Szkolenie: SIEMENS SIMOTION - konfiguracja, uruchomienie, diagnostyka (TNS4)
Szkolenie: SIEMENS SIMOTION - konfiguracja, uruchomienie, diagnostyka (TNS4)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Automatyka i robotyka
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane do:
- pracowników utrzymania ruchu,
- kadry przeprowadzającej uruchomienie instalacji,
- wszystkich zainteresowanych nowoczesnymi technikami napędowymi.
Usługa również adresowana dla uczestników projektu "Opolskie Kształcenie Ustawiczne".
Wymagania wstępne: Znajomość podstaw z dziedziny elektrotechniki, umiejętność obsługi komputera. Preferowane ukończenie kursów PLC2: Programowanie sterowników logicznych SIEMENS SIMATIC S7-300/400 – kurs zaawansowany oraz TNS3: Siemens SINAMICS S120 konfiguracja, uruchomienie, diagnostyka lub umiejętności na tym poziomie.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników8
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi35
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie potwierdza umiejętność przygotowywania projektów w systemie SIMOTION, programowania, obsługiwania i diagnozowania systemów SIMOTION. Potwierdza również znajomość sposobów współpracy systemów SIMOTION z panelami operatorskimi oraz znajomość rozwiązań Motion firmy Siemens Uczestnik posiada także wiedzę z zakresu właściwości elektrycznych napędów.Efekty uczenia się
1.Efekt uczenia się: Posługuje się wiedzą dotyczącą SIEMENS SIMOTION - konfiguracja, uruchomienie, diagnostyka.
Kryteria weryfikacji:
- omawia rozwiązania Motion firmy Siemens,
- charakteryzuje właściwości elektrycznych napędów,
- omawia sposoby współpracy systemów SIMOTION z panelami operatorskimi;
2.Efekt uczenia się: Posługuje się praktycznymi umiejętnościami dotyczącymi SIEMENS SIMOTION - konfiguracja, uruchomienie, diagnostyka.
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje projekty w systemie SIMOTION,
- programuje, obsługuje i diagnozuje systemy SIMOTION;
3.Efekt uczenia się: Autonomicznie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania z zakresu SIEMENS SIMOTION - konfiguracja, uruchomienie, diagnostyka.
Kryteria weryfikacji:
- widzi potrzebę samokształcenia się z obszaru systemów sterowania i wizualizacji,
- identyfikuje i szuka rozwiązań problemów technicznych związanych z pracą na zajmowanym stanowisku.
Sposób weryfikacji efektów uczenia się
Test teoretyczny jednokrotnego wyboru.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Program
Program
Program szkolenia:
Szkolenie trwa 35 godzin zegarowych.
- Podstawowe informacje o systemach Motion firmy Siemens:
- kompleksowe rozwiązania typu Motion Firmy Siemens
- tanie rozwiązania dla mało wymagających aplikacji bazujące na tradycyjnych przekształtnikach i tradycyjnych sterownikach PLC
- Easy Motion Control
- systemy Motion bazujące na modułach funkcyjnych technologicznych dla systemu Simatic S7
- dedykowane sterowniki technologiczne dla rozwiązań Motion S7315T/S7317T - rozwiązanie opracowane przez dział PLC firmy Siemens
- SIMOTION - system Motion opracowany przez dział PLC firmy Siemens
- rozwiązania modułowe dla przekształtnika wykorzystywanego w systemach Motion firmy Siemens - przekształtnik S120
- dedykowane silniki do zastosowań Motion – silniki synchroniczne i asynchroniczne ze sprzężeniem zwrotnym
- oprogramowanie projektowe i konfiguracyjne – Sizer / Starter / S7 Technology / SIMOTION Scout, język programowania bazujący na bibliotece OpenMotion
- Elektryczne właściwości napędów:
- działanie silnika prądu przemiennego
- sposoby łączenia silników
- tabliczka znamionowa silnika / napęd z magistralą cyfrową i elektroniczną tabliczką znamionową
- sterowanie silnikiem z przekształtnika
- Podstawowe informacje o przekształtnikach Sinamics S120 wykorzystywanych w systemie SIMOTION:
