NGO - rachunkowość, opodatkowanie i zarządzanie finansami publicznymi w organizacji pozarządowej - kurs online
NGO - rachunkowość, opodatkowanie i zarządzanie finansami publicznymi w organizacji pozarządowej - kurs online
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Na kurs zapraszamy w szczególności:
- osoby zajmujące się rachunkowością, finansami lub zarządzaniem projektami w organizacjach III sektora gospodarczego,
- prezesów zarządów oraz dyrektorów wykonawczych organizacji pozarządowych,
- osoby zarządzające w NGO,
- osoby współpracujące z organizacjami pozarządowymi.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji03-07-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi18
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje do samodzielnego rozliczania podatków, prowadzenia rachunkowości i zarządzania finansami publicznymi w organizacjach pozarządowychEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Prowadzi rachunkowość i księgowość organizacji pozarządowych | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje wszechstronnie tematykę rachunkowości, opodatkowania i zarządzania finansami publicznymi- sporządza sprawozdania finansowe dla NGO oraz prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i rozlicza podatek VAT i podatki dochodowe | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje podatek VAT w jednostkach trzeciego sektora.- opisuje zasady rozliczania podatków dochodowych i innych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Ocenia jak prawidłowo zachowywać się w różnych sytuacjach w pracy zawodowej | Kryteria weryfikacji - pracuje ze świadomością poziomu swojej wiedzy i umiejętności,- definiuje swoje potrzeby w zakresie samokształcenia - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Zarządza finansami publicznymi w podmiotach ekonomii społecznej | Kryteria weryfikacji - definiuje zasady uzyskiwania i wykorzystywania dotacji oraz zwiększa efektywność finansową Twojej organizacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Temat 1 - Rachunkowość i księgowość organizacji pozarządowych.
- Kluczowe informacje o podmiotach ekonomii społecznej.
- Podstawy prawne i społeczne funkcjonowania III sektora gospodarczego w Polsce.
- Organizacje pozarządowe – rodzaje.
- Fundacje.
- Stowarzyszenia.
- Kluby sportowe.
- Koła gospodyń wiejskich.
- Spółdzielnie socjalne.
- Spółki non profit.
- Organizacje pożytku publicznego.
- Rodzaje działalności podmiotów III sektora.
- Statut – najważniejsze zapisy, cele statutowe jednostek.
- Działalność statutowa nieodpłatna.
- Działalność statutowa nieodpłatna i odpłatna pożytku publicznego.
- Działalność gospodarcza.
- Rachunkowość organizacji pozarządowych - pojęcia i zasady.
- Specyfika księgowości organizacji pozarządowych - różnice w rachunkowości podmiotów komercyjnych i NGO.
- Funkcje i zakres rachunkowości w III sektorze gospodarczym.
- Zasady rachunkowości w odniesieniu do organizacji pozarządowych.
- Polityka rachunkowości - wewnętrzny akt prawny regulujący księgowość jednostki.
- Konieczne i korzystne elementy polityki rachunkowości w jednostce III sektora.
- Wzory polityki rachunkowości.
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych w organizacji pozarządowej w praktyce.
- Zakładowy plan kont w organizacji pozarządowej.
- Wzory sprawozdań finansowych w NGO.
- Otwarcie kont i rozpoczęcie ewidencji na kontach organizacji pozarządowej.
- Fundusz założycielski i inne fundusze, majątek trwały NGO, środki pieniężne i pozostałe aktywa.
- Należności i zobowiązania w organizacji pozarządowej.
- Rozrachunki z kontrahentami.
- Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń.
- Pozostałe rozrachunki.
- Przychody i koszty w organizacjach pozarządowych.
- Przychody organizacji pozarządowej i kluczowe informacje o zapisach.
- Koszty w organizacji pozarządowej.
- Specyfika i istota ewidencji w NGO.
- Podział kosztów - koszty ogólnego zarządu oraz koszty działań statutowych.
- Układy rodzajowe kosztów.
- Wskazówki do zastosowania.
- Zasada ewidencji na kontach.
- Zasada współmierności przychodów i kosztów w NGO – rozliczanie działalności statutowej nieodpłatnej:
- składek członkowskich,
- dotacji,
- darowizn,
- zbiórek publicznych,
- wolontariatu.
