Fizjoterapia stomatologiczna według Rakowskiego
Fizjoterapia stomatologiczna według Rakowskiego
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Medycyna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs adresowany jest do lekarzy stomatologów, ortodontów, protetyków, laryngologów, foniatrów, logopedów, okulistów oraz magistrów fizjoterapii. Zapraszamy też lekarzy innych specjalności.
- Minimalna liczba uczestników12
- Maksymalna liczba uczestników18
- Data zakończenia rekrutacji19-11-2024
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi28
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa szkoleniowa: „Fizjoterapia stomatologiczna według Rakowskiego” przygotowuje do samodzielnego stosowania technik badawczych i zabiegowych w terapii sżgc, z uwzględnieniem charakterystyki objawowej tkanek, związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy zaburzeniami a innymi strukturami narządu ruchu, reakcji tkankowych na wzorce reagowania na stres oraz edukowania pacjenta w zakresie autoterapii dysfunkcji sżgc.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Absolwent kursu Fizjoterapia stomatologiczna według Rakowskiego posługuje się wiedzą z zakresu terapii zaburzeń systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego | Kryteria weryfikacji stosuje techniki badawcze w dysfunkcjach sżgc | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji definiuje związki przyczynowo-skutkowe zaburzeń z innymi strukturami narządu ruchu | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji charakteryzuje związki przyczynowo-skutkowe zaburzeń w terapii sżgc | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji stosuje techniki zabiegowe w dysfunkcjach sżgc | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Absolwent kursu Fizjoterapia stomatologiczna według Rakowskiego posługuje się umiejętnościami praktycznymi z zakresu terapii zaburzeń systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego | Kryteria weryfikacji informuje pacjenta jak samodzielnie stosować autoterapię w dysfunkcjach sżgc | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Kryteria weryfikacji analizuje charakterystykę objawową tkanek generujących dolegliwości w obrębie twarzoczaszki | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Absolwent kursu Fizjoterapia stomatologiczna według Rakowskiego posługuje się kompetencjami społecznymi z zakresu terapii zaburzeń systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego | Kryteria weryfikacji posiada zdolność do kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji rozpoznaje reakcje tkankowe na wzorce reagowania na stres | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Liczba godzin usługi (28) podana jest w godzinach edukacyjnych (45-minutowych).
Liczna godzin teorii: 14 (godziny edukacyjne)
Liczba godzin praktyki: 14 (godziny edukacyjne)
Przerwy nie wliczają się w czas trwania usługi.
System żuchwowo-gnykowo-czaszkowy (sżgc) to zespół morfologicznoczynnościowy wzajemnie współdziałających tkanek i narządów jamy ustnej, twarzy, kości i szwów czaszki oraz połączenia głowowo-szyjnego tworzący funkcjonalną całość, regulowaną i koordynowaną przez OUN, oraz układ wegetatywny. Zaburzenia w jednym z elementów tego układu implikują zmiany w pozostałych jego elementach a także w innych częściach narządu ruchu. System ten spełnia wielorakie funkcje: jest narzędziem do żucia i połykania pokarmów, bierze udział w formowaniu dźwięków mowy, oddychaniu, uzewnętrznianiu przeżyć psychicznych, reagowaniu na stres. Spełnia także funkcje posturalne, mające bardzo duże znaczenie przy utrzymywaniu pionowej postawy ciała. Połączenie głowowo-szyjne koordynuje funkcje wszystkich segmentów kręgosłupa, a także bierze udział w procesach percepcji, uczenia się, zapamiętywania. Zaburzenia czynności sżgc mogą prowokować szereg objawów, które przypominają choroby stomatologiczne np. bóle zdrowych zębów, ograniczenie zakresów ruchu w stawach skroniowo-żuchwowych, bóle twarzoczaszki, dolegliwości ze strony uszu, inne. Mogą być źródłem objawów charakterystycznych dla stomatologii, laryngologii, neurologii, foniatrii, logopedii, pedagogiki np. zaburzenia słyszenia, szumy w uszach, zawroty głowy, trudności z koncentracją uwagi, zaburzenia widzenia obuocznego, problemy z zapamiętywaniem oraz wiele innych. System żuchwowo-gnykowo-czaszkowy jest bardzo czułym odbiorcą przeciążeń emocjonalnych, odpowiedź tkankami tego systemu kształtuje się latami w oparciu o wzorce rodzicielskie. Na prawidłową funkcję sżgc mają także wpływ inne części narządu ruchu, głównie struktury anatomiczne tzw. rejonów kluczowych ciała między innymi: stawy biodrowe, krzyżowo-biodrowe, segmenty ruchowe kręgosłupa piersiowego środkowego oraz przejścia piersiowo-lędźwiowego. Celem kursu jest zapoznanie specjalistów z istotą zaburzeń czynności sżgc ze szczególnym uwzględnieniem związków odruchowych ze stawami biodrowymi, krzyżowo-biodrowymi, segmentami ruchowymi kręgosłupa szyjnego i piersiowego. Podczas kursu zostaną przedstawione sposoby badania oraz terapii a także nauka praktycznej pracy z pacjentami cierpiącymi z powodu zaburzeń czynności tego systemu.
