Komunikacja i współpraca w cyfrowym świecie - szkolenie w formie zdalnej
Komunikacja i współpraca w cyfrowym świecie - szkolenie w formie zdalnej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Marketing
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Przedmiotowa usługa szkoleniowa skierowana jest dla osób dorosłych pracujących, nie pracujących, uczących się i właścicieli firm, które chcą podnieść swoje kompetencje, umiejętności lub kwalifikacje. Uczestnik nie musi posiadać wiedzy w zakresie niniejszego szkolenia.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji02-06-2024
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi36
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa "Komunikacja i współpraca w cyfrowym świecie - szkolenie w formie zdalnej" przygotowuje uczestników do samodzielnej i klarownej komunikacji, współpracy i budowania pozytywnej tożsamości cyfrowej w zróżnicowanym świecie zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej, a także do skutecznego kreowania przekazu i śledzenia najnowszych tendencji w mediach.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się operuje narzędziami skutecznej komunikacji | Kryteria weryfikacji wymienia rodzaje komunikacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji definiuje bariery komunikacji | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji opisuje zasady skutecznej komunikacji | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się wykorzystuje poprawną komunikację do budowania relacji i przestrzega zasad etyki w kontaktach interpersonalnych | Kryteria weryfikacji identyfikuje 4 płaszczyzny wypowiedzi ich wpływ na komunikację | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji adaptuje styl komunikacji do osobowości rozmówcy | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji definiuje filary dobrej relacji | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji komunikuje się z pozycji JA | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się określa komunikację niewerbalną i identyfikuje jej różne formy | Kryteria weryfikacji optymalizuje czas, miejsce i inne czynniki dla skutecznej komunikacji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji stosuje komunikację niewerbalną celu uzyskania spójności i wiarygodności przekazu | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji identyfikuje sygnały pozawerbalne u swojego rozmówcy | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się stosuje metody aktywnego słuchania i doboru pytań w celu zanalizowania potrzeb rozmówcy | Kryteria weryfikacji wykorzystuje odpowiednie rodzaje pytań | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji stosuje techniki aktywnego słuchania | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji dostraja się do rozmówcy | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się nadaje i odbiera komunikat telefoniczny i mailowy | Kryteria weryfikacji definiuje zasady pisania i wysyłania maili | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się kształtuje i praktykuje asertywność | Kryteria weryfikacji definiuje komunikacje asertywną | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji rozpoznaje czynniki i postawy zabijające asertywność | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji stosuje techniki wzmacniające postawę asertywną | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji stosuje techniki asertywnej odmowy oraz asertywnego radzenia sobie z krytyką | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się skutecznie komunikuje potrzeby | Kryteria weryfikacji wykorzystuje techniki udzielania informacji zwrotnej | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji koryguje zachowania oraz wzmacnia właściwe postawy | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się postępuje profesjonalnie w social mediach | Kryteria weryfikacji utrzymuje oficjalny ton komunikacji, dbając o pozytywny wizerunek i zgodność działań z zasadami etyki | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się wykorzystuje narzędzia do tworzenia grafiki | Kryteria weryfikacji sprawnie korzysta z narzędzi graficznych do projektowania atrakcyjnych wizualnie treści na platformach społecznościowych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się unika błędów w social media | Kryteria weryfikacji eliminuje błędy związane z nieodpowiednim używaniem języka, grafiką czy tonem komunikatów w mediach społecznościowych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się definiuje podstawowe pojęcia dotyczące mediów społecznościowych | Kryteria weryfikacji rozpoznaje i wskazuje kluczowe elementy związane z terminami | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się rozróżnia i tworzy profile w różnych mediach społecznościowych | Kryteria weryfikacji identyfikuje cechy poszczególnych platform społecznościowych | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji zakłada i utrzymuje profesjonalne profile | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się rozpoznaje korzyści płynące z różnych form technologicznego wsparcia pracy w swojej firmie | Kryteria weryfikacji wskazuje sposoby wzmacniania tych korzyści poprzez odpowiednie projekty i procesy HR | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji identyfikuje kompetencje, które będą potrzebne pracownikom firmy w perspektywie 3-5 lat w związku z planowanymi zmianami technologicznymi | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji określa poziom przygotowania różnych grup pracowników do pracy wspieranej różnymi formami / rozwiązaniami technologicznymi | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji przygotowuje i wdraża programy szkoleniowo-rozwojowe poprawiające gotowość pracowników | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się wykorzystuje nowe formy technologicznego wsparcia pracy | Kryteria weryfikacji łączy dotychczas wykorzystywaną wiedzę i kompetencje z nowymi obszarami związanymi z narzędziami digital, automatyzacją itp | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji buduje i wdraża programy ukierunkowane na wzmocnienie tzw. kompetencji przyszłości (upskilling) | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji ocenia i pozytywnie wykorzystać potencjał różnych wiekowo grup pracowników.Inicjować i wspierać efektywną pracę zróżnicowanych wiekowo zespołów | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji buduje rozwiązania pozwalające na wymianę kompetencji i doświadczeń między pracownikami reprezentującymi różne pokolenia | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji wdraża rozwiązania ukierunkowane na zachowanie w firmie wiedzy, doświadczeń i kompetencji pracowników | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Korzyści z technologicznego wsparcia pracy
- Omówienie różnych form technologicznego wsparcia pracy (automatyzacja, nowe systemy IT, narzędzia online itp.).