- Rozliczanie działalności statutowej odpłatnej - zasady funkcjonowania.
- Działalność gospodarcza NGO - wymogi prawne i księgowe.
- Status organizacji pożytku publicznego - podstawy prawne.
- Rozliczanie przychodów i kosztów 1% PIT.
- Pozostałe przychody i koszty.
- Zamknięcie roku obrachunkowego i sporządzenie sprawozdania finansowego w NGO.
- Inwentaryzacja.
- Definicja.
- Terminy.
- Metody.
- Zestawienie obrotów i sald.
- Sprawozdawczość finansowa na zakończenie roku obrachunkowego.
- Inwentaryzacja.
- Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów w niektórych organizacjach pozarządowych.
- Podstawy prawne i warunki prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów - wzór według art. 10a ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
- Zasady prowadzenia zapisów.
- Zestawienie przychodów i kosztów.
- Wzór.
- Zasady funkcjonowania.
- Zestawienie przepływów finansowych.
- Wzór.
- Zasady funkcjonowania.
- Pozostałe elementy uproszczonej ewidencji.
- Karty przychodów pracownika.
- Wykaz środków trwałych i WNiP.
Temat 2 - Opodatkowanie jednostek III sektora.
- Podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) w jednostkach trzeciego sektora.
- Wyłączenie z opodatkowania przychodów.
- Przychody zwolnione z podatku ze względu na źródło uzyskania.
- Dochody zwolnione z podatku ze względu na cel wykorzystania.
- Opodatkowanie dochodów w jednostce NGO.
- Preferencje podatkowe dla darczyńców III sektora.
- Wypełnienie zeznania podatkowego CIT 8 wraz z załącznikiem CIT 8/O.
- Podatek od towarów i usług (VAT) w organizacjach pozarządowych.
- Jednostka III sektora jako podatnik VAT czynny.
- Zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe z podatku VAT organizacji pozarządowych.
- Przychody w działalności nieodpłatnej, odpłatnej i gospodarczej NGO opodatkowane VAT.
- Ulgi i preferencje podatkowe w przepisach VAT-owskich dla darczyńców III sektora.
- Pozostałe podatki w jednostkach trzeciego sektora - podstawy prawne, zasady podlegania, zwolnienia i preferencje.
- Podatek od nieruchomości.
- Podatek od gier hazardowych.
- Podatek od czynności cywilnoprawnych.
- Zaliczki podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w podmiotach ekonomii społecznej.
- Jednostka III sektora jako płatnik zaliczek PIT.
- Zwolnienia przedmiotowe z PIT w działaniach organizacji pozarządowych:
- zwolnienia dotyczące beneficjentów,
- zwolnienia dla członków i wspierających,
- zwolnienia odnoszące się do osób zatrudnionych.
- Preferencje podatkowe dla wspierających organizacje pozarządowe.
Temat 3 - Zarządzanie finansami publicznymi w podmiotach ekonomii społecznej.
- Zasady uzyskiwania i wykorzystywania dotacji w organizacji pozarządowej.
- Tryb przyznania dotacji.
- Otwarty konkurs ofert.
- Konkursy na podstawie oferty złożonej z inicjatywy własnej organizacji.
- Procedura małych gruntów.
- Zlecenia realizacji zadania z pominięciem trybu konkursowego.
- Rodzaje dotacji w środkach z finansów publicznych - dotacje celowe, a realizacja celów statutowych w NGO.
- Złożenie oferty i podpisanie umowy.
- Tryb przyznania dotacji.
- Współpraca w trakcie realizacji zadania.
- Zmiany w umowie i budżecie realizowanego zadania publicznego.
- Uprawnienia kontrolne organu przyznającego dotację.
- Odpowiedzialność jednostki korzystającej ze środków publicznych, w tym osób zatrudnionych przy księgowości projektu.
- Odpowiedzialność poza naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
- Odpowiedzialność z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
- Odpowiedzialność osobista.
- Dokumenty regulujące wewnętrzne zasady rachunkowości w NGO w obrębie realizacji zadania zleconego przez jednostkę sektora publicznego.
- Podstawowe obowiązki księgowe - podstawy prawne.
- Ustawa z dn. 29.09.1994 o rachunkowości.