Program kursu
I. Podstawowe założenia teoretyczne Terapii Manualnej Rakowskiego (TMR).
1. Sfery osobowości i ich wzajemne oddziaływanie.
2. Podstawowe pojęcia charakteryzujące model dynamiczny terapii.
3. Definicja TMH.
4. Aktywność biologiczna tkanek w patologii czynnościowej: punkty maksymalnie bolesne, punkty spustowe, punkty swoiste dla dysfunkcji stawowej, strefy komórkowo-bólowe tkanki podskórnej.
5. Fizyczne mechanizmy psychogenności.
6. Charakterystyka objawowa struktur łącznotkankowych narządu ruchu, mających największe związki odruchowe z sżgc:
II. Praktyczne wykorzystanie wiedzy na temat aktywności biologicznej tkanek w pracy z systemem żuchwowo-gnykowo-czaszkowym.
1. Technika wykonywania mobilizacji tkanki podskórnej twarzoczaszki, kręgosłupa szyjnego, piersiowego.
2. Technika wykonywania mobilizacji uciskowych pól punktów maksymalnie bolesnych i spustowych w strukturach sżgc.
3. Technika wykonywania mobilizacji uciskowych pól punktów maksymalnie bolesnych i spustowych struktur pozostających w interakcjach z sżgc. wymienionych wyżej.
III. Struktury anatomiczne systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego. Omówienie najnowszych doniesień dotyczących anatomii i fizjologii stawu skroniowo-żuchwowego, mięśni żucia, mięśni nadgnykowych, podgnykowych oraz struktur łącznotkankowych połączenia głowowo-szyjnego.
IV. Patogeneza zaburzeń czynności sżgc.
1. Przyczyny psychogenne.
2. Urazy twarzoczaszki: przedporodowe, porodowe, komunikacyjne, stomatologiczne, inne.
3. Wszystkie procesy chorobowe przebiegające z bólem głębokim zwłaszcza o charakterze przewlekłym.
4. Nadmierne napięcie spoczynkowe mięśni żucia oraz przeciążenia statyczne wynikające z parafunkcji.
5. Warunki zwarciowe, uzupełnienia braków w uzębieniu, protezy zmieniające warunki zwarciowe. 6. Przyczyny antygrawitacyjne.
7. Interakcje: dysfunkcje połączenia głowowo-szyjnego, zaburzenia czynności stawów krzyżowo-biodrowych, biodrowych, struktur dna miednicy.
8. Przebyte stany zapalne żuchwy, szczęki, ssż.
V. Objawy chorobowe zaburzeń czynności struktur sżgc.
1. Objawy dotyczące zębów.
2. Dolegliwości języka, jamy ustnej.
3. Objawy dotyczące narządu słuchu.
4. Dolegliwości ze strony oczu.
5. Bóle twarzy.
6. Bóle głowy.
7. Dolegliwości generowane przez pola punktów maksymalnie bolesnych i/lub spustowych przyczepów mięśni żucia
VI. Badanie systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego – zajęcia teoretyczne.
1. Wywiad.
2. Badanie zakresu ruchów czynnych żuchwy.
3. Obserwacja toru ruchu żuchwy.
4. Badanie objawów akustycznych w stawie skroniowo-żuchwowym (ss-ż).
5. Palpacyjne badanie wrażliwości mięśni żucia - zewnątrzustne.
6. Obserwacja oznak bruksizmu.
7. Badanie elementów gry stawowej ss-ż.
8. Badanie aktywności tkankowej struktur ss-ż wewnątrzustne.
VII. Badanie systemu żuchwowo-gnykowo-czaszkowego – zajęcia praktyczne.
VIII. Terapia zaburzeń czynności sżgc oraz ich następstw w postaci objawów chorobowych - zajęcia teoretyczne i praktyczne.
1. Terapia przeciążających wzorców reagowania na stres.
2. Mobilizacje uciskowe zewnątrzustne pól punktów maksymalnie bolesnych (pmb).
3. Mobilizacje uciskowe wewnątrzustne pól pmb i/ lub spustowych.
4. Techniki mobilizacji dysfunkcyjnych elementów gry stawowej ss-ż.
5. Igłoterapia pól punktów spustowych leżących w strukturach łącznotkankowych ss-ż – informacyjnie.
6. Mobilizacja skóry i tkanki podskórnej twarzy.
IX. Techniki badawcze struktur pozostających w interakcjach z sżgc.
1. Badanie aktywności tkankowej wyrostka poprzecznego C1.
2. Badanie aktywności tkankowej przyczepów mięśni podpotylicznych na kresie karkowej dolnej.
3. Badanie czynnościowe stawu biodrowego: test Patricka, badanie przez punkty swoiste dla zaburzeń czynności stawu biodrowego.
