny uzasadniający wybór tych studiów. Wypełnienie formularza rekrutacyjnego nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek. Zastrzegamy sobie możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
W przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń uczelnia może podjąć decyzję o nieuruchomieniu kierunku.
Informacje dodatkowe
Cena za studia podyplomowe podana w ramach powyższej Karty Usługi w Bazie Usług Rozwojowych nie obejmuje opłaty rekrutacyjnej w wysokości 300 zł. Opłata rekrutacyjna nie jest wliczana do kwoty czesnego i jest wnoszona przez kandydata na etapie rekrutacji.
Absolwenci i studenci Uniwersytetu SWPS są zwolnieni z jej wnoszenia.
Usługa jest zwolniona z VATU na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawa o podatku VAT.
Szczegółowe informacje na temat kierunku znajdą Państwo pod adresem:
https://swps.pl/oferta/katowice/podyplomowe/psychologia-psychoterapia/problemy-psychologii-klinicznej-dzieci-i-mlodziezy