- Ustawa z dn. 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Inne przepisy.
- Wewnętrzne akty prawne regulujące rachunkowość i księgowość jednostki - weryfikacja polityki rachunkowości i Zakładowego Planu Kont pod kątem zarządzania finansami publicznymi.
- Podstawowe obowiązki księgowe - podstawy prawne.
-
- Przychody i koszty poniesione z dotacji, rodzaje i sposób ewidencji (księgi handlowe, UEPiK) - praca z ewidencją księgową i ZSO dla realizacji projektu.
-
- Sprawozdawczość finansowa przy korzystaniu ze środków publicznych - praca z częścią finansową sprawozdania z realizacji projektu według wzoru Przewodniczącego Komitetu ds. Pożytku Publicznego.
- Komplikacje występujące przy rozliczeniach finansów publicznych – praktyczne przykłady.
- Typowe błędy wykazane przez kontrolę.
- Przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
- Przestrogi i wskazówki.
- Podsumowanie szkolenia, pytania porządkujące.
Wymagania wstępne dla uczestników kształcenia: Minimum średnia wiedza z zakresu przepisów prawa podatkowego.
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych.
W każdy dzień szkoleniowy zaplanowano przerwy: 10:30-10:45 oraz 12:30-13:00
Kurs przeprowadzany będzie w formie online, bez podziału na grupy. Uczestnicy mają możliwość korzystania zarówno z kamerki jak i mikrofonu. Taką chęć mogą zgłaszać na bieżąco poprzez kliknięcie ikonki „dłoń”. Pytania można również zadawać za pomocą czatu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Rachunkowość i księgowość organizacji pozarządowych (wykład) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Opodatkowanie jednostek III sektora (wykład+ćwiczenia) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 26-09-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Zarządzanie finansami publicznymi w podmiotach ekonomii społecznej (wykład+ćwiczenia) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-10-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 832,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 490,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto101,82 PLN
- Koszt osobogodziny netto82,78 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik usługi otrzyma komplet materiałów szkoleniowych w formie PDF, przygotowany przez prowadzących:
- Skrypt
- po szkoleniu Uczestnik otrzyma dostęp do nagrania szkolenia na okres 21 dni.
Warunki uczestnictwa
Minimum średnia wiedza z zakresu przepisów prawa podatkowego.
Informacje dodatkowe
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej: https://wektorwiedzy.pl/
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie bedzie prowadzone za pośrednictwem Platformy ClickMeeting.
Szkolenia na ClickMeeting nie wymagają instalowania żadnego programu, są transmitowane przez przeglądarkę. Bardzo ważne jest, żeby była ona zaktualizowana do najnowszej wersji (jeśli nie będzie aktualna, podczas testu nie pojawi się zielony “✓”). W razie potrzeby istnieje też możliwość pobrania aplikacji mobilnej i uczestniczenia w szkoleniu poprzez smartfon lub tablet.
Wymagania techniczne: procesor 2-rdzeniowy 2 GHz; 2 GB pamięci RAM; system operacyjny Windows 8 lub nowszy, MAC OS wersja 10.13; przeglądarka internetowa Google Chrome, Mozilla Firefox lub Safari; stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps.
Najbezpieczniejszą opcją jest połączenie internetowe za pomocą kabla sieciowego. Gdy nie ma takiej możliwości i pozostaje korzystanie z WiFi, warto na czas szkolenia umieścić komputer jak najbliżej routera i zadbać, aby inni użytkownicy tej samej sieci WiFi ograniczyli w tym czasie aktywności mocno obciążające sieć (np. oglądanie filmów, rozmowy wideo lub pobieranie dużych plików). Jeśli jest taka możliwość zachęcamy do przetestowania połączenia w domu oraz miejscu pracy i uczestniczenia w szkoleniu z tego miejsca, w którym będzie lepszy Internet.
Jak dołączyć do spotkania: https://youtu.be/ZFWhNh2KHro, https://knowledge.clickmeeting.com/pl/infographic/jak-dolaczyc-do-wydarzenia-instrukcja-dla-uczestnika/
Link umożliwiający uczestnictwo w kursie ważny jest od dnia poprzedzającego rozpoczęcie kursu do zakończenia zajęć.