4. Badanie czynności stawu krzyżowo-biodrowego: test Derbolowskiego, objaw Pieddelau w pozycji stojącej, siedzącej.
X. Techniki terapeutyczne struktur pozostających w interakcjach z sżgc.
1. Mobilizacje opukiwaniem wyrostka poprzecznego C1.
2. Mobilizacja brzuszno-trakcyjna C1.
3. Techniki mobilizacji elementów gry stawowej stawu biodrowego.
4. Mobilizacje kołysaniem stawu krzyżowo-biodrowego.
5. Mobilizacje uderzeniowe niespecyficzne stawu krzyżowo-biodrowego.
XI. Autoterapia zaburzeń czynności struktur sżgc.
1. Rozpoznanie i zaprzestanie negatywnego stymulowania ze sfery psychicznoduchowej i/lub środowiskowo-społecznej.
2. Zaprzestanie negatywnego stymulowania ze strony narządu żucia.
3. Autoterapia pól punktów spustowych i maksymalnie bolesnych.
4. Autoterapia mięśniowej nierównowagi statycznej.
5. Autoterapia struktur pozostających w interakcjach z sżg.
Zajęcia prowadzone są na dwóch salach: sali wykładowej (120 m2) i sali do warsztatów i ćwiczeń (70m2). Uczestnikom udostępniamy szatnie , zaplecze sanitarne oraz ogólnodostępny hol z bufetem kawowym. Wyposażenie sali: stoły terapeutyczne (1 stół na parę), materace (dla każdego uczestnika), piłki terapeutyczne, pasy trakcyjne, poduszki (dla każdego uczestnika), rzutnik multimedialny, pomoce dydaktyczne np. plansze i modele anatomiczne.
Część praktyczna prowadzona jest w parach. Nie jest stosowany podział na grupy. .
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 12 Wprowadzenie do koncepcji TMR | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 26-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 12 Charakterystyka objawowa, mobilizacje uciskowe, mobilizacje opukiwaniem C1- zajęcia teoretyczne oraz ćwiczenia | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 26-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:20 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 12 SŻGC - teoria, badanie mm żwaczowych zaewnątrzustnie, badanie typu zawieszenia emocji w ciele | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 26-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:40 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 12 Autoterapia- objawy mm karku, prawidłowe siedzenie, PIR, mobilizacje uciskowe-kileczka- ćwiczenia | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 26-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 12 Teoria sżgc - badanie zewnątrzustnie- tor żuchwy, języka, odwodzenie, objawy akustyczne | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 27-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 12 SŻGC - teoria- badanie wewnątrzustnie, ślizgi, praca z językiem i dnem jamy ustnej | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 27-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:20 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 12 Badanie interakcji i wykorzystanie w terapii - test Patricka, trakcja w stawie biodrowym, badanie statyki miednicy, badanie przez rotację talerzy biodrowych | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 27-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:40 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:50 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 12 Autoterapia - wzorzec łopatki, program biordo - zajęcia praktyczne | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 27-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 16:30 | Godzina zakończenia 18:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 12 Igłoterapia w obrębie twarzoczaszki | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 28-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 12 Zabiegi dla stawów krzyżowo-biodrowych | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 28-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 10:20 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 12 Zajęcie praktyczne- powtórka , doskonalenie | Prowadzący Janina Słobodzian-Rakowska | Data realizacji zajęć 28-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 12:20 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:40 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 12 Test wiedzy, obserwacja w warunkach stymulowanych, wywiad swobodny, wywiad ustrukturyzowany | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 28-11-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 950,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 950,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto105,36 PLN
- Koszt osobogodziny netto105,36 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Janina Słobodzian-Rakowska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy kursu otrzymują skrypt, patyczek i kuleczkę do mobilizacji uciskowych.
Warunki uczestnictwa
Przed dokonaniem zapisu na usługę, wymagany jest kontakt z Organizatorem celem potwierdzenia wolnych miejsc. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie https://ctmrakowski.pl/rejestracja-internetowa/
W formularzu należy koniecznie zaznaczyć, że kurs będzie dofinansowany z środków BUR.
Rejestracja na kurs jest tożsama z akceptacją regulaminu kursów i szkoleń Instytutu Rakowskiego, opublikowanym pod adresem: https://ctmrakowski.pl/dla-specjalistow/regulamin-kursow.html
Dokumenty:
Każdy absolwent otrzymuje Dyplom ukończenia kursu
Absolwenci innych kursów Instytutu Rakowskiego otrzymują jednorazowy rabat w wysokości 200 zł.
Informacje dodatkowe
Instytut Rakowskiego jest także wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Poznaniu, pod numerem: 2.30/00118/2021 oraz do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Starostę Poznańskiego pod numerem RSPO 274487.
Kursy TMR akredytowane są przez PTTMH. Nasi absolwenci pracują od lat w szeregu krajach Unii. Osiągają tam sukcesy i są poszukiwanymi pracownikami; zakładają swoje prywatne praktyki.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Parking, hotel i restauracja w pobliżu