Tradycyjny i elektroniczny obieg dokumentów, instrukcja kancelaryjna, archiwizacja, system EZD - szkolenie dla administracji
Tradycyjny i elektroniczny obieg dokumentów, instrukcja kancelaryjna, archiwizacja, system EZD - szkolenie dla administracji
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- pracownicy służby cywilnej i państwowych agregacji instytucjonalnych mających w zarządzaniu archiwa zakładowe/ składnice akt
- pracownicy sekretariatów i koordynatorzy do spraw czynności kancelaryjno-archiwalnych mający w zakresie zadań dbanie o prawidłowy obieg informacji i dokumentów w instytucjach (firmach) państwowych, ale i prywatnych.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji27-05-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi12
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa "Tradycyjny i elektroniczny obieg dokumentów, instrukcja kancelaryjna, archiwizacja, system EZD - szkolenie dla administracji" przygotowuje poprawnego zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Stosuje zasady instrukcji kancelaryjnej i posługuje się systemem EZD | Kryteria weryfikacji Rozróżnia przepisy dotyczące tradycyjnego i elektronicznego obiegu dokumentów w jednostkach administracji publicznej.Definiuje zasady instrukcji kancelaryjnej oraz norm archiwizacji dokumentów. Charakteryzuje procesu prowadzenia i archiwizacji dokumentacji, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Organizuje działania w celu wdrożenia systemu EZD w jednostkach administracji publicznej oraz dostosowania wewnętrznych aktów normatywnych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Wprowadzenie do problematyki
• Źródła wiedzy na temat metodologii archiwalnej. Przydatne odnośniki. Na co zwracać uwagę korzystając z literatury
• Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
• Różnice praktyczne pomiędzy prowadzeniem archiwum zakładowego i składnicy akt
• Współpraca z nadzorem archiwalnym – rola odpowiedniego archiwum państwowego w pracy archiwum zakładowego
• Określanie kategorii archiwalnej dokumentacji i jej przynależności do klasy. Różnice pomiędzy aktami kategorii A, B, BE i BC
2. Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. Miejsce i rola archiwum zakładowego w jednostce
• Podstawowe systemy kancelaryjne – ich zalety i wady
• Schemat obiegu dokumentacji w zakładzie pracy – rola archiwum zakładowego
• Omówienie normatywów kancelaryjno-archiwalnych: instrukcji kancelaryjnej, instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego / składnicy akt i jednolitego rzeczowego wykazu akt. Analiza budowy jednolitego rzeczowego wykazu akt
• Procedura wdrażania i modyfikacji normatywów kancelaryjno-archiwalnych
• Podział kompetencji pracowników: co należy do zadań archiwisty zakładowego, a co do obowiązków pracowników komórek merytorycznych
• System tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny wspomagany elektronicznie – omówienie głównych różnic
• Teczki spraw i teczki akt nie stanowiących akt spraw: tworzenie podteczek, dokumentowanie przebiegu sprawy i nadawanie znaku sprawy
• Przygotowanie teczki do przekazania do archiwum zakładowego: porządkowanie jednostki aktowej, nadanie znaku teczki, wypisane okładek archiwalnych
3. Najważniejsze akty prawa polskiego regulujące postępowanie z dokumentacją
4. Profesjonalne archiwum zakładowe
• Zasób archiwum zakładowego
• Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty. Niezbędne wymogi techniczne: temperatura, wilgotność, bezpieczeństwo
• Wyposażenie archiwum zakładowego – zalety i wady poszczególnych rozwiązań
• Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
• Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym – wymogi oraz wady i zalety poszczególnych rozwiązań
• Bezpieczny archiwista – omówienie niezbędnych środków ochrony indywidualnej pracownika magazynu archiwalnego oraz najczęściej popełnianych błędów
5. Najważniejsze procedury postępowania w archiwum zakładowym
• Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych: formularze, przygotowanie akt do przekazania, współpraca z pracownikiem komórki merytorycznej
• Brakowanie akt: typowanie akt do brakowania. Współpraca z: pracownikami komórki merytorycznej, odpowiednim archiwum państwowym oraz firmą zewnętrzną brakującą dokumentacje. Konieczność zadbania o bezpieczeństwo danych osobowych w procesie brakowania akt – zabezpieczenia techniczne i organizacyjne
• Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego: kiedy i na jakich zasadach, stosowane formularze, metody zabezpieczania danych osobowych zawartych w dokumentacji: anominizacja, pseudonimizacja, umowy wyłączające dalsze przetwarzanie danych osobowych
• Postępowanie w przypadku uszkodzenia/zniszczenia/zaginięcia wypożyczonych akt: obowiązki archiwisty a ochrona danych osobowych
• Procedura skontrum: kiedy należy ją przeprowadzić, zadanie komisji skontrowej
• Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego: kiedy ją podejmujemy, stosowane formularze, kwestia aktualizowania ewidencji
• Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego: procedura, standardy przygotowania akt, stosowane formularze, potencjalne błędy
• Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego: najważniejsze elementy, stosowane formularze, obowiązki archiwisty zakładowego
• Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.
6. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją za pomocą systemów typu EZD
• Akty wewnętrzne dotyczące sposobu dokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw w postaci elektronicznej
• Pismo, dokument elektroniczny, rodzaje podpisów elektronicznych
• Akta sprawy w EZD, metryka sprawy w EZD
7. Zadania organizacji w zakresie przygotowania jednostki do wdrożenia systemu typu EZD. Wymogi techniczne i organizacyjne dla systemów typu EZD
• Wymagania techniczne: komputery - specyfikacja techniczna, laptopy czy komputery stacjonarne, łącze internetowe, skanery, serwerownia a może chmura wirtualna, sprzęt peryferyjny
• Wymagania organizacyjne: przygotowanie nowych przepisów, opracowanie procedur obiegów dokumentacji, powołanie zespołu ds. wdrożenia EZD, zarządzanie zmianą w jednostce
8. Etapy wdrożenia systemu EZD. Rola koordynatora czynności kancelaryjnych, nowe zadania archiwisty
• Rekomendowane etapy wdrożenia systemu, jak długo mają trwać
• Powołanie zespołu ds. wdrożenia systemu EZD
• Zadania koordynatora czynności kancelaryjnych, jego rola w jednostce
• Działania dostosowawcze tj. instalowanie i zarządzanie wersją testową, szkolenia pracowników
• Na co zwrócić uwagę ogłaszając przetarg (SIWZ) lub wybierając bezpośrednio dostawcę usług
9. Praca w systemie typu EZD. Rejestracja pism, spraw, korespondencji wychodzącej w platformie ePUAP oraz platformie eDoręczenia. Warsztaty prowadzone w oparciu o systemy EZD PUW oraz EZD RP
• Rejestrowanie korespondencji wpływającej – dokumentacja papierowa oraz dokumentacja elektroniczna (ePUAP, e-maile)
• Uzupełnienie metadanych przesyłek wpływających
• Tworzenie odwzorowań cyfrowych – obsługa aplikacji skanującej QuickScan
• Obsługa składów chronologicznych
• Obsługa korespondencji wychodzącej
• Tworzenie zestawień korespondencji wychodzącej
• Dodawanie kontaktów do bazy kontaktów
• Zakładanie spraw i gromadzenie dokumentacji akt spraw
• Zarządzanie sprawami – zmiany tytułu, terminu realizacji, dodawanie notatek, przerejestrowywanie spraw
• Tworzenie i edycja dokumentów w sprawie
• Przekazywanie dokumentów do akceptacji lub podpisu przełożonego
• Udostępnianie dokumentów do wiadomości lub w trybie zadania do realizacji – edycja lub wkład własny
• Zapraszanie do współdzielenia sprawy
• Obsługa wysyłek korespondencji (listowna, ePUAP, e-mail)
• Obsługa wyszukiwarki
• Obsługa spisu spraw
• Obsługa spisu pism niestanowiących akt sprawy
• Rozdzielanie korespondencji
• Akceptacja i podpisywanie pism
10. Archiwizacja spraw elektronicznych, ich brakowanie oraz przekazywanie do Archiwum Państwowego. Archiwizacja składów chronologicznych
11. Pytania uczestników, dyskusje, podsumowanie szkolenia
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 709,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 390,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto142,48 PLN
- Koszt osobogodziny netto115,83 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Wykładowca szkolenia
Archiwizacją dokumentów zajmuje się od 1996 roku. Zdobywał doświadczenie w instytucjach publicznych a także w niepublicznych jednostkach, m.in. pracował jako kierownik archiwum zakładowego na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, kierownik Biblioteki i Archiwum w Narodowym Instytucie Dziedzictwa w Warszawie, w Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego jako specjalista w zakresie nadzoru nad obiegiem dokumentów kancelaryjnych. Ma również doświadczenie jako archiwista w placówkach medycznych. Aktualnie specjalista ds. archiwum zakładowego w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.
Przeprowadził liczne szkolenia z archiwizacji i obiegu dokumentów dla jednostek publicznych oraz firm prywatnych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Prezentacja w wersji elektronicznej.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbywa sie na platformie ZOOM. Niezbędnymi wymagami sprzętowymi jest komputer z dostępem do internetu. Minimalna prędkość łącz sieciowego to 512 KB/sek. Nie jest konieczna instalacja na komputerze specjalnego oprogtamowania - wystarczy aktualna wersja przegląrki Google Chrome bądź Mozilla Firefox. Linki do połączenia na szkolenie są ważne jedynie w czasie jego trwania.
Pozostałe wymagania:
Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy); 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej); System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS. Łącze internetowe o minimalnej przepustowości do zapewnienia transmisji dźwięku 512Kb/s, zalecane min. 2 Mb/s oraz min. 1 Mb/s do zapewnienia transmisji łącznie dźwięku i wizji, zalecane min. 2,5 Mb/s.