- Identyfikacja korzyści płynących z tych form wsparcia dla
- Pracowników (np. zwiększenie wydajności, poprawa komfortu pracy).
- Zespołów (np. lepsza komunikacja, wzmocnienie współpracy).
- Organizacji (np. obniżenie kosztów, wzrost konkurencyjności).
- Przykładowe case studies wdrażania technologicznego wsparcia pracy w różnych firmach.
2. Kompetencje przyszłości
- Identyfikacja kluczowych kompetencji, które będą potrzebne pracownikom w perspektywie 3-5 lat.
- Przykładowe kompetencje przyszłości:
- Umiejętność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów.
- Kreatywność i innowacyjność.
- Umiejętność pracy zdalnej i w zespołach wirtualnych.
- Znajomość narzędzi cyfrowych i technologii informatycznych.
- Umiejętność uczenia się i adaptacji do zmian.
3. Przepaść pokoleniowa
Baby boomers, X,Y,Z i alfa
- omówienie cech poszczególnych pokoleń i predyspozycji.
4. Trendy demograficzne w Polsce i Europie
- Starzenie się społeczeństwa i jego wpływ na rynek pracy.
- Generacje na rynku pracy: charakterystyka i oczekiwania.
- Wyzwania dla firm związane z zarządzaniem różnorodnością wiekową.
5. Efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich
- Różnice w stylach pracy i potrzebach różnych pokoleń.
- Adaptacja programów motywacyjnych i rozwojowych do różnych grup wiekowych.
- Budowanie zróżnicowanych wiekowo zespołów.
- Wykorzystanie potencjału i doświadczenia starszych pracowników.
6. Zarządzanie zróżnicowanym wiekowo zespołem
- Komunikacja międzypokoleniowa.
- Rozwiązywanie konfliktów i budowanie zaufania.
- Wymiana wiedzy i doświadczeń między pracownikami.
- Mentoring i coaching.
7. Programy szkoleniowo-rozwojowe
- Opracowanie programów szkoleniowych dostosowanych do potrzeb różnych grup pracowników:
- Młodsze pokolenie (np. umiejętność pracy z narzędziami cyfrowymi).
- Starsze pokolenie (np. adaptacja do nowych technologii).
- Pracownicy z różnym wykształceniem i doświadczeniem.
- Wykorzystanie różnych metod szkoleniowych (e-learning, blended learning, warsztaty).
8. Wspieranie innowacyjności i wymiany wiedzy
- Stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi innowacyjności wśród pracowników.
- Wdrażanie programów mentoringu i intermentoringu.
- Organizowanie hackathonów i innych wydarzeń sprzyjających wymianie wiedzy.
9. DNA innowatora
- Wdrażanie strategii innowacji:
- Zarządzanie projektami innowacyjnymi.
- Motywowanie pracowników do innowacyjności.
- Budowanie kultury sprzyjającej innowacjom.
10. Narzędzia do komunikacji synchronicznej (10 i 11 na jednym bloku)
- Komunikatory internetowe (np. Slack, Microsoft Teams).
- Wideokonferencje (np. Zoom, Google Meet).
- Wirtualne tablice (np. Miro, Mural).
11. Narzędzia do komunikacji asynchronicznej
- Poczta elektroniczna.
- Fora internetowe i grupy dyskusyjne.
- Systemy zarządzania projektami (np. Asana, Trello).
12. Netetykieta
- Zasady efektywnej komunikacji online.
- Netykieta w mediach społecznościowych.
- Ochrona danych osobowych.
13. Integracja i zaangażowanie
- Budowanie kultury organizacyjnej sprzyjającej różnorodności.
- Włączanie pracowników z różnych pokoleń w życie firmy.
- Zapobieganie wypaleniu zawodowemu.
14. Upskilling
- Opracowanie programów ukierunkowanych na wzmocnienie kompetencji przyszłości.
- Dostęp do platform edukacyjnych i kursów online.
- Wsparcie finansowe i organizacyjne dla pracowników chcących się rozwijać.
18. Efektywna komunikacja: rodzaje, zasady, bariery
- Mój styl komunikacji - test
19. Relacja kluczem do efektywnej komunikacji
- 4 płaszczyzny wypowiedzi
- Osobowość a styl komunikacji, ćwiczenie
- Filary dobrej relacji
20. Etyka w komunikacji
- Kod emocji SPAFF (4 jeźdźców apokalipsy)
- Komunikacja nonvilolent
- Komunikat JA - ćwiczenia
21. Analiza potrzeb rozmówcy
- Rodzaje pytań i ich znaczenie
- Techniki zadawania pytań - ćwiczenia
22. Aktywne słuchanie i dostrojenie się do rozmówcy
23. Komunikacja Werbalna i Pozawerbalna w kontekście międzykulturowym
24. Obiekcje – czym są i czy powinniśmy je zbijać
25. Asertywna komunikacja - radzenie sobie z manipulacją i krytyką
26. Udzielanie informacji zwrotnej, korygowanie zachowań, stawianie granic
- Techniki: vonThun, FUCO, STAGES
- Praca z przekonaniami, persfazja i dyskusja
27. Komunikacja przez mail i telefon
Szkolenie trwa 36 godzin dydaktycznych po 45 minut (4 dni). Maksymalna ilość osób w grupie wynosi 20. Od uczestników wymagany jest dostęp do Internetu i sprzętu komputerowego, który odbiera i przekazuje dźwięk. Realizacja zadań i ćwiczeń będzie przeprowadzona w taki sposób, aby stopniowo narastał ich stopień trudności, ale ich realizacja była w zasięgu możliwości uczestników. Szkolenie przewiduje pracę całej grupy, jak również w podziale na grupy.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 18 Korzyści z technologicznego wsparcia pracy - wykład, ćwiczenia | Prowadzący Ewelina Bobak | Data realizacji zajęć 06-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 18 Kompetencje przyszłości - wykład, ćwiczenia | Prowadzący Ewelina Bobak | Data realizacji zajęć 06-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 18 Przepaść pokoleniowa. Trendy demograficzne w Polsce i Europie - wykład, ćwiczenia | Prowadzący Ewelina Bobak | Data realizacji zajęć 06-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 18 Efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich. Zarządzanie zróżnicowanym wiekowo zespołem - wykład, ćwiczenia | Prowadzący Ewelina Bobak | Data realizacji zajęć 06-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 18 Programy szkoleniowo-rozwojowe - wykład, ćwiczenia | Prowadzący Ewelina Bobak | Data realizacji zajęć 07-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 18 Wspieranie innowacyjności i wymiany wiedzy - wykład, ćwiczenia | Prowadzący Ewelina Bobak | Data realizacji zajęć 07-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 18 DNA innowatora. Narzędzia do komunikacji synchroniczne. Narzędzia do komunikacji asynchronicznej - wykład, ćwiczenia | Prowadzący Ewelina Bobak | Data realizacji zajęć 07-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 18 Netetykieta. Integracja i zaangażowanie. Upskilling - wyklad, ćwiczenia | Prowadzący Ewelina Bobak | Data realizacji zajęć 07-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 18 Efektywna komunikacja: rodzaje, zasady, bariery - wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 13-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 18 Relacja kluczem do efektywnej komunikacji – wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 13-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 18 Etyka w komunikacji – wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 13-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 18 Analiza potrzeb rozmówcy – wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 13-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 18 Aktywne słuchanie – wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 13-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 18 Komunikacja werbalna i pozawerbalna w kontekście międzykulturowym. Obiekcje – wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 14-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 18 Asertywna komunikacja. Udzielania informacji zwrotnej, korygowanie lub wzmacnianie – wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 14-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 18 Praca z przekonaniami, perswazja, dyskusja, manipulacja – wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 14-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 18 Komunikacja mailowa i telefoniczna. Używanie poznanych zasad i technik w rożnych sytuacjach – wykład, ćwiczenia | Prowadzący Agata Rams | Data realizacji zajęć 14-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 18 Walidacja usługi | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-06-2024 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto5 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto155,56 PLN
- Koszt osobogodziny netto155,56 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Ewelina Bobak
Agata Rams
klient/użytkownik w centrum zainteresowań, komunikacja, zarządzanie sobą w czasie oraz zagadnienia z dziedziny finansów i bankowości.
Od ponad czterech lat wspiera swoich klientów jako coach, trener i konsultant w ramach własnej działalności gospodarczej. Swoje doświadczenie i wiedzę przekazuje na warsztatach i szkoleniach stacjonarnych i on-line. Manager z wieloletnim doświadczeniem w korporacjach, średnich i małych firmach. Zarządzała zespołami stacjonarnymi i rozproszonymi. Uczestniczyła w licznych kursach i szkoleniach z zakresu skutecznej komunikacji i stale podnosi swoje kompetencje trenera. Posiada co najmniej 120godzinne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń o podobnej tematyce dla osób dorosłych w ostatnich 24 miesiącach wstecz od dnia rozpoczęcia szkolenia tj. 13.05.2024 r. Magister zarządzania strategicznego, MBAOxford Broookes University. Studia podyplomowe “Coach i trener partner w rozwoju” zgodne ze standardami International Coach Federation. Email: agata1rams@gmail.com.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Skrypt szkoleniowy, ankieta, test.
Informacje dodatkowe
- Po szkoleniu uczestnik otrzyma zaświadczenie.
- Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć usługi rozwojowej oraz zaliczenie zajęć w formie testu i ćwiczeń.
- 1 godzina rozliczeniowa = 45 minut dydaktyczych.
- Szkolenie trwa 36 godzin dydaktycznych.
- Przerwy nie wliczają się do czasu trwania usługi.
- Zapisując się na usługę wyrażasz zgodę na rejestrowanie/nagrywanie swojego wizerunku na potrzeby monitoringu, kontroli oraz w celu utrwalenia efektów uczenia się.
- Cena usługi rozwojowej nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, koszty dojazdu i zakwaterowania.
- Karta niniejszej usługi rozwojowej została przygotowana zgodnie z obowiązującym Regulaminem Bazy Usług Rozwojowych, w tym m in. w zakresie powierzania usług.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Forma zdalna usługi. Szkolenie odbywa się za pomocą platformy ZOOM.US.
1. W celu prawidłowego i pełnego korzystania ze szkolenia, Uczestnik powinien dysponować:
- urządzeniem mającym dostęp do sieci Internet (komputer, smartfon, tablet), z kamerą, mikrofonem i głośnikami; procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy) lub Core i5 Kaby Lake; min. 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej); system operacyjny taki jak min. Windows 8 (zalecany Windows 11), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS; w zależności od platformy/rodzaju komunikatora, aktualne wersje przeglądarki np. Google Chrome, Mozilla Firefox, Brave, Safari, Microsoft Edge, Opera, Internet Explorer, Yandex;
- łączem sieciowym spełniającym następujące parametry: dostęp do internetu o zalecanej szybkości - minimalna prędkość pobierania 2 Mb/s, prędkość wysyłania 512 kb/s; − uczestnik dysponuje niezbędnym oprogramowaniem umożliwiającym dostęp do prezentowanych treści i materiałów.
2. Dołączenie następuje poprzez kliknięcie w indywidualny link wysłany mailem do uczestnika przed szkoleniem oraz wpisanie imienia inazwiska w oknie logowania.
3. Karta niniejszej usługi rozwojowej została przygotowana zgodnie z obowiązującym Regulaminem Bazy Usług Rozwojowych, w tym min. w zakresie powierzania usług.
Ważność linku - od rozpoczęcia szkolenia do jego zakończenia zgodnie z harmonogramem w karcie