- rodzina napędów Sinamics
- wersje napędów dla rodziny Sinamics S120
- typowe aplikacje napędowe dla systemu S120
- budowa przekształtników Sinamics S120 – omówienie poszczególnych modułów: jednostki sterujące CU (Control Unit), moduły zasilające PM (Power Module) / ALM (Active Line Module)
- moduły silnikowe (Motor Module)
- silniki wykorzystywane w systemach bazujących na przekształtniku S120 – silniki wyskomomentowe, liniowe, synchroniczne i asynchroniczne standardowe i specjalizowane przetworniki pomiarowe wykorzystywane jako sprzężenie zwrotne dla silników oraz do określenia pozycji (enkodery inkrementalne i absolutne / resolwery)
- możliwości sterowania silnikiem przy pomocy S120 – sterowanie U/f, Vector, Serwo
- funkcje dodatkowe napędu – automatyczny start, lotny start, buforowanie kinetyczne, regulacja Vdc
- funkcje związane z testowaniem i diagnostyką napędu – panel sterowania, rejestracja parametrów pracy w postaci wykresów Trace, autadaptacja regulatorów PID używanych w trybach regulacyjnych pracy napędu
- wbudowane funkcje bezpieczeństwa – np. STO (Safe Torque OFF), SS1 (Safe STOP 1), SS2 (Safe STOP2), SOS (Safe Operational Stop), SLS (Safely Limited Speed), SDI (Safe Direction), SSM (Safe Speed Monitor), SBC (Safe Brake Control)
- Sinamics S120 w trybie pozycjonowania, konfiguracja powiązań mechanicznych (pojęcie Osi)
- praktyczny montaż modułowego systemu Sinamics S120 – zasilanie systemu napędowego, połączenia między modułami, sieci komunikacyjne, sieć cyfrowa napędowa Drive-CLiQ
- podsumowanie korzyści / zalet zastosowania systemu napędowego Sinamics S120
- Przygotowanie projektu dla napędu wykorzystywanego na szkoleniu:
- dodanie do projektu jednostki sterującej wykorzystywanej w systemach SIMOTION bez funkcji Simotion Integrated (CU320)
- przywrócenie ustawień fabrycznych napędu
- automatyczna konfiguracja napędu online
- testowe przejęcie napędu pod kontrolę – narzędzie Control Panel
- narzędzie Trace – graficzna obserwacja pracy napędu
- narzędzie tabela VAT – podgląd wybranych parametrów
- ręczna i automatyczna optymalizacja regulatora prędkości – nastawy parametrów regulatora
- rozszerzone funkcje napędu – regulator technologiczny, proste pozycjonowanie, Homing
- testowe uruchomienie napędu poprzez Control Panel w trybie pozycjonowania – ustawienie pozycji odniesienia - Homing, dojazd do zadanej pozycji w trybie testowym
- Podstawie informacje o systemie SIMOTION:
- nowoczesne podejście przy budowie maszyn bazujące na sterowaniu elektrycznym i systemach Motion
- oferta firmy Siemens w dziedzinie Motion
- mechanizmy działania systemu Motion
- platformy sprzętowe dla SIMOTION – C/P/D
- SIMOTION D możliwe konfiguracje – komponenty systemu
- integracja systemu SIMOTION w ramach systemów automatyki Siemensa (TIA – Totally Integrated Automation) – wykorzystanie standardowych modułów systemu Simatic
- oprogramowanie narzędziowe Simotion Scout – możliwości konfiguracyjne
- Przygotowanie projektu dla systemu SIMOTION wykorzystywanego na szkoleniu:
- dodanie do projektu jednostki SIMOTION wykorzystywanej podczas szkolenia – konfiguracja sprzętowa
- ustawienia komunikacyjne - ramka komunikacyjna wykorzystywana przez SIMOTION
- ręczna konfiguracja napędu Sinamics zintegrowanego w module SIMOTION – Sinamics Integrated dla kolejnych osi napędowych
- automatyczna konfiguracja napędu – Automatic Configuration
- testowe uruchomienie napędu Sinamics Integrated i jego optymalizacja
- obiekty technologiczne – definicja osi technologicznych realnych, wirtualnych, enkoderów dodatkowych
- pojęcia dotyczące osi obrotowych, liniowych, osi modulo
- możliwości związane z synchronizacją napędów – wirtualna oś wiodąca
- testowe uruchomienie skonfigurowanych osi technologicznych
- moduł rejestratora Trace dla obiektów technologicznych – graficzny podgląd wybranych parametrów w postaci wykresu
- podgląd wybranych parametrów dla części technologicznej w wykorzystaniem tabel VAT
- obiekt krzywki elektronicznej – CAM (CamTool)
- Programowanie systemu SIMOTION:
- system wątków programowych - Tasks
- jednostki programowe, zmienne globalne dla systemu
- programowa obsługa błędów związanych z obiektami technologicznymi
- programowanie systemu z wykorzystaniem języka graficznego LAD/FBD (Ladder Diagram / Function Block Diagram)
- przykładowa aplikacja użytkownika wykorzystująca język LAD/FBD
- monitoring programu LAD/FBD
- programowanie systemu z wykorzystaniem graficznego języka sekwencji kroków MCC (Motion Control Chart)
- przykładowa aplikacja użytkownika wykorzystująca język MCC
- programowanie systemu z wykorzystaniem języka strukturalnego ST (Structured Text)
- monitoring programu ST
- przykładowa aplikacja użytkownika wykorzystująca język ST
- ładowanie bloków programowych do sterownika SIMOTION
- zmiana trybu pracy jednostki centralnej
- przyporządkowanie programów w systemie wykonawczym wątków programowych
- rodzaje zmiennych w Simoton – systemowe, globalne i lokalne zmienne użytkownika
- przesył informacji pomiędzy jednostkami programowymi
- ćwiczenia praktyczne bazujące na wykonaniu przykładowej aplikacji Motion – polecenia ruchu, ruch do pozycji, synchronizacja osi napędowych
- Diagnostyka i obsługa systemu SIMOTION:
- przełączniki trybów pracy i statusowe diody sygnalizacyjne
- model pamięci systemu SIMOTION
- Współpraca systemu SIMOTION z urządzeniami HMI typu panel operatorski:
- wykonanie przykładowej aplikacji dla panela OP połączonego z systemem SIMOTION
Warunki niezbędne do osiągnięcia celu usługi: Znajomość podstaw z dziedziny elektrotechniki, umiejętność obsługi komputera. Preferowane ukończenie kursów PLC2: Programowanie sterowników logicznych SIEMENS SIMATIC S7-300/400 – kurs zaawansowany oraz TNS3: Siemens SINAMICS S120 konfiguracja, uruchomienie, diagnostyka lub umiejętności na tym poziomie.
Warunki organizacyjne:
Uczestnicy szkolenia mają do dyspozycji stanowiska szkoleniowe przeznaczone do nauki konfigurowania i obsługi modułowych przekształtników częstotliwości składający się z:
- modułu kontrolera ruchu SIMOTION w wersji D
- modułu mocy w wersji SmartLine z dławikiem sieciowym wejściowym
- modułu falownikowego dwusilnikowego
Komponenty połączone poprzez magistralę komunikacyjną dla napędów - Drive-Cliq.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 781,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 700,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto165,17 PLN
- Koszt osobogodziny netto134,29 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Andrzej Kasprzycki
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Każdy z uczestników szkolenia otrzymuje skrypt szkoleniowy, notes i długopis.
Informacje dodatkowe
Przed zgłoszeniem na usługę prosimy o kontakt w celu potwierdzenia dostępności wolnych miejsc.
EMT-Systems Sp. z o. o. zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia szkolenia w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń (min. 6 uczestników). W tej sytuacji uczestnik zostanie poinformowany o najbliższym możliwym do zrealizowania terminie.
Istnieje możliwość zwolnienia usługi z podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (DZ.U.2013, poz. 1722 z późn. zm.), w przypadku, gdy Przedsiębiorca/Uczestnik otrzyma dofinansowanie na poziomie co najmniej 70% ze środków publicznych. Warunkiem zwolnienia jest dostarczenie do firmy szkoleniowej stosownego oświadczenia na co najmniej 1 dzień roboczy przed szkoleniem. W innej sytuacji należy doliczyć podatek VAT w wysokości 23%.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe